Wat is hypercalvinisme?

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Een beetje laat maar ik wil toch even reageren op 'jouw' godsbeeld. God is souverein. Dit is een veelgehoorde term en is ook waar. Alleen je vergeet een ding en dat is dat God zich wel aan zijn woord houdt. Hoe souverein dan ook. Als God zegt dat een ieder die tot Hem komt Hij geenszins zal uitwerpen etc etc etc. Dan is dat dus zo!!!! En er zit echt geen verborgen agende in ofzo.
God houd zich zeker aan zijn Woord. En zijn Woord is ook niet in strijd met zijn souvereiniteit.

Ieder die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen.

Het probleem is dat wij van onszelf nooit tot hem komen, netzo dat wij niks kunnen aannemen. En als zouden wij dat kunnen, dan zouden we het noch niet willen.

Maar hierin is de grote troost, ook in het zendingswerk, dat we niet maar met een aanbod aankomen, dat niemand aanneemt. Nee, het Evangelie komt met God's beloften. En God heeft belooft, dat een iegelijk, die in Christus gelooft, zalig zal worden. Hij werkt dat in ieders hart, tot welke Hij naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt.

En de kerk, en wij als haar leden, hebben de plicht dat Evangelie te verkondigen. Wij komen niet met een waardeloos aanbod, wij komen met God's beloften.

En met God's beloften, en God's zegen, nou dan kun je nu eens zendingswerk doen. Dat is nu echt een blijde Boodschap brengen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef: God houd zich zeker aan zijn Woord. En zijn Woord is ook niet in strijd met zijn souvereiniteit.

Het probleem is dat wij van onszelf nooit tot hem komen, netzo dat wij niks kunnen aannemen. En als zouden wij dat kunnen, dan zouden we het noch niet willen.

Maar hierin is de grote troost, ook in het zendingswerk, dat we niet maar met een aanbod aankomen, dat niemand aanneemt. Nee, het Evangelie komt met God's beloften. En God heeft belooft, dat een iegelijk, die in Christus gelooft, zalig zal worden. Hij werkt dat in ieders hart, tot welke Hij naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt.

En de kerk, en wij als haar leden, hebben de plicht dat Evangelie te verkondigen. Wij komen niet met een waardeloos aanbod, wij komen met God's beloften.

En met God's beloften, en God's zegen, nou dan kun je nu eens zendingswerk doen. Dat is nu echt een blijde Boodschap brengen.
Bert, Ik quote alles maar om aan te geven dat ik het hier helemaal mee eens ben.
Ik denk dat dit de hoofdlijn is.
En dat we allebei ons verstand stuk breken om de zaak heleaal rationeel sluitend te krijgen. Gods Werk gaat ons verstand te boven!
Als we deze lijn vasthouden dan geloof ik dat het naar Gods Woord is.
Het is terecht dat je duidelijk aangeeft dat het aanbod in de prediking op dient te gaan met de belofte dat de Heere daarin zo wil werken dat de zondaar het ook aannemen kan! Enkel aanbod prediken aan iedereen zonder de Weg waarin Gods Geest werkt aan te wijzen is ook een halve waarheid en een groot gevaar.

Misschien begrijpen we elkaar in de reformatorische kerken zo slecht omdat we zovel zaken hebben vastgelegd in begrippen en we vervolgens de begrippen anders invullen.
Dan komt er vanzelf verwarring als op basis van eigen beeld rondom die begrippen wordt gediscusieerd.
Dan is het toch goed om elkaar eens dieper te bevragen op elkaars standpunten. Ik ben blij, echt waar, om te zien dat we dezelfde kern bedoelen.
Buiten Christus geen zaligheid. Geen enkel stukje van onzelf hoeft erbij. Gelukkig niet. Dan zou er een zondig stukje in zitten en het niet Volkomen zijn. Daar kunnen we het toch niet mee wagen?
Met God verzoend worden is nu mogelijk en binnen bereik door het Werk van Gods Geest dat Hij verbind aan zijn Woordverkondiging.

Voor degenene die de Saambinder lezen: Deze week een meditatie van ds. J.J. Tanis, Daar wordt dit alles zo duidelijk uiteengezet. Gods Woord die zondaren tekent en door Gods Geest tot Christus worden uitgedreven en getrokken tot Zijn wonderbaar Licht!
Klavier

Bericht door Klavier »

Klavier schreef:
Bert Mulder schreef: God houd zich zeker aan zijn Woord. En zijn Woord is ook niet in strijd met zijn souvereiniteit.

Bert, Ik quote alles maar om aan te geven dat ik het hier helemaal mee eens ben.
En dat we allebei ons verstand stuk breken om de zaak helemaal rationeel sluitend te krijgen. Gods Werk gaat ons verstand te boven!
Het is terecht dat je duidelijk aangeeft dat het aanbod in de prediking op dient te gaan met de belofte dat de Heere daarin zo wil werken dat de zondaar het ook aannemen kan! Enkel aanbod prediken aan iedereen zonder de Weg waarin Gods Geest werkt aan te wijzen is ook een halve waarheid en een groot gevaar.

Misschien begrijpen we elkaar in de reformatorische kerken zo slecht omdat we zoveel zaken hebben vastgelegd in begrippen en we vervolgens de begrippen anders invullen of uitwerken. Dat krijg je als kergenootschappen gescheiden optrekken.
Dan komt er vanzelf verwarring als op basis van eigen beeld rondom die begrippen wordt gediscusieerd.
Dan is het toch goed om elkaar eens dieper te bevragen op elkaars standpunten. Ik ben blij, echt waar, om te zien dat we dezelfde kern bedoelen.
Buiten Christus geen zaligheid. Geen enkel stukje van onzelf hoeft erbij. Gelukkig niet. Dan zou er een zondig stukje in zitten en het niet Volkomen zijn. Daar kunnen we het toch niet mee wagen?
Met God verzoend worden is nu mogelijk en binnen bereik door het Werk van Gods Geest dat Hij verbind aan zijn Woordverkondiging.

Voor degenene die de Saambinder lezen: Deze week een meditatie van ds. J.J. Tanis, Daar wordt dit alles zo duidelijk uiteengezet. Gods Woord die zondaren tekent en door Gods Geest tot Christus worden uitgedreven en getrokken tot Zijn wonderbaar Licht!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

schaap schreef:Wil niet zeggen dat iedereen zalig wordt natuurlijk.
Ik las vanmorgen in 1 Tim 4:9 Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, [maar] allermeest der gelovigen. Hoe gaan we dit uitleggen?
Om te helpen bij de overwegingen de volgende verzen. (Bronvermelding doe ik wel op een later moment).

1. Er is één GOD, d.w.z. Eén die alles beschikt. Hij wil dat alle mensen gered worden. 'Wat Zijn liefde wil bewerken, ontzegt Hem Zijn vermogen niet'.
1Timotheüs 2:4; Psalm 115:3; Job 42:2

2. De hele wereld en alle mensen zijn het eigendom van Christus Jezus. Hij betaalde immers de losprijs voor allen.
Romeinen 10:12; 1Timotheüs 2:6

3. GOD heeft alle mensen onder de ongehoorzaamheid besloten, juist om Zich over allen te ontfermen.
Romeinen 11:32

4. Zoals door één mens en één daad alle mensen zondaren geworden zijn, zó zullen ook door één Mens en één daad alle mensen gerechtvaardigd worden. Geen mens uitgesloten.
Romeinen 5:18

5. Alles is geschapen is door de Zoon van Gods liefde. Alles zal ook weder(zijds) verzoend worden door Hem.
Kolosse.1:16, 20

6. Eens zal alle tong van harte belijden (Grieks: ex-omologeo) dat Jezus Heer is. Tot eer van God de Vader.
Filippi 2:10,11; vergl. Romeinen 10:9 en 1 Korinthe 12:3

7. ...den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, [maar] allermeest der gelovigen.. Dit is de angel van Paulus' boodschap, de apostel van de heidenvolken.
1Timotheüs 4:9-11, 2:6,7
Dathenum

Bericht door Dathenum »

@Miscanthus
Aha, je hebt op die site die de alverzoening leert gekeken. Ik zal de link van dat zogenaamde goede bericht wat in werkelijkheid een grote dwaalleer is niet posten, want je geeft zelf aan dat je de bronvermelding op een later moment wil doen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Je moet de ruimheid van de bijbel niet verwarren met de alverzoening. Ja, Jezus is gestorven voor alle mensen en God wil niet dat er ook maar 1 verloren gaat! Zo mooi is het evangelie, waarlijk een blijde boodschap. Jezus is gestorven voor alle mensen, zodat er niemand hoeft te zijn die bang is dat het evangelie niet voor hem is of dat het Jezus' vergeving eerbiedig gezegt op is.
Maar "opdat een ieder die geloofd zalig worde" blijft geldig. Geen verlossing zonder geloof in Christus.

Neem bijv. Rom. 5:18. 1 Regeltje er bij en het is direct duidelijk dat het hier niet over alverzoening gaat:
18 Derhalve, gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven. 19 Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één zeer velen rechtvaardigen worden.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

@Miscanthus: wat je post is geen tekstverklaring, maar een tekstvergaring. Mensen die de alverzoening voorstaan, bundelen deze teksten samen, vergeten daarbij de context en concluderen dan dat er zoiets als alverzoening zou zijn. Het lijkt me beter om 1 Tim. 4 in z'n context te behandelen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

elbert schreef:@Miscanthus: wat je post is geen tekstverklaring, maar een tekstvergaring. Mensen die de alverzoening voorstaan, bundelen deze teksten samen, vergeten daarbij de context en concluderen dan dat er zoiets als alverzoening zou zijn. Het lijkt me beter om 1 Tim. 4 in z'n context te behandelen.
Twas me ook al opgevallen.
Ik ken Miscanthus ook al wat langer en ik denk dat hij heel goed weet dat het een vergaring van tekstjes is. Ik denk ook niet dat hij de alverzoening probeert te propageren. De werkelijke reden is me overigens wel een raadsel.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Kaw schreef: "opdat een ieder die geloofd zalig worde" blijft geldig. Geen verlossing zonder geloof in Christus.
dat blijft evident wat mij betreft. Toch vraag ik me af wat ik dan met die tekst uit 1 Tim 4:10 moet.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Miscanthus schreef:
Kaw schreef: "opdat een ieder die geloofd zalig worde" blijft geldig. Geen verlossing zonder geloof in Christus.
dat blijft evident wat mij betreft. Toch vraag ik me af wat ik dan met die tekst uit 1 Tim 4:10 moet.
Misschien ff een apart topic maken. Ik loop ook al enige tijd met die vraag.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

God houd zich zeker aan zijn Woord. En zijn Woord is ook niet in strijd met zijn souvereiniteit.

[Maar hierin is de grote troost, ook in het zendingswerk, dat we niet maar met een aanbod aankomen, dat niemand aanneemt. Nee, het Evangelie komt met God's beloften. En God heeft belooft, dat een iegelijk, die in Christus gelooft, zalig zal worden. Hij werkt dat in ieders hart, tot welke Hij naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt.

Beste Bert, hoewel je mijn postings - bewust of onbewust - negeert, ga ik toch weer in op wat je zegt.
Ik begrijp wat je bedoelt: een waardeloos aanbod is volgens jou dat iedereen verantwoordelijk gesteld wordt Christus aan te nemen en Hem niet te verwerpen. Wat jij 'belofteprediking' noemt, is een prediking waarin gezegd wordt dat Gods beloften vervuld worden in de uitverkorenen.
Nu is dat laatste helemaal waar, maar je strooit je medeforumers zand in de ogen door dát belofteprediking te noemen (waar in het algemeen iets anders onder verstaan wordt).
Maar hoewel het zo is dat Gods beloften worden vervuld in de uitverkorenen, geeft dat niemand het recht om dus te spreken van een WAARDELOOS aanbod van genade.
Ik ben echter bang dat jij een karikatuur maakt van het aanbod van genade en dát vervolgens gaat bestrijden. Ik heb je niet voor niets al de term 'algemene verzoening' horen gebruiken.
PS: Wees zo vriendelijk mijn voorgaande postings ook te beantwoorden.
Klavier

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:Beste Bert, hoewel je mijn postings - bewust of onbewust - negeert, ga ik toch weer in op wat je zegt.
Ik begrijp wat je bedoelt: een waardeloos aanbod is volgens jou dat iedereen verantwoordelijk gesteld wordt Christus aan te nemen en Hem niet te verwerpen. Wat jij 'belofteprediking' noemt, is een prediking waarin gezegd wordt dat Gods beloften vervuld worden in de uitverkorenen.
Nu is dat laatste helemaal waar, maar je strooit je medeforumers zand in de ogen door dát belofteprediking te noemen (waar in het algemeen iets anders onder verstaan wordt).
Maar hoewel het zo is dat Gods beloften worden vervuld in de uitverkorenen, geeft dat niemand het recht om dus te spreken van een WAARDELOOS aanbod van genade.
Ik ben echter bang dat jij een karikatuur maakt van het aanbod van genade en dát vervolgens gaat bestrijden. Ik heb je niet voor niets al de term 'algemene verzoening' horen gebruiken.
Beste Afgewezen.
Ik denk dat je inhoudelijk helemaal gelijk hebt.
Maar anderzijds denk ik dat er toch weer een spraakverwarring is.
Volgens mij heeft Bert ook wel in zijn laatste post laten zien dat wij
evengoed een karikatuur kunnen maken van zijn standpunt als we niet al te voorzichtig zijn.
Met zijn weergave van hoe het Woord dan te Prediken en hoe zending etc. vanuit zijn visie in te vullen zie ik dat we hem verkeerd begrijpen, ook al denk ik dat bepaalde denkstappen van hem niet juist zijn.
We zitten gewoon met elkaar vast omdat we de begrippen die we hanteren niet gelijk hebben.
Wat we ook doen, en waar ik mezelf ook op betrap, is dat we zaken uit de Bijbel halen, het in een opzich staand begrip plaatsen en vervolgens enkel dat begrip als geisoleerd iets gaan behandelen.
Als dan het aanbod van genade ergens komt bovendrijven dan weet ieder voor zich wat hij bedoelt, hoe het functioneert in het geheel van de leer en dogmatiek.
Maar als iemand uit een andere kerk dezelfde term bezigt en het iets anders geisoleerd heeft is de impact op zijn leer en dogmatiek erg groot als een ander aan het begrip een totaal andere invulling geeft. Dan lijkt ineens of alle afzonderlijke refomatorische kerken een ander leer hebben.

Dit is mijns inziens een direct gevolg van de reformatorische verdeeldheid. Onbegrip, slecht luisteren naar elkaar en slecht lezen van elkaars geschriften.

Op hoofdlijnen zie ik zeer veel gemeenschappelijk. Daar ben ik heel erg blij mee!
Maar dan blijkt ook dat we elkaar hoe eerder hoe beter moeten opzoeken en te helen wat verbroken is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:Maar anderzijds denk ik dat er toch weer een spraakverwarring is.
Volgens mij heeft Bert ook wel in zijn laatste post laten zien dat wij
evengoed een karikatuur kunnen maken van zijn standpunt als we niet al te voorzichtig zijn.
Ik denk dat jij Berts laaste posting niet goed begrepen hebt (zie mijn reactie).
Met zijn weergave van hoe het Woord dan te Prediken en hoe zending etc. vanuit zijn visie in te vullen zie ik dat we hem verkeerd begrijpen, ook al denk ik dat bepaalde denkstappen van hem niet juist zijn.
We zitten gewoon met elkaar vast omdat we de begrippen die we hanteren niet gelijk hebben.
Ik denk dat jij Bert teveel door jouw eigen bril bekijkt en zijn visie navenant inkleurt. Ik ben dan ook benieuwd naar zijn reactie op de diverse postings.
Wat we ook doen, en waar ik mezelf ook op betrap, is dat we zaken uit de Bijbel halen, het in een opzich staand begrip plaatsen en vervolgens enkel dat begrip als geisoleerd iets gaan behandelen.
Natuurlijk. Daar lijkt me niets mis mee. In de Bijbel zelf gebeurt dat ook geregeld, lees de brieven van Paulus maar.
Als dan het aanbod van genade ergens komt bovendrijven dan weet ieder voor zich wat hij bedoelt, hoe het functioneert in het geheel van de leer en dogmatiek.
Maar als iemand uit een andere kerk dezelfde term bezigt en het iets anders geisoleerd heeft is de impact op zijn leer en dogmatiek erg groot als een ander aan het begrip een totaal andere invulling geeft. Dan lijkt ineens of alle afzonderlijke refomatorische kerken een ander leer hebben.
Dat is jouw visie. Maar ik denk niet dat die overeenkomt met de werkelijkheid. Het klinkt heel oecumenisch en vriendelijk en 't komt erop neer dat iedereen dus 'gelijk' heeft - maar zo werkt het niet. Wat fout is, is fout en moet ook fout genoemd worden. En als iemand het aanbod van genade 'waardeloos' noemt, heeft hij wat mij betreft in elk geval iets uit te leggen!
Dit is mijns inziens een direct gevolg van de reformatorische verdeeldheid. Onbegrip, slecht luisteren naar elkaar en slecht lezen van elkaars geschriften.
Al deze factoren zullen meespelen, maar zijn beslist niet allesbepalend.
Op hoofdlijnen zie ik zeer veel gemeenschappelijk. Daar ben ik heel erg blij mee!
Maar dan blijkt ook dat we elkaar hoe eerder hoe beter moeten opzoeken en te helen wat verbroken is.
Maar dat betekent niet dat wezenlijke verschilpunten onder tafel geschoven moeten worden.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klavier schreef: Bert, Ik quote alles maar om aan te geven dat ik het hier helemaal mee eens ben.
En dat we allebei ons verstand stuk breken om de zaak heleaal rationeel sluitend te krijgen. Gods Werk gaat ons verstand te boven!

Misschien begrijpen we elkaar in de reformatorische kerken zo slecht omdat we zovel zaken hebben vastgelegd in begrippen en we vervolgens de begrippen anders invullen.

Klavier, ik ben bang dat in het debat over het "aanbod" veel theologisch haar splitten zit.
Beste Bert, hoewel je mijn postings - bewust of onbewust - negeert, ga ik toch weer in op wat je zegt.
Sorry, Afgewezen, ik heb je niet bewust genegeerd. Het probleem weer ik mee zit is dat ik hier maar zoveel tijd kan besteden. Zal proberen je vragen te beantwoorden.

Als je zegd dat ik niet geloof dat iedereen voor zichzelf verantwoord is, dan begrijp je me niet goed. Als wij niet bekeerd worden, is het nooit God's schuld, het is alles eigen schuld. God heeft ons goed geschapen, wij zijn zelf van Hem afgeweken en Satan nagelopen. Het is niet God's schuld dat wij ons niet willen bekeren.

God's beloften worden vervult in de uitverkoren, maar dat is geen Evangelie brengen. Lees de DL hoofdstuk 1 over de uitverkiezing en je ziet dat de verkiezing pas in artikel 5 aan bod komt. Eerst komt het Evangelie. De uitverkiezing is in zekere zin alleen een troost voor dengenen die al in Christus zijn.
God eist wel geloof en bekering, wat we niet kunnen. God biedt Zijn genade aan, die wij niet kunnen aannemen.
Waarom geloof je het eerste wel en het tweede niet? Het eerste is toch even ‘inconsequent’ als het tweede?
God eist geloof en bekering, omdat Hij ons goed geschapen heeft, naar Zijn beeld. En wij hoeven niet te kunnen, want Hij werkt het in ons.
“En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap…” Dat klinkt toch wel positiever dan jouw waterdichte redenering.
Verder redeneer je wel heel aardig, Bert: als je een aanbod van genade leert, leer je DUS een algemene verzoening. Calvijn leert geen algemene verzoening, en dus ook geen aanbod van genade. Jaja...
Maar jouw eerste stelling deugt niet en je conclusies dus ook niet. Als je het aanbod van genade leert, leer je NIET per definitie de algemene verzoening.
Wist niet dat ik zo goed kon redeneren dat je het waterdicht noemt.

Dus jouw God bied genade aan, smeekt je om je te bekeren, maar kan je niet bekeren omdat jij het niet wil aannemen? Mijn God is almachtig en doet al Zijn welbehagen. God bied niet aan, Hij werkt het in ons, door de middelen van genade, zoals Zijn Woord en de prediking en versterkt het door de sacramenten.
Dús... is er geen aanbod?
Een dode zondaar wordt opgeroepen tot bekering en geloof. Kan een zondaar zich dan wél bekeren en geloven?
Nee, wij kunnen ons zelf niet bekeren, en willen het ook niet. God werkt het in ons. Hij maakt ons willend en kunnend.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
geledu

Bericht door geledu »

..
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie