Kleine ergernissen

parsifal

Re: Kleine ergernissen

Bericht door parsifal »

Johann Gottfried Walther schreef: 27 jun 2024, 15:31
merel schreef: 27 jun 2024, 14:47
Johann Gottfried Walther schreef: 27 jun 2024, 14:35 De Bijbel leert ons nergens ons terug te trekken uit de wereld en het klooster in te gaan,
maar het lijkt Merel alsof je totaal geen afstand tot de wereld wilt nemen.

Waar ligt de grens wat jou betreft?
En waarom lijk je mannen die professioneel voetballen, dwaas of een brug te ver te vinden, maar
als vrouwen voetballen opeens niet?
De sportverdwazing blijft toch dezelfde?
Eh, ik kijk überhaupt geen sport. Ik vind het gruwelijk saai. Met het fenomeen sport en het lichaam tot het uiterste brengen heb ik daarentegen geen enkele moeite

Waaruit concludeer jij trouwens dat ik geen afstand wil nemen van de wereld?

ik denk dat sporten in reformatorisch Nederland uberhaupt niet in een goed daglicht staat. De term sportverdwazing heb ik verder nog nooit gehoord.
Want de oefening van het lichaam is van weinig nut, maar de godsvrucht is nuttig voor alle dingen, omdat zij de belofte van het tegenwoordige en van het toekomende leven heeft.
1 Timotheus 4 vers 8

Mensen verering is sowieso fout, en dat gebeurd in het voetbal zeer zeker wel...
Voor sommigen zijn het de voetballers voor anderen de musici. Ik denk niet dat de oefening van het lichaam in Timotheus op sport staat trouwens.

Verder is sport m.i. een goede manier om wat krachten te meten tussen verschillende landen of plaatsen. Het mooiste zou zijn als het allemaal vriendschappelijk kan en zonder extreme beloning.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

En sporten is gezond voor lichaam en geest.

@ JGW waardoor neem ik geen afstand van de wereld?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mensen verering is sowieso fout, en dat gebeurd in het voetbal zeer zeker wel...
In de kerk ook. Menig dominee wordt in reformatorische kring op een voetstuk geplaatst.

Ik heb al vaker geponeerd dat het transfer nieuws in de voetbalwereld niet onderdoet voor het 'transfer' nieuws in kerken ter rechterzijde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: 27 jun 2024, 17:31

In de kerk ook. Menig dominee wordt in reformatorische kring op een voetstuk geplaatst.

Ik heb al vaker geponeerd dat het transfer nieuws in de voetbalwereld niet onderdoet voor het 'transfer' nieuws in kerken ter rechterzijde.
Die tijd is wel zo’n beetje voorbij, is mijn ervaring.
Martijn

Bericht door Martijn »

Tiberius schreef: 27 jun 2024, 17:32

Die tijd is wel zo’n beetje voorbij, is mijn ervaring.
Nou als ik zie hoe sommige forummers afgelopen weken bezig zijn met de transfers van kandidaten dan is het nog niet voorbij.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik vind deze vergelijking geheel onterecht,
krijgen predikanten of gemeenten, miljoenen euro's?

En ik ben de eerste die toegeeft dat er vaak menselijke elementen of gevoelens meespelen in beroepingswerk,
maar het is zeer zeker Gods werk en Gods Geest die leidt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Johann Gottfried Walther schreef: 27 jun 2024, 18:00 Ik vind deze vergelijking geheel onterecht,
krijgen predikanten of gemeenten, miljoenen euro's?

En ik ben de eerste die toegeeft dat er vaak menselijke elementen of gevoelens meespelen in beroepingswerk,
maar het is zeer zeker Gods werk en Gods Geest die leidt.
Geen miljoenen, maar het is denk ik goed dat het preken op de zak is afgeschaft, anders waren dergelijke toestanden niet ondenkbaar geweest. Tonnen zouden dan misschien wel geboden worden door sommige gemeenten. Ik zie ook overeenkomsten die anderen ook zien.
Fides Quaerens Intellectum
Henk J

Bericht door Henk J »

Hoewel ik snap wat je bedoel is het kardinale verschil wel dat we geloven dat in de kerk de Heilige Geest leidt in het beroepingswerk. Dat is in het voetbal zeker niet zo. En daarom heb ik ook wat moeite als het zo stellig geponeerd wordt, het is namelijk onvergelijkbaar.
huisman

Bericht door huisman »

Dat het refoforum is verworden tot een anti-refo forum.
Kleinzielig gekif op alles was maar enigszins past bij de reformatorische gezindte.

Is trouwens meer een grote ergernis. Heb nooit zo goed gekund tegen nestbevuiling.

Dus voorlopig ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 27 jun 2024, 19:00 Dat het refoforum is verworden tot een anti-refo forum.
Kleinzielig gekif op alles was maar enigszins past bij de reformatorische gezindte.

Is trouwens meer een grote ergernis. Heb nooit zo goed gekund tegen nestbevuiling.

Dus voorlopig ::bye
Jammer huisman. Kan het ook zo zijn dat de reformatorische gezindte verschillende nesten heeft?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik begrijp Huisman, wel heel wat mensen hier, noemen zich Gereformeerd of hervormd of Christelijk, maar zijn niet van harte de Gereformeerde leer, en de Bijbelse grondslag van dit forum toegedaan, dat blijkt steeds weer.

Maar diegene vinden dat er wel ruimte moet zijn voor die afwijkende visie, de geschiedenis herhaald zich... :livre
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
TSD

Bericht door TSD »

Ik vind het vooral ook kinderachtig gedrag om bij een serieuze gedachtewisseling over topsport er weer het beroepingswerk bij te halen, vooral door degenen die daar vaker hun stokpaardje van maken. Dat is wel een 'kleine ergernis' opwekkend, ja.
parsifal

Bericht door parsifal »

TSD schreef: 27 jun 2024, 19:46 Ik vind het vooral ook kinderachtig gedrag om bij een serieuze gedachtewisseling over topsport er weer het beroepingswerk bij te halen, vooral door degenen die daar vaker hun stokpaardje van maken. Dat is wel een kleine ergernis opwekkend, ja.
Deels mee eens, maar aan de andere kant is het ook vreemd dat er door iemand die gebruikersnaam en plaatje van een historisch figuur kiest denkt dat topsport teveel mensverheerlijking is.

Natuurlijk krijgen sommige sporters of muzikanten te veel aandacht en geld. Dat mensen de politieke mening van bijvoorbeeld Taylor Swift erg belangrijk vinden is wat raar, maar dat is het dan ook wel. Ik geloof eigenlijk niet dat er te veel verheerljjking van sporters is. Over het algemeen eerder te veel afbranden van de mensen als ze het een keer niet goed doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: 27 jun 2024, 19:46 Ik vind het vooral ook kinderachtig gedrag om bij een serieuze gedachtewisseling over topsport er weer het beroepingswerk bij te halen, vooral door degenen die daar vaker hun stokpaardje van maken. Dat is wel een 'kleine ergernis' opwekkend, ja.
De argumenten die tot dusver gebruikt worden om topsport te typeren als zijnde verkeerd, zijn niet bepaald indrukwekkend.

Met voetbal of Formule 1 verdien je misschien veel als je een topper bent, de meerderheid van de sporters verdient helemaal niet zoveel en zijn absoluut niet financieel onafhankelijk na afloop van hun sportcarrière. Ik heb een collega die olympisch kanoer is geweest. Viel geen droog brood aan te verdienen.

Wat mij overigens laatst opviel in een artikel in een kwaliteitskrant, is dat veel spelers van het Nederlands elftal gelovig zijn. Met Gakpo als bekendste. Niet dat het een argument is om voor topsport te zijn, maar wat zegt het?

Daarnaast werd als argument ingebracht dat sporters het beste nastreven. Dat doe ik in mijn werk ook. Ik vind dit daarom ook geen sterk argument.

De focus als toeschouwer op sport betekent dat je je niet op God kunt richten. Maar dat doe je ook niet als je in de ban bent tal van kerkelijke randzaken zoals beroepingswerk.
TSD

Bericht door TSD »

parsifal schreef: 27 jun 2024, 19:54
TSD schreef: 27 jun 2024, 19:46 Ik vind het vooral ook kinderachtig gedrag om bij een serieuze gedachtewisseling over topsport er weer het beroepingswerk bij te halen, vooral door degenen die daar vaker hun stokpaardje van maken. Dat is wel een kleine ergernis opwekkend, ja.
Deels mee eens, maar aan de andere kant is het ook vreemd dat er door iemand die gebruikersnaam en plaatje van een historisch figuur kiest denkt dat topsport teveel mensverheerlijking is.

Natuurlijk krijgen sommige sporters of muzikanten te veel aandacht en geld. Dat mensen de politieke mening van bijvoorbeeld Taylor Swift erg belangrijk vinden is wat raar, maar dat is het dan ook wel. Ik geloof eigenlijk niet dat er te veel verheerljjking van sporters is. Over het algemeen eerder te veel afbranden van de mensen als ze het een keer niet goed doen.
Dat kan je toch niet menen? Verheerlijk jij nu mensapen, dan? Jezelf ergens mee identificeren is toch heel iets anders dan het verheerlijken van iemands prestaties en soms (bijna) goddelijke eigenschappen toedichten? En ja, als het slecht gaat, dan is de eer inderdaad weer heel erg snel verdwenen en gaat het over in afbranden, zo gaat dat. Het is veelzeggend, vind ik dan.

Dit is denk ik een van de redenen waarom ik verder niet meer inhoudelijk reageer. Voor mijn gevoel worden er nu zulke rare voorbeelden bijgehaald en appels met peren vergelijken dat een gesprek per definitie 'langs elkaar heen praten' is.
Plaats reactie