Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door anemoon
ja, maar hier in holland zitten we nu eenmaal een beetje ingewikkeld in mekaar, daar doe je nix aan...
Nou ja, we zouden kunnen beginnen, om er niet aan mee te doen........
Als het om het Woord van God gaat, om Gods waarheid, dan mogen we best zeer kritisch zijn, ja dat moeten we zelfs, als het gaat om hertalingen of vertalingen van Zijn Woord. Dus niet klakkeloos er vanuit gaan dat het allemaal wel zuiver gebeurt omdat de heer I. Kole er aan meewerkt, en dat meneer R. de Blois er nog geen negatief commentaar overgegeven heeft.
Gelijk heb je. Vooral niet klakkeloos. En positief kritisch is alleen maar goed. Zo zag ik al een foutje in genesis 17:17, waar 'Abram' staat, in plaats van 'Abraham'. 't Valt nog mee.....
Overigens moeten we ook weer niet ál te gespannen omgaan met verschillende vertalingen. De duitse vertaling van Luther was ook niet bijster goed, en toch heeft God dit werk enorm willen zegenen.
Wegens voortschrijdend inzicht zijn ook bepaalde dingen in de SV achterhaalt. Woorden veranderen van betekenis, dus zijn bepaalde woorden ook achterhaalt. Daar kan de SV opzich niets aan doen, die is niet slecht ofzo, alleen de taal veranderd en de SV niet.
* Ik weet niet of iemand hier is getrouwd, maar je zegt ook niet: 'Kijk, dit is mijn wijf'. Of, 'mag ik u kond doen dat dit mijn wijf is'.
* Er staat in de SV dat Jezus 'onnozel' is. Niemand durft dat tegenwoordig op de lippen te nemen, omdat dat 'dom, onbeduidend' betekend. Dat is wel het laatste wat je van Jezus kan zeggen.
* 'Gemene' mannen zijn in de SV helemaal niet vals.
* Evenals 'slechte' mensen ongunstig of onaangenaam zouden zijn.
* Rantsoen betekend 'losprijs' en geen portie voedsel.
* Jokken is in de SV niet liegen o.i.d.
En zo kun je nog een poosje doorgaan. Als men positief kritisch naar de SV kijkt, komt je ook tot de conslusie dat er in ieder geval
iets moet gebeuren, om de bijbel nog verstaanbaar de houden.
En daarom waardeer ik het iniatief van de HSV en zien de eerste vruchten er goed uit, voor zover ik dan kan beoordelen.