COVID-19

Tiberius
Administrator

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

In de thuiswerkperioden schieten wel de statistieken van Refoforum omhoog. :)

Maar het zijn niet alleen de IC's die onderbezet zijn, ook andere takken van zorg.
huisman

Bericht door huisman »

Zomaar wat gedachten.

Opvolging van de maatregelen is één van de grootste problemen. Ik denk dat het komt omdat de ernstig zieken door Covid toch relatief kleine getallen zijn. Voor veel van onze bijna 18 miljoen inwoners blijft het een crisis op afstand. Veel zijn zelf mild ziek geweest of kennen mensen die na een dag of 10 na hun besmetting weer op hun werk verschijnen.
Er liggen nu 2500 mensen in het ziekenhuis waaronder zo’n 500 op IC. Als je daar in je familie en in je kennissenkring niemand van kent staat de ernst van de situatie al verder van je af.
Ter vergelijking: Er zitten op dit moment zo’n 10.000 mensen in de gevangenis. De meesten van ons kennen daar niemand van en voor hen is die werkelijkheid heel ver af van hun eigen belevingswereld.

Deze crisis legt bloot dat wij onze zorgcapaciteit zo efficiënt hebben ingericht dat een instroom van een paar procent extra patiënten op jaarbasis voor forse problemen zorgt.
De hele maatschappij (ook ik) en politiek vond dat een prima beleid voor deze crisis . Nu huilen ze mee met de wolven in het bos. Alleen de SP heeft altijd voor meer en beter toegankelijke zorg gepleit . Zij zijn dan ook de enige die terecht hun verontwaardiging mogen laten horen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Alleen de SP heeft altijd voor meer en beter toegankelijke zorg gepleit . Zij zijn dan ook de enige die terecht hun verontwaardiging mogen laten horen.
Dat klopt niet helemaal. Ook de zorg pleit daar al jaren voor. Ondanks dat zorgmedewerkers niet allemaal op SP stemmen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:Zomaar wat gedachten.

Opvolging van de maatregelen is één van de grootste problemen. Ik denk dat het komt omdat de ernstig zieken door Covid toch relatief kleine getallen zijn. Voor veel van onze bijna 18 miljoen inwoners blijft het een crisis op afstand. Veel zijn zelf mild ziek geweest of kennen mensen die na een dag of 10 na hun besmetting weer op hun werk verschijnen.
Er liggen nu 2500 mensen in het ziekenhuis waaronder zo’n 500 op IC. Als je daar in je familie en in je kennissenkring niemand van kent staat de ernst van de situatie al verder van je af.
Ter vergelijking: Er zitten op dit moment zo’n 10.000 mensen in de gevangenis. De meesten van ons kennen daar niemand van en voor hen is die werkelijkheid heel ver af van hun eigen belevingswereld.

Deze crisis legt bloot dat wij onze zorgcapaciteit zo efficiënt hebben ingericht dat een instroom van een paar procent extra patiënten op jaarbasis voor forse problemen zorgt.
De hele maatschappij (ook ik) en politiek vond dat een prima beleid voor deze crisis . Nu huilen ze mee met de wolven in het bos. Alleen de SP heeft altijd voor meer en beter toegankelijke zorg gepleit . Zij zijn dan ook de enige die terecht hun verontwaardiging mogen laten horen.
Goeie analyse. Het is ook heel de communicatie daaromheen.
We kwamen in een crisis. De zorgmensen waren de helden. (Ik meldde destijds hier dat ik me opgegeven had om bij te springen in de zorg en dat leverde hele leuke reacties op als: diepe buiging, respect) Toen kwam het licht aan het eind van de tunnel: vaccinatie! Samen krijgen we corona eronder. Dat licht verduistert in rap tempo, vaccinatie is niet de uitweg uit de crisis, de zorgcapaciteit is niet opgeschaald, er is niet eens een begin aan gemaakt. Wel worden er oefeningen gehouden voor het geval code zwart zich aandient. Dat komt uitgebreid in alle talkshows en kranten aan de orde.

Enige jaren geleden was er in een mij bekend verzorgings/verpleeghuis een MRSA besmetting bij een aantal bewoners. Sindsdien moest daar de personele bezetting opgeschaald worden, moest besmet verpleegd gaan worden op een PG-afdeling en was het uitzicht dat die MRSA uit moest sterven en het een zaak van lange adem zou worden. Dat was en is heel heftig. Toch trad er een bepaalde gewenning op. De nieuwe heftige situatie werd normaal.

Misschien moeten we daar meer op focussen. We zullen moeten wennen aan dit nieuwe normaal. In 2021 sterven ernstig zieke Covid patiënten immers niet meer zomaar, we geven ze de beste IC zorg en een langdurige revalidatie. Dat kost geld en extra mankracht. Aan de bak ermee!

En dan hebben we ook nog het efficiëntiedenken, het kostenplaatje en de claimcultuur. Toen ik in het ziekenhuis begon was 1 van mijn collega's ambulancebroeder. Wanneer zijn pieper ging liet hij, als hij een patiënt aan het wassen was, een handdoekje achter op het lijf en vloog hij weg. Nu zitten in rustige gebieden 2 chauffeurs, 2 broeders op een post te wachten op een piepje. Soms zitten ze daar een hele dag en is er 1 rit. Want ja, we hebben er wel recht op dat overal binnen 15 minuten een ambulance ter plaatse dient te zijn. En dat mag wat kosten. En o, o, wat was het zwaar toen ze in COVID tijd hun ambulance moesten poetsen, zelf onder de douche moesten na een rit en schone kleren aan moesten. Ik begrijp dat. Maar is het altijd terecht?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@huisman maakt wel een ernstige denkfout. Dat er vandaag ruim 2.000 mensen in het ziekenhuis liggen, zal waar zijn. Maar sinds begin van de crisis hebben er bijna 79.000 mensen in het ziekenhuis gelegen. Dat brengt het wel wat dichterbij, denk ik.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:Zomaar wat gedachten.

Nou, ik heb nog vóór 2000 kritische zienswijzen over de privatisering ingestuurd, dus ik ben dat niet met je eens. Er zijn echt wel meer mensen die hier heel kritisch op waren. Al moet ik zeggen dat de privatisering van NS niet slecht is uitgepakt.

Het verbaast mij wel dat je zegt dat de ChristenUnie daar geen aandacht voor vroeg. Dat zou mij erg teleurstellen, maar ik sluit niet uit dat je gelijk hebt.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:@huisman maakt wel een ernstige denkfout. Dat er vandaag ruim 2.000 mensen in het ziekenhuis liggen, zal waar zijn. Maar sinds begin van de crisis hebben er bijna 79.000 mensen in het ziekenhuis gelegen. Dat brengt het wel wat dichterbij, denk ik.

Het gaat mij om heden, nu de opvolging van de maatregelen zo hapert. Jij pakt de bijna twee jaar pandemie totaal en denkt dat mensen daar in algemene zin een blijvende indruk aan overhouden. Ook als jij mensen kent die vorig jaar tijdens de eerste of tweede golf een aantal dagen in het ziekenhuis hebben gelegen maar al lang weer volledig functioneren maakt dat echt geen blijvende indruk.
Komt bij dat een zeer groot deel van de bevolking zich veilig voelt omdat ze gevaccineerd zijn of herstelt. Dat is meer dan 90% van de bevolking. Die zien over het algemeen de nut en noodzaak van de maatregelen niet meer.
Voor heel veel mensen zijn het ‘andere’ mensen die in het ziekenhuis terecht komen of op IC.

Denk dat de opvolging van de maatregelen hoe streng ook niet meer het niveau gaat halen van het begin van de pandemie.

Hier nog wat cijfers van voor de pandemie.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... xt/gebruik

In 2019 3.1 miljoen ziekenhuisopnames. 2020 ongeveer 45000 Covid opnames. Dat is ongeveer 1.5% en dat kunnen wij niet aan. Veelzeggend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

We verschillen van mening, huisman. Ik vind in elk geval dat je niet het getal van vandaag kunt pakken. Je moet op z'n minst een wat langere periode pakken. De laatste paar maanden geeft al een getal van zo'n 15.000 mensen.
En als er een geliefde tijdens de eerste golf is overleden, blijft dat wel hangen.
refo

Bericht door refo »

Vaccinatie is niet de uitweg uit de crisis, lees ik hier ergens.
Als de overige 10% van de bevolking nog even een paar prikjes gaat halen, zouden we werkelijk 'samen' de ernstige gevolgen van Corona onder de knie kunnen krijgen. Maar langzamerhand bouwt die groep ook een zekere weerstand tegen het virus op. Of erger.

Hier hoort de reformatorische disclaimer bij: onder Gods zegen. Altijd waar, maar Hij werkt nu eenmaal graag middellijk. Het geeft geen pas om te rekenen op een wonder als er middelen zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

Zelf bij 100% vaccinatie zal corona onder ons blijven (voor zover we nu weten). Ook zullen er altijd ziekenhuisopnames blijven en niet weinig. Het merendeel van de ziekenhuisopnames vindt momenteel plaats onder gevaccineerden. Dat zal alleen maar meer worden naarmate de tijd verder verstrijkt. (En boosteren zal dit niet kunnen tegengaan.)
ZWP

Bericht door ZWP »

Valcke schreef: Het merendeel van de ziekenhuisopnames vindt momenteel plaats onder gevaccineerden.
Zucht, waarom zeg je dat nu steeds op deze manier? Er zijn ook veel meer gevaccineerden, je moet verhoudingsgewijs kijken naar die cijfers.
TSD

Bericht door TSD »

ZWP schreef:
Valcke schreef: Het merendeel van de ziekenhuisopnames vindt momenteel plaats onder gevaccineerden.
Zucht, waarom zeg je dat nu steeds op deze manier? Er zijn ook veel meer gevaccineerden, je moet verhoudingsgewijs kijken naar die cijfers.
Wel als je de mate van bescherming wilt meten, niet als het gaat om de vraag of de ziekenhuizen nu vooral vol liggen met ongevaccineerden en dat dit probleem dus de wereld uit is bij een hogere vaccinatiegraad.
Valcke schreef:(En boosteren zal dit niet kunnen tegengaan.)
Waarmee staaf je dit?
Valcke

Bericht door Valcke »

ZWP schreef:
Dat klopt. Maar het gaat er nu om dat vaccineren alléén ons niet uit de crisis helpt zoals oa Refo ons wil doen geloven. Er is meer ziekenhuiscapaciteit nodig.
Valcke

Bericht door Valcke »

TSD schreef:
Valcke schreef:(En boosteren zal dit niet kunnen tegengaan.)
Waarmee staaf je dit?
Het heeft naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde tijdelijke effect als de eerste dubbele vaccinatie. Zie ook het recente artikel dat ik hier eerder plaatste uit Medisch Contact. Op korte termijn kan het natuurlijk helpen, maar uiteindelijk zul je toch de ziekenhuiscapaciteit moeten vergroten. Nog los van de vraag of boosteren voor het grootste deel van de bevolking medisch verantwoord is.
Plaats reactie