Waarom? Omdat die er toevallig in de kerk zit of zo? De discussie gaat toch 'slechts' over uitspraken die gedaan zijn op de Mbuma-dag (al zullen die wellicht niet veel afwijken van wat ds. zondags verkondigt)?Gijs83 schreef:Als Tiberius het eens wist dat er een hele discussie gaande is over Ds.Veenendaal allemaal gezegd heeft... Ik weet niet wat hij er van zou denken: de discussie zou wellicht anders gelopen hebben...
Grondtrekken ware bekering
Re: Grondtrekken ware bekering
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ik zie het bericht over ds. Veenendaal meer als een aanleiding tot.
Ik ken de goede man niet en ik weet ook niet of de berichtgeving in het RD correct was. Voor mijn uitspraken heb ik mij uitsluitend gebaseerd op de informatie van RF.
Ik ken de goede man niet en ik weet ook niet of de berichtgeving in het RD correct was. Voor mijn uitspraken heb ik mij uitsluitend gebaseerd op de informatie van RF.

Als je wilt kun je overal een oproep achter plaatsen, want je moet Schrift met Schrift vergelijken.Bert Mulder schreef: Hoe, bijvoorbeeld, hang je een oproep tot bekering aan deze tekst:
31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag.
Het wás zeer goed. Nu niet meer. Maar er is een weg tot ontkoming. Daarom, bekeert u!
Ja, Tiberius had er wel voor gezorgt dat vervelende dingen verwijderd zouden worden.Gijs83 schreef:Als Tiberius het eens wist dat er een hele discussie gaande is over Ds.Veenendaal allemaal gezegd heeft... Ik weet niet wat hij er van zou denken: de discussie zou wellicht anders gelopen hebben...
Deze discussie is eerder gevoerd, maar wat is het middelpunt? Het woord noemen of Hem prediken? Ik heb met mijn schoonouders die discussie ook wel gehad. Christus was rijkelijk gepreekt en het evangelie was verkondigd, terwijl ik me enkel herinderde dat de dominee zijn eigen woorden bestempelde als de verkondiging van het evangelie en het woord Jezus en het woord Christus menigmaal in de mond nam, maar meestal ter vermaning van de evangelischen en de rest van de keren in combinatie met Gods uitverkoren volk en hun kennis van Jezus Christus. Wat is voor jou Christus in het middelpunt? Hoe zie jij dat? Wat is voor jou de prediking van het evangelie? Dan blijken geijkte termen ineens voor de 1 heel wat anders in te houden als voor de ander. Voor mij is Spurgeon het voorbeeld van de verkondiging van het evangelie van een rijke Christus voor een arme zondaar en kan ik me niet voorstellen dat een ander precies hetzelfde zegt over Philpot, zonder een spier te verrekken, maar die ander is er wel!caprice schreef:- Christus stond in het Middelpunt, ook deze dag.
Heel flauw om Tiberius te betrekken in een discussie terwijl hij op vakantie is.Kaw schreef:Ja, Tiberius had er wel voor gezorgt dat vervelende dingen verwijderd zouden worden.Gijs83 schreef:Als Tiberius het eens wist dat er een hele discussie gaande is over Ds.Veenendaal allemaal gezegd heeft... Ik weet niet wat hij er van zou denken: de discussie zou wellicht anders gelopen hebben...
Het gaat hier niet specifiek over Ds. Veenendaal en/of z'n gemeenteleden, maar over de inhoud van de lezing van Ds. V., waarbij het vooralsnog niet duidelijk is in welke context deze woorden zijn gesproken.
Daar komt bij dat de topic-starter er voor heeft gekozen de samenvatting onder te verdelen in (geletterde) stappen, waardoor velen van de posters min of meer op het verkeerde been zijn geplaatst door het als een voorgeschreven stappenplan te interpreteren.
Hetgeen m.i. door de dominee geenszins zo bedoeld is.
Goed mijn perspectief lezen JvdG. Ik bedoelde dat ongelovigerwijs. Net alsof alleen Tiberius er wel even voor zorgt dat bepaalde kritiek geen ruimte mag hebben. We hebben nog 3-4 mods.jvdg schreef:Heel flauw om Tiberius te betrekken in een discussie terwijl hij op vakantie is.Kaw schreef:Ja, Tiberius had er wel voor gezorgt dat vervelende dingen verwijderd zouden worden.Gijs83 schreef:Als Tiberius het eens wist dat er een hele discussie gaande is over Ds.Veenendaal allemaal gezegd heeft... Ik weet niet wat hij er van zou denken: de discussie zou wellicht anders gelopen hebben...
Juist daarom, laat Tib specifiek daar dan buiten.Kaw schreef:We hebben nog 3-4 mods.
Je oordeelt over een eventueel te plaatsten reactie.
Dat vind ik misplaatst.
Je denkt nu al te weten hoe Tiberius de discussie een andere wending zal geven door het verwijderen van onwelgevallige postings.
Wait and see......en loop daar niet op vooruit.
Het ligt wel gevoelig he?jvdg schreef:Juist daarom, laat Tib specifiek daar dan buiten.Kaw schreef:We hebben nog 3-4 mods.
Dat vind ik misplaatst.
Je denkt nu al te weten hoe Tiberius de discussie een andere wending zal geven door het verwijderen van onwelgevallige postings.
Kaw schreef:Het ligt wel gevoelig he?jvdg schreef:Juist daarom, laat Tib specifiek daar dan buiten.Kaw schreef:We hebben nog 3-4 mods.
Dat vind ik misplaatst.

Eigenlijk wel.
Het gaat hier over modereerbeleid, en daarover is conform de spelregels geen discussie gewenst.
Dit laat onverlet het feit dat ik denk dat het bij jou veel gevoeliger ligt, aangezien je er al op anticipeert.

"Discussie" gesloten.
On topic maar weer!
- sweelinck 25
Urk
02-08-08 10:00 Zendingsdag Mbuma
Zingen: Psalm 72:6 - 10
Ds. J. Veenendaal:
Handelingen 22:6-10
De bekering van Saulus van Tarsen
1. Een wonder van soevereine genade
2. Het wezen van zijn bekering
3. De vrucht van zijn bekering
Zingen: Psalm 19:4 - 5
Ds. J. Veenendaal:
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zonder dat ik weet wat de weleerwaarde ds. Veenendaal precies gepreekt heeft...sweelinck 25 schreef:Urk
Ds. J. Veenendaal:
Is hij toch fout als hij de bekering van Saulus van Tarsen als normaal ziet...
Een bekering van een David, Johannes, Jeremiah, enz. is normaal
Daarom ook de Bijbelse aanmaning, voor ons om onze kinderen in de vreze des Heeren op te voeden. Dat kan niet als onze kinderen geestelijk dood zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Inderdaad, de bekering van Paulus was helemaal niet 'normaal'; deze bekering diende zelfs een speciaal doel. "En hij [Ananias] zei: De God van onze vaderen heeft u voorbestemd om Zijn wil te kennen en de Rechtvaardige te zien en de stem uit Zijn mond te horen, want u moet voor Hem bij alle mensen getuige zijn van wat u hebt gezien en gehoord". (Hand 22:14,15)Bert Mulder schreef:Zonder dat ik weet wat de weleerwaarde ds. Veenendaal precies gepreekt heeft...sweelinck 25 schreef:Urk
Ds. J. Veenendaal:
Daarom ook de Bijbelse aanmaning, voor ons om onze kinderen in de vreze des Heeren op te voeden. Dat kan niet als onze kinderen geestelijk dood zijn.
"En ik [Paulus] zei: Wie bent U, Heere? En Hij zei: Ik ben Jezus die u vervolgt. Maar richt u op en sta op uw voeten; want hiertoe ben Ik aan u verschenen: om u aan te stellen als dienaar en getuige zowel van de dingen die u gezien hebt als van die waarin Ik nog aan u verschijnen zal; en Ik zal u verlossen van dit volk en van de heidenen, naar wie Ik u nu zend, om hun ogen te openen en hen te bekeren van de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat zij vergeving van de zonden ontvangen en een erfdeel onder de geheiligden door het geloof in Mij". (Hand. 26:15-18)
Jouw posting lezend kwam bij mij de vraag op: Wat is een "normale" bekering.Bert Mulder schreef:Zonder dat ik weet wat de weleerwaarde ds. Veenendaal precies gepreekt heeft...sweelinck 25 schreef:Urk
Ds. J. Veenendaal:
Eerlijk gezegd......ik weet dat niet.
Zoals elk mens verschilt, zo verschilt ook elke bekering.
Wat is dan als normaal te kwalificeren?
In het woord normaal is het woord "norm" begrepen.
Wie bepaalt die normen, en wie stelt ze vast?
Geen mens kan of mag dit doen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Preciesjvdg schreef:
Jouw posting lezend kwam bij mij de vraag op: Wat is een "normale" bekering.
Eerlijk gezegd......ik weet dat niet.
Zoals elk mens verschilt, zo verschilt ook elke bekering.
Wat is dan als normaal te kwalificeren?
In het woord normaal is het woord "norm" begrepen.
Wie bepaalt die normen, en wie stelt ze vast?
Geen mens kan of mag dit doen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.