Beroepingswerk discussie [5]

Mara

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: De meeste narigheid binnen de kerken (ook historisch) heeft vooral te maken met botsende karakters en onbegrip voor elkaars cultuur en gewoonten.
Dat denk ik ook.
En alles in een te groot perspectief willen plaatsen.
Het is nogal onthutsend als je aan jeugd probeert uit te leggen waarom er zoveel kerken zijn. Uitgetreden, waarom?
In Nederland, ja he he.
Nederlands gereformeerd, vrijgemaakt, bond, vrije evangelisatie....
En helaas waren bepaalde grote namen ook niet altijd vrij van hoogmoed en bleek er gebrek aan zelfreflectie te zijn.
Ik denk ook dat mensen toen hun voorganger op een voetstuk plaatsten en hem dan volgden als deze vertrok, om vervolgens een gemeente te stichten. Het gemiddelde gemeentelid is nu veel kritischer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Dat weet ik niet hoor. De voormalige predikant van de GG in Kruiningen heeft er toch een hele schare volgelingen aan overgehouden, terwijl de kudde ter plaatse flink is gekrompen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat weet ik niet hoor. De voormalige predikant van de GG in Kruiningen heeft er toch een hele schare volgelingen aan overgehouden, terwijl de kudde ter plaatse flink is gekrompen.
Inmiddels komen zijn volgelingen zelfs uit heel Zeeland.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tom

Bericht door Tom »

Jantje schreef: En voor Genemuiden is het fijn. Het noorden van Nederland heeft nu ook relatief veel predikanten.
Het is wel te hopen dat de kerkenraad in Genemuiden de nieuwe ds. eindelijk eens toestaat om in de auto te stappen op zondag voor derde beurten. Ds. Verschuure is altijd erg begaan met de vacante gemeenten en preekt daarom ook wel 4x op een zondag. Dat pakt een kerkenraad de omliggende gemeenten allemaal af!
Laatst gewijzigd door Tom op 13 mar 2021, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tom schreef:
Jantje schreef: En voor Genemuiden is het fijn. Het noorden van Nederland heeft nu ook relatief veel predikanten.
Het is wel te hopen dat de kerkenraad in Genemuiden de nieuwe ds. eindelijk eens toestaat om in de auto te stappen op zondag voor derde beurten. Ds. Verschuure is altijd erg begaan met de vacante gemeenten en preekt daarom ook wel 4x op een zondag. Dat pakt een kerkenraad de omliggende gemeenten allemaal af!
Nou nou, schrijf de kerkenraad in Genemuiden gewoon aan beste Tom.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Ik neem aan dat dit al in de beroepingsbrief staat, dus een briefje aan de kerkenraad heeft nu niet zoveel zin meer;-)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ds. Hoogerland trok zich daar anders niets van aan toen hij naar Kruiningen kwam.

En als ds. Huijser een zondag in Waardenburg is, dan vervult hij 's middags ook nog een derde dienst.

Dus in dit geval mag de dominee best eigenwijs zijn en ben ik het helemaal met @Tom eens.

Maar goed, Urk zit in dezelfde classis en daar mag het ook niet. Dus wellicht is het iets voor een overleg in de classis. Als ik in Groningen of Lelystad in de kerkenraad zat, zou ik dat zeker aankaarten. Het is gewoon egoïstisch.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Tom schreef:
Ik hoop dat GGiN dominees dat ook eens gaan doen, niet voor mij perse maar voor de vele vacante gemeenten
Maanenschijn

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Ds. Hoogerland trok zich daar anders niets van aan toen hij naar Kruiningen kwam.

En als ds. Huijser een zondag in Waardenburg is, dan vervult hij 's middags ook nog een derde dienst.

Dus in dit geval mag de dominee best eigenwijs zijn en ben ik het helemaal met @Tom eens.

Maar goed, Urk zit in dezelfde classis en daar mag het ook niet. Dus wellicht is het iets voor een overleg in de classis. Als ik in Groningen of Lelystad in de kerkenraad zat, zou ik dat zeker aankaarten. Het is gewoon egoïstisch.
Waardenburg heeft deze strikte regels deels losgelaten. Het heeft dus minder met de eigenwijsheid van de predikant te maken, maar meer met het minder strikt hanteren van het rijverbod door de kerkenraad.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Het is gewoon egoïstisch.
Nounou. Het motief is geen egoïsme. Het motief is een principe dat jij niet deelt. Dat mag. Maar dan moet je ook geen moord en brand schreeuwen als anderen principes van jou niet delen.
Geytenbeekje

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [5]

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:Ds. Hoogerland trok zich daar anders niets van aan toen hij naar Kruiningen kwam.

Waardenburg heeft deze strikte regels deels losgelaten. Het heeft dus minder met de eigenwijsheid van de predikant te maken, maar meer met het minder strikt hanteren van het rijverbod door de kerkenraad.
HHK Maartensdijk heeft dat ook nog.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Een van zijn voorgangers in Genemuiden reed wel op zondag. Omdat hij geen zin had te blijven slapen in de gemeente waar hij dan een zondag preekte. Het ging alleen een beetje stiekem. :)
Bij de straat in rijden de lichten uit en zo zachtjes mogelijk parkeren bij de pastorie.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Zita schreef:
Nounou. Het motief is geen egoïsme. Het motief is een principe dat jij niet deelt. Dat mag. Maar dan moet je ook geen moord en brand schreeuwen als anderen principes van jou niet delen.
En als ik heel eerlijk ben vind ik het nog niet eens zo'n gek principe. Ik heb het niet over een kwartiertje rijden ofzo maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er moeite mee hebben om op zondag een half uur in de auto te zitten.
Maar dan gaat het, voor mij althans, op het gevoel.

Overigens weet ik van meerdere mensen die op zondagavond geen auto gebruiken en daarom lopend naar de kerk gaan.
Geytenbeekje

Hoopvol schreef:
Zita schreef:
En als ik heel eerlijk ben vind ik het nog niet eens zo'n gek principe. Ik heb het niet over een kwartiertje rijden ofzo maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er moeite mee hebben om op zondag een half uur in de auto te zitten.
Maar dan gaat het, voor mij althans, op het gevoel.

Overigens weet ik van meerdere mensen die op zondagavond geen auto gebruiken en daarom lopend naar de kerk gaan.
Ik denk dat het preeklezen een grotere nood/probleem is dan rijden op zondag vooral als er een doel is, namelijk het Evangelie verkondigen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tom schreef:
Gelukkig zijn daarvoor weekdiensten uitgevonden. Ja er is zelfs een topic voor op dit Refoforum. Degenen die zondags rijden pikken de invulling hiervan grotendeels af. :D
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 13 mar 2021, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten