Hoed van de vrouw
Re: Hoed van de vrouw
Verdraaid nog aan toe.
Gun Helma die hoed, er is niks mis mee.
Gun Helma die hoed, er is niks mis mee.
Re: Hoed van de vrouw
[quote="refo"]Als je ergens principieel tegen bent, ben je er principieel tegen.
Ook al krijg je het kado.
Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Precies !!
Ik wil een hoed dragen waar deze voor bedoeld is, is dus ook een goedkoop ding van 15 euro en niet 1 uit de refozaken met refoprijzen
Ook al krijg je het kado.
Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Precies !!
Ik wil een hoed dragen waar deze voor bedoeld is, is dus ook een goedkoop ding van 15 euro en niet 1 uit de refozaken met refoprijzen
Re: Hoed van de vrouw
Vind ik ook.jvdg schreef:Verdraaid nog aan toe.
Gun Helma die hoed, er is niks mis mee.
He MM, weet je nu wat voorgezicht je moet zetten?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Re: Hoed van de vrouw
zo is dat,jvdg schreef:Je bent toe aan een ander hoofddeksel.helma schreef:Het feit is dat ik wel toe ben aan een ander hoofddeksel....
maar zelf zou ik gewoon een eenvoudiger model hebben gekozen.
De kleur is wel precies wat ik wil.
Dat word je aangeboden.
Mag je dan weigeren?
Ik ben nu héél serieus hoor.
en de hoed is keurig, staat heel netjes en niet protsig oid.
( ik hem m nl opgezien;))
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Hoed van de vrouw
Een hoed is een voorwerp wat onderdanigheid aan de man aantoont. Onderdanigheid toon je niet met een slagschip die een halve rij achter je het zicht op de predikant belet, maar met een eenvoudig hoedje. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Paulus het hier over een hoofddoekje.
Maargoed, het idee is: Zoals de man onderdanig is aan Christus, zo moet de vrouw onderdanigheid tonen aan haar man. Het teken, een hoedje, heeft slechts betekenis als die 2 dingen, de 2 betekende zaken, ook werkelijkheid zijn.
Maargoed, het idee is: Zoals de man onderdanig is aan Christus, zo moet de vrouw onderdanigheid tonen aan haar man. Het teken, een hoedje, heeft slechts betekenis als die 2 dingen, de 2 betekende zaken, ook werkelijkheid zijn.
Re: Hoed van de vrouw
De zaak van de hoed gaat dieper (zoals Refo al zei: Om der engelen wil)memento schreef:Een hoed is een voorwerp wat onderdanigheid aan de man aantoont. Onderdanigheid toon je niet met een slagschip die een halve rij achter je het zicht op de predikant belet, maar met een eenvoudig hoedje. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Paulus het hier over een hoofddoekje.
Maargoed, het idee is: Zoals de man onderdanig is aan Christus, zo moet de vrouw onderdanigheid tonen aan haar man. Het teken, een hoedje, heeft slechts betekenis als die 2 dingen, de 2 betekende zaken, ook werkelijkheid zijn.
kanttekeningen10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
Doch kan bekwamelijker verstaan worden van de dienstbare geesten, die vanwege hun ambt eigenlijk engelen doorgaans genaamd worden. Want dewijl dezelve in de vergaderingen der gelovigen tegenwoordig zijn, Ps. 34:8, en Matth. 18:10, en door onordelijkheid of ongeschiktheid, die daar zou mogen gepleegd worden, bedroefd worden, zo vermaant de apostel de vrouwen, dat zij deze heilige geesten ook behoren te ontzien, om hen hierin niet te bedroeven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hoed van de vrouw
Hoe bedoel je dit? De man, dat is de man van de vrouw die onderdanig is aan de man en een hoedje draagt? En die man moet onderdanig zijn aan Christus? En als die man die onderdanigheid niet heeft hoeft de vrouw niet onderdanig te zijn aan de man en niet het teken, het hoedje, te dragen?memento schreef: Maargoed, het idee is: Zoals de man onderdanig is aan Christus, zo moet de vrouw onderdanigheid tonen aan haar man. Het teken, een hoedje, heeft slechts betekenis als die 2 dingen, de 2 betekende zaken, ook werkelijkheid zijn.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Hoed van de vrouw
Tja, op de meeting heb ik een hoed aangeboden die van de V&D kwam.jvdg schreef:Nogmaals Helma: Zet 'm op


Ik weet, mijn Verlosser leeft
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Hoed van de vrouw
Het probleem bij mij is: hoed dragen is geen teken meer van onderdanigheid, maar juist van pronkzucht. Dat is voor mij een reden om geen hoed te dragen.Ander schreef:Hoe bedoel je dit? De man, dat is de man van de vrouw die onderdanig is aan de man en een hoedje draagt? En die man moet onderdanig zijn aan Christus? En als die man die onderdanigheid niet heeft hoeft de vrouw niet onderdanig te zijn aan de man en niet het teken, het hoedje, te dragen?memento schreef: Maargoed, het idee is: Zoals de man onderdanig is aan Christus, zo moet de vrouw onderdanigheid tonen aan haar man. Het teken, een hoedje, heeft slechts betekenis als die 2 dingen, de 2 betekende zaken, ook werkelijkheid zijn.
Een eenvoudig hoofddoekje zou ik wel zien zitten, maar dat wordt niet aangemerkt als hoed, dus dat telt niet. Helaas.....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Hoed van de vrouw
Ik bespeur in dit forum dat de nieuwste lakmoesproef of het allemaal wel echt is in het leven een zo goedkoop mogelijke hoed is. Liefst met het labeltje van Zeeman en de afprijssticker er nog in.
Ik ben eigenlijk zo benieuwd of de kerkenraden en diaconieën deze trend kunen bevestigen omdat ze hun collectegelden rechtevenredig zien stijgen met de afname van de hoedenprijzen.
De nieuwste - goedgekeurde - roddel is hoeveel een hoed van een medlid wel niet heeft gekost. Is de hoed van het medelid goedkoper dan je eigen hoed dan is de reden: A. degene verbruikt er 2 tegen jezelf 1 en is dus per saldo duurder uit. B. Dat ding ziet er niet uit en je kan wel zien dat dat medelid geen belang hecht aan fatsoenlijk ter kerke gaan. Enkele euro's ervoor over hebben is al teveel gevraagd. Is de hoed duurder dan je eigen hoed dan is de eenvoud van dat medelid toch ver te zoeken, waar moet het toch heen als wereldse pracht en praal de kerkbanken gaat domineren? Als slagschepen zodanige schaduwen werpen over de achterzittende gemeenteleden dat de aanwezigheid van de dominee enkel met de oren bemerkt kan worden?
En ja, als actief deelnemer en bespreker van bovenstaande dilemma's heb je wel een probleem indien er een andere hoed moet komen. Kopen of krijgen doet er niet toe, bepalend wordt hoe de medeleden de prijs inschatten, niet wat de werkelijk betaalde prijs is geweest.
Succes!
Ik ben eigenlijk zo benieuwd of de kerkenraden en diaconieën deze trend kunen bevestigen omdat ze hun collectegelden rechtevenredig zien stijgen met de afname van de hoedenprijzen.
De nieuwste - goedgekeurde - roddel is hoeveel een hoed van een medlid wel niet heeft gekost. Is de hoed van het medelid goedkoper dan je eigen hoed dan is de reden: A. degene verbruikt er 2 tegen jezelf 1 en is dus per saldo duurder uit. B. Dat ding ziet er niet uit en je kan wel zien dat dat medelid geen belang hecht aan fatsoenlijk ter kerke gaan. Enkele euro's ervoor over hebben is al teveel gevraagd. Is de hoed duurder dan je eigen hoed dan is de eenvoud van dat medelid toch ver te zoeken, waar moet het toch heen als wereldse pracht en praal de kerkbanken gaat domineren? Als slagschepen zodanige schaduwen werpen over de achterzittende gemeenteleden dat de aanwezigheid van de dominee enkel met de oren bemerkt kan worden?
En ja, als actief deelnemer en bespreker van bovenstaande dilemma's heb je wel een probleem indien er een andere hoed moet komen. Kopen of krijgen doet er niet toe, bepalend wordt hoe de medeleden de prijs inschatten, niet wat de werkelijk betaalde prijs is geweest.
Succes!
Re: Hoed van de vrouw
Hoewel de engelen een belangrijke rol spelen in het argument van Paulus, zijn ze niet de reden dat een vrouw een hoofddeksel op moet.huisman schreef:De zaak van de hoed gaat dieper (zoals Refo al zei: Om der engelen wil)memento schreef:Een hoed is een voorwerp wat onderdanigheid aan de man aantoont. Onderdanigheid toon je niet met een slagschip die een halve rij achter je het zicht op de predikant belet, maar met een eenvoudig hoedje. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Paulus het hier over een hoofddoekje.
Maargoed, het idee is: Zoals de man onderdanig is aan Christus, zo moet de vrouw onderdanigheid tonen aan haar man. Het teken, een hoedje, heeft slechts betekenis als die 2 dingen, de 2 betekende zaken, ook werkelijkheid zijn.10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
De reden is: onderdanigheid tonen aan de man, zoals de man onderdanig is aan Christus.
De engelen worden niet genoemd als reden voor de hoed, maar omdat engelen bedroefd zijn als men niet handelt naar Gods wil.
Lees maar eens heel goed: 9 De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man. 10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben vanwege de engelen. Het "daarom" slaat met name terug op vers 9, niet vooruit op vers 10.
Vergelijk het met: De wet verbiedt het om harder te rijden dan 100 km/uur op een autoweg. Daarom moet men op autowegen niet harder dan 100 km/uur rijden, vanwege de politie. "De politie" maakt wel onderdeel uit van het argument, maar de inhoudelijke reden waarom niet harder dan 100 km/uur gereden moet worden, is het "de wet verbiedt".
Paulus beschrijft zoals het zou moeten zijn. Je kan zijn woorden, die hij namens God spreekt, niet in mindering brengen, omdat het voor sommigen in de gemeente niet opgaat. Een voorbeeldje wat duidelijk maakt hoe het werkt: Gods wet is samen te vatten als God liefhebben boven alles, en de naaste als onszelf. Ik hoop dat niemand de redenatie voorstelt: Als je God niet werkelijk liefhebt, omdat je nog onbekeerd bent, mag je iemand doodslaan of een ander gebod breken.Ander schreef:Hoe bedoel je dit? De man, dat is de man van de vrouw die onderdanig is aan de man en een hoedje draagt? En die man moet onderdanig zijn aan Christus? En als die man die onderdanigheid niet heeft hoeft de vrouw niet onderdanig te zijn aan de man en niet het teken, het hoedje, te dragen?memento schreef: Maargoed, het idee is: Zoals de man onderdanig is aan Christus, zo moet de vrouw onderdanigheid tonen aan haar man. Het teken, een hoedje, heeft slechts betekenis als die 2 dingen, de 2 betekende zaken, ook werkelijkheid zijn.
Wel moet je zeggen, dat het dragen van een hoedje, zonder dat de betekende zaak gekend wordt, zowel in het onderdanig zijn aan Christus, als het onderdanig zijn aan de eigen man, het maar leeg is. Het hoedje is dan een aanklacht, het wijst de zonde aan van het buiten Christus zijn, van het niet-onderdanig zijn aan haar man.
Je maakt een karikatuur van terechte kritiek. Laten we eens kijken naar wat Paulus bedoelt. Dat zijn geen hoeden, maar hoofddoekjes. Die hoofddoekjes hadden het doel om aan te geven dat de vrouw onderdanig was aan haar man. Bij onderdanigheid hoort eenvoud. De kritiek dat hoeden soms meer tot pronkstukken verworden zijn is terecht. Dan mist het teken immers het doel. Want dan duidt het niet meer op eenvoudige onderdanigheid.Willem schreef:Ik bespeur in dit forum dat de nieuwste lakmoesproef of het allemaal wel echt is in het leven een zo goedkoop mogelijke hoed is. Liefst met het labeltje van Zeeman en de afprijssticker er nog in.
Daarnaast is bij veel hoeddragers de betekenende zaak waarheen het teken van het hoofddeksel wijst, geen werkelijkheid. Het hoofddeksel vormt daarmee een aanklacht. Het wijst dan de zonde aan van het buiten Christus zijn, en buiten de onderdanigheid van de man zijn. Bij iets wat de zonde aanwijst hoort geen pracht en praal, maar sobere eenvoud.
Roddel en elkaar veroordelen is trouwens niet goed. Op een open en eerlijke manier kritisch staan tegenover een verkeerd gebruik van een waardevol teken lijkt me wel goed. Het teken dragen is immers geen doel op zich, maar het is een teken, een heenwijzing naar de betekenende zaak. Het teken moet daarom aan blijven sluiten bij die betekende zaak. En met grote, luxe pronkstukken doet het dat m.i. niet meer. Dan heb je nog wel het teken, maar de betekenende zaak herken je er niet meer in terug. En wat is een teken nu waard, waarin de heenwijzing naar de betekenende zaak niet meer te herkennen is? Pleiten voor sobere en eenvoudige hoofddeksels is dus pleiten voor het bewaren van de verwijzing naar de betekenende zaak.
- Bonny
- Berichten: 2512
- Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
- Locatie: In partibus infidelium
- Contacteer:
Re: Hoed van de vrouw
Wat zijn hoeden dan duur, als ik de laatste bladzijden wat doorlees. Als het vrouwenhoofd bedekt moet zijn, kun je dan niet volstaan met een 'hoofddoek'? dat is toch stukken goedkoper?
The Groom's still waiting at the altar
Re: Hoed van de vrouw
Ik word hier echt een beetje ziek van.
Gods woord spreekt niet over de omvang van het hoedje, noch het model, noch van de prijs hiervan.
Gods Woord spreekt over een bedekking van het sieraad van de vrouw, namelijk heur haar.
En wij nemen hier ons de maat over de omvang, het design, jazelfs de prijs van dit hoofddeksel.
Als we werkelijk beseffen wat het hoofddeksel van de vrouw, al of niet naar Gods Woord, werkelijk inhoudt, zou de discussie hieromtrent qua inhoud verstommen.
Als de Heere de vrouw het heeft gegeven heur haar als sieraad te dragen, wie zijn wij dan om dit sieraad op het allerbest weg te stoppen onder menselijk ontworpen voorwerpen.
Ja, zelfs zo erg, dat ik de vrouwen onder de hoeden niet eens meer herkennen kan.
Op gementedagen herken ik de dames niet eens meer als zij zich zonder hoed manifesteren.
Is dat naar de eis van Gods Woord?
Gods woord spreekt niet over de omvang van het hoedje, noch het model, noch van de prijs hiervan.
Gods Woord spreekt over een bedekking van het sieraad van de vrouw, namelijk heur haar.
En wij nemen hier ons de maat over de omvang, het design, jazelfs de prijs van dit hoofddeksel.
Als we werkelijk beseffen wat het hoofddeksel van de vrouw, al of niet naar Gods Woord, werkelijk inhoudt, zou de discussie hieromtrent qua inhoud verstommen.
Als de Heere de vrouw het heeft gegeven heur haar als sieraad te dragen, wie zijn wij dan om dit sieraad op het allerbest weg te stoppen onder menselijk ontworpen voorwerpen.
Ja, zelfs zo erg, dat ik de vrouwen onder de hoeden niet eens meer herkennen kan.
Op gementedagen herken ik de dames niet eens meer als zij zich zonder hoed manifesteren.
Is dat naar de eis van Gods Woord?
Re: Hoed van de vrouw
Dit zei ik precies eender al een paar berichten terug, maar het schijnt niet aan te slaan, misschien heb jij meer succes.memento schreef:Een hoed is een voorwerp wat onderdanigheid aan de man aantoont. Onderdanigheid toon je niet met een slagschip die een halve rij achter je het zicht op de predikant belet, maar met een eenvoudig hoedje. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Paulus het hier over een hoofddoekje.
Maargoed, het idee is: Zoals de man onderdanig is aan Christus, zo moet de vrouw onderdanigheid tonen aan haar man. Het teken, een hoedje, heeft slechts betekenis als die 2 dingen, de 2 betekende zaken, ook werkelijkheid zijn.
Het is niet echt een (vrijblijvend) idee, maar de door de Apostel opgetekende orde, volgens mij.
Zo zouden meisjes dus geen hoofddeksel hoeven dragen, maar slechts vrouwen van een man.
Een stevige bijbelse preek en terechtwijzing in alle gemeenten over hoe het nu echt zit, zou ook meer dan welkom zijn, voor onze goede orde.
Of kunnen predikanten hierover niets zeggen?
Laatst gewijzigd door Joannah op 13 nov 2010, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Hoed van de vrouw
Als ik het goed begrepen heb, verbeter me als ik het mis heb, is het Griekse woord voor bedekking nauw verbonden met omwikkelen. De hoofddoek sluit dus beter aan dan het hoedje. Wij hebben nu een meisje in de kerk dat oorspronkelijk uit de vergadering komt. Zodra op de Bijbelstudieavonden gebeden wordt en het Woord opengaat gaat bij haar het doekje over het hoofd (dus niet alleen tijdens de diensten)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."