JolandaOudshoorn schreef:De zaken die Bert onder de noemer van christelijke vrijheid noemt, zijn niet DE kenmerken van een christelijk leven. Het kunnen kenmerken zijn, en die zal je met nog veel meer dingen uit kunnen breiden.
Datzelfde geldt met reformatorische gewoonten. Dat betekend niet, dat iemand deze gewoonten niet heeft geen goed christen zou kunnen zijn.
Het grote gevaar in onze reformatorische kringen is dat we zo druk bezig zijn met al die uiterlijke kenmerken en het verdedigen daarvan, dat we vergeten waar de bron is. Maar laten we, zoals Bert dat terecht opmerkt, eerst kijken wat in onze harten leeft.
Dag Jolanda,
Dat is iets anders waar ik het over heb, waar ik op doel is dat wanneer we bijvoorbeeld als kerk een regel heben van geen TV, dat dit dan tegen de christelijke vrijheid ingaat.
Ik heb hier moeite mee, ik dat dat regels en gewoonten er zijn om je te behoeden voor bepaald gevaar.
Nu kan dit breed getrokken worden, maar terugkomend op de TV denk ik dat die regel zeker niet loos is.
Het vervelende is dat ik in al die zaken die hiermee te maken heb de negatieve kanten ervan gezien heb.
Wederom de TV als voorbeeld, eerst alleen Ned 1,2,3 en alleen aan met bijzondere dagen, vervolgens meer en meer aan dat ding, toen de zondag aanbrak dat er voetbal was( EK dacht ik) ook aan, kerkgang werd ervoor opzij geschoven en nu het hele pakket qua zenders, voorbeelden te over in mijn directe omgeving.
Begonnen allemaal met: het is persoonlijke vrijheid, Christus wil niet dat we elkaar regels opleggen..en dergelijke taal werd er gehoord.
Nu zijn ze allang niet meer te spreken in de trant waar we ooit begonnen te spreken.
Nog iets, het meest jammer vind ik dat ze met kinderen van God waar in voorgaande jaren wel een gesprek mee gevoerd werd, ze kunnen deze niet meer verdragen qua levensstijl.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.