Kijk Marnix, zoals ik al eerder schreef: negen jaar lang lopen er duizenden militairen rond in Afghanistan berust met de meest moderne wapens en tanks om de Taliban uit te schakelen die zich slechts verweren met eigen gemaakte bommetjes en geweertjes en als vervoermiddel een simpele geit gebruiken. Hoe kan het dat de Taliban nog steeds niet uitgeschakeld is? Hoeveel Afghaanse burgers steken ook hun handen in het vuur om de Taliban uit te schakelen? Exacte cijfers kan ik je niet geven Marnix, ik heb twijfels bij ieder onderzoek wat betreft Afghanistan, maar dat Karzai zeker niet de president is van de meerderheid van de Afghanen, werd al snel duidelijk na de gefraudeerde verkiezingen. Ik heb net op de website van de NOS gelezen dat er naar verluidt gisteren weer acht Afghaanse kinderen zijn omgekomen door toedoen van onze bombardementen. De haat tegen het Westen groeit hierdoor met de dag in landen als Afghanistan en buurlanden. Inmiddels wordt er over nagedacht te onderhandelen met “gematigde Talibs” omdat er geen schijn van kans is deze groepering geheel uit te schakelen. Wat mij betreft wordt aan alle Afghanen - die niet willen leven onder het regime van de Taliban - na een doorgewinterde inburgeringcursus asiel verleend. Dan kunnen we Afghanistan verder met rust laten, want met geweld een cultuur proberen te veranderen, dat werkt niet. Zolang de Taliban de terreurgroepering Al Qaida buiten de grenzen van Afghanistan houdt, is er niet veel aan de hand. Ondertussen moeten wij Al Qaida (en andere wereldbedreigende terreurgroeperingen) zien uit te schakelen en ons erop richten om specifieke terroristische acties te voorkomen dan dat we moeten genezen. Nederland heeft nog veel te verbeteren op dit gebied is gebleken, de vijand loopt eerder rond op Schiphol dan in Afghanistan. Extra militairen graag, op Schiphol, andere vliegvelden, in de vliegtuigen zelf, warenhuizen en alle bedenkelijke plekken waar terroristen hun slag proberen te slaan.Marnix schreef:Jij hebt beweerd dat de meerderheid van de Afghanen niets liever wil dan de Taliban. Ik miste daar iedere onderbouwing voor en ben zelf even gaan zoeken en heb die onderbouwing ook niet gevonden. Het lijkt me dat jij die opmerking eerst eens moet onderbouwen aangezien jij hier dingen vrij stellig zegt, die ik alleen nog maar heb ontkend.
Onze missie in Uruzgan
-
Re: Onze missie in Uruzgan
Kortom, je hele verhaal is puur hypothetisch, jou ongefundeerde interpretatie.
Je tweede argument heb ik al weerlegd. Dat men door de burgerslachtoffers enzo kritisch is richting de westerse troepenmacht ontken ik niet. Het is alleen niet zo dat men, omdat de troepenmacht fouten maakt, men dus de Taliban weer terug wil. De meeste Afghanen willen volgens mij nog steeds een democratische regering en geen Taliban-regime. In die democratie is wel ruimte voor gematigde mensen van de Taliban, die geen geweld gebruiken. Niet voor de rest.
Wat het eerste argument betreft, dat slaat natuurlijk nergens op. Dat men na 9 jaar nog steeds de Taliban niet onder controle heeft klopt. De reden die jij aanvoert, dat dit door de steun van de bevolking komt, lees ik nergens. Natuurlijk is er een groepje radicale burgers die de Taliban steunt, maar dat is een ruime minderheid. De andere reden kan eenvoudig in geografie / kennis van het land gezocht worden. De Taliban opereert vanuit een ontzettend groot en moeilijk begaanbaar gebied, waar ze zich schuilhouden en lastig uit te krijgen zijn. Zo eenvoudig als jij het schetst is het helaas niet.
Wat Afghanen betreft die hun handen in het vuur steken om de Taliban uit te schakelen: Het Afghaanse leger en de politie groeit... die zijn daar ook mee bezig... en daar vallen de meeste slachtoffers.
Je tweede argument heb ik al weerlegd. Dat men door de burgerslachtoffers enzo kritisch is richting de westerse troepenmacht ontken ik niet. Het is alleen niet zo dat men, omdat de troepenmacht fouten maakt, men dus de Taliban weer terug wil. De meeste Afghanen willen volgens mij nog steeds een democratische regering en geen Taliban-regime. In die democratie is wel ruimte voor gematigde mensen van de Taliban, die geen geweld gebruiken. Niet voor de rest.
Wat het eerste argument betreft, dat slaat natuurlijk nergens op. Dat men na 9 jaar nog steeds de Taliban niet onder controle heeft klopt. De reden die jij aanvoert, dat dit door de steun van de bevolking komt, lees ik nergens. Natuurlijk is er een groepje radicale burgers die de Taliban steunt, maar dat is een ruime minderheid. De andere reden kan eenvoudig in geografie / kennis van het land gezocht worden. De Taliban opereert vanuit een ontzettend groot en moeilijk begaanbaar gebied, waar ze zich schuilhouden en lastig uit te krijgen zijn. Zo eenvoudig als jij het schetst is het helaas niet.
Wat Afghanen betreft die hun handen in het vuur steken om de Taliban uit te schakelen: Het Afghaanse leger en de politie groeit... die zijn daar ook mee bezig... en daar vallen de meeste slachtoffers.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
We verschillen teveel van mening wat betreft deze missie en de resultaten, denk ik. Hopelijk houdt de Nederlandse politiek zich aan haar woord dat we deze missie niet op volle kracht verder zullen zetten en alle Nederlandse militairen zich terugtrekken vóór 1 december 2010.
-
-
Laatst gewijzigd door Oosterling op 24 feb 2010, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Terugtrekken uit Uruzgan, ja dat zit er wil in. Uit Afghanistan, dat is een tweede...Marie-Henriëtte schreef:We verschillen teveel van mening wat betreft deze missie en de resultaten, denk ik. Hopelijk houdt de Nederlandse politiek zich aan haar woord dat we deze missie niet op volle kracht verder zullen zetten en alle Nederlandse militairen zich terugtrekken vóór 1 december 2010.
-
Een missie elders in Afghanistan zit er wat mij betreft ook niet in. Veel mensen delen die mening met mij. Beloofd is beloofd: vóór 1 december 2010 zouden onze militairen zich uit Afghanistan terugtrekken. Wanneer Den Haag haar belofte niet nakomt raakt het vertrouwen van veel burgers in de Nederlandse politiek alleen nog maar meer geschaad.Mister schreef:Terugtrekken uit Uruzgan, ja dat zit er wil in. Uit Afghanistan, dat is een tweede...Marie-Henriëtte schreef:We verschillen teveel van mening wat betreft deze missie en de resultaten, denk ik. Hopelijk houdt de Nederlandse politiek zich aan haar woord dat we deze missie niet op volle kracht verder zullen zetten en alle Nederlandse militairen zich terugtrekken vóór 1 december 2010.
Volgens mij is de discussie altijd gegaan over Uruzgan, niet over Afghanistan. Lees ook even hier wat onze minister-president zegt: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... m?rss=trueMarie-Henriëtte schreef:Een missie elders in Afghanistan zit er wat mij betreft ook niet in. Veel mensen delen die mening met mij. Beloofd is beloofd: vóór 1 december 2010 zouden onze militairen zich uit Afghanistan terugtrekken. Wanneer Den Haag haar belofte niet nakomt raakt het vertrouwen van veel burgers in de Nederlandse politiek alleen nog maar meer geschaad.Mister schreef:Terugtrekken uit Uruzgan, ja dat zit er wil in. Uit Afghanistan, dat is een tweede...Marie-Henriëtte schreef:We verschillen teveel van mening wat betreft deze missie en de resultaten, denk ik. Hopelijk houdt de Nederlandse politiek zich aan haar woord dat we deze missie niet op volle kracht verder zullen zetten en alle Nederlandse militairen zich terugtrekken vóór 1 december 2010.
-
In zowel een interview met de Telegraaf als het Nederlands Dagblad heeft onze Minister van Defensie de heer Van Middelkoop aangegeven dat onze missie in Uruzgan stopt tegen de zomer in 2010. Ook elders in Afghanistan had hij geen nieuwe missie voor ogen. Een letterlijk citaat van Minister Van Middelkoop uit het interview:
"De nieuwe Amerikaanse president Obama kan me tien keer bellen, maar onze missie in Uruzgan stopt augustus 2010. We gaan ook niet naar een ander gebied. Dat is geen optie."
Een man een man, een woord een woord.
"De nieuwe Amerikaanse president Obama kan me tien keer bellen, maar onze missie in Uruzgan stopt augustus 2010. We gaan ook niet naar een ander gebied. Dat is geen optie."
Excuseer me, maar de woorden van enkele CU'ers zijn me de laatste jaren nogal tegengevallen.Marie-Henriëtte schreef:In zowel een interview met de Telegraaf als het Nederlands Dagblad heeft onze Minister van Defensie de heer Van Middelkoop aangegeven dat onze missie in Uruzgan stopt tegen de zomer in 2010. Ook elders in Afghanistan had hij geen nieuwe missie voor ogen. Een letterlijk citaat van Minister Van Middelkoop uit het interview:
Helaas, helaas, zie ik de CU steeds meer acteren als bijwagen van de PvdA.
-
Maar de woorden van CU'ers vallen meestal niet mee voor een SGP'er.jvdg schreef:Excuseer me, maar de woorden van enkele CU'ers zijn me de laatste jaren nogal tegengevallen.
Verstandige praat, Jan!jvdg schreef:Excuseer me, maar de woorden van enkele CU'ers zijn me de laatste jaren nogal tegengevallen.Marie-Henriëtte schreef:In zowel een interview met de Telegraaf als het Nederlands Dagblad heeft onze Minister van Defensie de heer Van Middelkoop aangegeven dat onze missie in Uruzgan stopt tegen de zomer in 2010. Ook elders in Afghanistan had hij geen nieuwe missie voor ogen. Een letterlijk citaat van Minister Van Middelkoop uit het interview:
Helaas, helaas, zie ik de CU steeds meer acteren als bijwagen van de PvdA.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hmm, waarschijnlijk wordt een koerswijziging in deze gepresenteerd als een eer voor ons land, een aanspraak op ons morele geweten, een klus die nog moet worden afgemaakt of iets waar daarop lijkt. Ik zie dat momenteel als meest reële optie.Marie-Henriëtte schreef:In zowel een interview met de Telegraaf als het Nederlands Dagblad heeft onze Minister van Defensie de heer Van Middelkoop aangegeven dat onze missie in Uruzgan stopt tegen de zomer in 2010. Ook elders in Afghanistan had hij geen nieuwe missie voor ogen. Een letterlijk citaat van Minister Van Middelkoop uit het interview:
Hm, binnen het kabinetsbesluit is ook nog wel ruimte voor mogelijkheden volgens mij. Het besluit was dat de Task Force Uruzgan zou stoppen en Nederland niet meer "leading" zou zijn. Als er wat mensen gaan werken aan opleiding voor Afghaanse militairen en hulp bij opbouw buiten Uruzgan hoeft dat volgens mij niet in strijd te zijn met het kabinetsbesluit. Maar goed, ik zie het wel.
Gelijk gaan vitten op de CU lijkt me niet echt heilzaam en een beetje off-topic. Makkelijk praten als lid van een partij die zich daar niet druk om hoeft te maken
Gelijk gaan vitten op de CU lijkt me niet echt heilzaam en een beetje off-topic. Makkelijk praten als lid van een partij die zich daar niet druk om hoeft te maken

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat was niet als vitten bedoeld, maar als een constatering van feiten.Marnix schreef:Gelijk gaan vitten op de CU lijkt me niet echt heilzaam en een beetje off-topic. Makkelijk praten als lid van een partij die zich daar niet druk om hoeft te maken