Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik lees niets over op een voetstuk zetten hoor.

Ik vind het een prima interview. Het zegt iets over de man en het zou goed zijn als alle predikanten en andere mensen die iets zinnigs te vertellen hebben of althans een leidinggevende positie hebben geregeld zo geïnterviewd werden. Iets meer kritisch doorvragen zou niet gek zijn, maar in verhouding met de gemiddelde kerknieuwsredacteur is dit al een tamelijk journalistiek artikel.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:Het is ook wel voorbehouden aan de afgescheiden kerken van de laatste pakweg 120 jaar dat predikanten zichzelf op een voetstuk plaatsen of door anderen daar worden opgezet.
DDD schreef:Ik lees niets over op een voetstuk zetten hoor.
Ad Anker schreef:Wellicht is het goed om als RD te besluiten om predikanten uit te sluiten van een persoonlijk interview. Het wekt de zonde op. Kijk maar hier. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, ook al is er wellicht een enkeling die een zegen ontvangt uit zo'n interview, al zou ik niet weten hoe.
DDD schreef:Ik vind het een prima interview. Het zegt iets over de man en het zou goed zijn als alle predikanten en andere mensen die iets zinnigs te vertellen hebben of althans een leidinggevende positie hebben geregeld zo geïnterviewd werden.
Ad Anker schreef:Het is een beetje een leukig terdege-interview. Ter ontspanning.
DDD schreef:Iets meer kritisch doorvragen zou niet gek zijn, maar in verhouding met de gemiddelde kerknieuwsredacteur is dit al een tamelijk journalistiek artikel.
Zijn we het eens of niet eens. :haha :haha
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

HHR schreef:Ik vraag me wel af of een interview met een HHK, CGK , PKN Bond ds ook zo goed gelezen zou worden.
Volgens mij is het dan opeens een stuk minder interessant.
Wat is dat toch.
Ik herinner mij een interview over een HHK predikant die graag op de wielrenfiets zit. Dat interview is ook best goed gelezen, als ik mij de reacties herinner.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 12 aug 2023, 12:47Iets meer kritisch doorvragen zou niet gek zijn, maar in verhouding met de gemiddelde kerknieuwsredacteur is dit al een tamelijk journalistiek artikel.
Het waren gewoon de tien standaardvragen van deze zomerreeks hè. Ieder krijgt dezelfde, niemand krijgt een "doorvraag", althans, niet zichtbaar in het RD.
Marck

Bericht door Marck »

merel schreef: 12 aug 2023, 11:09
Marck schreef: 12 aug 2023, 10:56
helma schreef: 12 aug 2023, 10:32
HHR schreef:Ik vraag me wel af of een interview een HHK, CGK , PKN Bond ds ook zo goed gelezen zou worden.
Volgens mij is het dan opeens een stuk minder interessant.
Wat is dat toch.
Ik lees ze allemaal. Ik vind het wel mooi als mensen een inkijkje geven in hun leven. Of ze nu 'licht of zwaar' zijn. Ik vind mensen boeiend. En ook de manier waarop ze in het leven staan.
En ja, soms vind ik er ook best wat van. En de ene keer spreekt het me meer aan dan de andere keer.
Maar we zijn allemaal verschillend toch? Ik vind die veelkleurigheid wel mooi.

Ik zit denk ik ook op deze lijn. Hoewel ik wel onderhuids toch merk dat er meer motivatie tot lezen is bij geestelijke herkenning.
Dat laatste heb ik niet. Vanmorgen stond bijvoorbeeld in Trouw een mooi interview met Bastiaan Ragas ( musical ster, zanger etc). Hij is RK opgevoed en bevriend geraakt met een predikant uit de PKN en keest sindsdien dagelijks in de bijbel en bezoekt een gemeente in Bloemendaal. Zijn geloofsvisie is anders dan de mijne. Toch vind ik het bijzonder om te lezen.
Ik zou het artikel over die BN' er vermoedelijk wel lezen, maar minder snel dan over iemand waarbij ik geestelijke herkenning ervaar (en dat is ruimer dan mijn kerkverband).
Marck

Bericht door Marck »

Job schreef: 12 aug 2023, 13:40
DDD schreef: 12 aug 2023, 12:47Iets meer kritisch doorvragen zou niet gek zijn, maar in verhouding met de gemiddelde kerknieuwsredacteur is dit al een tamelijk journalistiek artikel.
Het waren gewoon de tien standaardvragen van deze zomerreeks hè. Ieder krijgt dezelfde, niemand krijgt een "doorvraag", althans, niet zichtbaar in het RD.
Gelukkig komen uit die standaardvragen toch ook zo nu en dan opbouwende of interessante antwoorden. Ik heb een ringband waar ik de meest waardevolle afleveringen bewaar of degene die ik nog moet lezen.
Job

Bericht door Job »

Marck schreef: 12 aug 2023, 14:56
Job schreef: 12 aug 2023, 13:40
Gelukkig komen uit die standaardvragen toch ook zo nu en dan opbouwende of interessante antwoorden. Ik heb een ringband waar ik de meest waardevolle afleveringen bewaar of degene die ik nog moet lezen.
Komt de aflevering van vandaag ook in je ringband?
DDD

Bericht door DDD »

Dit is dan weer een interview met iemand die interessantere dingen leest:

https://www.rd.nl/artikel/1030650-boeke ... n-tegelijk
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 11 aug 2023, 17:11 https://www.rd.nl/artikel/1030648-ds-a- ... -gewoon-in

Prachtig artikel met ds. A. Verschuure
Heb het artikel nu ook gelezen en ik vond het ook een mooi interview. Het format zorgt voor een bepaalde vraagstelling en daar is niks mis mee.
Henk J

Bericht door Henk J »

Las afgelopen weekend een interessant stuk met prof. Selderhuis in de Terdege. Ging onder andere over beroepingswerk. Zo vond hij dat tegenwoordig de beslissing om een beroep wel of niet aannemen veel te veel bij de predikant en zijn overwegingen ligt. Calvijn zette zijn studenten gewoon op een bepaalde plek neer. Prof. Selderhuis pleitte ervoor dat de classis weer meer werk zou maken van hun bevoegdheid om een aangenomen beroep te weigeren, d.w.z. een predikant geen toestemming te geven als hij wil vetrekken naar een andere gemeente of juist een predikant weigeren. Dit alles met het oog op wat de gemeente nodig heeft.
Hier een link: https://www.terdege.nl/artikelen/dr-her ... ag-dominee, maar dat is niet het hele artikel, waar ik op doel staat in het blad zelf.
Adagio

Bericht door Adagio »

Henk J schreef: 14 aug 2023, 11:34 Las afgelopen weekend een interessant stuk met prof. Selderhuis in de Terdege. Ging onder andere over beroepingswerk. Zo vond hij dat tegenwoordig de beslissing om een beroep wel of niet aannemen veel te veel bij de predikant en zijn overwegingen ligt. Calvijn zette zijn studenten gewoon op een bepaalde plek neer. Prof. Selderhuis pleitte ervoor dat de classis weer meer werk zou maken van hun bevoegdheid om een aangenomen beroep te weigeren, d.w.z. een predikant geen toestemming te geven als hij wil vetrekken naar een andere gemeente of juist een predikant weigeren. Dit alles met het oog op wat de gemeente nodig heeft.
Hier een link: https://www.terdege.nl/artikelen/dr-her ... ag-dominee, maar dat is niet het hele artikel, waar ik op doel staat in het blad zelf.
Interessant. Ik lees zijn visie, dat het predikantschap geen bijzondere roeping vraagt. Ik kan het hele artikel inderdaad niet lezen, ben dus benieuwd naar zijn denken over 2 Kor. 5, Paulus schrijft daar dat God de bediening der verzoening gegeven heeft, als een gezant, een ambassadeur, die op pad is gestuurd. In het formulier ter bevestiging vinden we ook: "En eerstelijk vraag ik u, of gij gevoelt in uw hart dat ..." enz.
Paulus schrijft in 1 Kor. 12 dat God ook leraars in de gemeente stelt, de kanttek. legt uit: Dat is, die gewoonlijk geroepen zijn om de Schrift tot stichting der gemeente uit te leggen, en de leer derzelve tegen de valse leraars voor te staan en te verdedigen. Ef. 4:11 'En Dezelve heeft gegeven sommigen tot enz. enz.'.
Mistig

Bericht door Mistig »

DDD schreef: 14 aug 2023, 10:42 Dit is dan weer een interview met iemand die interessantere dingen leest:

https://www.rd.nl/artikel/1030650-boeke ... n-tegelijk
Daar ben ik het mee eens ja. Boeiend!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef: 14 aug 2023, 11:34 Las afgelopen weekend een interessant stuk met prof. Selderhuis in de Terdege. Ging onder andere over beroepingswerk. Zo vond hij dat tegenwoordig de beslissing om een beroep wel of niet aannemen veel te veel bij de predikant en zijn overwegingen ligt. Calvijn zette zijn studenten gewoon op een bepaalde plek neer. Prof. Selderhuis pleitte ervoor dat de classis weer meer werk zou maken van hun bevoegdheid om een aangenomen beroep te weigeren, d.w.z. een predikant geen toestemming te geven als hij wil vetrekken naar een andere gemeente of juist een predikant weigeren. Dit alles met het oog op wat de gemeente nodig heeft.
Bij het lezen wat in de link staat, ben ik vrijwel direct afgehaakt. Ik voelde weinig herkenning, hoe de Heere een mens leidt.
Mistig

Bericht door Mistig »

Piet Puk schreef: 14 aug 2023, 14:49
Bij het lezen wat in de link staat, ben ik vrijwel direct afgehaakt. Ik voelde weinig herkenning, hoe de Heere een mens leidt.
:banghead
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Mistig schreef: 14 aug 2023, 15:20
Piet Puk schreef: 14 aug 2023, 14:49
:banghead
Wat is daar mis mee? Ik spreek in de ik-vorm en mijn gevoelens hierbij. Daar mag je het mee oneens zijn natuurlijk. Als dit volgens jou wel de wijze is, dan laat ik me graag onderwijzen en terechtwijzen.
Plaats reactie