Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

albion

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door albion »

Afgewezen schreef: Nee OP, niet op de man spelen, weet je nog? Kerkrechtelijk gezien (en jullie onderschrijven toch ook de DKO?), bestaat de GGiN Gouda 55 jaar, en de GG 100 jaar. Ik vind het tamelijk brutaal dat de GGiN Gouda deze gedenkdienst heeft durven houden.

:jongle
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ander

Bericht door Ander »

Hoho, laten we het dan helemaal goed doen!!

GGiN: (Gerbrandyweg) ontstaan in juni 1980, bestaat dus 28 jaar.
GG: (Bleulandweg) ontstaan in 1953, bestaat dus 55 jaar.
GGiN: (Stationsplein) ontstaan in 1908, bestaat dus 100 jaar.

Deze opsomming geeft geen rede tot feest. Dat begrijp je. Laten we wel wezen, er is enige toenadering tussen GGiN en GGiN in Gouda begrijp ik (toch OP), laten we ons daar maar op richten.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ander schreef:Hoho, laten we het dan helemaal goed doen!!

GGiN: (Gerbrandyweg) ontstaan in juni 1980, bestaat dus 28 jaar.
GG: (Bleulandweg) ontstaan in 1953, bestaat dus 55 jaar.
GGiN: (Stationsplein) ontstaan in 1908, bestaat dus 100 jaar.

Deze opsomming geeft geen rede tot feest. Dat begrijp je. Laten we wel wezen, er is enige toenadering tussen GGiN en GGiN in Gouda begrijp ik (toch OP), laten we ons daar maar op richten.
Ander alsjeblieft niet zo! Het is echt geen vruchtbaar gesprek zo! Eigenlijk vind ik het niet zo'n belangrijke discussie om te bekvechten wie de voortzetting kerkrechtelijk is.
Belangrijker vind ik het dat er in de herdenkingsdienst naar voren kwam dat al 100 jaar in Gouda het Evangelie van vrije genade mag klinken. En dat er veel reden is voor schuldbesef om de verbrokkeling van de kerk als instituut.
Het was een waardig herdenken, zonder de intentie: des Heeren tempel zijn deze!
Zo wil ik er graag op terug zien!
Jongere

Bericht door Jongere »

Als ik eerlijk ben vind ik het ook een signaal van de GGiN wat vreemd overkomt, juist in deze tijd. Er lijkt toch de intentie achter te zitten 'wij zijn de èchte voortzetting van wat 100 jaar geleden ontstond'. Echt schuldbesef blijkt uiteraard niet alleen uit woorden. Maar goed, het is op dit moment denk ik even onverstandig om daar als GG('ers) dan weer bovenop te springen. Het is lastig om altijd ècht de minste te willen zijn en niet alleen als de ander ons de redenen geeft om de minste te zijn.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oude Paden schreef:Ander alsjeblieft niet zo! Het is echt geen vruchtbaar gesprek zo!
Ik geloof niet dat Ander het zo bedoelde. Laten we niet te snel het een heel gevoelig onderwerp gaan maken. Al ben ik het met je eens (en met Ander): laten we ons richten op de dingen die positief zijn. En hier weer on-topic gaan. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Oude Paden heeft gelijk.
Laat het herdenken van de (helaas) verschillende kerkverbanden niet tot een verder elkaar-vereten-en-verbijten leiden.

Ik kan er maar een ding van zeggen tegen de betrokkenen: zorg dat de herdenkingsdienst van het 101-jarig bestaan gezamenlijk kan!
Oude Paden

Laten we eerlijk zijn.
Het is toch logisch dat elk kerkverband zich de voortzetting vind. Het heeft echt geen nut daarover te brainstormen.
Ik heb er dan ook geen enkele moeite mee als de andere GG-en ook een herdinking zouden houden. Ik zou het zelfs enigzins logisch vinden. Het is toch een jubileum!
Als het maar op de manier gaat zoals ik (gelukkig) ervaren heb bij de Gerbransyweg afgelopen zaterdag. In erkenning van ook onze schuld!
Ander

Bericht door Ander »

OP,

Ik wilde alleen maar illustreren dat drie gemeenten uit drie verschillende kerkverbanden hun 100-jarig bestaan rechtmatig mogen herdenken, al heeft ieder zijn eigen gedachten daarbij. Mijn gedachten heb ik in mijn posting gezet. Ik kan er ook niks aan doen. Ik las gisteren ook in de krant over jullie herdenking en daar heb ik eerlijk gezegd gemengde gevoelens bij. Volgens mij dragen de kerken zelf onderwerpen aan voor de rubriek grondvlak dus het is een bewuste plaatsing. Ik vind dat lastig en niet getuigen van ootmoed.

En Tib: Gerbrandyweg en Stationsplein zal wel gaan, de GG erbij is wel erg romantisch.

OP, er was toch een gezamenlijke zendingsbijeenkomst in Gouda van de Gerbrandy en Stationsplein, heb ik gehoord??
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oude Paden schreef:Geen vruchtbaar gesprek zo Afgewezen. Ik had niet door dat je het zo serieus bedoelde.
Eigenlijk vind ik het niet zo'n belangrijke discussie om te bekvechten wie de voortzetting kerkrechtelijk is.
Belangrijker vind ik het dat er in de herdenkingsdienst naar voren kwam dat al 100 jaar in Gouda het Evangelie van vrije genade mag klinken. En dat er veel reden is voor schuldbesef om de verbrokkeling van de kerk als instituut.

Zo wil ik er graag op terug zien! Zonder het als brutaal te betitelen! Heb je de prediking van Ds. Geuze gehoord?
Je mag me drammerig vinden en zo, maar kerkrechtelijk gezien klopt het volgens mij niet. Dat men zich geroepen voelde om af te scheiden in 1953, prima (of nee, eigenlijk helemaal niet prima), maar je begint dan wél opnieuw. Ik vind dit dus echt een vreemde actie.
Oude Paden

Ander schreef:OP,

Ik wilde alleen maar illustreren dat drie gemeenten uit drie verschillende kerkverbanden hun 100-jarig bestaan rechtmatig mogen herdenken, al heeft ieder zijn eigen gedachten daarbij. Mijn gedachten heb ik in mijn posting gezet. Ik kan er ook niks aan doen. Ik las gisteren ook in de krant over jullie herdenking en daar heb ik eerlijk gezegd gemengde gevoelens bij. Volgens mij dragen de kerken zelf onderwerpen aan voor de rubriek grondvlak dus het is een bewuste plaatsing. Ik vind dat lastig en niet getuigen van ootmoed.

En Tib: Gerbrandyweg en Stationsplein zal wel gaan, de GG erbij is wel erg romantisch.

OP, er was toch een gezamenlijke zendingsbijeenkomst in Gouda van de Gerbrandy en Stationsplein, heb ik gehoord??
Ander, probeer eerst zekerheid te vinden of de plaatsing in "grondvlak" door de Gerbrandyweg is aangeleverd. Zo suggureer je dingen die (naar ik meen) geen waarheid bevatten. En blijkbaar liggen juist dit soort zaken erg gevoelig.

Ootmoed is iets wat bij niemand te vinden is tenzij God die zelf werkt. Ik mag gelukkig ervaren dat onze Ds. deze eigenschap van God zelf steeds krijgt toebedeeld.
Oude Paden

Afgewezen schreef:
Oude Paden schreef:Geen vruchtbaar gesprek zo Afgewezen. Ik had niet door dat je het zo serieus bedoelde.
Eigenlijk vind ik het niet zo'n belangrijke discussie om te bekvechten wie de voortzetting kerkrechtelijk is.

Zo wil ik er graag op terug zien! Zonder het als brutaal te betitelen! Heb je de prediking van Ds. Geuze gehoord?
Je mag me drammerig vinden en zo, maar kerkrechtelijk gezien klopt het volgens mij niet. Dat men zich geroepen voelde om af te scheiden in 1953, prima (of nee, eigenlijk helemaal niet prima), maar je begint dan wél opnieuw. Ik vind dit dus echt een vreemde actie.
Als je het toch wil weten van me..... Kerkrechtelijk is de Stationsplein misschien wel de voortzetting.... De rechter bepaalde immers dat de oorspronkelijke kerken hun toekwam!
Maar probeer dit nu eens los te laten! Het gaat om de waarheidsvoortzetting!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oude Paden schreef:Als je het toch wil weten van me..... Kerkrechtelijk is de Stationsplein misschien wel de voortzetting.... De rechter bepaalde immers dat de oorspronkelijke kerken hun toekwam!
Aha, maar gebruik dan wel de goede middelen om dit punt te onderstrepen!
Ander

Bericht door Ander »

Oude Paden schreef:Als je het toch wil weten van me..... Kerkrechtelijk is de Stationsplein misschien wel de voortzetting.... De rechter bepaalde immers dat de oorspronkelijke kerken hun toekwam!
En die ligt aan de Gerbrandyweg? (ben ik het wel mee eens, overigens hoor)

Over die plaatsing. Oké, misschien wat kort door de bocht maar de opzet van die rubriek is wel zo... Dus ik weet dat niet zeker en mag hierover niet suggestief zijn.

Nu die vraag nog over die zendingsavond, OP.
Oude Paden

Afgewezen schreef:
Aha, maar gebruik dan wel de goede middelen om dit punt te onderstrepen!
?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oude Paden schreef:
Afgewezen schreef:Aha, maar gebruik dan wel de goede middelen om dit punt te onderstrepen!
?
Ik bedoel: laat men dan wel de goede middelen gebruiken... ;)
Gesloten