VDB-23 schreef:Beste Forumleden,
Het is nooit mijn intentie geweest op een meetlat neer te leggen in het midden van u. De vraag van Caprice of ik wat kon vertellen uit mijn leven t.a.v. de rechtvaardigmaking in en door die Lieve Borg en Middelaar was mijn deel geworden, en hoe kan ik dan zwijgen wanneer iemand gemeend en zeer vriendelijk daarom vraagt. Wees ten alle tijde bereid om te getuigen van de hoop die in u is, is een Bijbels gegeven. Daarom ben ik op zijn vraag ingaan, en heb daar kortelings iets over vertelt. Ik gevoelde de stenen al aankomen, omdat velen zich stuk lopen op de waarachtige bekering, namelijk de levendmaking met en door Christus in de vergeving der zonden. Als ze dan van iemand mogen horen hoe de Heere dat uitgewerkt heeft in het van een gans verloren zondaar, komt men met allerlei aantijgingen, alsof het onbijbels zou zijn dat Christus zich in zulk een kracht en heerlijkheid openbaart aan een verloren ziel. Door alle tijden en eeuwen heen zien we van zeer velen die precies hetzelfde mochten meemaken. Dan denk ik aan mannen zoals de Ketellapper te Bedford John Bunyan, John Warburton en diens bekering, Huntington, Kohlbrugge, Chr. Love, Whitefield en zo kan ik wel even doorgaan. Dat zijn mijn vrienden, hoewel reeds lange tijd ontslapen getuigen ze nog in schrift hoe Christus hun deel werd, en wat daaraan voorafging. Velen moeten van openbaringen niets hebben. Dat zien we zo zuiver in de Christenreis. Christen was juist degene die voor de enge poort lag, roepende en wenende om genade, en toen, toen deed de Koning van de Kerk open. Hij was één van de weinigen die door de enge poort was getrokken, want velen waren van elders ingeklommen. Wie waren er dan elders ingeklommen? Zij, die niet konden getuigen van de openbaring Gods in Christus. Dat zijn de dieven, rovers en moordenaars uit -Joh.10 - Het is namelijk onmogelijk dat wij in de Vrijstad zijn, zonder dat we de Koning kennen. Wie meent in de Vrijstad te zijn, en de Koning niet kent, die bedriegt zichzelf voor een eeuwigheid, en niet alleen zichzelf, maar ook anderen, door te zeggen dat het niet zover hoeft te komen. - Zijn wij dan blind! Indien gij blind waart zo zou gij geen zonden hebben, maar nu zegt gij wij zien, zo blijft dan deze u zonde. - Genade is voor goddelozen, moordenaars worden in de ruimte gesteld alleen om 't vrije welbehagen Gods. Kohlbrugge heeft gezegd: het zijn de slechtsten van de slechtsten, die uitverkorenen Gods. Waarom? Omdat God Zijn genade moet verheerlijken, en dat kan alleen waar de zonde meerder geworden is, nee, niet in de uitleving, maar in de inleving.
John Bunyan schreef in het boekje "hoe zondaren welkom zijn bij Jezus Christus": Christus is voor ons natuurlijk oog zo verborgen, dat Hij ons eerst uit de Hemel geopenbaard moet worden, voordat wij in Hem kunnen geloven. Want een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de Hemel niet gegeven zij. Velen gaan hier met hun "zogenaamde bekering" overboord. Maar gingen zij maar eens overboord gelijk al een Jona in en door de golven van Gods recht. Want achter de dood ligt namelijk het leven voor de ziel. Want het einde der wet (let wel! Niet het begin der wet) is Christus, tot rechtvaardigheid, een iegelijk die gelooft. Kent u dat niet! Dan wens ik u een voorspoedige dood toe, opdat Hij zich zou openbaren in en aan uw verloren ziel, want daar ligt het leven!
Dank voor de toelichting.
Wij moesten ons schamen voor al onze kritiek !!