Tienerzwangerschappen

henriët

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door henriët »

Mara schreef:Hebben we met terugwerkende kracht nog begrip voor onze moeders en oma's die te beschaamd waren om over deze dingen te spreken ? Ik moest alles verborgen houden voor mijn broers. Ik mocht er vooral niet met hen over spreken.
Toen ik van het toilet af kwam met de mededeling voor mijn moeder, dat ik heel erg bloedde, feliciteerde ze mij :bobo
Maar mondje dicht verder.
Dan groeien de broers/mannen nu toch een stuk makkelijker op denk ik.
Is het nu nodig om begrip te hebben?
Ik weet niet of dat nodig is, ik snap dat het toen zo ging,
maar ben blij dat het nu 'anders'is.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
edward

Bericht door edward »

Tiberius schreef:
edward schreef:De vraag lijkt me meer, moeten wij precies zo handelen als het joodse volk en de wet van Mozes?
Want die deden ook aan meer dan 1 vrouw etc....
Dat staat volgens mij nergens in de wet van Mozes (als ik niets gemist heb).
rekcor schreef:... vind ik te kort door de bocht.
Het gaat er niet zozeer om wat jij vind, maar wat de Bijbel voorschrijft.
eilander schreef:Bedoel je deze tekst?
Ex. 22: 16 ...
Bedankt. Nee, ik bedoel eigenlijk een andere perikoop, maar deze is helder genoeg.
Ten tijde van Mozes,of daarvoor al, eigenlijk, had ik wellicht beter kunnen zeggen. Leah en Rachel waren tenslotte ook 2 vrouwen van dezelfde man, er wordt daar nergens moeilijk over gedaan.
Was het een cultureel verschil?enfin, ik ga een beetje off topic, sorry
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat weet ik ook niet precies. In ieder geval staat er nergens, dat meerdere vrouwen toegestaan of zelfs bevolen is (zover ik weet).
Verder lezen we wel dat Paulus aangeeft, dat ambtsdragers "ener vrouw man moeten zijn" (met één als telwoord, niet als lidwoord).
memento

Bericht door memento »

edward schreef:Ten tijde van Mozes,of daarvoor al, eigenlijk, had ik wellicht beter kunnen zeggen. Leah en Rachel waren tenslotte ook 2 vrouwen van dezelfde man, er wordt daar nergens moeilijk over gedaan.
Was het een cultureel verschil?enfin, ik ga een beetje off topic, sorry
Deze twee zullen tot één vlees zijn. Zó had God het bedoeld. Het is een scheppingsorde van God.

Verder: Met behulp van narratieve argumenten laten de schrijvers van het OT zien, dat meer dan 1 vrouw hebben problemen oplevert. Denk aan dingen als jaloersheid, verleiden tot afgoderij (Salamo), etc.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mara schreef:Hebben we met terugwerkende kracht nog begrip voor onze moeders en oma's die te beschaamd waren om over deze dingen te spreken ? Ik moest alles verborgen houden voor mijn broers. Ik mocht er vooral niet met hen over spreken.
Toen ik van het toilet af kwam met de mededeling voor mijn moeder, dat ik heel erg bloedde, feliciteerde ze mij :bobo
Klopt. Dus heb ik er wel begrip voor dat dat vroeger anders was in de zin van dat ik het begrijp dat het gevoelig lag.... maar tegelijkertijd vind ik de huidige situatie veel beter. (net als dat ik begrijp dat mensen 500 jaar geleden naar Italie wilden helemaal gingen lopen, maar ik blij ben dat je tegenwoordig met de auto kan... zonder dat je zegt: Wat triest zeg, dat die mensen vroeger gingen lopen :))
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:
Klopt. Dus heb ik er wel begrip voor dat dat vroeger anders was in de zin van dat ik het begrijp dat het gevoelig lag.... maar tegelijkertijd vind ik de huidige situatie veel beter. (net als dat ik begrijp dat mensen 500 jaar geleden naar Italie wilden helemaal gingen lopen, maar ik blij ben dat je tegenwoordig met de auto kan... zonder dat je zegt: Wat triest zeg, dat die mensen vroeger gingen lopen :))
Jij begrijpt mijn vraag, fijn dat je hem beantwoordt :super Ik baalde er wel eens van als mijn moeder zei, dat ik nog ergens te jong voor was. Maar alles werd bedekt, letterlijk en figuurlijk ! Ik vond een stapeltje oude damesbladen, Margriet en zo, zo braaf. Of die vraag en antwoordrubrieken (Lieve Lita) daar lachen ze nu om.
Ik denk dat vrouwen, maar wellicht ook mannen, vaak groen het huwelijk ingingen.
Volgens mij is openheid echt iets van de laatste jaren. Alles is bespreekbaar met iedereen. Men kijkt nergens meer van op, zo lijkt het.
Dus als een meisje vroeger een baby verwachtte, moest ze bijv in het klooster of ging elders in het land logeren, totdat de baby geboren was. De baby werd afgestaan en het meisje kwam weer thuis. (De zomer van 1945, aangrijpend boek hierover)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mara schreef:
Marnix schreef:
Jij begrijpt mijn vraag, fijn dat je hem beantwoordt :super Ik baalde er wel eens van als mijn moeder zei, dat ik nog ergens te jong voor was. Maar alles werd bedekt, letterlijk en figuurlijk ! Ik vond een stapeltje oude damesbladen, Margriet en zo, zo braaf. Of die vraag en antwoordrubrieken (Lieve Lita) daar lachen ze nu om.
Ik denk dat vrouwen, maar wellicht ook mannen, vaak groen het huwelijk ingingen.
Volgens mij is openheid echt iets van de laatste jaren. Alles is bespreekbaar met iedereen. Men kijkt nergens meer van op, zo lijkt het.
Dus als een meisje vroeger een baby verwachtte, moest ze bijv in het klooster of ging elders in het land logeren, totdat de baby geboren was. De baby werd afgestaan en het meisje kwam weer thuis. (De zomer van 1945, aangrijpend boek hierover)

Je kunt het kind natuurlijk ook in een pleeggezin onderbrengen. Dan is de vraag of bovenstaande ethisch verantwoord is. Tenminste iets om over na te denken!
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Even terug naar het voorlichten, vooropgesteld dat je vertelt hoe de Heere het gemaakt heeft, en hoe God het ook wil, op een gegeven moment gaat je kind (puber!) toch zijn eigen gang... zou je dan toch erbij moeten vertellen over voorbehoedsmiddelen? (en dan denk ik m.n. aan condooms), je wilt toch, als hij niet naar je luistert, toch voorkomen dat hij/zij er nare ziektes of inderdaad een ongewenste zwangerschap aan over houdt? Ik vind dit best lastig, want als je dat er wel bij vertelt lijkt het net of je het stiekum toch goedkeurt...
In ons geval is het iets 'makkelijker' omdat onze oudste niet op een ref. school zit, dus toch op een andere manier voorlichting krijgt op school (ja daar doen ze dat in de brugklas), dus die kant van het verhaal krijgt hij toch wel te horen, maar ik neem aan dat er op een ref. school niet over voorbehoedsmiddelen gepraat wordt? Of ben ik te naief? In mijn tijd werd daar nog helemaal niet over gepraat..ja bij bio in de 2e geloof ik, het "technische" verhaal.
Neeltje Jans, moeder van 4
Willem

Bericht door Willem »

Neeltje Jans schreef:Even terug naar het voorlichten, vooropgesteld dat je vertelt hoe de Heere het gemaakt heeft, en hoe God het ook wil, op een gegeven moment gaat je kind (puber!) toch zijn eigen gang... zou je dan toch erbij moeten vertellen over voorbehoedsmiddelen? (en dan denk ik m.n. aan condooms), je wilt toch, als hij niet naar je luistert, toch voorkomen dat hij/zij er nare ziektes of inderdaad een ongewenste zwangerschap aan over houdt? Ik vind dit best lastig, want als je dat er wel bij vertelt lijkt het net of je het stiekum toch goedkeurt...
In ons geval is het iets 'makkelijker' omdat onze oudste niet op een ref. school zit, dus toch op een andere manier voorlichting krijgt op school (ja daar doen ze dat in de brugklas), dus die kant van het verhaal krijgt hij toch wel te horen, maar ik neem aan dat er op een ref. school niet over voorbehoedsmiddelen gepraat wordt? Of ben ik te naief? In mijn tijd werd daar nog helemaal niet over gepraat..ja bij bio in de 2e geloof ik, het "technische" verhaal.
Zou je iemand die een vast voornemen heeft om overvallen te gaan plegen advies geven waar er goede uzi's te verkijgen zijn?
Neeltje Jans

Dat vind ik geen vergelijking
henriët

Bericht door henriët »

Neeltje Jans schreef:Even terug naar het voorlichten, vooropgesteld dat je vertelt hoe de Heere het gemaakt heeft, en hoe God het ook wil, op een gegeven moment gaat je kind (puber!) toch zijn eigen gang... zou je dan toch erbij moeten vertellen over voorbehoedsmiddelen? (en dan denk ik m.n. aan condooms), je wilt toch, als hij niet naar je luistert, toch voorkomen dat hij/zij er nare ziektes of inderdaad een ongewenste zwangerschap aan over houdt? Ik vind dit best lastig, want als je dat er wel bij vertelt lijkt het net of je het stiekum toch goedkeurt...
Ik zit nog niniet in die fase met onze kinderen, maar ik zou nu zeggen, als je de kinderen vroeg leert dat sexualiteit binnen het huwelijk hoort en dat het een gave Gods is enz... dan hoef je toch voorbehoedsmiddelen niet 'aan te prijzen'.
Het is wellicht wel goed om te vertellen dat het er is, maar dan zou ik eerder ook meteen de zondige kanten daarvan bespreken..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

ik vind het een hele lastige vraag. Ik hoop nooit in die situatie te komen dat ik over zoiets na moet denken
henriët

Bericht door henriët »

helma schreef:ik vind het een hele lastige vraag. Ik hoop nooit in die situatie te komen dat ik over zoiets na moet denken
Het is ook lastig.
Toch mogen we de zonden niet goedkeuren.
En waarom worden voorbehoedsmiddelen gebruikt als je nog niet getrouwd bent?
...
Neeltje Jans

nou...precies zoals ik zeg...als hij/zij ondanks onze opvoeding toch zijn/haar eigen weg gaat.
helma

Bericht door helma »

henriët schreef:
helma schreef:ik vind het een hele lastige vraag. Ik hoop nooit in die situatie te komen dat ik over zoiets na moet denken
Het is ook lastig.
Toch mogen we de zonden niet goedkeuren.
En waarom worden voorbehoedsmiddelen gebruikt als je nog niet getrouwd bent?
...
Ze zegt ook niet goedkeuren. maar Neeltje bedoelt als je weet dat ze het toch doen of je ze dan moet waarschuwen voor bijv. geslachtsziekten e.d.
Plaats reactie