Alternatieve geneeswijzen

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door WimA »

Het is wel jammer dat de discussie wordt gesplitst. Het is m.i. wel te onderscheiden maar niet te scheiden.
Vooral omdat "homeopathische" middelen nogal eens "preventief" worden aanbevolen :haha
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:Het is wel jammer dat de discussie wordt gesplitst.
Driewerf *zucht*
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
WimA schreef:Het is wel jammer dat de discussie wordt gesplitst.
Driewerf *zucht*
:haha
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door sirdanilot »

Helemaal eens. Homeopathie is occultisme, en als daar genezing van komt, komt dat zowel niet door de werkzame stof (want daar zit nauwelijks nog wat van in het middel) en ook niet van God, maar van een occulte kracht. Zo een genezing kan nooit een volledige genezing zijn, en richt waarschijnlijk geestelijk meer schade aan dan dat het de kwaal verhelpt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door Afgewezen »

Je kunt een bepaalde geneeswijze met allerlei heidense filosofieën omkleden, maar dat zegt nog niets over de geneeswijze op zich.
Wat je in de homeopathie ziet, en dat geldt ook voor allerlei Oosterse geneeswijzen, is dat men een wetmatigheid in de natuur heeft ontdekt en daar gebruik van maakt, en dat men dat vervolgens in een bepaald levensbeschouwelijk kader plaatst.
Maar vergeet niet dat onze moderne geneeskunde in een evolutionistisch kader wordt bedreven. Maar daar heeft niemand last van, want dat filteren we automatisch uit en terecht.
Zo moet je ook kijken naar geneeswijzen die zich meer richten op de mens in het algemeen en niet alleen naar de delen van het geheel. Kijk naar wat echt feiten zijn en zie het los van de theorie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17516
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Je kunt een bepaalde geneeswijze met allerlei heidense filosofieën omkleden, maar dat zegt nog niets over de geneeswijze op zich.
Wat je in de homeopathie ziet, en dat geldt ook voor allerlei Oosterse geneeswijzen, is dat men een wetmatigheid in de natuur heeft ontdekt en daar gebruik van maakt, en dat men dat vervolgens in een bepaald levensbeschouwelijk kader plaatst.
Maar vergeet niet dat onze moderne geneeskunde in een evolutionistisch kader wordt bedreven. Maar daar heeft niemand last van, want dat filteren we automatisch uit en terecht.
Zo moet je ook kijken naar geneeswijzen die zich meer richten op de mens in het algemeen en niet alleen naar de delen van het geheel. Kijk naar wat echt feiten zijn en zie het los van de theorie.
De wetenschappelijke feiten zijn dat homeopathie kwakzalverij is en gebaseerd op een afgodisch denken over de kosmos.
Het principe
Veronderstel dat u last van hoofdpijn heeft en de arts, die u daarover raadpleegt, een recept voorschrijft. De apotheker leest het recept, neemt één aspirientje van 0,5 gram, stampt dit fijn en verwrijft het poeder samen met suiker in de verhouding 1 deel poeder op 9 delen suiker. Het verkregen mengsel verwrijft hij opnieuw met 9x zoveel suiker. Vervolgens herhaalt hij deze handelswijze, die potentiëren wordt genoemd nog een keer. Uit een tablet heeft hij op deze manier 500 gram poeder bereid, waarvan hij 36000 korreltjes maakt. Hij doet deze in potjes en zet er Aspirine D3 op. Hij geeft u de potjes mee en zegt dat u elke dag 3 keer 12 korreltjes moet innemen. Als u dit dagelijks herhaalt, hebt u na ongeveer drie jaar het ene aspirientje op.

De apotheker had de 500 gram poeder nog een keer kunnen verwrijven met 9x zoveel suiker. Hij had daar 10x zoveel korreltjes Aspirine D4 van kunnen maken, en dan had u er bijna 30 jaar lang genoeg aan gehad. Bovendien zou de arts u in dat geval gezegd hebben, dat hij een veel krachtiger werkend middel gegeven had.
Het klinkt misschien wat onwaarschijnlijk, maar toch is dit de essentie van de homeopathische werkwijze.
Beide gevallen zijn voor homeopathische begrippen zeer laag gepotentieerde middelen. Er worden veel hogere potentiëringen toegepast, bijvoorbeeld D11 of zelfs D200.
Bij D11 zou het ene aspirientje ruimschoots voldoende zijn voor de hele Nederlandse bevolking gedurende 30 jaar.
Bij D200 is het aspirientje zo verdeeld, dat het voor menselijke begrippen niet meer voor te stellen is. Sterker nog, er zijn helemaal geen moleculen meer om te verdelen.
De homeopaat stoort zich hier niet aan. Het gaat hem ook niet om de stoffelijke aanwezigheid, maar om de kosmische kracht die vrijgemaakt moet worden. Door de steeds verder gaande trapsgewijze verdunning, die potentiëren wordt genoemd wordt deze kosmische kracht in het medicijn gebracht. Deze oerkracht, een soort trillingen, moet opnieuw harmonie brengen in het zieke orgaan. Het homeopathische geneesmiddel is alleen maar een middel om in contact te komen met deze hogere machten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door Mara »

Huisman citeerde:
Deze oerkracht, een soort trillingen, moet opnieuw harmonie brengen in het zieke orgaan. Het homeopathische geneesmiddel is alleen maar een middel om in contact te komen met deze hogere machten.

Nu begrijp ik denk ik, waarom nichtje 7 x tegen de bodem van het flesje moet tikken. :?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vlek
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:15

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door Vlek »

Afgewezen schreef: Maar vergeet niet dat onze moderne geneeskunde in een evolutionistisch kader wordt bedreven. Maar daar heeft niemand last van, want dat filteren we automatisch uit en terecht.
Kun je dit verduidelijken? De biologie wordt in een evolutionistisch kader bedreven, maar de moderne geneeskunde stoelt op principes van voordat we wisten van evolutie. Gewoon op het principe van: eet fruit en je krijgt geen scheurbuik. Heb je scheurbuik: eet fruit.

...evolutionistisch kader... klinkt als een complottheorie...
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:Je kunt een bepaalde geneeswijze met allerlei heidense filosofieën omkleden, maar dat zegt nog niets over de geneeswijze op zich.
Wat je in de homeopathie ziet, en dat geldt ook voor allerlei Oosterse geneeswijzen, is dat men een wetmatigheid in de natuur heeft ontdekt en daar gebruik van maakt, en dat men dat vervolgens in een bepaald levensbeschouwelijk kader plaatst.
Maar vergeet niet dat onze moderne geneeskunde in een evolutionistisch kader wordt bedreven. Maar daar heeft niemand last van, want dat filteren we automatisch uit en terecht.
Zo moet je ook kijken naar geneeswijzen die zich meer richten op de mens in het algemeen en niet alleen naar de delen van het geheel. Kijk naar wat echt feiten zijn en zie het los van de theorie.
En yoga?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door Mara »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:Je kunt een bepaalde geneeswijze met allerlei heidense filosofieën omkleden, maar dat zegt nog niets over de geneeswijze op zich.
Wat je in de homeopathie ziet, en dat geldt ook voor allerlei Oosterse geneeswijzen, is dat men een wetmatigheid in de natuur heeft ontdekt en daar gebruik van maakt, en dat men dat vervolgens in een bepaald levensbeschouwelijk kader plaatst.
Maar vergeet niet dat onze moderne geneeskunde in een evolutionistisch kader wordt bedreven. Maar daar heeft niemand last van, want dat filteren we automatisch uit en terecht.
Zo moet je ook kijken naar geneeswijzen die zich meer richten op de mens in het algemeen en niet alleen naar de delen van het geheel. Kijk naar wat echt feiten zijn en zie het los van de theorie.
En yoga?
....en acupunctuur.
Zo gaan we weer afdwalen.... ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Zo gaan we weer afdwalen.... ;)
Daarom heb ik het onder "Alternatieve geneeswijzen" gezet. Knappe jongen die het dan nog off-topic krijgt. :)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Zo gaan we weer afdwalen.... ;)
Daarom heb ik het onder "Alternatieve geneeswijzen" gezet. Knappe jongen die het dan nog off-topic krijgt. :)
Das waar.
Maar ik kan een poging doen, :haha al ben ik geen jongen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door Afgewezen »

Van yoga heb ik niet zoveel verstand.
Acupunctuur is inderdaad een ervaringsgeneeswijze, waarbij men bepaalde verbanden ontdekte tussen organen en lichaamsdelen. Zo heeft men een hele theorie opgebouwd, meridianen die over het lichaam lopen waar een kracht doorheen stroomt.
En inderdaad hébben we zoiets als levenskracht. Kom je meteen bij aura's en chakra's uit: allemaal theorieën die iets uit de praktijk willen verklaren.
De kunst is om de feiten los te wikkelen uit de soms dubieuze theorieën.

@Vlek, geen complottheorie. Maar de verworvenheden van de wetenschap worden doorgaans in een evolutionistisch kader geplaatst. Ons lichaam werkt zo, omdat de menselijke soort vroeger zo en zo in leven moest blijven enz. enz.
En denk maar eens aan onze prof. Swaab met 'We zijn ons brein' of hoe het dat boek precies. Daar doet niemand moeilijk over, want de feiten worden er niet anders van, weten we. En zo geldt het ook de zgn. alternatieve geneeswijzen.
Al is het werkingsprincipe van de homeopathie nog niet verklaard en zijn er mensen die er een hocus-pocustheorie aan op willen hangen, dat zegt nog niets over de feiten omtrent de homeopathie.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door Mara »

Mijn christelijke huisarts (inmiddels gepensioneerd) raadde me ooit een keer yoga aan.
Zou heel ontspannend en rustgevend zijn.
Ik ben een boek in de bieb gaan halen (internet was er nog niet) en zag: o nee, daar moet ik verre van blijven.
Dus ik heb later hem gezegd: u als christen, zou dit niet aan moeten raden.
Mijn huidige h.a., atheïst, begreep zelf wel dat yoga het niet was voor mij. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Alternatieve geneeswijzen (uit: Inenten...)

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Zo gaan we weer afdwalen.... ;)
Daarom heb ik het onder "Alternatieve geneeswijzen" gezet. Knappe jongen die het dan nog off-topic krijgt. :)
Haha :)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie