Ja nou toch is het erg bijzonder, en de nieuwe pijpen zijn naar oude makelij en voorbeeld vervaardigd en het klink fantastisch.Hendrikus schreef:Ja, dat weet ik ook wel. Was onlangs nog in de Pieters: het grote orgel stond helemaal ingepakt omdat er aan het plafond wordt gewerkt. Maar ook als er niet wordt gewerkt: je krijgt het orgel bijna nooit te horen.Christiaan schreef:Het grootste middentoons gestemde orgel (43 stemmen) is het grote orgel in de Pieterskerk in Leiden. Echt fantastisch met het hoofdwerk uit 1446!!!
Overigens valt het met de ouderdom van dat Hoofdwerk nog wel mee (of tegen, 't is maar hoe je het bekijkt): ongeveer de helft van de pijpen is nieuw.
Ik ken geen mooiere middentoon-sensatie dan het orgel in Krewerd! Daar heb je echt het gevoel dat je de middeleeuwen binnenstapt!Hoofdwerk (F1G1A1 contra-c3)
Prestant 24' B/D vanaf c0 dubbel 15e eeuw/1643 (dubbelkoor 1643/+)
Bourdon 16' D vanaf dis0 1998
Prestant 12' B/D vanaf c0 dubbel 15e eeuw/1643 (dubbelkoor 1998/+)
Octaaf 6' vanaf c1 dubbel 15e eeuw/1643/1998 (dubbelkoor 1998/+)
Mixtuur 22/3' 4-8 st. B/D 15e eeuw/1643/1998
Groot Scherp 2' 6-10 st. B/D 15e eeuw/1998/+
Klein Scherp 1' 5-8 st. B/D 15e eeuw/1998/+
Trompet 8' D vanaf dis0 1998
Voor de organisten onder ons
- Christiaan
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Miscanthus
Dat klaviertje zal in 't midden best een toets hebben wat ook een zuiv're toon voortbrengt.Miscanthus schreef:is dat ook een middentoonsorgel?Pim schreef:Vergeet het orgeltje in Hasselt niet!Hendrikus schreef: Ik ken geen mooiere middentoon-sensatie dan het orgel in Krewerd! Daar heb je echt het gevoel dat je de middeleeuwen binnenstapt!
- Christiaan
Hasselt??Pim schreef:Vergeet het orgeltje in Hasselt niet!Hendrikus schreef: Ik ken geen mooiere middentoon-sensatie dan het orgel in Krewerd! Daar heb je echt het gevoel dat je de middeleeuwen binnenstapt!
Niet Hattem (omstreeks 1560!)
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wel Hattem! (dat bedoelde je ook, toch)? :mrgreen:Christiaan schreef:Hasselt??
http://www.jaapzwart.nl/jzjr_hattem.htm
- Christiaan
Was de vraag toch ook, beter veronderstelling,Hendrikus schreef:Wel Hattem! (dat bedoelde je ook, toch)? :mrgreen:Christiaan schreef:Hasselt??
ik ken geen oud middentoons gestemd orgel in Hasselt.
- Christiaan
Ja, baas. :!:wim schreef:Een vraag placht je in het Nederlands af te sluiten met een vraagteken. Dat ziet er uit als: ?
Dan houdt het op. Jij weet immers alles?Christiaan schreef:Was de vraag toch ook, beter veronderstelling,Hendrikus schreef:Wel Hattem! (dat bedoelde je ook, toch)? :mrgreen:Christiaan schreef:Hasselt??
Voor de organisten onder ons:
* Wanneer wordt een mol een kruis?
Als 't ie in je groententuin zit.
* Wanneer is dat kruis voorbij?
Als 't ie hersteld is d.m.v. een herstellingsteken.
* Wat betekent het als er op een samenzangprogramma staat: "tekst z.o.z."
Zonder orgel zingen.
* Als men niet weet wie de componist van een bepaald stuk is, dan wordt het bijna altijd aan deze (over)bekende componist toegeschreven. Welke?
Trad.
* Welk register geeft wel eens problemen (o.a. veel bijgeluiden)?
de Trammelant.
* Waarom schrijven sommige componisten zonder maatstrepen?
Ze kunnen vast niet tellen.
* Welk orgel inspireert je om te improviseren?
Een drankorgel.
- Christiaan
Als jij het zegt.refo schreef:Dan houdt het op. Jij weet immers alles?Christiaan schreef:Was de vraag toch ook, beter veronderstelling,Hendrikus schreef:Wel Hattem! (dat bedoelde je ook, toch)? :mrgreen:Christiaan schreef:Hasselt??
Ik denk niet alles te weten. Maar over orgels en orgelzaken veel.