COVID-19

Hendrien

Re: Wuhan virus

Bericht door Hendrien »

Bertiel schreef:RD meld (samen met NOS / ANP) dat in China het virus weer op z'n retour is.
Dan zal de rest toch wel volgen?
China heeft wel stevige maatregelen genomen
Mara

Bericht door Mara »

parsifal schreef: Dit is interessant, al die tijd proberen binnen twee meter afstand van iemand te blijven. Wordt gezellig als er 1 persoon met symptomen is en alle andere mensen buiten gevaar proberen te blijven :D .
In de longpoli van het kinderziekenhuis hing jaren geleden al een bordje dat je anderhalve meter afstand moest houden van elkaar.
Wij hebben in ons gezin te maken met een multiresistente bacterie. In het begin letten we heel streng op, maar de artsen zeggen dat dit niet vol te houden is in een thuissituatie.
Je kunt niet in een bubble leven en in familiekring en vriendenkring zoveel afstand bewaren, dat wordt onleefbaar.

De mexicaanse griep sloeg al toe toen het amper bekend was, mijn zoon lag als een van de eersten in het ziekenhuis.
Ik kreeg het ook maar het viel uiteindelijk reuze mee.
En je wordt dan resistent voor dit virus.
Erskinees schreef:Bij dit virus zou dit ook zo kunnen zijn, maar dat is nog niet bekend. Dat is toch wel een verschil met de griep.
Er zijn mensen die het coronavirus hebben en het niet eens weten.
Je kunt het pas aantonen als iemand daadwerkelijk ziek is en als diegene zich niet laat testen, weet je het dus niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hendrien schreef:
Bertiel schreef:RD meld (samen met NOS / ANP) dat in China het virus weer op z'n retour is.
Dan zal de rest toch wel volgen?
China heeft wel stevige maatregelen genomen
De stijging is niet meer exponentieel.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:
Hendrien schreef:Ik vind @Huisman en Ambtenaar toch iets te laconiek. Een sterftecijfer rond 3% is echt hoog. En China zal echt niet zomaar zoveel maatregelen treffen. Het kost enorm veel geld.
Sterftecijfer is tussen 2 en 3 procent van de gemelde en bevestigde gevallen. Je mag ervan uit gaan dat een groot aantal van de besmette personen weinig ziekteverschijnselen krijgen en dus onder de radar blijven en niet meetellen in de statistieken.

Bij een gewone seizoensgriep sterven er wereldwijd tussen de 250000 en 500000 mensen. Dan zijn de aantallen van dit virus gelukkig vele malen kleiner.
Oké. Jij hebt het idee dat we er al zijn?!
Ja hoor, ik ben het helemaal met @huisman eens. Over een jaar hoor je er niemand meer over.
Ik heb hier ernstig moeite mee. Ik lees de laatste tijd in Openbaringen en daar lees ik over oordelen/plagen die over de wereld komen zullen. Ik ben geen profeet en ik zeg ook niet dat ik weet dat dit daar beschreven wordt.
Wel huiver ik als ik lees dat 'de mensen zich niet bekeren' als er oordelen komen, en God lasteren.

En nu huiver ik ook als ik lees hoe het hier allemaal gerationaliseerd wordt. 'Het gaat wel weer over', jawel. Maar beseffen we wel dat er een keer komt dat het niet zomaar over gaat? Waar haalt @Jantje vandaan dat we er over een jaar niets meer over horen? Ik vind dat gewoon goddeloze praat. We zitten er nog midden in, of we staan nog aan het begin, ik weet het niet.

De overdreven angst voor dit virus vind ik absoluut niet op z'n plaats. We zijn alleen veilig achter het bloed van Christus. Dan kunnen we ons op en top beschermen op allerlei manieren, dat zal ons niet helpen. Het is maar uitstel, en dan heb ik het nog niet over de vele andere dingen die God over ons kan beschikken.

Mijn vraag is eigenlijk: staat dit rationaliseren en relativeren niet op gespannen voet met de bijbelse oproep om te waken, en om te letten op de tekenen der tijden?
parsifal

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
parsifal schreef: Dit is interessant, al die tijd proberen binnen twee meter afstand van iemand te blijven. Wordt gezellig als er 1 persoon met symptomen is en alle andere mensen buiten gevaar proberen te blijven :D .
In de longpoli van het kinderziekenhuis hing jaren geleden al een bordje dat je anderhalve meter afstand moest houden van elkaar.
Het ging er om dat Jantje (waarschijnlijk per ongeluk) schreef dat het goed was maximaal 2 meter afstand te houden in plaats van minimaal. Ik maakte me een voorstelling van 1 persoon met ziekteverschijnselen en 50 mensen die binnen 2 meter van die persoon proberen te blijven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

parsifal schreef:
Mara schreef:
Het ging er om dat Jantje (waarschijnlijk per ongeluk) schreef dat het goed was maximaal 2 meter afstand te houden in plaats van minimaal. Ik maakte me een voorstelling van 1 persoon met ziekteverschijnselen en 50 mensen die binnen 2 meter van die persoon proberen te blijven.
Duid mij dat niet euvel. Ik was abuis. Je moet in ieder geval minimaal 2 meter uit de beurt blijven van iemand die symptomen heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
parsifal

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:
parsifal schreef:
Mara schreef:
Duid mij dat niet euvel. Ik was abuis. Je moet in ieder geval minimaal 2 meter uit de beurt blijven van iemand die symptomen heeft.
Maak hier trouwens ook niet teveel een regel van. Zo'n twee meter regel is vrij ruim en gaat toch vooral over de situatie waar je elkaar aankijkt als iemand niest. Dit maakt buiten de extreem drukke tijden, met het OV reizen iets minder eng. Daar moet je vooral voorzichtig zijn met waar je je aan vasthoudt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Mara schreef:
Dat is inderdaad vrijwel onmogelijk. Wel voor even, maar niet dagenlang.
Toen ik de sprinkhanenplagen zag dacht ik ook, de mensheid wordt bedreigd door hele kleine beestjes, het virus is zelfs niet waarneembaar.
Wat de enorme oerbeesten dus niet voor elkaar kregen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Mijn vraag is eigenlijk: staat dit rationaliseren en relativeren niet op gespannen voet met de bijbelse oproep om te waken, en om te letten op de tekenen der tijden?
Misschien wel. Wat mij persoonlijk tegenstaat is dat bij iedere ontwikkeling wordt gesproken over tekenen der tijden. Ik heb er geen enkele moeite mee dit een plaats te geven in mijn persoonlijke geloofsleven. Waar ik wel tegen ageer is speculatie in het openbaar of juist een stellig spreken over een bepaalde ontwikkeling als teken van de tijd in het licht van Openbaring. Bovendien is dat iets van elke tijd, dat ontwikkelingen worden beoordeeld en benoemt in het teken van de eindtijd.

Wat je vaak ook ziet dat als je het oordeel niet overneemt en relativerend spreekt, je vaak wordt weggezet als iemand die de Bijbel niet serieus neemt. Dat gaat mij gewoon veel te ver.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Mijn vraag is eigenlijk: staat dit rationaliseren en relativeren niet op gespannen voet met de bijbelse oproep om te waken, en om te letten op de tekenen der tijden?
Misschien wel. Wat mij persoonlijk tegenstaat is dat bij iedere ontwikkeling wordt gesproken over tekenen der tijden. Ik heb er geen enkele moeite mee dit een plaats te geven in mijn persoonlijke geloofsleven. Waar ik wel tegen ageer is speculatie in het openbaar of juist een stellig spreken over een bepaalde ontwikkeling als teken van de tijd in het licht van Openbaring. Bovendien is dat iets van elke tijd, dat ontwikkelingen worden beoordeeld en benoemt in het teken van de eindtijd.

Wat je vaak ook ziet dat als je het oordeel niet overneemt en relativerend spreekt, je vaak wordt weggezet als iemand die de Bijbel niet serieus neemt. Dat gaat mij gewoon veel te ver.
Het is een bijbelse oproep om te waken en te letten op de tekenen der tijden. Zou daar niet bij horen om als christenen elkaar scherp te houden hierop? Dat staat voor mij buiten kijf.
Enne... "dat is iets van elke tijd" is een gevaarlijke opmerking die ook al in de Bijbel wordt genoemd (2 Petrus 3:4).
Ik zeg niet dat dit het nu is, daarvoor ontbreekt mij het licht. Maar we mogen het niet verdoezelen of onze kop in het stand steken. Er komt in elk geval een keer dat God wél door zal gaan en dat Zijn lankmoedigheid ophoudt. En dan? Ik hoop toch ervoor bewaard te blijven om dan óók te zeggen: mwah, gaat wel weer over.
Valcke

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:
Hendrien schreef:Ik vind @Huisman en Ambtenaar toch iets te laconiek. Een sterftecijfer rond 3% is echt hoog. En China zal echt niet zomaar zoveel maatregelen treffen. Het kost enorm veel geld.
Sterftecijfer is tussen 2 en 3 procent van de gemelde en bevestigde gevallen. Je mag ervan uit gaan dat een groot aantal van de besmette personen weinig ziekteverschijnselen krijgen en dus onder de radar blijven en niet meetellen in de statistieken.

Bij een gewone seizoensgriep sterven er wereldwijd tussen de 250000 en 500000 mensen. Dan zijn de aantallen van dit virus gelukkig vele malen kleiner.
Ja hoor, ik ben het helemaal met @huisman eens. Over een jaar hoor je er niemand meer over.
Het is veel te vroeg om zoiets te zeggen. Allereerst moet nog blijken of het virus tot massale uitbraken leidt. Dat is beslist niet zeker, en hopelijk gebeurt het niet, maar áls het gebeurt zal het aantal overledenen veel hoger liggen dan bij de griep.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Het is een bijbelse oproep om te waken en te letten op de tekenen der tijden. Zou daar niet bij horen om als christenen elkaar scherp te houden hierop? Dat staat voor mij buiten kijf.
Ik deel je mening. Het gaat mijns inziens vooral ook over de wijze waarop en met welke frequentie het gebeurd. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat voor predikanten uit de meer orthodoxe hoek graag hierover spreken en hun persoonlijke oordeel niet onder stoelen of banken steken.
Enne... "dat is iets van elke tijd" is een gevaarlijke opmerking die ook al in de Bijbel wordt genoemd (2 Petrus 3:4).
Ik zie de link niet tussen dit vers de uitspraak dat het benoemen van ontwikkelen van als tekenen van de tijd iets is van alle eeuwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

2 Petrus 3 is een goed hoofdstuk om in te brengen in de discussie. Het verband tussen een pandemie en de laatste dagen is vanuit Mattheus 25 duidelijk.

Het verband met tekenen van de tijd zal een ongelovige angst aanjagen en de gelovigen hoop geven dat de dag van Jezus' komt nadert. In beide gevallen is een verwijzing naar alle voorafgaande eeuwen een relativering en die relativering laat de vraag rijzen, of je die dag dan nog wel verwacht.
refo

Bericht door refo »

Psalm 91 vers 5,6 gaat hier ook over.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:

Ik heb daar geen enkel idee van maar laat ik twee teksten ter overweging plaatsen.
1. Matthéüs 6:34 Zijt dan niet bezorgd tegen de morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad.
2 Prediker 1:18b en die de wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart . Kanttekening zegt: Dat is, die veel weten wil, die heeft ook veel bekommernis.

Door onze nieuwshonger is onze wetenschap vermeerdert en dus ook onze smart/zorgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie