Dan veroordeel je ook nog even de prediking van de Puriteinen wel.-DIA- schreef:Dat moet ook! Maar de Christus ligt niet voor het grijpen, met eerbied gezegd. Er is geen plaats voor Jezus. Bij niemand van nature. De puriteinen hadden, dat blijkt ook wel, meer van Gods volk onder hun gehoor. Ik geloof dat we de puriteinen ook meer in die context moeten lezen.Johann Gottfried Walther schreef:Ja zoals gezegd bij de Puriteinen (en ook bij Luther en Calvijn) komt Christus steeds weer terug, Zijn offer, Zijn Namen, Zijn lijden, Zijn wetsvervulling. Sommige willen steeds een evenwicht maar de Bijbel is ook niet op alle plaatsen evenwichtig, wel als geheel mogelijk.
Maar als het over Christus gaat moeten wij dat niet opeens denken te moeten compenseren.
Christus is wat zondaren nodig hebben, ook al willen ze dat van nature niet weten. Adam en Christus, maar het gaat om Christus, om God.
Wakend voor een goedkoop evangelie, waarin Christus alle mensen zalig zou maken, ongeacht gelovig omhelzen van Christus.
Wakend voor een arm evangelie, waarin Christus geen aandacht krijgt, maar waar slecht zijn Naam genoemd wordt.
U zegt: Christus is wat zondaren nodig hebben. Maar... voor wie... wie zijn 'we'? en wanneer wordt Hij noodzakelijk en dierbaar? Zomaar voor iedere zondaar? Dan zou immers iedereen onder het woord zich bekeren en leven? Dan krijg je een conclusiegeloof: Ik ben een zondaar en Jezus is voor de zondaren, dus... Alles is goed, ik neem Jezus aan! Wat een getob bij sommigen die maar zo 'ongelovig' blijven!
Is dat echt zo? Ik zeg neen! De Christus is voor de grootste zondaar, die door ontdekking en ontgronding met alles in de dood is terechtgekomen. En niet voor nette brave godsdienstige mensen die denken nog aardig wat voor Jezus te zijn en te ijveren.
En het is heel wat, laten we daar ook eens de nadruk op leggen: als een mens door God aan zijn natuurstaat wordt ontdekt en alles
hem ontvalt, en er niets overblijft dan een verloren zondaar die met zijn bloed wil ondertekenen: Gij zijt rechtvaardig, en ik ben helwaardig. Is dat niet de weg? Eerst ontdekking en ontgronding voor er plaats komt voor Jezus? Is het ooit anders bevonden?
Nee toch?
Die preekte Christus voor alle zondaren.
Dat soort dingen heb ik ook nooit bepleit. Maar Christus willen verduisteren ten voordele van de aandacht voor Gods volk is onbijbels.Ik ben een zondaar en Jezus is voor de zondaren, dus... Alles is goed, ik neem Jezus aan!
Alsof de prediking van de Puriteinen gevaarlijk is?Dat moet ook! Maar de Christus ligt niet voor het grijpen, met eerbied gezegd. Er is geen plaats voor Jezus. Bij niemand van nature. De puriteinen hadden, dat blijkt ook wel, meer van Gods volk onder hun gehoor. Ik geloof dat we de puriteinen ook meer in die context moeten lezen.
Er waren ook veel gelovige in de tijd van de Puriteinen als je de verslagen hoort van de hoeveelheid avondmaalsgangers.
Maar nu krijg je iets van ze preekte veel/over Christus omdat er veel gelovigen waren, ik denk dat er zoveel zegen mocht zijn onder hun prediking die de Heilige Geest gebruikte juist doordat ze zoveel (over) Christus preekte.
Ik blijf zeggen als Christus bijbels gepreekt worden zullen zondaren door de Heilige Geest leren, dat Christus alles heeft wat zij missen.
Door Zijn offer heeft Hij genoeg gedaan aan Gods recht, de wet gehouden, de gerechtigheid aangebracht, en verlossing teweeggebracht.