Ander schreef:huisman schreef:
De spraakverwarring over Calvijn is m.i. dat de voorstanders van Ds Schot's artikel denken dat de tegenstanders geen geestelijke lessen willen trekken uit dit genezingswonder.
Geenszins. Calvijn wordt gebruikt om aan te tonen dat ds. Schot er naast zit. En dat is wat te kort door de bocht.
Nee hoor.
Ds. Schot stelt, dat zijn uitleg de juiste is, en dat elke andere uitleg zich in duizend bochten moet wringen.
Een simpele verwijzing naar het commentaar van Calvijn laat zien, dat een uitleg zonder vergeestelijking van deze geschiedenis heel goed kan, en dat men zich daarvoor in geheel niet in duizend bochten wringen hoeft.
Verder laat het ook zien, dat de methode van exegese van Calvijn anders is, dan de methode die ds. Schot hanteert. Calvijn gaat uit van één betekenis van de tekst, en dat is de letterlijke betekenis. Ds. Schot ziet een dubbele betekenis, een zichtbare betekenis in het genezingsverhaal, met daarachter een minder zichtbare geestelijke betekenis, waarbij het gaat om de geestelijke betekenis.