Afgewezen schreef:@Alexander, laat deze discussie, zoektocht of wat dan ook s.v.p. niet in zo'n ruziesfeer verlopen. Iedereen die het niet met jou eens is, wordt meteen een dwaalleer aangewreven en weet ik wat al niet meer. Ik ga op jouw bijdragen niet in, omdat je 1. voorbij gaat aan de essentie van de vraag (het gaat helemaal niet over de vraag of je jezelf kunt bekeren of niet) en 2. je mij te schelderig bent.
@Huisman, wat jij onder wedergeboorte verstaat, gebeurde uiteraard ook in het OT. Maar de vraag is of wat jij onder wedergeboorte verstaat, wel precies datgene is wat Jézus er Zelf onder verstond.
Kijk, wij hebben door onze opvoeding allerlei concepten in ons hoofd zitten: dat is geloof, dat is wedergeboorte, dat is het verbond, enz. enz. Zodra we in de Bijbel lezen, gaat het bandje met concepten in ons hoofd aan het draaien en we laten ons niet meer verrassen door wat we lezen. Jezus spreekt over wedergeboorte, dan hebben we meteen concept van wedergeboorte paraat (o ja, wedergeboorte is dat en dat) en we lezen niet meer echt wat er staat.
Dat overkomt mij, dat overkomt iedere Bijbellezer. Want in deze topic gebeurt, is vragen stellen: hé, ik heb altijd gedacht dat Jezus dat en dat bedoelde, maar ís dat eigenlijk wel zo?
Overigens lust het mij niet om elkaar vliegen af te vangen en elkaar met spitsvondigheden te bestoken. Nogmaals, ik heb geen keihard standpunt in deze zaak, maar met mensen die de vraagstelling niet eens begrijpen, is een gesprek weinig zinvol.
Afgewezen,
Toch nog even een postinkje van mij.
Het valt mij op dat je de posters hier vragen stelt over wat we moeten verstaan onder 'wedergeboorte' zoals Jezus daarover spreekt. Wanneer er antwoorden komen - natuurlijk mede bepaald door het Gereformeerde schriftverstaan, wat is daar mis mee? - weer je die af met als argument dat zo een gesprek niet mogelijk is. Inhoudelijke redenen waarom de Gereformeerde opvattingen op dit punt niet zouden voldoen, worden daarbij overigens niet of nauwelijks gegeven.
Maar over wat wedergeboorte dan (mogelijk) wél is in de context van het NT en wat verenigbaar is met hoe Jezus en de apostelen over 'wedergeboorte' en 'wedergeboren zijn' spreken, heb ik hier nog niet echt gehoord in dit topic. (Of ik moet opnieuw niet goed hebben gelezen!?)
M.i. kan ik jouw houding alleen verklaren uit het feit dat je feitelijk allang een 'alternatieve' uitleg voor het NT begrip wedergeboorte in gedachten hebt, maar daarmee niet voor de dag komt. Dat is m.i. vertroebelend voor de discussie. Het doet geen recht aan een discussie of gesprek wanneer je alles afweert (zonder veel argumenten) zonder daar iets wezenlijks tegenover te stellen. Moet je eens kijken hoeveel postings in dit vruchteloze en eenzijdige gesprek al gedaan zijn?
Breng dus in wat volgens jou een mogelijke uitleg is van het begrip 'wedergeboorte' in het NT. Alleen dan is een zinvol gesprek wellicht mogelijk.
Z.