Spreuk van de dag
- jakobmarin
Re: Spreuk van de dag
Je wordt geen christen door naar de kerk te gaan, net zo min je een hamburger wordt door veel naar Mc. Donalds te gaan (Keith Green).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- jakobmarin
Er is nooit een tijd geweest dat er geen tijd was.
Dat vraag ik me af..jakobmarin schreef:Er is nooit een tijd geweest dat er geen tijd was.
Inderdaad volkomen Bijbels. En we zingen het toch "Al wat hij wrocht zal juichen tot Zijn eer.' Al is het waar dat de zekerheid zo vaak (nog) niet gekend wordt, toch komt er een dankbaar hart om alles wat we van de Heere ontvangen. 'Het zijn Uw goedertierenheden dat we nog niet vernield zijn.'peterf schreef:Voluit Bijbels. In de gelijkenissen wordt vaak gewezen naar de vruchten als dé toetsgrond van het ware geloof.Johann Gottfried Walther schreef:"Als u het stuk van de dankbaarheid niet kent, kent u waarschijnlijk ook niets van het stuk van de verlossing".
(Ds. Labee)
(Dit noemde hij de dwaling van onze Gereformeerde gemeenten)
Ik vraag me soms wel eens af of er niet veel te veel wordt gerust op de bevindingen uit het verleden wat betreft de toetsing van het ware geloof.
We moeten onszelf maar afvragen: ken ik daar iets van?
- Johann Gottfried Walther
En de eeuwigheid die er al was voor de schepping dan?jakobmarin schreef:Er is nooit een tijd geweest dat er geen tijd was.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Toen was er geen tijd. Dus de stelling klopt wel.Johann Gottfried Walther schreef:En de eeuwigheid die er al was voor de schepping dan?jakobmarin schreef:Er is nooit een tijd geweest dat er geen tijd was.
(hoewel ik me afvraag wat het nut van zo'n spreuk is)
- jakobmarin
'Toen' bestaat ook niet, als er (nog) geen tijd is/was.eilander schreef:Toen was er geen tijd. Dus de stelling klopt wel.Johann Gottfried Walther schreef:En de eeuwigheid die er al was voor de schepping dan?jakobmarin schreef:Er is nooit een tijd geweest dat er geen tijd was.

Augustinus was zijn 'tijd' ver vooruit, als het gaat om hoe hij (filosofisch) over tijd schreef.
Pagina's lang schrijft hij over de tijd, en dit is daar één zinnetje uit, die me trof.
Had dan de hele zin neergezet, die is beter.jakobmarin schreef:'Toen' bestaat ook niet, als er (nog) geen tijd is/was.eilander schreef:Toen was er geen tijd. Dus de stelling klopt wel.Johann Gottfried Walther schreef:En de eeuwigheid die er al was voor de schepping dan?jakobmarin schreef:Er is nooit een tijd geweest dat er geen tijd was.
De hele zin luidt: U hebt alle tijden gemaakt en bent vóór alle tijden en er is nooit een tijd geweest dat er geen tijd was. (Augustinus, Belijdenissen, Boek 11, 16)
Augustinus was zijn 'tijd' ver vooruit, als het gaat om hoe hij (filosofisch) over tijd schreef.
Pagina's lang schrijft hij over de tijd, en dit is daar één zinnetje uit, die me trof.

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- jakobmarin
Ik nam er ff goed de 'tijd' voorJohann Gottfried Walther schreef:Had dan de hele zin neergezet, die is beter.jakobmarin schreef:De hele zin luidt: U hebt alle tijden gemaakt en bent vóór alle tijden en er is nooit een tijd geweest dat er geen tijd was. (Augustinus, Belijdenissen, Boek 11, 16)

Wat voor ons nog veel belangrijker is: over een tijdje zal er ook geen tijd meer zijn: eeuwigheid.jakobmarin schreef:Ik nam er ff goed de 'tijd' voorJohann Gottfried Walther schreef:Had dan de hele zin neergezet, die is beter.jakobmarin schreef:De hele zin luidt: U hebt alle tijden gemaakt en bent vóór alle tijden en er is nooit een tijd geweest dat er geen tijd was. (Augustinus, Belijdenissen, Boek 11, 16)
- jakobmarin
Waarom vind je dat 'veel belangrijker'?dennis schreef:Wat voor ons nog veel belangrijker is: over een tijdje zal er ook geen tijd meer zijn: eeuwigheid.jakobmarin schreef:Ik nam er ff goed de 'tijd' voorJohann Gottfried Walther schreef:Had dan de hele zin neergezet, die is beter.jakobmarin schreef:De hele zin luidt: U hebt alle tijden gemaakt en bent vóór alle tijden en er is nooit een tijd geweest dat er geen tijd was. (Augustinus, Belijdenissen, Boek 11, 16)
Omdat dit leven maar heel kort duurt, maar er wel een beslissing in moet vallen voor de eeuwigheid. En omdat wij van nature toch maar heel weinig bij deze dingen stil staan, en zelf na ontvangen genade zo verschrikkelijk aards kunnen zijn...
- jakobmarin
Juist daarom weet ik niet waarom de eeuwigheid 'veel belangrijker' zou zijn dan de tijd, waarin die beslissing zal vallen.dennis schreef:Omdat dit leven maar heel kort duurt, maar er wel een beslissing in moet vallen voor de eeuwigheid. En omdat wij van nature toch maar heel weinig bij deze dingen stil staan, en zelf na ontvangen genade zo verschrikkelijk aards kunnen zijn...
uiteraard is eeuwigheid iets heel anders en hogers dan de tijd, maar als je de eeuwigheid (om welke reden ook) 'veel belangrijker' gaat vinden dan de tijd, lijk je voorbij te gaan dat God de tijd Zelf geschapen heeft, en daarom ook belangrijk vind.
"Wanneer je dit leven in het licht van de eeuwigheid ziet, zie je het leven pas op de juist wijze."
- jakobmarin
CS Lewis: "Richt je op de hemel en je krijgt de aarde erbij; richt je op de aarde en je krijgt geen van beide."Johann Gottfried Walther schreef:"Wanneer je dit leven in het licht van de eeuwigheid ziet, zie je het leven pas op de juist wijze."