Studentenprotesten

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Studentenprotesten

Bericht door Herman »

parsifal schreef: 14 mei 2024, 10:32 Ik heb altijd nog wat hoop dat er een groep onder de studenten is die wel zelf nadenkt en niet zonder nadenken een leider volgt.
Ik vind het een onderschatting dat deze studenten niet nadenken. Ze hebben allemaal een normaal intelligentieniveau, dus nadenken zullen ze echt wel. Ze hebben alleen een heel andere mening en visie op de dingen als gemiddeld. En dat leidt dan tot deze toestanden. Het is de vraag hoe je ze geïnformeerd krijgt over het bredere verhaal.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Studentenprotesten

Bericht door parsifal »

Herman schreef: 14 mei 2024, 10:42
parsifal schreef: 14 mei 2024, 10:32 Ik heb altijd nog wat hoop dat er een groep onder de studenten is die wel zelf nadenkt en niet zonder nadenken een leider volgt.
Ik vind het een onderschatting dat deze studenten niet nadenken. Ze hebben allemaal een normaal intelligentieniveau, dus nadenken zullen ze echt wel. Ze hebben alleen een heel andere mening en visie op de dingen als gemiddeld. En dat leidt dan tot deze toestanden. Het is de vraag hoe je ze geïnformeerd krijgt over het bredere verhaal.
Een groot deel denkt wel na, maar als ik zoiets zie https://x.com/RonnyNaftaniel/status/1790046395564482858
waar mensen maar wat mee gaan schreeuwen dan zie ik hersenloos volgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 6353
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Studentenprotesten

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef: 14 mei 2024, 09:40
HersteldHervormd schreef: 14 mei 2024, 09:39 Wat een vreemde opmerking, er is niemand gemaskerd in een kerk op de Veluwe. Überhaupt nergens in Nederland. Als iemand dat wel zou doen bij ons in de gemeente zal daar voor 99% wat van gezegd worden.
Maar wat wil je precies met je vraag bereiken, dan? Ophef ?
Ophef? Waaruit maak je dat op? En bedoel je dan ophef op RF?
Daarnaast; als men iedere RF post goed moet overdenken dan denk ik dat er weinig over blijft op RF. Het is ook gewoon een forum toch?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Studentenprotesten

Bericht door Edelweiss »

parsifal schreef: 14 mei 2024, 10:54
Herman schreef: 14 mei 2024, 10:42
parsifal schreef: 14 mei 2024, 10:32 Ik heb altijd nog wat hoop dat er een groep onder de studenten is die wel zelf nadenkt en niet zonder nadenken een leider volgt.
Ik vind het een onderschatting dat deze studenten niet nadenken. Ze hebben allemaal een normaal intelligentieniveau, dus nadenken zullen ze echt wel. Ze hebben alleen een heel andere mening en visie op de dingen als gemiddeld. En dat leidt dan tot deze toestanden. Het is de vraag hoe je ze geïnformeerd krijgt over het bredere verhaal.
Een groot deel denkt wel na, maar als ik zoiets zie https://x.com/RonnyNaftaniel/status/1790046395564482858
waar mensen maar wat mee gaan schreeuwen dan zie ik hersenloos volgen.
Eens. Hetzelfde filmpje wat ik gisteren al postte. Een veilige leeromgeving is op dit moment niet voor iedereen.
Ik vind overigens het gebrek aan logica bij deze student bij Op1 ook wel zorgwekkend. Het zijn op zich intelligente jongeren, maar het beoordelingsvermogen lijkt ernstig gestremd en vertroebeld op het moment.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9053
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Studentenprotesten

Bericht door J.C. Philpot »

Je hebt IQ en je hebt wijsheid. Een hoog IQ garandeert geen wijsheid. Dat is mijns inziens zichtbaar bij deze studentenprotesten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Studentenprotesten

Bericht door Edelweiss »

Daar heb je een goed punt.
elbert
Berichten: 1351
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Studentenprotesten

Bericht door elbert »

parsifal schreef: 14 mei 2024, 10:32Ik heb altijd nog wat hoop dat er een groep onder de studenten is die wel zelf nadenkt en niet zonder nadenken een leider volgt.
Ongetwijfeld, maar het is wel een minderheid. Mijn indruk is dat aan universiteiten en dan met name in alfavakken als de letteren en sociale vakken, er meer de nadruk is komen te liggen op wat je moet denken, dan hoe je moet denken. Met andere woorden: er ligt een nadruk op ideologie en minder op "hoe denk ik hier over na en kom dan tot een standpunt hierover". Dat is des te ernstiger omdat een universiteit ervoor is om studenten op te leiden om zelfstandig en onafhankelijk onderzoek te doen. Wat dat betreft is een universiteit anders dan een basisschool, waarbij kinderen vooral kennis bijgebracht wordt. De politisering van universiteiten zit er diep in. Nou is dat al een lange tijd zo (sinds de jaren 60), maar het overgrote merendeel van de docenten en de studenten op die faculteiten is nu (extreem)-links georienteerd.
Philip
Berichten: 383
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Studentenprotesten

Bericht door Philip »

Je kunt een Amerikaans onderzoek niet zomaar doortrekken naar Nederland. Daarnaast is het bij veel opleidingen ook niet goed mogelijk om bepaalde opvattingen erop na te houden. Ik durf wel te zeggen dat vrijwel geen jurist PVV stemt, juist omdat die standpunten vaak in strijd zijn met de rechtsstaat.
merel
Berichten: 10092
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Studentenprotesten

Bericht door merel »

Philip schreef: 14 mei 2024, 13:43 Je kunt een Amerikaans onderzoek niet zomaar doortrekken naar Nederland. Daarnaast is het bij veel opleidingen ook niet goed mogelijk om bepaalde opvattingen erop na te houden. Ik durf wel te zeggen dat vrijwel geen jurist PVV stemt, juist omdat die standpunten vaak in strijd zijn met de rechtsstaat.
Ehm, ik ken er meerdere ;) Al zal een overgroot deel D66 of VVD stemmen.
elbert
Berichten: 1351
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Studentenprotesten

Bericht door elbert »

Philip schreef: 14 mei 2024, 13:43 Je kunt een Amerikaans onderzoek niet zomaar doortrekken naar Nederland.
In dit geval kun je dat eigenlijk wel doortrekken naar Nederland, want dit zien we feitelijk aan alle universiteiten in het westen. Het is me opgevallen dat nogal wat docenten en studenten aan de UvA Bij1 aanhangers (extreem-links) zijn, zoals Martijn Dekker, maar hij is niet de enige.
Ook tekenend voor de situatie aan de universiteiten is dat debat feitelijk niet meer mogelijk is. Zo gaat een debatavond op de UvA niet door omdat de sprekers "een afwijkend Palestina-standpunt hebben". Tjonge, is het juist niet de bedoeling dat afwijkende meningen bevraagd moeten kunnen worden aan een universiteit? Deze universiteit begint dan meer op een sekte te lijken, dan op een onderwijsinstelling.
6 jaar geleden was er ook al ophef op deze universiteit omdat Jordan Peterson (een Canadese professor psychologie met uitgesproken standpunten over de woke cultuur) er kwam spreken. Toen was gesprek en debat nog mogelijk, ik denk dat dat inmiddels een gepasseerd station is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9053
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Studentenprotesten

Bericht door J.C. Philpot »

elbert schreef: 14 mei 2024, 15:41Ook tekenend voor de situatie aan de universiteiten is dat debat feitelijk niet meer mogelijk is. Zo gaat een debatavond op de UvA niet door omdat de sprekers "een afwijkend Palestina-standpunt hebben". Tjonge, is het juist niet de bedoeling dat afwijkende meningen bevraagd moeten kunnen worden aan een universiteit? Deze universiteit begint dan meer op een sekte te lijken, dan op een onderwijsinstelling.
Tsjonge. Dat is wel heel triest. Het cultuurmarxisme is op de universiteiten blijkbaar net zo dictatoriaal als het oorspronkelijke marxisme.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Studentenprotesten

Bericht door Edelweiss »

Een interessante keuze van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag omtrent de banden met Israel, en een opmerkelijk evaluatiemoment wat betreft de Universiteit van Leiden.
Overigens staan er vandaag een paar UvA-relschoppers voor de rechter in Amsterdam, ik ben benieuwd of en welke straf zij opgelegd krijgen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Studentenprotesten

Bericht door parsifal »

Edelweiss schreef: 23 mei 2024, 14:29 Een interessante keuze van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag omtrent de banden met Israel, en een opmerkelijk evaluatiemoment wat betreft de Universiteit van Leiden.
Overigens staan er vandaag een paar UvA-relschoppers voor de rechter in Amsterdam, ik ben benieuwd of en welke straf zij opgelegd krijgen.
Inderdaad. Hier in Groningen zijn nog steeds wat protesten over banden met Israel. Ondertussen is besloten om CSC-beurzen aan te vullen zodat deze (PhD) studenten kunnen blijven komen (met korting voor de universiteit).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 29072
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Studentenprotesten

Bericht door DDD »

Schokkende informatie. De Universiteit Leiden moet zich schamen, en de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag ook.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Studentenprotesten

Bericht door Edelweiss »

Het is hoogst incompetent inderdaad. Wat is de reactie van de TU Delft dan een baken van hoop. Zo kan het dus ook (en zo hoort het ook, naar mijn mening).
Plaats reactie