Zijn we klaar met homofilie?

Tiberius
Administrator

Re: Zijn we klaar met homofilie?

Bericht door Tiberius »

denkertje21 schreef:
Tiberius schreef:
Ik ken wel een aantal gemeenteleden die homo zijn, ja. Maar dat is inderdaad niet algemeen bekend.
Maar dat geldt ook voor andere zonden (met name op het gebied van het zevende gebod).
Nou breekt m'n klomp: dus je vindt dat iemand dat de homoseksuele geaarheid op zich al zonde is en de heteroseksuele geaardheid niet?
Ja. En laat die klomp maar gerust heel, want dat is de Bijbelse lijn, zoals door gereformeerde ethici (met name dr. J. Douma) aangetoond.

Zonde betekent doel missen, waartoe God geschapen heeft.
De heteroseksuele geaardheid is zoals Hij het in de schepping bedoeld heeft; de homoseksuele geaardheid is een gevolg van de zondeval. De mens die hiermee geboren wordt (nadrukkelijk losgekoppeld van verworven homofilie), ervaart hiermee de realiteit van de vloek door God na de val uitgesproken. Je kan dus niet zomaar beide geaardheden op één lijn stellen.

Evenmin als je kan zeggen, dat iemand die invalide geboren is, net zo ziek is als iemand die gezond geboren is.
Wanneer iemand doof geboren is, kunnen we toch ook rustig zeggen, dat hij of zij ziek is?
Of stel je aangeboren doofheid op één lijn met gezondheid?
denkertje21 schreef:
Tiberius schreef:Dus jij vindt een zondige geaardheid, zoals homofilie en dergelijke, eigenlijk geen zonde?
Dat heb je heel goed opgemerkt. Als je 't nu nog gaat begrijpen is dat echt winst!
Een homofiele geaardheid an sich is geen zonde maar een GEVOLG van de zondeval. Net als andere soorten van invaliditeit.

Noem mij één tekst uit de Bijbel die ook maar enigszins zou kunnen zeggen dat de homofiele geaardheid zonde is!
Zie boven dus.
Ziekte en zonden zijn inderdaad de gevolgen van de zondeval. Maar daarmee blijven het nog wel ziekten en zonden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
denkertje21 schreef:
Tiberius schreef:
Ik ken wel een aantal gemeenteleden die homo zijn, ja. Maar dat is inderdaad niet algemeen bekend.
Maar dat geldt ook voor andere zonden (met name op het gebied van het zevende gebod).
Nou breekt m'n klomp: dus je vindt dat iemand dat de homoseksuele geaarheid op zich al zonde is en de heteroseksuele geaardheid niet?
Ja. En laat die klomp maar gerust heel, want dat is de Bijbelse lijn, zoals door gereformeerde ethici (met name dr. J. Douma) aangetoond.

Zonde betekent doel missen, waartoe God geschapen heeft.
De heteroseksuele geaardheid is zoals Hij het in de schepping bedoeld heeft; de homoseksuele geaardheid is een gevolg van de zondeval. De mens die hiermee geboren wordt (nadrukkelijk losgekoppeld van verworven homofilie), ervaart hiermee de realiteit van de vloek door God na de val uitgesproken. Je kan dus niet zomaar beide geaardheden op één lijn stellen.

Evenmin als je kan zeggen, dat iemand die invalide geboren is, net zo ziek is als iemand die gezond geboren is.
Wanneer iemand doof geboren is, kunnen we toch ook rustig zeggen, dat hij of zij ziek is?
Of stel je aangeboren doofheid op één lijn met gezondheid?
Waarbij we wederom vrolijk in een kringetje ronddraaien. Is homofilie een ziekte?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

denkertje21 schreef:
Tiberius schreef: Zo is het namelijk door God in de schepping gelegd: mannelijk en vrouwelijk schiep Hij ze (...) En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed.
En? Zijn homo's niet mannelijk of vrouwelijk? Wat is je punt?
Misschien tijd voor een definitie:
Onder homofilie versta ik de geaardheid waarmee mensen van hetzelfde geslacht zich tot elkaar aangetrokken voelen.

Mijn punt is:
God schiep hen niet mannelijk en mannelijk, ook niet vrouwelijk en vrouwelijk, maar mannelijk en vrouwelijk.

Overigens wil ik nog wel benadrukken, dat ik met alle voorzichtigheid hierover wil spreken en me ook wel realiseer, dat die voor jou en wellicht anderen een zeer pijnlijk onderwerp is.
Anderzijds moeten wel de zonde zonde (kunnen) blijven noemen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:Waarbij we wederom vrolijk in een kringetje ronddraaien. Is homofilie een ziekte?
N.a.v. deze discussie zat ik gisteren in een boek te lezen.
4% van de mannen heeft (een vorm van) homofilie en 2% van de vrouwen (cijfers van 1984).
Bij vrouwen is homofilie niet (of nauwelijks) te genezen, bij mannen wel, in ca. 50% van de gevallen.

Verder is bekend dat homofilie deels aangeboren, deels verworven is, waarbij overigens geen relatie is aangetoond tussen geneesbaarheid en verworvenheid (of te wel: niet is aangetoond, dat verworven homofilie beter geneesbaar is).

Verder zegt het boek, dat er geen communis opinus (algemene overeenstemming) bestaat onder deskundig of het een ziekte is of niet.

Dus ja: zeg het maar, ik weet het ook niet.
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Tiberius schreef:
Mister schreef:Waarbij we wederom vrolijk in een kringetje ronddraaien. Is homofilie een ziekte?
4% van de mannen heeft (een vorm van) homofilie en 2% van de vrouwen (cijfers van 1984).
Bij vrouwen is homofilie niet (of nauwelijks) te genezen, bij mannen wel, in ca. 50% van de gevallen.

Verder is bekend dat homofilie deels aangeboren, deels verworven is, waarbij overigens geen relatie is aangetoond tussen geneesbaarheid en verworvenheid (of te wel: niet is aangetoond, dat verworven homofilie beter geneesbaar is).

Verder zegt het boek, dat er geen communis opinus (algemene overeenstemming) bestaat onder deskundig of het een ziekte is of niet.

Tja, ik zat EEN boek te lezen...
Het bovenstaande IS klinkklare onzin.

Ik zat ook EEN boek te lezen van nog een paar jaar daarvoor. Ene dr. Bovet omschrijft dit als een ziekelijke neiging waarvan men o.a. met aversietherapie kan genezen. Dat betekent o.a. electroshocks met electroden die aangebracht wordt op de edele delen...

En dan zitten er medebroeders en zusters in jouw kerk die je zo wilt benaderen? Denk je dat de Heere Jezus ze zo zou hebben benaderd?

Afgezien van het feit dat er boeken vol met verklaarde onzin zijn geschreven?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
denkertje21

pierre27 schreef: Even buiten beschouwing, voor mij is een homo niet minder hoor, maar ik wil wel graag de Bijbel de Bijbel laten.
Ik merk nu best een gevaarlijke wending in de discussie.
Ik heb er alle begrip voor als men met een beroep op de Bijbel zegt dat de homoseksuele praxis zonde is. Dat staat tenslotte letterlijk in de Bijbel. En dan kun je nog discussieren of het in de bijbel gaat over de toepassing daarvan op relaties in liefde in trouw.

Maar de Bijbel spreekt NERGENS over een homofiele gaardheid en veroordeelt die niet specifiek als zonde!! Als jij denkt van wel: laat me het alsjeblieft zien.
Ik ga helemaal met iedereen mee als je zegt: we ZIJN zonde, door en door! Maar de homofiel geaarde is niet anders zondig en meer zondig dan de heterofiel geaarde!

Ik zou hier maar eens heel goed over nadenken voordat je daar andere homo's in jouw gemeente mee benadert! Je maakt meer kapot dan God lief is.
Auto

Bericht door Auto »

denkertje21 schreef:
pierre27 schreef: Even buiten beschouwing, voor mij is een homo niet minder hoor, maar ik wil wel graag de Bijbel de Bijbel laten.
Ik heb er alle begrip voor als men met een beroep op de Bijbel zegt dat de homoseksuele praxis zonde is. Dat staat tenslotte letterlijk in de Bijbel. En dan kun je nog discussieren of het in de bijbel gaat over de toepassing daarvan op relaties in liefde in trouw.

Maar de Bijbel spreekt NERGENS over een homofiele gaardheid en veroordeelt die niet specifiek als zonde!! Als jij denkt van wel: laat me het alsjeblieft zien.
Ik ga helemaal met iedereen mee als je zegt: we ZIJN zonde, door en door! Maar de homofiel geaarde is niet anders zondig en meer zondig dan de heterofiel geaarde!

Ik zou hier maar eens heel goed over nadenken voordat je daar andere homo's in jouw gemeente mee benadert! Je maakt meer kapot dan God lief is.
Toon jij dan aan dat de bijbel de homofiele geaardheid NIET als zonde ziet? Volgens mij heb jij dat probleem net zo goed ....... of zit ik er naast?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Beste mensen,

De discussie komt nu wel op een punt, waar we wellicht al maanden omheen cirkelen. Iedereen op dit forum maakt een onderscheid tussen de homsexuele geaardheid en de homosexuele praxis. Velen van ons komen al luisterend en lezend in Gods Woord tot de conclusie dat de homosexuele praxis verboden is. Het is onder geen enkele voorwaarde de wil van God. Zoals je ook in eerdere postings hebt kunnen lezen, is dat ook mijn visie.

Maar om de homosexuele geaardheid zonde te noemen, dat gaat een stap te ver. Althans, als je het méér zonde noemt dan dat wij van nature al zijn. (Als je dat zo kunt zeggen.)
Daarmee zeg je feitelijk dat zo iemand niet kan en mag bestaan. Zo heeft de Heere Jezus medemensen nooit benaderd.

En ik weet het dat God de mens mannelijk en vrouwelijk schiepe, zeker! Dat maakt ook de strijd en de worsteling uit van hen die de homosexuele geaardheid bij zichzelf ontdekken. Maar waarin is een homo meer zondig dan een hetero? Dat speelt toch pas bij de verkeerde lusten, en de homosexuele daad?

Tiberius noemde het voorbeeld van een dove. Nee, zo heeft de Heere ons niet bedoeld! Maar dan zeg je toch ook niet: Jouw doofheid is zonde??? Dam doe je mensen onnodig pijn.
Ik denk dat het ontzettend belangrijk is om hierover heel zorgvuldig te spreken en nauwkeurig te formuleren (mijn grijsgedraaide plaat inmiddels). De homosexuele geaardheid is een kruis dat sommigen moeten dragen als gevolg van de zondeval, evenals dat er andere kruisen zijn, zoals bijvoorbeeld doofheid. Ik vind het dus een cruciaal verschil of je spreekt over de homosexuele geaardheid als "zonde" of als "kruis vanwege de zondeval". M.n. in het pastoraat aan homo's maakt dat denk ik ongelofelijk veel uit. En wat mij betreft mag je het nooit als 'zonde' benoemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
pierre27

Bericht door pierre27 »

denkertje21 schreef:

Ik heb hier al heel veel over nagedacht afgelopen jaren toen mijn broertje ons hiermee confronteerde, maar aangezien ik nergens de geaardheid zelf veroordeeld heb(Luther corrigeerde mij terecht, gezien mijn onnauwkeurigheid) voel ik mij ook niet direct aangesproken door jouw laatste woorden.
Als ik woorden gebruik als de Bijbel de Bijbel laten dan doel ik op praktijk en relatie, mijn excuses als ik onduidelijk in eerste instantie was.
En over dat boek van Tiberius dat het klinkklare onzin is, ik denk van niet, er zijn gevallen genoeg waar de homofiele gevoelens genezen zijn, in ieder geval zodanig onderdrukt dat het geen rol speelt. Maar de wil om te strijden is net als bij hetero's lang niet altijd aanwezig.

Ik heb al zoveel verschuivingen gezien bij zelf familieleden die van acceptatie van geaardheid na verloop van tijd overgingen van acceptatie van de praktijk, alles onder het mom van God houdt van alle mensen, dus ook van praktiserende homo's en daarmee werd een gruwelijke zonde gelegaliseerd in hun ogen.
Dit zien we meer in christelijk Nederland.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Luther schreef:Beste mensen,

De discussie komt nu wel op een punt, waar we wellicht al maanden omheen cirkelen. Iedereen op dit forum maakt een onderscheid tussen de homsexuele geaardheid en de homosexuele praxis. Velen van ons komen al luisterend en lezend in Gods Woord tot de conclusie dat de homosexuele praxis verboden is. Het is onder geen enkele voorwaarde de wil van God. Zoals je ook in eerdere postings hebt kunnen lezen, is dat ook mijn visie.

Maar om de homosexuele geaardheid zonde te noemen, dat gaat een stap te ver. Althans, als je het méér zonde noemt dan dat wij van nature al zijn. (Als je dat zo kunt zeggen.)
Daarmee zeg je feitelijk dat zo iemand niet kan en mag bestaan. Zo heeft de Heere Jezus medemensen nooit benaderd.

En ik weet het dat God de mens mannelijk en vrouwelijk schiepe, zeker! Dat maakt ook de strijd en de worsteling uit van hen die de homosexuele geaardheid bij zichzelf ontdekken. Maar waarin is een homo meer zondig dan een hetero? Dat speelt toch pas bij de verkeerde lusten, en de homosexuele daad?

Tiberius noemde het voorbeeld van een dove. Nee, zo heeft de Heere ons niet bedoeld! Maar dan zeg je toch ook niet: Jouw doofheid is zonde??? Dam doe je mensen onnodig pijn.
Ik denk dat het ontzettend belangrijk is om hierover heel zorgvuldig te spreken en nauwkeurig te formuleren (mijn grijsgedraaide plaat inmiddels). De homosexuele geaardheid is een kruis dat sommigen moeten dragen als gevolg van de zondeval, evenals dat er andere kruisen zijn, zoals bijvoorbeeld doofheid. Ik vind het dus een cruciaal verschil of je spreekt over de homosexuele geaardheid als "zonde" of als "kruis vanwege de zondeval". M.n. in het pastoraat aan homo's maakt dat denk ik ongelofelijk veel uit. En wat mij betreft mag je het nooit als 'zonde' benoemen.

Amen! 100% mee eens!
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

En over dat boek van Tiberius dat het klinkklare onzin is, ik denk van niet, er zijn gevallen genoeg waar de homofiele gevoelens genezen zijn, in ieder geval zodanig onderdrukt dat het geen rol speelt. Maar de wil om te strijden is net als bij hetero's lang niet altijd aanwezig.
Homo die niet willen praktiseren strijden overal tegen. tegen heel hun wezen, daarom is het ook zo moeilijk! Hetero's hoeven lang niet zo hard te strijden. Ik geloof niet in genezing van homo's, of ze moeten het zichzelf aangepraat hebben en het uiteindelijk toch niet blijken te zijn, maar dan is het ook geen genezing. Als je homo bent, dan ben je het ook echt en dat zal niet even te genezen zijn. Onderdrukken ja... maar om nou net te doen of je hetero bent... dat lijkt me ook niet zo gezond. Er was een stel in onze kerk waarvan de vrouw na 20 jaar huwelijk er met een vrouw vandoor ging en nu samenwoont. Achteraf bleek zij haar gevoelens altijd onderdrukt te hebben... ipv dat ze eerlijk was tegen zichzelf heeft ze haar gezin enorm veel pijn gedaan... dus onderdrukken heeft alleen maar een negatieve uitwerking.
Ik heb al zoveel verschuivingen gezien bij zelf familieleden die van acceptatie van geaardheid na verloop van tijd overgingen van acceptatie van de praktijk, alles onder het mom van God houdt van alle mensen, dus ook van praktiserende homo's en daarmee werd een gruwelijke zonde gelegaliseerd in hun ogen. Dit zien we meer in christelijk Nederland.
Dit komt omdat men geen rekening meer wil houden met de Bijbel omdat het is hard en moeilijk om het praktiseren af te wijzen. Maar acceptatie van de geaardheid hoeft niet automatisch te betekenen dat je het praktiseren ook accepteert. Het probleem ligt vaak bij het er niet mee om kunnen gaan als de homo toch zijn eigen weg gaat.... er ontstaat verwijdering en ruzie als wij niet in liefde met elkaar omgaan. Je mag het gedrag afwijzen maar de persoon niet. Dus daarom gaan veel mensen er maar in mee, omdat ze bang zijn hun kind te verliezen of iemand te kwetsen. Maar zo hoeft het toch niet te gaan? Je kunt als ouders/familie je mening uiten op grond van Gods Woord maar je mag de deur niet dichtdoen als iemand er voor kiest toch een andere weg te gaan. Dat deed Christus ook niet.
denkertje21

Luther schreef: Maar om de homosexuele geaardheid zonde te noemen, dat gaat een stap te ver. Althans, als je het méér zonde noemt dan dat wij van nature al zijn. (Als je dat zo kunt zeggen.)
Dat is inderdaad mijn punt ook. Ik zou het heel treurig vinden als ook mara iemand hier dat zou denken. Dat zou werkelijk alle deuren sluiten voor mensen in je omgeving om er nog over te praten.
Luther schreef: Tiberius noemde het voorbeeld van een dove. Nee, zo heeft de Heere ons niet bedoeld! Maar dan zeg je toch ook niet: Jouw doofheid is zonde??? Dam doe je mensen onnodig pijn.
Ik hoop echt dat iedereen het bovenstaande goed toch zich laat doordringen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

denkertje21 schreef:
Tiberius schreef:

Tja, ik zat EEN boek te lezen...
Het bovenstaande IS klinkklare onzin.

Ik zat ook EEN boek te lezen van nog een paar jaar daarvoor. Ene dr. Bovet omschrijft dit als een ziekelijke neiging waarvan men o.a. met aversietherapie kan genezen. Dat betekent o.a. electroshocks met electroden die aangebracht wordt op de edele delen...

En dan zitten er medebroeders en zusters in jouw kerk die je zo wilt benaderen? Denk je dat de Heere Jezus ze zo zou hebben benaderd?

Afgezien van het feit dat er boeken vol met verklaarde onzin zijn geschreven?
Tja, denkertje, als jij je als missie aanmeet om homofilie meer geaccepteerd te krijgen in de gereformeerde gezindte, dan kan je toch echt niet zo makkelijk heen om het ethische standpunt van dr. Douma, zoals uitvoerig verwoord in zijn boeken "Homofilie" (1984) en "De tien geboden. Handreiking voor het christelijk leven" (1999).
Zijn uitvoerig gedocumenteerde visie en onderzoek kan je wel als onzin wegzetten, maar dat heeft toch een behoorlijk gezag in de gereformeerde gezindte. Ook in de kerkverbanden zoals in de forumregels genoemd. Zeker door het op één lijn te stellen met het onderzoek van dr. Bovet tast je geloofwaardigheid aan.
denkertje21

pierre27 schreef: En over dat boek van Tiberius dat het klinkklare onzin is, ik denk van niet, er zijn gevallen genoeg waar de homofiele gevoelens genezen zijn, in ieder geval zodanig onderdrukt dat het geen rol speelt. Maar de wil om te strijden is net als bij hetero's lang niet altijd aanwezig.
Dan kom je weer op een ander punt: genezing. Om iets te genezen, heb je een ziekte nodig waarvan je te genezen bent.
Allereerst geloof ik niet dat dit een ziekte is.
Het is een afwijking van het gangbare en daarmee zeg ik als homo al heel wat.
Al eerder tipte ik de aversietherapie aan met electroshocks.
Been there, done that.
Ik zal je de verhalen van wat dat met me gedaan heeft, besparen.
Denk niet te gering over het gebrek aan de wil om er tegen te strijden. Ik ken heel veel christenhomo's en ik heb trieste dingen gezien!

Daarom geloof ik ook dat een homo nooit mág trouwen met een vrouw. Dan handelt hij, zoals Paulus dat zegt, contra naturam, tegen zijn natuur in ook al is die nóg zo onnatuurlijk. Dat is als vragen aan een rolstoelgebruiker om te gaan lopen.
Ik geloof absoluut dat God rust kan brengen en dat God je geaardheid niet meer tot last is en dat je genezen wordt van je verlangens. Je geaardheid blijft. Ook je alleen-zijn, maar dat hebben anderen ook.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Beste mensen,

Sorry, Luther, hierin ben ik het niet met je eens. Ik volg liever het spoor van Douma, die stelt:
"Een homofiele geaardheid komt voort uit Gods hand, als onderdeel van de vloek die de mens door de zondeval over zich heeft gehaald. Maar ze is niet door God zo bedoeld in de schepping.
God doet na de zondeval een mens geboren worden zoals hij of zij is. Daarin wordt de na de zondeval uitgesproken vloek een realiteit. Zo kan in bepaalde gevallen een homofiel te aanvaarden hebben dat hij zo geboren is. Dit betekent echter nadrukkelijk niet, dat hij zich door deze geaardheid mag laten leiden tot een zondige levenswandel."
En een stukje lager:
"We kunnen anderzijds de heterofiele en de homofiele geaardheid, ook wanneer er geen sprake is van de uitleving ervan, niet zonder meer op één lijn zetten: het eerste is geen gevolg van de zondeval, het tweede wel."
Wel voegt hij eraan toe (de nuance kennelijk die jij steeds probeert aan tegeven):
"We willen hier wel voorzichtig zijn. De homofiele geaardheid is een kwaad, waarbij Gods bewaring wel in het bijzonder nodig is. Maar wie een heterofiele geaardheid op een zondige wijze uitleeft door een vrouw aan te zien om haar te begeren, maakt zich voor God even schuldig als een homofiel die zijn geaardheid uitleeft door een seksegenoot aan te zien om die te begeren."

Overigens is het voorbeeld van die dove niet goed overgekomen (of door mij ingetypt). Ik bedoelde daarmee niet te zeggen, dat doofheid een zonde is, maar dit:
Zonde en ziekte zijn beiden (op hun eigen wijze) gevolgen van de zondeval.
Een voorbeeld van een zonde als gevolg van de zondeval is aangeboren homofilie.
Een voorbeeld van een ziekte als gevolg van de zondeval is aangeboren doofheid.

Beide gevolgen van de zondeval zijn door God als een kruis aan de drager ervan opgelegd. Een kruis, waarom ze niet zelf gevraagd hebben en waaraan ze niets kunnen doen.
Maar daarmee is het één nog wel zonde en het ander nog wel ziekte.

(Hopelijk zo iets duidelijk wat ik bedoelde).
Gesloten