Ja, ik vind van wel, maar dan alleen op grond van medische indicatie.Luther schreef:Zeker dat kan, maar de vraag is of dat in het basispakket moet. Ik vind van niet.
(maar ik denk dat jij dat wel met me eens bent)
Ja, ik vind van wel, maar dan alleen op grond van medische indicatie.Luther schreef:Zeker dat kan, maar de vraag is of dat in het basispakket moet. Ik vind van niet.
Gelukkig dat wij niet hoeven te bepalen wat in het basispakket zit. En als je geen zin heb om mee te betalen aan ziekten en tekortkomingen van anderen, dan verzeker je jezelf toch gewoon niet.jvdg schreef:Ja, ik vind van wel, maar dan alleen op grond van medische indicatie.Luther schreef:Zeker dat kan, maar de vraag is of dat in het basispakket moet. Ik vind van niet.
Ik snap deze reactie niet.JolandaOudshoorn schreef:Gelukkig dat wij niet hoeven te bepalen wat in het basispakket zit. En als je geen zin heb om mee te betalen aan ziekten en tekortkomingen van anderen, dan verzeker je jezelf toch gewoon niet.jvdg schreef:Ja, ik vind van wel, maar dan alleen op grond van medische indicatie.Luther schreef:Zeker dat kan, maar de vraag is of dat in het basispakket moet. Ik vind van niet.
Dat laatste is juist zo lastig in te schatten, wat is noodzakelijk en wat niet. Anti-depressiva? Slaaptabletten? de pil? Fysiotherapie? Wat voor de een noodzakelijk is, is voor de ander volstrekt overbodig.Luther schreef:Ik snap deze reactie niet.JolandaOudshoorn schreef:Gelukkig dat wij niet hoeven te bepalen wat in het basispakket zit. En als je geen zin heb om mee te betalen aan ziekten en tekortkomingen van anderen, dan verzeker je jezelf toch gewoon niet.jvdg schreef:Ja, ik vind van wel, maar dan alleen op grond van medische indicatie.Luther schreef:Zeker dat kan, maar de vraag is of dat in het basispakket moet. Ik vind van niet.
Graag betaal ik solidair mee met anderen. Juist dit soort regelingen zijn gebouwd op solidariteit. Dat moet echter wel wederzijds zijn, lijkt me. Als behoorlijke groepen mensen door hun levensstijl ervoor zorgen dat de gezondheidszorg duurder wordt, dan mag toch van die mensen een extra bijdrage worden verwacht.
Wat het basispakket betreft: dat moet niet al te zeer opgetuigd worden met zaken die niet strikt noodzakelijk zijn.
Niet verzekeren is geen optie. Je bent verplicht je te verzekeren.JolandaOudshoorn schreef:Gelukkig dat wij niet hoeven te bepalen wat in het basispakket zit. En als je geen zin heb om mee te betalen aan ziekten en tekortkomingen van anderen, dan verzeker je jezelf toch gewoon niet.
Niet verzekeren is wel een optie. Je bent niet verplicht je te verzekeren.Marco schreef:Niet verzekeren is geen optie. Je bent verplicht je te verzekeren.
Oftewel: wel betalen en er niets voor terug krijgen zeg maar...caprice schreef:Gemoedsbezwaarden moeten wel een extra belasting betalen die gelijk is aan de wettelijke inkomensafhankelijke bijdrage die verzekeringsplichtigen betalen.
Ik zie het verschil met een verzekering niet echt.caprice schreef:Het bedrag dat je betaalt, is een soort 'spaartegoed', wat je weer terug kunt krijgen aan het einde van het jaar door te bewijzen dat je zorgkosten hebt gemaakt. Dat bedrag krijg je dan terug.
Ik vindt niet-verzekeren erg on-christelijk. Door de zorgverzekering betalen we samen, als burgers, de zorgkosten voor mensen die vanwege chronische ziekte, handicap, ongeval, etc enorm hoge ziektenkosten hebben. Door niet te verzekeren ben je m.i. erg individualistisch bezig, door je te onttrekken aan de verantwoordelijkheid voor het meedragen van de zorgkosten van de zwakken in de samenleving. Van mensen die het zelf onmogelijk kunnen betalen, omdat ze (a) niet kunnen werken en (b) omdat de kosten gewoon gigantisch groot zijn (soms jarenlang achtereen tienduizenden euri's per jaar) Terwijl God (men leze het OT/NT maar eens goed) juist opkomt voor het belang van zwakken, en van ons hetzelfde vraagt.caprice schreef:Niet verzekeren is wel een optie. Je bent niet verplicht je te verzekeren.Marco schreef:Niet verzekeren is geen optie. Je bent verplicht je te verzekeren.
Moeten gemoedsbezwaarden zich verplicht verzekeren?
Nee. Iedereen dient zich verplicht te verzekeren via de basisverzekering behalve:
Militairen in werkelijke dienst
Gemoedsbezwaarden en degenen met principiële bezwaren tegen verzekeringen
Gemoedsbezwaarden moeten wel een extra belasting betalen die gelijk is aan de wettelijke inkomensafhankelijke bijdrage die verzekeringsplichtigen betalen. Voor gedetineerden wordt de verzekering geschorst.
Bron: http://www.prolife.nl
Je krijgt slechts de helft terugcaprice schreef:Het bedrag dat je betaalt, is een soort 'spaartegoed', wat je weer terug kunt krijgen aan het einde van het jaar door te bewijzen dat je zorgkosten hebt gemaakt. Dat bedrag krijg je dan terug.
Toch zijn er circa 5500 mensen aangesloten bij de Stichting Gemoedsbezwaarden tegen Verzekeringen, een stichting die opgericht is door de werkgroep Verzekeringen van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, maar ook openstaat voor leden van andere kerkverbanden.memento schreef:Ik vindt niet-verzekeren erg on-christelijk.
Weet ik. Maar ik heb van de gemoedsbezwaarden die ik ken en gesproken heb eigenlijk nog nooit een beargumenteerd antwoord gehad op mijn stelling (zoals in mijn vorige post uitgelegd en beargumenteerd)Tiberius schreef:Toch zijn er circa 5500 mensen aangesloten bij de Stichting Gemoedsbezwaarden tegen Verzekeringen, een stichting die opgericht is door de werkgroep Verzekeringen van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, maar ook openstaat voor leden van andere kerkverbanden.memento schreef:Ik vindt niet-verzekeren erg on-christelijk.
Een antwoord zou kunnen zijn: wij vinden dat de diaconie daarvoor is, om mensen te helpen die het nodig hebben. Of: wij doen zelf de arme en hulpbehoevende christenen handreiking, als ze dat nodig hebben.memento schreef:Weet ik. Maar ik heb van de gemoedsbezwaarden die ik ken en gesproken heb eigenlijk nog nooit een beargumenteerd antwoord gehad op mijn stelling (zoals in mijn vorige post uitgelegd en beargumenteerd)Tiberius schreef:Toch zijn er circa 5500 mensen aangesloten bij de Stichting Gemoedsbezwaarden tegen Verzekeringen, een stichting die opgericht is door de werkgroep Verzekeringen van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, maar ook openstaat voor leden van andere kerkverbanden.memento schreef:Ik vindt niet-verzekeren erg on-christelijk.