Veel Avondmaalgangers in de GerGem

Gerardus2

Re: Veel Avondmaalgangers in de GerGem

Bericht door Gerardus2 »

GGotK schreef: Gisteren, 19:34
Lucas_09 schreef: Gisteren, 19:11
Konijntje schreef: Gisteren, 18:30
Lucas_09 schreef: 11 dec 2025, 22:28

Bedankt voor het vertrouwen, maar ik ben echt 16 jaar en zit in vwo 5.
Waarom stel je je vragen op Refoforum en bijvoorbeeld niet op Refoweb?

Of nog beter: waarom bespreek je het niet met je ouders of met de dominee?

Je gebruikt een foto van het interieur van de CGK Barendrecht. Ben je daar (doop)lid? En mocht je benieuwd zijn naar een preek waarin het evangelie zonder voorwaarden wordt gepreekt: bezoek dan eens de kerkdienst volgende week in de HHK van Barendrecht. Daar gaat dominee De Deugd voor (16:00 uur). Dominee De Deugd is tevens docent Godsdienst op een middelbare school.
Bedankt voor de tip. Ik ben daar inderdaad lid.
Is het een soort suggestie dat dominee Kempeneers het evangelie niet zonder voorwaarden preekt? Ik zal helaas niet naar de HHK kunnen gaan omdat onze kerk om 17:00 begint.
Als je (doop)lid bent van de CGK is het nogal aanmatigend om de GG te verwijten dat er (te)veel leden aan het HA gaan.
Merkwaardig Lucas dat je een keer op bezoek bent en meteen weet hoeveel belijdende leden er zijn en zo snel tot de conclusie komt dat 50% deel neemt aan het H.A. Lijkt mij een schromelijke overschatting. Belijdenis doen in november komt in de GG overigens oogst zelden voor. Tenslotte lijkt mij een beoordeling van iemands staat na een (kort?) gesprek na afloop van de dienst nogal voorbarig. Misschien toch nog eens goed nagaan of je bevindingen kloppen?
helma

Bericht door helma »

Ga eens met ds Kieviet praten...hij ontvangt je vast heel hartelijk. Je kan aan hem alle vragen stellen is mijn ervaring.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Lieve mensen, wat zijn jullie toch aardig tegen nieuwe forummers!!

Uhh…dus niet.

Het valt me regelmatig op dat nieuwelingen hier vaak echt geen leuk welkom krijgen.

Welkom op het forum, Lucas!
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: Gisteren, 14:08
DDD schreef: Gisteren, 14:03
MGG schreef: Gisteren, 13:56
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 13:49

Jawel. Ik denk dat hier dus juist het verschil zit. De een vind iets wel kunnen en de ander niet. Dus ik ben dan benieuwd waar het hem dan in zit.. Want over het algemeen komen die mensen vaak niet verder dan een kleur van een stropdas, het dragen van sneakers of het drinken van een biertje
Ik denk dat ik maar eens in Rijssen op vakantie ga. Blijkbaar leven daar tamelijk unieke overtuigingen. Ik heb van Nederlandse christenen nog nooit gehoord dat het drinken van een biertje een probleem is.
Nou, dan heb je wel een wat eenzijdige kennissenkring. Want er zijn natuurlijk best veel christenen die gewetensbezwaren hebben tegen het drinken van alcohol.
Grappig dat dit het al eenzijdig maakt. Hoeveel kerken vieren alcoholvrij avondmaal? Maak eens een schatting van het aantal gewetensbezwaarde. Jij vind het best veel, dus het zal niet om een paar procenten gaan. Blijkbaar een groep die groter is dan het aantal gewetensbezwaarde tegen verzekeringen?
Ik verwacht dat ongeveer één derde alcoholvrij avondmaal viert, en nog ruim één derde die optie aanbiedt.

En natuurlijk gaat dat om een véél grotere groep dan om gewetensbezwaarden tegen verzekeringen. Ik schat dat zeker 200.000 christenen in Nederland gewetensbezwaren hebben tegen alcohol. Maar het zou me ook niet verbazen als het er 350.000 zijn. Gewetensbezwaarden tegen verzekeringen zijn er hooguit 10.000, schat ik in. Dat is een totaal andere orde van grootte, in ieder geval.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Gisteren, 21:15
MGG schreef: Gisteren, 14:08
DDD schreef: Gisteren, 14:03
MGG schreef: Gisteren, 13:56

Ik denk dat ik maar eens in Rijssen op vakantie ga. Blijkbaar leven daar tamelijk unieke overtuigingen. Ik heb van Nederlandse christenen nog nooit gehoord dat het drinken van een biertje een probleem is.
Nou, dan heb je wel een wat eenzijdige kennissenkring. Want er zijn natuurlijk best veel christenen die gewetensbezwaren hebben tegen het drinken van alcohol.
Grappig dat dit het al eenzijdig maakt. Hoeveel kerken vieren alcoholvrij avondmaal? Maak eens een schatting van het aantal gewetensbezwaarde. Jij vind het best veel, dus het zal niet om een paar procenten gaan. Blijkbaar een groep die groter is dan het aantal gewetensbezwaarde tegen verzekeringen?
Ik verwacht dat ongeveer één derde alcoholvrij avondmaal viert, en nog ruim één derde die optie aanbiedt.

En natuurlijk gaat dat om een véél grotere groep dan om gewetensbezwaarden tegen verzekeringen. Ik schat dat zeker 200.000 christenen in Nederland gewetensbezwaren hebben tegen alcohol. Maar het zou me ook niet verbazen als het er 350.000 zijn. Gewetensbezwaarden tegen verzekeringen zijn er hooguit 10.000, schat ik in. Dat is een totaal andere orde van grootte, in ieder geval.
Ik rol figuurlijk van mijn stoel van verbazing. Of jouw schattingen wijken sterk af of mijn beeld klopt niet. Bijzonder dat honderdduizenden christenen 8n Nederland in tegenstelling tot de traditie, de Bijbel en Jezus zijn voorbeeld anti alcohol zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Het kan zijn dat je gewoon geen goed beeld hebt van de avondmaalspraktijken in de midden-orthodoxie, in de CV, OGG en EW binnen de PKN, in de kerk van de Nazarener, de verschillende apostolische kerken en Vergaderingen van gelovigen, in de Pinksterkerken van allerlei soort, in het Leger des Heils, in de Doopsgezinde kerk, binnen de bond van Vrije evangelische gemeenten, binnen de CAMA-Parousia-gemeenten.

Zelfs als je je blikveld zou beperken tot de NGK, CGK en (O)GG(iN) en GB binnen de PKN dan snap ik je inschatting nog steeds niet.

Ik vrees dat je blikveld niet tot halverwege de CGK reikt, een andere verklaring heb ik niet.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Gisteren, 22:02 Het kan zijn dat je gewoon geen goed beeld hebt van de avondmaalspraktijken in de midden-orthodoxie, in de CV, OGG en EW binnen de PKN, in de kerk van de Nazarener, de verschillende apostolische kerken en Vergaderingen van gelovigen, in de Pinksterkerken van allerlei soort, in het Leger des Heils, in de Doopsgezinde kerk, binnen de bond van Vrije evangelische gemeenten, binnen de CAMA-Parousia-gemeenten.

Zelfs als je je blikveld zou beperken tot de NGK, CGK en (O)GG(iN) en GB binnen de PKN dan snap ik je inschatting nog steeds niet.

Ik vrees dat je blikveld niet tot halverwege de CGK reikt, een andere verklaring heb ik niet.
Ik ken niet van elk kerkverband(je), groep(je) en sekte mensen. Bij mijn weten ben ik in Nederland nooit iemand tegengekomen die principieel tegen alcohol was. Ook geen baptist, hoewel ik weet dat zij soms wel tegen alcohol zijn. Het is voor mij een raadsel hoe zij dat met de Bijbel rijmen. Op Google vind ik ook weinig van de honderdduizenden christen die volgens jou tegen alcohol zijn.
DDD

Bericht door DDD »

In Pinkster- en baptistische kringen is men van oudsher heel kritisch op alcoholgebruik. Natuurlijk slaat ook daar de verwereldlijking toe. De kerk van de Nazarener: idem.

Ik ben zelf trouwens ook jarenlang principieel geheelonthouder geweest en ook lid van de Christelijke beweging voor drankbestrijding, dan let je er misschien wat meer op.

Maar even voor je beeldvorming, er zijn alleen al meer dan 100.000 Pinkstergelovigen in Nederland. De Kerk van de Nazarener is vrij klein, een stuk of 3000 denk ik, maar Baptisten zijn er ook vrij veel.

Los daarvan zijn er natuurlijk veel kerken die gewoon de optie van alcoholvrij aanbieden, al was het maar om ex-verslaafden niet weer opnieuw de verslaving in te jagen. Wat mij ook niet meer dan normaal lijkt, persoonlijk, want avondmaal vieren kan ook prima met druivensap.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Volgens mij gebruiken ze standaard een of ander slap aftreksel. Lang geen Primitivo in ieder geval..
DDD

Bericht door DDD »

Vrouwke schreef: Gisteren, 22:36 Volgens mij gebruiken ze standaard een of ander slap aftreksel. Lang geen Primitivo in ieder geval..
Traditioneel is het zoete rode wijn. Die wordt verder nooit ergens gedronken, denk ik.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Gisteren, 22:31 In Pinkster- en baptistische kringen is men van oudsher heel kritisch op alcoholgebruik. Natuurlijk slaat ook daar de verwereldlijking toe. De kerk van de Nazarener: idem.

Ik ben zelf trouwens ook jarenlang principieel geheelonthouder geweest en ook lid van de Christelijke beweging voor drankbestrijding, dan let je er misschien wat meer op.

Maar even voor je beeldvorming, er zijn alleen al meer dan 100.000 Pinkstergelovigen in Nederland. De Kerk van de Nazarener is vrij klein, een stuk of 3000 denk ik, maar Baptisten zijn er ook vrij veel.

Los daarvan zijn er natuurlijk veel kerken die gewoon de optie van alcoholvrij aanbieden, al was het maar om ex-verslaafden niet weer opnieuw de verslaving in te jagen. Wat mij ook niet meer dan normaal lijkt, persoonlijk, want avondmaal vieren kan ook prima met druivensap.
Ging jij toen niet aan het avondmaal of schenken ze bij jullie alcoholvrije wijn? Mijn beeldvorming over de omvang van de groepen hoeft niet bijgesteld te worden.

Zoveel kan, maar Jezus koos wijn. Ik zie het gevaar van een slokje wijn niet, maar misschien onderschat ik de ruggengraat van andere.
Lucas_09

Bericht door Lucas_09 »

MGG schreef: Gisteren, 22:48
DDD schreef: Gisteren, 22:31 In Pinkster- en baptistische kringen is men van oudsher heel kritisch op alcoholgebruik. Natuurlijk slaat ook daar de verwereldlijking toe. De kerk van de Nazarener: idem.

Ging jij toen niet aan het avondmaal of schenken ze bij jullie alcoholvrije wijn? Mijn beeldvorming over de omvang van de groepen hoeft niet bijgesteld te worden.

Zoveel kan, maar Jezus koos wijn. Ik zie het gevaar van een slokje wijn niet, maar misschien onderschat ik de ruggengraat van andere.
Het lijkt mij ook niet dat je weer terugvalt in een verslaving door een slokje wijn, en anders mag je als avondmaalganger erop vertrouwen dat de Heere je ervoor wilt beschermen.
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voeld'ik wat eisen Gods heiligheid deed;
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
Huibert

Bericht door Huibert »

Eens hoor Lucas, veel berichten waar weinig in gezegd word!
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: Gisteren, 22:45
Vrouwke schreef: Gisteren, 22:36 Volgens mij gebruiken ze standaard een of ander slap aftreksel. Lang geen Primitivo in ieder geval..
Traditioneel is het zoete rode wijn. Die wordt verder nooit ergens gedronken, denk ik.
Ik heb deze een keer met een verjaardag op. Erg zoet, lijkt wel wat op port.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: Gisteren, 22:48

Ik ging toen niet aan het avondmaal maar ik denk dat één beker voor mij een grotere drempel is dan wel of geen alcohol.

Één sigaret kan voor een verslaafde al een groot probleem zijn. Dus wat dat betreft: geen druppel is in zo'n geval wel vaak het verstandigst. Ik ken een ex-alcoholverslaafde van dichtbij, die drinkt nooit meer alcohol.
Plaats reactie