Homoseksualiteit

Wandelende
Inactief

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door Wandelende »

Calvin schreef:Ik haalde de middeleeuwen er niet bij. Ik reageerde op Eilander. je kunt mijn insinuatie beschamend vinden, ik vind het beschamend hoe de kerk is omgegaan met homofielen in haar gelederen. Er is simpelweg geen plaats voor hen geweest, dat geldt nu nog steeds. Er zijn teveel trieste verhalen van deze mensen die weggepest zijn na hun coming-out of uitgekotst zijn door hun familie. Geestelijk stenigen noem ik dat.
Zeker, er zijn zeer beschamende en trieste gebeurtenissen in de breedte van de kerk (of kerkmensen) te noemen. De voorbeelden van weggepeste personen zijn niet moeilijk te vinden. En wat te denken van het schuin aangekeken worden? Het zwijgen over dergelijke onderwerpen? Etc. Je noemt in dat verband terecht het geestelijk stenigen.

Alleen dit is absoluut niet in de volle breedte van de kerk en kerkmensen aan de orde. Ik ken andersgerichte personen die na hun coming-out omringt zijn door hartverwarmende reacties en biddende personen. En dat is er niet zomaar bij eentje. Andersgerichte mensen verdienen geen andere behandeling, het is net zo goed onze en mijn naaste als ieder ander mens. Ik begrijp dan ook nooit zo goed waarom deze groep als ‘apartheid’ beschouwd moet worden. Ieder huis heeft zijn kruis, en elk hart heeft zijn smart. En voor al die kruizen en smarten hoort een plaats te zijn. Zeker in de kerk. Daarmee wil ik andersgerichtheid niet onder een ‘algemeenheden kleed’ wegstoppen, want daar moet onverkort aandacht voor zijn. Alleen wat ik wel verontrustend vind is dat het vaak verbijzonderd moet worden.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 26 feb 2018, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Mara

Bericht door Mara »

Calvin schreef: Ik haalde de middeleeuwen er niet bij. Ik reageerde op Eilander. je kunt mijn insinuatie beschamend vinden, ik vind het beschamend hoe de kerk is omgegaan met homofielen in haar gelederen. Er is simpelweg geen plaats voor hen geweest, dat geldt nu nog steeds. Er zijn teveel trieste verhalen van deze mensen die weggepest zijn na hun coming-out of uitgekotst zijn door hun familie. Geestelijk stenigen noem ik dat.
Ja vreselijk. Dan ligt daar zeker een stuk schuld voor de kerken.
Het lijkt er soms op dat er geen grotere zonde is dan dat.
En dat alles onder een vroom sausje, dat vind ik nog het meest stuitend. Alsof de mensen melaats zijn en je hen moet bannen naar het buitenste. Zo, opgeschoond.
Hoe kun je toch je kind zo behandelen??
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
freek

Re: Homoseksualiteit

Bericht door freek »

Ik vind het een beetje vervelend om elkaar uit te maken voor 'reli-fundi', zoal ik in dit draadje ergens las.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

freek schreef:Ik vind het een beetje vervelend om elkaar uit te maken voor 'reli-fundi', zoal ik in dit draadje ergens las.
Natuurlijk, je hebt gelijk. Alleen ik was degene die dat woord hier het eerst gebruikte en op mezelf plakte, op voorhand. Ik had het woord gehaald uit het topic over The Passion, waarin iemand werd aangehaald die dit woord gebruikte om refo's te typeren.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Calvin schreef: Ik haalde de middeleeuwen er niet bij. Ik reageerde op Eilander. je kunt mijn insinuatie beschamend vinden, ik vind het beschamend hoe de kerk is omgegaan met homofielen in haar gelederen. Er is simpelweg geen plaats voor hen geweest, dat geldt nu nog steeds. Er zijn teveel trieste verhalen van deze mensen die weggepest zijn na hun coming-out of uitgekotst zijn door hun familie. Geestelijk stenigen noem ik dat.
Ja vreselijk. Dan ligt daar zeker een stuk schuld voor de kerken.
Het lijkt er soms op dat er geen grotere zonde is dan dat.
En dat alles onder een vroom sausje, dat vind ik nog het meest stuitend. Alsof de mensen melaats zijn en je hen moet bannen naar het buitenste. Zo, opgeschoond.
Hoe kun je toch je kind zo behandelen??
Ik herken het niet, ik ken het van heel dichtbij en heb deze ervaring nooit gezien, er zijn mensen die hun dochters het huis uitgooien als ze zwanger zijn, die hun kinderen niet meer binnenlaten als e samenwonen, maar allemaal en overal? Ik denk dat beiden kanten gebeuren en bestaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
freek

Bericht door freek »

eilander schreef:
freek schreef:Ik vind het een beetje vervelend om elkaar uit te maken voor 'reli-fundi', zoal ik in dit draadje ergens las.
Natuurlijk, je hebt gelijk. Alleen ik was degene die dat woord hier het eerst gebruikte en op mezelf plakte, op voorhand. Ik had het woord gehaald uit het topic over The Passion, waarin iemand werd aangehaald die dit woord gebruikte om refo's te typeren.
Oke. Ik zei het eigenlijk om jou beetje te steunen :) .
Ik las niet het hele draadje goed genoeg, blijkbaar.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

freek schreef:
eilander schreef:
Oke. Ik zei het eigenlijk om jou beetje te steunen :) .
Ik las niet het hele draadje goed genoeg, blijkbaar.
Dank je. Maar soms moet je ook gewoon eerlijk zijn :)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Soms?
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Ik herken het ook totaal niet. Ik heb wel eens een kwalijk voorbeeld gehoord van een familie uit Rijssen waarbij de partner van de overledene niet welkom was op de begrafenis, maar dat soort rariteiten beperkt zich zeker niet alleen tot homo's.

Over het algemeen worden homo's in de GG heel voorzichtig bejegend, vind ik. Zij het dat de meeste leden en predikanten vinden dat homo's geen relatie mogen aangaan. ---knip--- Niet toegestaan

Los daarvan, als een homo wel onheus wordt bejegend, dan hoeft dat niet te liggen aan het homo-zijn. Er zijn ook andere redenen om je onmogelijk te maken.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

.
Post was een reactie op iets wat weggehaald is. Dus niet meer van toepassing. :)
Laatst gewijzigd door Sheba op 28 feb 2018, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is niet toegestaan om een Bijbels standpunt inzake homoseksualiteit in twijfel te trekken.
Calvin

Bericht door Calvin »

Tiberius schreef:Het is niet toegestaan om een Bijbels standpunt inzake homoseksualiteit in twijfel te trekken.
---knip--- Discussie over modbeleid niet in lopende topic
Laatst gewijzigd door Calvin op 28 feb 2018, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Calvin

Bericht door Calvin »

Afgezien van bovenstaande post ben ik erg dankbaar om de reacties te lezen. Je kunt dus gewoon homo in de kerk zijn. Tijden veranderen.
helma

Bericht door helma »

GGotK

Bericht door GGotK »

Beschouwen wij homofilie als een ziekte (DSM-diagnose: wel verouderd, maar toch) en dus eventueel te genezen of als een vaststaand feit (verwoestend effect van de zondeval, ook op het gevoelsleven)? Ik praat hier dus even bewust niet over homosexualiteit.
Plaats reactie