Gelezen (geloofsopbouwend)
-
Re: Gelezen (geloofsopbouwend)
inderdaad, een goede insteek!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoe kunnen deze twee zinnen tegelijk waar zijn? Bestaan er vertegenwoordigers die ver van het vuur van de politiek blijven?Als u kiesrecht hebt, is het uitstekend als u trouwe en godzalige vertegenwoordigers kiest. Blijf verder echter bij het vuur van de politiek vandaan, als u behouden wilt worden.
- Maanenschijn
Aah, een zorgvuldig lezer van de nieuwbrief!J.C. Philpot schreef:Laat iemand die zich jarenlang niet meer in politieke kwesties heeft gemengd en zich daar zelfs niet meer in heeft verdiept, een woord uit Gods Woord tot u spreken. Een goede man heeft gezegd dat de duivel duizend beuzelarijen en futiliteiten heeft om zondaren bij Christus vandaan te lokken en dat dit zijn enige doel en opzet is. Van al die beuzelarijen is politiek de belangrijkste. (...) Als u kiesrecht hebt, is het uitstekend als u trouwe en godzalige vertegenwoordigers kiest. Blijf verder echter bij het vuur van de politiek vandaan, als u behouden wilt worden.
Ds. R.M. M'Cheyne

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
Uit een preek van ds. A. P. Verloop over ‘Vreest niet, geloof alleenlijk’ (Markus 5:36c)
Ik zou aan willen halen, wat ik onlangs las bij Luther: ‘De Heilige Geest weet nergens anders over te spreken dan over Jezus, en plaats voor Hem te maken.’ Bij Jezus’ hemelvaart en bij de uitstorting van de Heilige Geest heeft Jezus gezegd: ‘Die zal van Mij getuigen, en zal jullie in alle waarheid leiden.’ De Heilige Geest gaat het geloof geven, opdat een zondaar Jezus gaat eren. En God de Vader zal zo’n zondaar eren en zeggen: ‘Ik zal nooit meer op u toornen.’
Zou je dat geloof niet willen hebben; of dat dat geloof vermeerderde?! Wij geloven, en God maakt ons zo schatrijk. Zoals Paulus aan Timotheüs: Hij geeft ons beloften van het tegenwoordige en toekomende leven. Zit je in moeilijkheden? Je mag met geloof tot God komen en zeggen: ‘Heere, ik heb alles verbeurd en verzondigd, maar ik kom, omdat Uw Zoon de Heere Jezus Zich zo diep vernederd heeft.
‘k Zou durven zeggen: als je zo gaat bidden, wordt het hart van de Vader zo bewogen, omdat we Zijn Zoon eren. Het geloof is een gave van God, die een mens zo rijk maakt, in deze rumoerige, harde, koude wereld.
Dan kan er door het geloof zo’n rust en vrede in je hart zijn, dat je zou gaan zeggen: ‘Als ’t nu in de hemel ook zo is!’ Als je eens in de hemel komt, zal je het beleven: Wat geen oog gezien heeft, geen oor gehoord heeft, en ooit in ’s mensen hart is opgeklommen. Wat is het geloof een rijk ding hè?!
Jezus zegt onder andere ook nog: ‘Wie in Mij gelooft, komt niet in de verdoemenis.’ Dan zullen we wel moeten haasten, en elkaar moeten verdringen. En zo smekende bij God aan de deur zeggen: ‘Och Heere, geef mij dat geloof’, want ‘verdoemenis’, dat is wat! Dat is eeuwig van God gescheiden te zijn.
En de Schrift gaat meer dingen noemen: In de eeuwige duisternis zijn, nooit bekering meer, geen Woord meer horen, geen dag der zaligheid meer. Maar dat heeft Jezus nu afgewend; de put is gesloten. Een eeuwige zaligheid heeft Hij verworven.
We lezen het hier van die man. Hij staat daar sidderend en bevend op z’n benen: ‘Och, m’n arme kind, nu is alle hoop verdwenen.’ Als eenmaal de dood is ingetreden, is er geen verwachting meer.
En die man staat daar en Jezus zegt: ‘Kom maar, je hoeft niet te vrezen; geloof in Mij, geloof alleenlijk.’ Misschien zal het leven met al z’n teleurstellingen, wisselvalligheden, moeite en verdriet, je doen zeggen: ‘het is waar dat het geloof zo maakt.’’
Misschien zullen er ook wel andere tijden zijn, dat je juist zegt: ‘Ik geloof niet, dat het geloof een mens zo gelukkig maakt, er zijn andere gelukkig makende dingen.’ En al zouden andere dingen je misschien gelukkig gemaakt hebben; als je het geloof krijgt, en je geniet het in je hart, dan zeg je: ‘Wat was ik dwaas! Dit geluk gaat alle geluk te boven.’
Ik zou aan willen halen, wat ik onlangs las bij Luther: ‘De Heilige Geest weet nergens anders over te spreken dan over Jezus, en plaats voor Hem te maken.’ Bij Jezus’ hemelvaart en bij de uitstorting van de Heilige Geest heeft Jezus gezegd: ‘Die zal van Mij getuigen, en zal jullie in alle waarheid leiden.’ De Heilige Geest gaat het geloof geven, opdat een zondaar Jezus gaat eren. En God de Vader zal zo’n zondaar eren en zeggen: ‘Ik zal nooit meer op u toornen.’
Zou je dat geloof niet willen hebben; of dat dat geloof vermeerderde?! Wij geloven, en God maakt ons zo schatrijk. Zoals Paulus aan Timotheüs: Hij geeft ons beloften van het tegenwoordige en toekomende leven. Zit je in moeilijkheden? Je mag met geloof tot God komen en zeggen: ‘Heere, ik heb alles verbeurd en verzondigd, maar ik kom, omdat Uw Zoon de Heere Jezus Zich zo diep vernederd heeft.
‘k Zou durven zeggen: als je zo gaat bidden, wordt het hart van de Vader zo bewogen, omdat we Zijn Zoon eren. Het geloof is een gave van God, die een mens zo rijk maakt, in deze rumoerige, harde, koude wereld.
Dan kan er door het geloof zo’n rust en vrede in je hart zijn, dat je zou gaan zeggen: ‘Als ’t nu in de hemel ook zo is!’ Als je eens in de hemel komt, zal je het beleven: Wat geen oog gezien heeft, geen oor gehoord heeft, en ooit in ’s mensen hart is opgeklommen. Wat is het geloof een rijk ding hè?!
Jezus zegt onder andere ook nog: ‘Wie in Mij gelooft, komt niet in de verdoemenis.’ Dan zullen we wel moeten haasten, en elkaar moeten verdringen. En zo smekende bij God aan de deur zeggen: ‘Och Heere, geef mij dat geloof’, want ‘verdoemenis’, dat is wat! Dat is eeuwig van God gescheiden te zijn.
En de Schrift gaat meer dingen noemen: In de eeuwige duisternis zijn, nooit bekering meer, geen Woord meer horen, geen dag der zaligheid meer. Maar dat heeft Jezus nu afgewend; de put is gesloten. Een eeuwige zaligheid heeft Hij verworven.
We lezen het hier van die man. Hij staat daar sidderend en bevend op z’n benen: ‘Och, m’n arme kind, nu is alle hoop verdwenen.’ Als eenmaal de dood is ingetreden, is er geen verwachting meer.
En die man staat daar en Jezus zegt: ‘Kom maar, je hoeft niet te vrezen; geloof in Mij, geloof alleenlijk.’ Misschien zal het leven met al z’n teleurstellingen, wisselvalligheden, moeite en verdriet, je doen zeggen: ‘het is waar dat het geloof zo maakt.’’
Misschien zullen er ook wel andere tijden zijn, dat je juist zegt: ‘Ik geloof niet, dat het geloof een mens zo gelukkig maakt, er zijn andere gelukkig makende dingen.’ En al zouden andere dingen je misschien gelukkig gemaakt hebben; als je het geloof krijgt, en je geniet het in je hart, dan zeg je: ‘Wat was ik dwaas! Dit geluk gaat alle geluk te boven.’
Geeft mijn gevoelen prachtig weer. Met de dubbelheid dat die trouwe en godzalige vertegenwoordigers zich niet aan bovenstaand advies moeten houden, anders kunnen we niemand kiezen.J.C. Philpot schreef: ↑12 jul 2024, 09:54 Laat iemand die zich jarenlang niet meer in politieke kwesties heeft gemengd en zich daar zelfs niet meer in heeft verdiept, een woord uit Gods Woord tot u spreken. Een goede man heeft gezegd dat de duivel duizend beuzelarijen en futiliteiten heeft om zondaren bij Christus vandaan te lokken en dat dit zijn enige doel en opzet is. Van al die beuzelarijen is politiek de belangrijkste. (...) Als u kiesrecht hebt, is het uitstekend als u trouwe en godzalige vertegenwoordigers kiest. Blijf verder echter bij het vuur van de politiek vandaan, als u behouden wilt worden.
Ds. R.M. M'Cheyne
- Niet meer zo actief -
- Maanenschijn
Richard Niebuhr: 'Een God zonder toorn brengt mensen zonder zonde in een Koninkrijk zonder oordeel door het werk van een Christus zonder kruis.'
Ds A T Huijser ; “Mensen vinden mij weleens scherp op de preekstoel. De scherpte bestaat daarin, en daarin heeft men ook gelijk, dat ik de mens er volkomen tussenuit preek. Niet alleen de goddeloze mens, maar ook de vrome mens die met zijn goede bedoelingen een stap dichter bij de Heere probeert te komen. En dat ik alles afbreek wat geen Christus is.“
Geen geloof en geen bekering dus.
-
- Verbannen
Ik trek een conclusie uit het citaat. De DL zeggen dat de mens gelooft en zich bekeert. Dat is niet het enige wat in de DL staat, uiteraard. Dat is het onderwerp van de DL ook niet. Maar in ieder geval: dat komt in de preken van deze dominee niet voor. Dat zegt hij wat onduidelijk, maar toch wel duidelijk genoeg.
- J.C. Philpot
Geloof is juist afzien van al het onze, en alleen op Christus zien.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Maar níet met de mens er volkomen tussenuit hoor. Misschien alle verworvenheden van de mens. Alle eigen doen en laten. Dat is nog steeds discutabel, want neigt er naar Gods gewone weg van de overtuiging te negeren. Dat alles van Christus komt, en je als mens geen bijdrage kunt leveren aan je zaligheid, betekent zéker niet dat alles van de mens er tussenuit valt. Een mens kan niet anders dan als mens geloven of niet geloven. Wij zijn uit de aarde aards. Ook zogenaamde on-middellijke ervaringen zijn nog steeds in de mens.
Maar het punt is wellicht in dit geval ook, dat hij zich geregeld wel extreem, maar niet heel zorgvuldig uitdrukt. Sommige mensen noemen dat duidelijk, maar ik zou het liever verwarrend noemen.
Maar het punt is wellicht in dit geval ook, dat hij zich geregeld wel extreem, maar niet heel zorgvuldig uitdrukt. Sommige mensen noemen dat duidelijk, maar ik zou het liever verwarrend noemen.
Wat DDD schrijft, viel mij ook meteen op. Als je ' de mens ertussenuit preekt', houd je niets over. Want als er geen mens is, is Christus ook overbodig.
Als hij oog krijgt voor de mens, kan het nog goed komen in Rijssen-Noord.
Als hij oog krijgt voor de mens, kan het nog goed komen in Rijssen-Noord.
- J.C. Philpot
Ik kan prima overweg met wat ds. Huijser daarover zegt.
Ik lees net bij een bekende oudvader:
Niets maakt de weg naar de hemel zo moeilijk dan dat hij zo gemakkelijk is. Wii zouden God wel willen dienen als onze werken invloed hadden op onze zaligheid. Wanneer ons kopergeld op de markt van vrije genade enige waarde had, zouden Wii gaarne de Heere dienen. Maar nu is alles om niet. Ons hoogmoedig hart wil er niet aan om genade als een vrij geschenk te ontvangen. Wii willen liever God en Zijn genade verlaten dan dat wij deze voor niets krijgen. Hoe gelukkig is hij, die in zichzelf niets wil zijn, opdat God alles in allen mag worden. „God wederstaat de hovaardige, maar de nederige geeft Hij genade."
100% Christus is de enige weg om zalig te worden. 99% Christus en 1% verdienste van de mens is voor eeuwig verloren.
Ik lees net bij een bekende oudvader:
Niets maakt de weg naar de hemel zo moeilijk dan dat hij zo gemakkelijk is. Wii zouden God wel willen dienen als onze werken invloed hadden op onze zaligheid. Wanneer ons kopergeld op de markt van vrije genade enige waarde had, zouden Wii gaarne de Heere dienen. Maar nu is alles om niet. Ons hoogmoedig hart wil er niet aan om genade als een vrij geschenk te ontvangen. Wii willen liever God en Zijn genade verlaten dan dat wij deze voor niets krijgen. Hoe gelukkig is hij, die in zichzelf niets wil zijn, opdat God alles in allen mag worden. „God wederstaat de hovaardige, maar de nederige geeft Hij genade."
100% Christus is de enige weg om zalig te worden. 99% Christus en 1% verdienste van de mens is voor eeuwig verloren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- Maanenschijn
‘De mens er tussenuit preken’ is niets meer en niets minder dan zalig zijn en worden volledig toe te schrijven aan Christus’ borgwerk.
Alles wat je er meer of minder in leest in invulling die er niet is.
Alles wat je er meer of minder in leest in invulling die er niet is.