Mij wordt binnenkort ook gevraagd om de eed of belofte af te leggen. Ik wil me er eerst nog wat verder in verdiepen.Zeeuw schreef: ↑09 mei 2023, 08:15Als je de kracht in je leven meent uit jezelf te kunnen halen, dan begrijp ik dat je de belofte aflegt.merel schreef: ↑09 mei 2023, 06:09Ik was vorige week de enige van 12 man die de eed deed. De rest beloofde het. En eerlijk gezegd begrijp ik dat uit seculier oogpunt ook.DDD schreef: ↑08 mei 2023, 22:02 Over dat eedzweren heeft ds. P. Mulder onlangs een prima preek gehouden. Helaas zijn de kerkdiensten in zijn eigen gemeente niet digitaal openbaar toegankelijk maar er is vast een forumlid dat de preek in een andere gemeente kan opzoeken.
De kern is, dat de eed zelfs als de overheid het niet meer eist, nog steeds gepast is, omdat de eed in Gods Woord gegrond is en door de heiligen altijd gebruikt is geweest (tot aan de Wederdopers dan).
Wat doen we vandaag?
Re: Wat doen we vandaag?
Dank jullie wel voor lieve reacties
In de revalidatieoeriode zeiden ze: "denk aan waar je vandaan komt". Als bemoediging, bedoelden ze dat. Maar het maakte mij eerder emotioneel,
Ik kon niets, ik droomde over lopen, rennen, alles zelf kunnen. Maar in werkelijkheid kon ik alleen maar liggen, niet eens omdraaien.
Dat was de werkelijkheid die ik onder ogen moest komen.
Dan wordt alles Genade, onverdiend, want de Heere had mij ook weg kunnen nemen door de dood.
Dat is niet te bevatten.
Waarom ik? Verschillende rouwkaarten kwamen op de mat. Plotseling, of na een ernstige ziekte zijn nichten en neven overleden.
Dat maakt het verwarrend. Het leven is een bijzondere gift. Elke ochtend een Wonder als je mag ontwaken.

In de revalidatieoeriode zeiden ze: "denk aan waar je vandaan komt". Als bemoediging, bedoelden ze dat. Maar het maakte mij eerder emotioneel,

Ik kon niets, ik droomde over lopen, rennen, alles zelf kunnen. Maar in werkelijkheid kon ik alleen maar liggen, niet eens omdraaien.
Dat was de werkelijkheid die ik onder ogen moest komen.
Dan wordt alles Genade, onverdiend, want de Heere had mij ook weg kunnen nemen door de dood.
Dat is niet te bevatten.
Waarom ik? Verschillende rouwkaarten kwamen op de mat. Plotseling, of na een ernstige ziekte zijn nichten en neven overleden.
Dat maakt het verwarrend. Het leven is een bijzondere gift. Elke ochtend een Wonder als je mag ontwaken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat hoeft op niet de reden te zijn. Op het Hoornbeeck college bij de opleiding tot verpleegkundigen is gekozen om de eed niet meer af te leggen. Op basis vanZeeuw schreef: ↑09 mei 2023, 08:15Als je de kracht in je leven meent uit jezelf te kunnen halen, dan begrijp ik dat je de belofte aflegt.merel schreef: ↑09 mei 2023, 06:09Ik was vorige week de enige van 12 man die de eed deed. De rest beloofde het. En eerlijk gezegd begrijp ik dat uit seculier oogpunt ook.DDD schreef: ↑08 mei 2023, 22:02 Over dat eedzweren heeft ds. P. Mulder onlangs een prima preek gehouden. Helaas zijn de kerkdiensten in zijn eigen gemeente niet digitaal openbaar toegankelijk maar er is vast een forumlid dat de preek in een andere gemeente kan opzoeken.
De kern is, dat de eed zelfs als de overheid het niet meer eist, nog steeds gepast is, omdat de eed in Gods Woord gegrond is en door de heiligen altijd gebruikt is geweest (tot aan de Wederdopers dan).
Het idee is dat je als christen altíjd betrouwbaar bent en dat je ja-woord daarbij genoeg is. Dat kan juist ook een eerbied voor God en Zijn wens tot betrouwbaarheid zijn in plaats van vertrouwen op eigen kunnen.Mattheüs 5: 34-37 schreef: Maar Ik zeg u: Zweer in het geheel niet (...) maar laat uw woord ja ja zijn en uw nee nee; wat hierboven uitgaat, is uit de boze.
Fides Quaerens Intellectum
Ik zie dat anders obv onderstaande:Anselmus schreef: ↑09 mei 2023, 15:07Dat hoeft op niet de reden te zijn. Op het Hoornbeeck college bij de opleiding tot verpleegkundigen is gekozen om de eed niet meer af te leggen. Op basis vanZeeuw schreef: ↑09 mei 2023, 08:15Als je de kracht in je leven meent uit jezelf te kunnen halen, dan begrijp ik dat je de belofte aflegt.merel schreef: ↑09 mei 2023, 06:09Ik was vorige week de enige van 12 man die de eed deed. De rest beloofde het. En eerlijk gezegd begrijp ik dat uit seculier oogpunt ook.DDD schreef: ↑08 mei 2023, 22:02 Over dat eedzweren heeft ds. P. Mulder onlangs een prima preek gehouden. Helaas zijn de kerkdiensten in zijn eigen gemeente niet digitaal openbaar toegankelijk maar er is vast een forumlid dat de preek in een andere gemeente kan opzoeken.
De kern is, dat de eed zelfs als de overheid het niet meer eist, nog steeds gepast is, omdat de eed in Gods Woord gegrond is en door de heiligen altijd gebruikt is geweest (tot aan de Wederdopers dan).Het idee is dat je als christen altíjd betrouwbaar bent en dat je ja-woord daarbij genoeg is. Dat kan juist ook een eerbied voor God en Zijn wens tot betrouwbaarheid zijn in plaats van vertrouwen op eigen kunnen.Mattheüs 5: 34-37 schreef: Maar Ik zeg u: Zweer in het geheel niet (...) maar laat uw woord ja ja zijn en uw nee nee; wat hierboven uitgaat, is uit de boze.
VRAAG 101
Maar mag men ook godzaliglijk bij den Naam Gods een eed zweren?
ANTWOORD:
Ja, als het de overheid van haar onderdanen
of anderszins ook de nood vordert,
om trouw en waarheid daardoor te bevestigen,
en dat tot Gods eer en des naasten heil;
want zulk eedzweren is in Gods Woord gegrond, a
en daarom ook van de heiligen
in het Oude en Nieuwe Testament
recht gebruikt geweest.
Ik lees hierin niet inderdaad dat het zou moeten op een opleiding tot verpleegkundige. Maar ik zou het nog steeds een krachtig signaal vinden.
Waarom zou je als je 'Het idee is dat je als christen altíjd betrouwbaar bent en dat je ja-woord daarbij genoeg is. Dat kan juist ook een eerbied voor God en Zijn wens tot betrouwbaarheid zijn in plaats van vertrouwen op eigen kunnen.' gebruikt als reden, juist niet dit extra benadrukken door Zijn hulp op een dergelijk moment te benadrukken?
Het was jaren gebruikelijk binnen de opleiding, maar sinds een jaar of 4-5 is het afgeschaft. Er kwamen veel klachten en vragen waarom de eed gebruikt werd terwijl de overheid het niet 'vordert'. Er is toen voor gekozen om het niet meer te doen waarbij de genoemde tekst uit Mattheüs en die uit Jakobus als onderbouwing. Ik kan voor beide situaties begrip opbrengen.Zeeuw schreef: ↑09 mei 2023, 15:10Ik zie dat anders obv onderstaande:Anselmus schreef: ↑09 mei 2023, 15:07Dat hoeft op niet de reden te zijn. Op het Hoornbeeck college bij de opleiding tot verpleegkundigen is gekozen om de eed niet meer af te leggen. Op basis vanHet idee is dat je als christen altíjd betrouwbaar bent en dat je ja-woord daarbij genoeg is. Dat kan juist ook een eerbied voor God en Zijn wens tot betrouwbaarheid zijn in plaats van vertrouwen op eigen kunnen.Mattheüs 5: 34-37 schreef: Maar Ik zeg u: Zweer in het geheel niet (...) maar laat uw woord ja ja zijn en uw nee nee; wat hierboven uitgaat, is uit de boze.
VRAAG 101
Maar mag men ook godzaliglijk bij den Naam Gods een eed zweren?
ANTWOORD:
Ja, als het de overheid van haar onderdanen
of anderszins ook de nood vordert,
om trouw en waarheid daardoor te bevestigen,
en dat tot Gods eer en des naasten heil;
want zulk eedzweren is in Gods Woord gegrond, a
en daarom ook van de heiligen
in het Oude en Nieuwe Testament
recht gebruikt geweest.
Ik lees hierin niet inderdaad dat het zou moeten op een opleiding tot verpleegkundige. Maar ik zou het nog steeds een krachtig signaal vinden.
Waarom zou je als je 'Het idee is dat je als christen altíjd betrouwbaar bent en dat je ja-woord daarbij genoeg is. Dat kan juist ook een eerbied voor God en Zijn wens tot betrouwbaarheid zijn in plaats van vertrouwen op eigen kunnen.' gebruikt als reden, juist niet dit extra benadrukken door Zijn hulp op een dergelijk moment te benadrukken?
Het verbaasde me bij de beëdiging van het laatste kabinet dat zoveel mensen zeiden 'zo waarlijk helpe mij God Almachtig'. Zelfs Kaag en anderen waar ik het niet van verwachte. Aan de ene kant vind ik dat mooi: er gaat inderdaad een getuigenis vanuit. Aan de andere kant geeft het me ook een ongemakkelijk gevoel als ik keuzes hoor maken over medisch-ethische onderwerpen of de promotie van de Islam door dezelfde mensen. Dat schuurt bij mij wel.
Fides Quaerens Intellectum
Ik begrijp werkelijk niet hoe iemand een 'klacht' kan indienen over het 'zo waarlijk helpe mij God almachtig'.Anselmus schreef: ↑09 mei 2023, 15:18
Het was jaren gebruikelijk binnen de opleiding, maar sinds een jaar of 4-5 is het afgeschaft. Er kwamen veel klachten en vragen waarom de eed gebruikt werd terwijl de overheid het niet 'vordert'. Er is toen voor gekozen om het niet meer te doen waarbij de genoemde tekst uit Mattheüs en die uit Jakobus als onderbouwing. Ik kan voor beide situaties begrip opbrengen.
Het verbaasde me bij de beëdiging van het laatste kabinet dat zoveel mensen zeiden 'zo waarlijk helpe mij God Almachtig'. Zelfs Kaag en anderen waar ik het niet van verwachte. Aan de ene kant vind ik dat mooi: er gaat inderdaad een getuigenis vanuit. Aan de andere kant geeft het me ook een ongemakkelijk gevoel als ik keuzes hoor maken over medisch-ethische onderwerpen of de promotie van de Islam door dezelfde mensen. Dat schuurt bij mij wel.
Ik begrijp het schuren bij het laatste inderdaad. Dat maakt voor mij het afschaffen van een eed op een reformatorische opleiding alleen maar meer bijzonder.
De kanttekeningen geven het onderstaande aan. Ik zie de eed voor een verpleegkundige niet als lichtvaardig of onnodig en ook niet als dagelijkse handelingen/gewone redenen. Het is toch echt wel een speciaal moment lijkt me.
34 Maar Ik zeg u: Zweert 46ganselijk niet, noch bij den hemel, omdat hij is de troon Gods;
verwijsteksten
46 Namelijk noch lichtvaardiglijk, of onnodig, noch bedrieglijk, noch bij de creaturen. Want een rechte en nodige eed wordt niet verboden; gelijk te zien is Rom. 1:9; 9:1. 2 Kor. 1:23; 11:31; 12:19. Gal. 1:20. Filipp. 1:8. 1 Thess. 5:27. Hebr. 6:13, 16, 17. Openb. 10:6. verwijsteksten
37 Maar laat zijn uw woord 47ja, ja; neen, neen; wat 48boven deze is, dat is uit den boze.
47 Dat is, gebruikt in uw dagelijkse handelingen en gewone redenen eenvoudige, waarachtige en oprechte woorden.
Helaas heb ik die ervaring niet, maar laat ik maar bij mijzelf blijven.Anselmus schreef: ↑09 mei 2023, 15:07Dat hoeft op niet de reden te zijn. Op het Hoornbeeck college bij de opleiding tot verpleegkundigen is gekozen om de eed niet meer af te leggen. Op basis vanZeeuw schreef: ↑09 mei 2023, 08:15Als je de kracht in je leven meent uit jezelf te kunnen halen, dan begrijp ik dat je de belofte aflegt.merel schreef: ↑09 mei 2023, 06:09Ik was vorige week de enige van 12 man die de eed deed. De rest beloofde het. En eerlijk gezegd begrijp ik dat uit seculier oogpunt ook.DDD schreef: ↑08 mei 2023, 22:02 Over dat eedzweren heeft ds. P. Mulder onlangs een prima preek gehouden. Helaas zijn de kerkdiensten in zijn eigen gemeente niet digitaal openbaar toegankelijk maar er is vast een forumlid dat de preek in een andere gemeente kan opzoeken.
De kern is, dat de eed zelfs als de overheid het niet meer eist, nog steeds gepast is, omdat de eed in Gods Woord gegrond is en door de heiligen altijd gebruikt is geweest (tot aan de Wederdopers dan).Het idee is dat je als christen altíjd betrouwbaar bent en dat je ja-woord daarbij genoeg is. Dat kan juist ook een eerbied voor God en Zijn wens tot betrouwbaarheid zijn in plaats van vertrouwen op eigen kunnen.Mattheüs 5: 34-37 schreef: Maar Ik zeg u: Zweer in het geheel niet (...) maar laat uw woord ja ja zijn en uw nee nee; wat hierboven uitgaat, is uit de boze.
christenen zijn ook gewoon mensen he.CvdW schreef: ↑09 mei 2023, 15:44Helaas heb ik die ervaring niet, maar laat ik maar bij mijzelf blijven.Anselmus schreef: ↑09 mei 2023, 15:07Dat hoeft op niet de reden te zijn. Op het Hoornbeeck college bij de opleiding tot verpleegkundigen is gekozen om de eed niet meer af te leggen. Op basis vanHet idee is dat je als christen altíjd betrouwbaar bent en dat je ja-woord daarbij genoeg is. Dat kan juist ook een eerbied voor God en Zijn wens tot betrouwbaarheid zijn in plaats van vertrouwen op eigen kunnen.Mattheüs 5: 34-37 schreef: Maar Ik zeg u: Zweer in het geheel niet (...) maar laat uw woord ja ja zijn en uw nee nee; wat hierboven uitgaat, is uit de boze.
De overheid vordert het zeker niet (meer). Maar dat moet je ook historisch lezen.
Ik ben toch wel verbaasd dat de eed bij juist een reformatorisch MBO is afgeschaft, en dat lijkt me een mooi onderwerp om een apart draadje over te hebben. Ik denk dat je bij een biblicistische manier van bijbellezen inderdaad tot deze conclusie kunt komen, maar dat lijkt me toch niet de juiste weg.
Ik ben toch wel verbaasd dat de eed bij juist een reformatorisch MBO is afgeschaft, en dat lijkt me een mooi onderwerp om een apart draadje over te hebben. Ik denk dat je bij een biblicistische manier van bijbellezen inderdaad tot deze conclusie kunt komen, maar dat lijkt me toch niet de juiste weg.
Ik wilde net even naar de bevestigingsdienst gaan, maar die staat al op privé.
Kun je bij jullie niet terugkijken?
https://kerkdienstgemist.nl/stations/11 ... 3540001163
-
OnlineFlyingEagle
Bij mij doet hij het gewoon.
De intrededienst bedoel je denk ik?
Ik beluisterde hem net terug via hun eigen website onder "preken beluisteren". Daar ontbreekt alleen het gebed.Bezorgd schreef: ↑09 mei 2023, 18:38Ik wilde net even naar de bevestigingsdienst gaan, maar die staat al op privé.
Kun je bij jullie niet terugkijken?
https://kerkdienstgemist.nl/stations/11 ... 3540001163
-
OnlineFlyingEagle
Oja sorry, niet goed gelezenBezorgd schreef:De intrededienst bedoel je denk ik?