Schuivende panelen onder ons?
Re: Schuivende panelen onder ons?
Zeemeeuw schreef:Lees ook eens:
http://www.proosmz.nl/blog/22489/Rotterdam.blog
Ik begrijp best dat de herinneringen aan hoe (kerkelijk) Rotterdam vroeger was je weemoedig kunnen maken. Ook zie ik dat het verdrietig is hoe de samenleving is veranderd.P. Roos schreef:Nog vind ik het een mooi gezicht als je bij avond over de Brienenoordbrug komt en je ziet de skyline van de stad. Maar verder is alles weg.
Maar ik begrijp niet hoe je kunt schrijven 'verder is alles weg'. Dat is namelijk niet waar. Dan sla je bovendien ook de tweede bijlage van het RD over Rotterdam over.
De ds. stelt de vraag naar de God van Elia. Ook Elia had echter een terechtwijzing nodig over het stille werk van God dat doorging in een donkere tijd.
Ik zie in Rotterdam kleine, maar over het algemeen ook vitale gemeenten. Ik zie heel veel jongeren die betrokken zijn op de Heere en Zijn dienst. Zelfs al zou ik mismoedig willen zijn over het werk van de Heere in deze stad, ik zou het niet durven. Ook in deze tijd is het nog altijd waar: onze God is niet in de aardbeving, niet in de storm, niet in het vuur en evenmin in de massale bekering waar Elia op had gehoopt of in de straten vol kerkgangers in Rotterdam waar wij op hopen - maar Hij werkt nog altijd in de stilte van hen die hun knieën voor Baäl niet hebben gebogen.
Spreek met de mensen uit die opgeheven gemeenten, zij ervaren dat wel zo hoor!Jongere schreef:Zeemeeuw schreef:Lees ook eens:
http://www.proosmz.nl/blog/22489/Rotterdam.blogIk begrijp best dat de herinneringen aan hoe (kerkelijk) Rotterdam vroeger was je weemoedig kunnen maken. Ook zie ik dat het verdrietig is hoe de samenleving is veranderd.P. Roos schreef:Nog vind ik het een mooi gezicht als je bij avond over de Brienenoordbrug komt en je ziet de skyline van de stad. Maar verder is alles weg.
Maar ik begrijp niet hoe je kunt schrijven 'verder is alles weg'. Dat is namelijk niet waar. Dan sla je bovendien ook de tweede bijlage van het RD over Rotterdam over.
De ds. stelt de vraag naar de God van Elia. Ook Elia had echter een terechtwijzing nodig over het stille werk van God dat doorging in een donkere tijd.
Ik zie in Rotterdam kleine, maar over het algemeen ook vitale gemeenten. Ik zie heel veel jongeren die betrokken zijn op de Heere en Zijn dienst. Zelfs al zo ik mismoedig willen zijn over het werk van de Heere in deze stad, ik zou het niet durven. Ook in deze tijd is het nog altijd waar: onze God is niet in de aardbeving, niet in de storm, niet in het vuur en evenmin in de massale bekering waar Elia op had gehoopt of in de straten vol kerkgangers in Rotterdam waar wij op hopen - maar Hij werkt nog altijd in de stilte van hen die hun knieën voor Baäl niet hebben gebogen.
Het is echt niet niks als je in een kerk hebt gezeten, waar de Heere werkzaam was en de grond is nu een zandvlakte (al duurt dat in Rotterdam nooit zo lang)
of een moskee.
Sommige rasechte Rotterdammers, generaties lang al, zijn daarom uit de stad weggegaan naar omliggende gemeenten, maar ze blijven toch die heimwee houden.
Natuurlijk werkt de Heere nog steeds in Rotterdam, maar de hoeveelheid kerken is in tientallen jaren fors minder geworden, terwijl de ene moskee/koffiehuis na het andere verschijnt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik denk niet dat je jongere begrijptMara schreef:Spreek met de mensen uit die opgeheven gemeenten, zij ervaren dat wel zo hoor!Jongere schreef:Zeemeeuw schreef:Lees ook eens:
http://www.proosmz.nl/blog/22489/Rotterdam.blogIk begrijp best dat de herinneringen aan hoe (kerkelijk) Rotterdam vroeger was je weemoedig kunnen maken. Ook zie ik dat het verdrietig is hoe de samenleving is veranderd.P. Roos schreef:Nog vind ik het een mooi gezicht als je bij avond over de Brienenoordbrug komt en je ziet de skyline van de stad. Maar verder is alles weg.
Ik zie in Rotterdam kleine, maar over het algemeen ook vitale gemeenten. Ik zie heel veel jongeren die betrokken zijn op de Heere en Zijn dienst. Zelfs al zo ik mismoedig willen zijn over het werk van de Heere in deze stad, ik zou het niet durven. Ook in deze tijd is het nog altijd waar: onze God is niet in de aardbeving, niet in de storm, niet in het vuur en evenmin in de massale bekering waar Elia op had gehoopt of in de straten vol kerkgangers in Rotterdam waar wij op hopen - maar Hij werkt nog altijd in de stilte van hen die hun knieën voor Baäl niet hebben gebogen.
Het is echt niet niks als je in een kerk hebt gezeten, waar de Heere werkzaam was en de grond is nu een zandvlakte (al duurt dat in Rotterdam nooit zo lang)
of een moskee.
Sommige rasechte Rotterdammers, generaties lang al, zijn daarom uit de stad weggegaan naar omliggende gemeenten, maar ze blijven toch die heimwee houden.
Natuurlijk werkt de Heere nog steeds in Rotterdam, maar de hoeveelheid kerken is in tientallen jaren fors minder geworden, terwijl de ene moskee/koffiehuis na het andere verschijnt.
Jawel.Auto schreef:
Ik denk niet dat je jongere begrijpt
Maar niet ieder begrijpt die stilte of de geestelijke eenzaamheid.
Elia kreeg wat anders van de Heere te horen!Mara schreef:Jawel.Auto schreef:
Mooi Jongere. Misschien wel juist in de grote steden zie ik mooie dingen.Jongere schreef:Zeemeeuw schreef:Lees ook eens:
Dankjewel, Jongere! Helemaal eens! Jammer dat er zo'n eenzijdige verzuchting klonk.Jongere schreef:Zeemeeuw schreef:Lees ook eens:
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Denk dat juist in kleine vitale stadsgemeenten niet veel geestelijke eenzaamheid is maar dat er juist veel gemeenschapszin is.Mara schreef:Jawel.Auto schreef:
Dat hangt inderdaad niet af van de grote van de gemeente.
Een gemeente met enkele tientallen leden is evenveel waard als een gemeente met duizenden leden.
Het is heel jammer dat er zoveel christenen uit de stad verdwenen zijn en nu allemaal bij elkaar in bepaalde dorpen zitten.
Dat is vooral jammer (en dat is een groot understatement) voor de onchristelijke mensen die in de stad wonen en geen christenen tegen komen in hun straat of op hun werk.
Geef mij maar de stad, ook al zijn er nog maar weinig christenen overgebleven.
Een gemeente met enkele tientallen leden is evenveel waard als een gemeente met duizenden leden.
Het is heel jammer dat er zoveel christenen uit de stad verdwenen zijn en nu allemaal bij elkaar in bepaalde dorpen zitten.
Dat is vooral jammer (en dat is een groot understatement) voor de onchristelijke mensen die in de stad wonen en geen christenen tegen komen in hun straat of op hun werk.
Geef mij maar de stad, ook al zijn er nog maar weinig christenen overgebleven.
Er is een verschil tussen denk en de realiteit BJDBJD schreef: Denk dat juist in kleine vitale stadsgemeenten niet veel geestelijke eenzaamheid is maar dat er juist veel gemeenschapszin is.
.
Nee, daar is iedereen het wel over eens.Panny schreef:Dat hangt inderdaad niet af van de grote van de gemeente.
Maar als een gemeente zo klein is geworden, dat het geen bestaansmogelijkheid meer heeft, moet hij worden opgeheven
Dat zijn mensen die noodgedwongen moesten verhuizen, omdat er geen gelijke kerk meer was op normale afstand.Panny schreef:Het is heel jammer dat er zoveel christenen uit de stad verdwenen zijn en nu allemaal bij elkaar in bepaalde dorpen zitten.
Of ouderen die dan maar kozen voor een reformatorisch zorgcentrum in een andere gemeente.
Ondanks alles, mij ook.Panny schreef:Geef mij maar de stad, ook al zijn er nog maar weinig christenen overgebleven.
Je kunt daar als christen vaker een lichtend licht zijn dan in de eensgezinde dorpen.
Als je weemoedig terugdenkt aan tijden waarin predikanten bijna als heiligen werden beschouwd, o.a. door stil aan de kant te gaan staan en je hoed af te nemen, dan kan ik me voorstellen dat je moeite hebt met deze huidige tijd, waarin we gelukkig wat normaler met onze voorgangers omgaan.
Maar als je wilt zien op wat de Heere nog doet, bv ook in de immigrantengemeenten in de grote steden, dan kun je nog weleens verbaasd staan.
Maar als je wilt zien op wat de Heere nog doet, bv ook in de immigrantengemeenten in de grote steden, dan kun je nog weleens verbaasd staan.
Ja, snap ik. Kennelijk heb jij andere ervaringen maar ik zie juist veel gemeenschapszin bij huidige stadsgemeenten. Is iets meer als denk ;-)Mara schreef:Er is een verschil tussen denk en de realiteit BJDBJD schreef: Denk dat juist in kleine vitale stadsgemeenten niet veel geestelijke eenzaamheid is maar dat er juist veel gemeenschapszin is.
Als iemand zegt geestelijk eenzaam te zijn, hoort hij de Heere niet, ook Elia kende zijn tijden van eenzaamheid en verzuchting.Auto schreef: Elia kreeg wat anders van de Heere te horen!
En nooit een predikant gehoord die gedoopt en opgegroeid was in een dergelijke gemeente? Hoe geschokt hij dan was als hij er langs reed?
Hij wist het, uit de krant, van horen zeggen, maar met eigen ogen aanschouwen en het luisteren naar de getuigen, blijkt indringender te zijn dan
een eenzijdige verzuchting op een forum.
Sommige dingen worden wel eens iets te veel ingekleurd, denk ik.BJD schreef:Ja, snap ik. Kennelijk heb jij andere ervaringen maar ik zie juist veel gemeenschapszin bij huidige stadsgemeenten. Is iets meer als denk ;-)

Het is ook net de vraag aan wie je het vraagt, iemand die het heel goed kan vinden in de nieuwe koers, of iemand die het graag bij het behoudende had willen houden.