Knielen op een bed violen van Jan Siebelink
Re: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink
Het boek is niet de weergave van wat de orthodox gereformeerde hoek uitstraalt.
Het geeft een jeugdherinnering weer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Precies.refo schreef:Het boek is niet de weergave van wat de orthodox gereformeerde hoek uitstraalt.
En als de 'buitenwereld' wat wil weten over 'de zwarte kousenkerken', raadplegen ze ook
vaak deskundigen die er een karikatuur van maken. Dan dan ook aan (ds.?) Anne vd Meiden...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Inderdaad. En daarom is de term 'karikatuur' niet op zijn plaats.refo schreef:Het boek is niet de weergave van wat de orthodox gereformeerde hoek uitstraalt.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Een aantal jaren zijn hier in de buurt ook van die huiskamerbijeenkomsten geweets. (de Zilk) Ik ken iemand die daar wel eens geweest is.. daar leek het wel een beetje op..Josephus schreef:Inderdaad. En daarom is de term 'karikatuur' niet op zijn plaats.refo schreef:Het boek is niet de weergave van wat de orthodox gereformeerde hoek uitstraalt.
Geldt dat dan ook niet voor films/TV/DVD? Ben je niet verantwoordelijk voor wat je kijkt?Afgewezen schreef:Ik wel. De aanwezigheid van vloeken in een boek, hoe betreurenswaardig ook, hoeft niet per se aanleiding te zijn het boek ongelezen te laten. Per slot van rekening ben ik als lezer niet verantwoordelijk voor wat de auteur allemaal schrijft.vlinder schreef:En daarom begrijp ik niet dat mensen uit de geref. gez. dit boek voor een tweede keer kunnen lezen.Afgewezen schreef:Waarschijnlijk staan die vloeken er nu nog in.vlinder schreef:Toen ik het boek heb geleend uit de bieb stonden er twee vloeken in....Maar weer snel terug gebracht naar de bieb....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Het feit dat wij als 'refo's' daar afstand van nemen, betekent al dat het niets zegt over 'onze' cultuur.BJD schreef:Een aantal jaren zijn hier in de buurt ook van die huiskamerbijeenkomsten geweets. (de Zilk) Ik ken iemand die daar wel eens geweest is.. daar leek het wel een beetje op..Josephus schreef:Inderdaad. En daarom is de term 'karikatuur' niet op zijn plaats.refo schreef:Het boek is niet de weergave van wat de orthodox gereformeerde hoek uitstraalt.
Een goeie vraag. Er zijn ook documentaires waarin gevloekt wordt. Moet je daar dan ook niet naar kijken?vlinder schreef:Geldt dat dan ook niet voor films/TV/DVD? Ben je niet verantwoordelijk voor wat je kijkt?Afgewezen schreef:Ik wel. De aanwezigheid van vloeken in een boek, hoe betreurenswaardig ook, hoeft niet per se aanleiding te zijn het boek ongelezen te laten. Per slot van rekening ben ik als lezer niet verantwoordelijk voor wat de auteur allemaal schrijft.
-
Onzin natuurlijk. Die rauwe werkelijkheid ontmoeten wij dagelijks in ons leven.Luther schreef:Inderdaad!Afgewezen schreef:Ik wel. De aanwezigheid van vloeken in een boek is, hoe betreurenswaardig ook, hoeft niet per se aanleiding te zijn het boek ongelezen te laten. Per slot van rekening ben ik als lezer niet verantwoordelijk voor wat de auteur allemaal schrijft.vlinder schreef:En daarom begrijp ik niet dat mensen uit de geref. gez. dit boek voor een tweede keer kunnen lezen.vlinder schreef:Toen ik het boek heb geleend uit de bieb stonden er twee vloeken in....Maar weer snel terug gebracht naar de bieb....
Hoe erg ook; wil je echt zicht krijgen op de rauwe werkelijkheid, zul je toch moderne literatuur tot je moeten nemen.
Daarvoor hoeven we zeker geen moderne literatuur te lezen. Integendeel, we moeten dat ontvlieden.
- MarthaMartha
nee, natuurlijk niet...Afgewezen schreef:Een goeie vraag. Er zijn ook documentaires waarin gevloekt wordt. Moet je daar dan ook niet naar kijken?vlinder schreef:Geldt dat dan ook niet voor films/TV/DVD? Ben je niet verantwoordelijk voor wat je kijkt?Afgewezen schreef:Ik wel. De aanwezigheid van vloeken in een boek, hoe betreurenswaardig ook, hoeft niet per se aanleiding te zijn het boek ongelezen te laten. Per slot van rekening ben ik als lezer niet verantwoordelijk voor wat de auteur allemaal schrijft.
je gaat toch niet moedwillig kijken naar iets dat tegen Gods geboden ingaat?
hetzelfde geldt, wat mij betreft, voor boeken met vloeken.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha schreef:nee, natuurlijk niet...Afgewezen schreef:Een goeie vraag. Er zijn ook documentaires waarin gevloekt wordt. Moet je daar dan ook niet naar kijken?vlinder schreef:Geldt dat dan ook niet voor films/TV/DVD? Ben je niet verantwoordelijk voor wat je kijkt?Afgewezen schreef:Ik wel. De aanwezigheid van vloeken in een boek, hoe betreurenswaardig ook, hoeft niet per se aanleiding te zijn het boek ongelezen te laten. Per slot van rekening ben ik als lezer niet verantwoordelijk voor wat de auteur allemaal schrijft.
Geldt dat ook voor bastaardvloeken?
- MarthaMartha
Ja, wat mij betreft wel.henry30 schreef:MarthaMartha schreef:nee, natuurlijk niet...Afgewezen schreef:Een goeie vraag. Er zijn ook documentaires waarin gevloekt wordt. Moet je daar dan ook niet naar kijken?vlinder schreef:
Geldt dat dan ook niet voor films/TV/DVD? Ben je niet verantwoordelijk voor wat je kijkt?
Geldt dat ook voor bastaardvloeken?
Alleen besef ik dat dit de vraag oproept wat wel/geen bastaardvloek is. Sommige mensen vallen over woorden omdat het een verbastering zou zijn van een naam terwijl je de hele naam er niet in hoort. Dat vind ik soms wel lastig, ik wil daar wel rekening mee houden, maar heb daar zelf niet zo'n moeite mee. Maar daar waar de vloek herkenbaar in doorklinkt is wat mij betreft sprake van een bastaardvloek, en behandel je hetzelfde als een vloek.
Een film / boek of wat ook maar, waar tegen de 10 geboden wordt gezondigd, moet toch geen vraag zijn wat we daarmee doen? Sorry, het verbaasd me gewoon dat dit een issue is...
Over honderd dingen die niet duidelijk in de bijbel staan hebben we uitgesproken meningen met een "wee u!". Over deze dingen (als vloeken) is de bijbel helder en duidelijk...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Het gaat niet over de vraag of je mag vloeken, daar is de Bijbel inderdaad duidelijk over. De vraag is of je boeken mag lezen, films mag kijken, waarin gevloekt wordt. Ben je dan verantwoordelijk voor de zonde van de auteur?MarthaMartha schreef:Over honderd dingen die niet duidelijk in de bijbel staan hebben we uitgesproken meningen met een "wee u!". Over deze dingen (als vloeken) is de bijbel helder en duidelijk...
Persoonlijk lees ik wel boeken waar vloeken in staan. Er zijn boeken bij die ik erg mooi vind en dus ook herlees. Onchristelijke schrijvers kunnen namelijk heel mooie boeken schrijven, ook al valt er ethisch gezien dan genoeg op aan te merken. Dat is een spanningsveld, dat geef ik meteen toe.
Inderdaad!Afgewezen schreef:Het gaat niet over de vraag of je mag vloeken, daar is de Bijbel inderdaad duidelijk over. De vraag is of je boeken mag lezen, films mag kijken, waarin gevloekt wordt. Ben je dan verantwoordelijk voor de zonde van de auteur?MarthaMartha schreef:Over honderd dingen die niet duidelijk in de bijbel staan hebben we uitgesproken meningen met een "wee u!". Over deze dingen (als vloeken) is de bijbel helder en duidelijk...
Persoonlijk lees ik wel boeken waar vloeken in staan. Er zijn boeken bij die ik erg mooi vind en dus ook herlees. Onchristelijke schrijvers kunnen namelijk heel mooie boeken schrijven, ook al valt er ethisch gezien dan genoeg op aan te merken. Dat is een spanningsveld, dat geef ik meteen toe.
Het gaat namelijk ok een kunst- / cultuuruiting. Om onze tijd te verstaan, zul je toch echt o.a. moderne literatuur moeten lezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Betekent dit dat we zonder problemen afkeurend Saskia Noort kunnen lezen?Luther schreef:Inderdaad!Afgewezen schreef:Het gaat niet over de vraag of je mag vloeken, daar is de Bijbel inderdaad duidelijk over. De vraag is of je boeken mag lezen, films mag kijken, waarin gevloekt wordt. Ben je dan verantwoordelijk voor de zonde van de auteur?MarthaMartha schreef:Over honderd dingen die niet duidelijk in de bijbel staan hebben we uitgesproken meningen met een "wee u!". Over deze dingen (als vloeken) is de bijbel helder en duidelijk...
Het gaat namelijk ok een kunst- / cultuuruiting. Om onze tijd te verstaan, zul je toch echt o.a. moderne literatuur moeten lezen.
Nee, zeker niet zondermeer. (Ik ken Saskia Noort niet; is dat literatuur?) Maar wel als je de gave des onderscheids hebt.Zita schreef:Betekent dit dat we zonder problemen afkeurend Saskia Noort kunnen lezen?Luther schreef:Inderdaad!Afgewezen schreef:Het gaat niet over de vraag of je mag vloeken, daar is de Bijbel inderdaad duidelijk over. De vraag is of je boeken mag lezen, films mag kijken, waarin gevloekt wordt. Ben je dan verantwoordelijk voor de zonde van de auteur?MarthaMartha schreef:Over honderd dingen die niet duidelijk in de bijbel staan hebben we uitgesproken meningen met een "wee u!". Over deze dingen (als vloeken) is de bijbel helder en duidelijk...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)