eilander schreef:@Willem, naar mijn mening zit er een denkfout in jouw betoog.
Memento stelt dat Calvijn heeft gezegd dat de Schrift maar één uitleg heeft. Tegelijkertijd stelt hij dat er binnen onze gezindte (en op RF) ruimte is voor meerdere soorten van uitleg. Dat kan niet, volgens jou. Heb ik jou zo goed begrepen?
Volgens mij is er meerdere uitleg mogelijk ja. Maar - blijkbaar - volgens Memento (die zich hiervoor beroept op Calvijn) niet. En voor degenen die - zoals Memento - stellen dat maar 1 soort uitleg de juiste is dus elke andere dus fout. Feitelijk zegt Memento dat de uitleg van ds. Schot niet calvinistisch is. En dat is me nog wel even te kort door de bocht.
eilander schreef:@Zo ja, dan zit er een denkfout in. De Schrift kan niet tegelijkertijd op twee manieren uitgelegd worden. Calvijn zal het niet eens geweest zijn met de onder ons wel gehoorde uitdrukking: er zit een waarheid achter de waarheid.
Calvijn zou echter wel gezegd kunnen hebben: "hier is uitleg X mogelijk, maar ook uitleg Y. Niet tegelijkertijd, maar we weten niet precies wat hier bedoeld is, dus deze uitlegmogelijkheden zijn er."
Ik ben er nog niet uit hoor. Waarom zouden niet 2 verschillende uitleggingen mogelijk zijn die beide waar zijn? Zolang ze elkaar niet uitsluiten is er m.i. geen probleem.
eilander schreef:@Concreet: iemand die de uitleg van ds. Schot volgt, is niet meer of minder dan de uitleg van Calvijn.
Ik geloof niet dat ik het erg duidelijk kan uitleggen, maar ik hoop dat je me begrijpt.
Ik snap je wel maar dat het of of is ontgaat me en bestrijd ik vooralsnog.