Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Hollander

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Hollander »

moeder schreef:beste mensen, houd op met dit gekrakeel. je verwoest jezelf en anderen en de kerk. ga op je knieen en vraag de Heere of Hij er nog eentje zou willen geven.
Mag je ook in geloof bidden om een stuk of 25? ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Welnee. Daar is helemaal geen verandering in sinds 1920. Zij het dat de rechterflank steeds extremer wordt en de linkerflank langzamerhand is gedecimeerd door een voortdurende uitstroom uit de kerk. De verscheidenheid die er voor de oorlog was, is er niet meer.
Als ik dat zo lees, denk ik (het was immers voor de Stille Revolutie) dat men in 1920 allemaal nog oud-'extreem' was.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hollander

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Hoe laat wordt bekend gemaakt of er mensen zijn aangenomen ?
Ik meen van vorig jaar te hebben onthouden dat rond 13:00 en 18:00 uur een update wordt gegeven. Indien 's avonds ook vergaderd wordt, dan komt aan het einde van de vergadering een laatste update.

Verder kan je natuurlijk ook besluiten later of helemaal niet te kijken. ;)
DDD

Bericht door DDD »

moeder schreef:beste mensen, houd op met dit gekrakeel. je verwoest jezelf en anderen en de kerk. ga op je knieen en vraag de Heere of Hij er nog eentje zou willen geven.
Er zijn al meer dan genoeg kerken.

En voor zover je per ongeluk zou doelen op predikanten, dat zou ik een heel ongepast gebed vinden.
DDD

Bericht door DDD »

GGotK schreef:
DDD schreef:Welnee. Daar is helemaal geen verandering in sinds 1920. Zij het dat de rechterflank steeds extremer wordt en de linkerflank langzamerhand is gedecimeerd door een voortdurende uitstroom uit de kerk. De verscheidenheid die er voor de oorlog was, is er niet meer.
De verscheidenheid nu is groter dan voor de oorlog, als je dat niet ziet wordt het lastig.
Dat zie ik zeker niet. Het is ook helemaal niet onderbouwd. Lees maar een boek als Afwachten of verwachten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dat is ook veel beter dan al die show (daar lijkt het soms wel op).
Ik denk toch dat er wellicht nog iemand in de binnenkamer zucht.
En de deur gesloten hebbende....
Dan moeten we maar eerst bij onszelf beginnen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
GGotK schreef:
De verscheidenheid nu is groter dan voor de oorlog, als je dat niet ziet wordt het lastig.
Dat zie ik zeker niet. Het is ook helemaal niet onderbouwd. Lees maar een boek als Afwachten of verwachten.
Ik denk dat je hier appels met peren vergelijkt. Ds. Steenblok werd verwelkomt omdat er weinig predikanten waren die gestudeerd hadden. Ook was in die tijd charisma en het goed kunnen verwoorden van de bevinding een duidelijke voorwaarde. Predikanten zoals ds. Lamain trokken echt overvolle kerken. En hij had geen prediking die uitblonk van een diepgravende Schriftuitleg. Al haast ik me te zeggen dat hij van God geleerd was.

Nu krijgen we predikanten die zijn geleerd aan de TS. Iedereen die zich daar aardig aan houdt valt niet zo op. Iedereen die zich ter linker- of ter rechterzijde wat profileert krijgt aandacht. Daarom geldt voor de meeste GG-kerkmensen dat er nog enkelen zijn. Als voorbeeld: BJD en DIA zullen onder die enkelen hun eigen namen hebben. En wel verschillende. Daar moeten we mee dealen.

Zolang wij niet beseffen dat we alle predikanten hebben te bezien als boodschappers van de goede Boodschap blijf je dit geklier houden. We moeten niet wijzer willen zijn dan God. Ook al begrijpt mijn ziel dat niet...
moeder

Bericht door moeder »

De kananeese vrouw vroeg om EEN kruimel. De hoofdman over honderd EEN woord omdat ze het niet waardig waren. de Heere spreekt dat dat een groot geloof is. Hier op het forum spreken ze over gelovig vragen om 25.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

moeder schreef:De kananeese vrouw vroeg om EEN kruimel. De hoofdman over honderd EEN woord omdat ze het niet waardig waren. de Heere spreekt dat dat een groot geloof is. Hier op het forum spreken ze over gelovig vragen om 25.

Het gaat hier over arbeiders in een oogst die groot is.
Ook in de bijbel wordt dan in meervoud gesproken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

moeder schreef:De kananeese vrouw vroeg om EEN kruimel. De hoofdman over honderd EEN woord omdat ze het niet waardig waren. de Heere spreekt dat dat een groot geloof is. Hier op het forum spreken ze over gelovig vragen om 25.
Precies, omdat een kruimel en een woord van Jezus een volmaakte volheid bevatten.

Hier gaat het om 87 vacante gemeenten. Dan mag je gelovig vragen om 87 kandidaten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Precies, omdat een kruimel en een woord van Jezus een volmaakte volheid bevatten.

Hier gaat het om 87 vacante gemeenten. Dan mag je gelovig vragen om 87 kandidaten.
En wijlen ds. P. Blok, ex-curator, zei eens: We zagen op de lege kansels...
samanthi

Bericht door samanthi »

2 Koningen 13

19 Toen werd de man Gods zeer toornig op hem, en zeide: Gij zoudt vijf- of zesmaal geslagen hebben; dan zoudt gij de Syriërs tot verdoens toe geslagen hebben; doch nu zult gij de Syriërs driemaal slaan.

Bovendien vroeg de Kananese vrouw niet om een kruimeltje. Ze ging mee in de beeldspraak van de Heere en ze kende de Heere al.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hollander

Bericht door Hollander »

Lukas 10:2 "...daarom, bidt den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote."

De vraag was: mag je er gelovig om 25 bidden? (Vul zelf maar ieder willekeurig meervoudsgetal in)
Durven we nog te geloven, bidden, hopen, dat de Heere almachtig is om élke gemeente een eigen predikant te geven?
Ik heb het gebed nog nooit openbaar gehoord of de Heere aan al Zijn gemeenten (in én buiten GG) een predikant wil sturen. Zou dat ook ingegeven kunnen zijn door nederige hoogmoed?

Overigens die Griekse vrouw bad niet om een kruimel, maar wees de Heere Jezus op meervoud. Markus 7:28 "... Ja, Heere, doch ook de hondekens eten onder de tafel van de kruimkens der kinderen.

En wat betreft die hoofdman over honderd, daar ligt de kern niet op het spreken van één woord. Het gaat hem om de genezing van zijn hele knecht, met daarbij de uitspraak dat hij het niet waard is dat de Heere Jezus onder zijn dak in zou komen. Maar de hoofdman vroeg het maximale, namelijk de héle genezing. En hij geloofde vast en zeker dat de Heere dat met één woord kan verrichten. En Jezus hoort: "Ga heen, en u geschiede, gelijk gij geloofd hebt."

(Ps. verder helemaal eens met Ad, hij verwoord m.i. de juiste houding)
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Als ik al dit gekrakeel zie, zou het nog een wonder zijn als er nog 1-tje word toegelaten.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Omdat? De Heere straft discussies ofzo? Of je vind het fijn om te stoken?
Laatst gewijzigd door Erskinees op 24 aug 2020, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten