Wat is hypercalvinisme?

Arja

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Arja »

Gerardus2 schreef: 22 aug 2024, 21:16
Arja schreef: 22 aug 2024, 13:15
Gerardus2 schreef: 22 aug 2024, 11:33 Kwam (weer) eens op de website van Christelijke Apologeet. Deze video https://www.youtube.com/watch?v=97rl7UyN_yY lijkt mij nog steeds actueel. Heb er soms wel wat kanttekeningen bij, maar over het algemeen en goede (scherpe) spiegel tot nadenken.

Ik vind deze video niet zo fijn, hoewel ik het grotendeels met Chris eens ben. Is het echt wel een spiegel? Misschien. Christ zegt in zijn video op het eind: "Het gebod van God is: ga het Koninkrijk van God binnen, geloof in het offer van de Heere Jezus Christus, vertrouw erop dat Hij voor jou zonden is gestorven?"

Dat is waar. Toch ook wat kanttekeningen, net als jij.

Ik denk dat de apostelen meer gezegd hebben dan dat, in hun preken. Kijk hoe Petrus preekte op het tempelplein, dat is een klein groot voorbeeld. Waarom zou iemand het Koninkrijk binnen willen gaan als hij niet weet dat hij buiten staat? Uitleggen dat iemand buiten staat, en waarom, en wat de Heere gedaan heeft om mensen te redden hoort ook bij de prediking. O ja, dat doen ze natuurlijk wel in bevindelijk Nederland.

In mijn vorige gemeente (PKN) werd wel eens zo gepreekt dat de voorganger zei dat de Heere niet wilde dat je verloren ging, en dat wij dat zelf ook niet wilden. Wie wil er nou verloren gaan? Wij willen allemaal behouden worden. Jezus heeft ervoor doodgebloed aan het kruis. Doet het kruis je dan niks? Geloof in het offer... zie op het kruis van Golgotha, op Jezus die daar bloedde. Geef antwoord op je doop, het is nu aan jou. Dat wil je toch ook? Je wilt toch God liefhebben? God koos voor jou in je doop. Je staat alshetware al rechts voorgesorteerd. Het tweede deel van Gods verbond rust nu op jou: namelijk, dat je deze enige God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangt, betrouwt en liefhebt van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede, met alle krachten, je moet de wereld verlaten, je oude natuur doden, en in een nieuw, godzalig leven wandelen.

En dan zeggen ze: ja ik wil. Ik ga het doen. Ik neem het offer aan en ik neem de doop over.

Ik geloof dat iemand geestelijk onbekwaam is om dat te doen? Ik geloof wel in een wonderdoend God, in het wonder van de levendmaking, in de wonderlijke werking van de Heilige Geest :)

Christ weet dat ook alleemaal wel, ik zeg niks over hem. Ik vind hem betrouwbaar. Deze video kan een eyopener zijn en gaat speciaal in op hypercalvinisme. Maar wat als we met het hypercalvinisme ook het veelkleurige spectrum weggooien dat de prediking dieper maakt? Wat als er dan een afstandelijke dogmatisering voor in de plaats komt?
Ik kan mij zeker vinden in jou reactie. De balans moet wel evenwichtig blijven en God is vooral een wonderdoend God. Ik ervaar echter de prediking vaak als een christenprediking en heel beperkt een Christusprediking. Overigens niet bij alle predikanten van de Gereformeerde Gemeente. De balans is dan verdwenen uit de preek en het lijkt erop dat de beleving van de weg naar de verlossing (met alle kenmerken) het belangrijkste is om de zekerheid van het geloof te kunnen aanvaarden en ja dat die zekerheid maar heel moeilijk te bereiken is. Recent las ik preken van wijlen Ds. van Haaren en van Ds. van Eckeveld. Dan hoor/lees ik toch wel een rijkere evangelieboodschap, waarbij het eenzijdige Godswerk zeker niet uit het oog wordt verloren. De predikanten dringen er zeer op aan om je tot Hem te wenden, bij Wie alleen verlossing te vinden is.
Jaaa, ik snap jou ook. Maar ik zag ook de andere kant in andere kerken. Moeilijk is dat toch.

Veel goede herinneringen aan een preek van ds. van Eckeveld over de regenboog rondom de troon. Die preek zou ik graag nog eens horen. En ook aan ds. Moerkerken. Eén preek vergeet ik nooit meer: Meer dan Jona is hier.
Susan

Bericht door Susan »

Johann Gottfried Walther schreef: 23 jul 2024, 09:39
Posthoorn schreef: 23 jul 2024, 09:38
Bertiel schreef: 23 jul 2024, 09:12 nee, ik geef niks om mijn vertroostingen als Christus niet centraal staat. Vertroostingen omdat ik mijn gang hoor, kunnen geen dagenraad hebben.
Als de gang van Christus in Zijn vernedering en Zijn verhoging wordt gepreekt, dan staat er ware bevinding, en die troost.
Dan kan een preek zo voorwerpelijk als wat zijn, maar dan toch diep bevindelijk! Omdat het woord gepreekt wordt en enkel het woord bevinding kan geven.
Je maakt een oneigenlijk tegenstelling. Wat huisman ook al zegt. Waarom zou je alleen het werk van de Heilige Geest in de heilshistorie mogen preken en niet het werk van de Heilige Geest in de heilsbevinding?
Vertroostingen kunnen geen fundament zijn, anderzijds moet je ook de 'dag der kleine dingen niet verachten'. Ook daarmee kun je de Geest bedroeven.
Aan de andere kant, zijn er mensen die zo vertroost zijn, maar die Christus niet kennen, God geeft geen troost buiten Christus, buiten Christus is God een verterend vuur en een eeuwige gloed bij wie niemand kan wonen.
Dus moet je wel eerst Christus kennen. Maar een dominee kan ook de hele gemeente troosten dat Hij er bij is. Omdat je gedoopt ben. Dus als je gedoopt bent is Hij met je. Je hoeft Hem niet eerst te leren kennen, het ligt er al in. In de doop. je hoeft het alleen nog te geloven. God is dus geen verterend vuur voor een gedoopte
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Susan schreef: 27 aug 2024, 12:56
Dus moet je wel eerst Christus kennen. Maar een dominee kan ook de hele gemeente troosten dat Hij er bij is. Omdat je gedoopt ben. Dus als je gedoopt bent is Hij met je. Je hoeft Hem niet eerst te leren kennen, het ligt er al in. In de doop. je hoeft het alleen nog te geloven. God is dus geen verterend vuur voor een gedoopte
Zolang je Christus niet kent, zal het doopwater het vuur van Gods toorn niet doven. Dan is God nog steeds een verterend vuur voor de gedoopte.
- Niet meer zo actief -
Marco

Bericht door Marco »

Dit draadje loopt nu parallel aan het pleiten op de doop..

De doop maakt niet zalig, Christus doet dat, op grond van geloof. Dat is beloofd, en daar is de doop een afbeelding van. Wie dat gelooft wordt zeker behouden.

Dat is de Calvinistische boodschap, of beter, de Bijbelse boodschap die bij de Reformatie is herontdekt.
Hypercalvinisme ontstaat wanneer daaraan bewust of onbewust aanvullende eisen worden gesteld.
MGG

Bericht door MGG »

Marco schreef: 27 aug 2024, 22:59 Dit draadje loopt nu parallel aan het pleiten op de doop..

De doop maakt niet zalig, Christus doet dat, op grond van geloof. Dat is beloofd, en daar is de doop een afbeelding van. Wie dat gelooft wordt zeker behouden.

Dat is de Calvinistische boodschap, of beter, de Bijbelse boodschap die bij de Reformatie is herontdekt.
Hypercalvinisme ontstaat wanneer daaraan bewust of onbewust aanvullende eisen worden gesteld.
Opzich eens met de laatste zin. Al wordt het benoemen van Bijbelse waarheden ook regelmatig als hypercalvisme gezien. Bijvoorbeeld dat het verduisterde verstand zonder Gods werking niet kan geloven.
refo

Bericht door refo »

MGG schreef: 27 aug 2024, 23:22
Marco schreef: 27 aug 2024, 22:59 Dit draadje loopt nu parallel aan het pleiten op de doop..

Opzich eens met de laatste zin. Al wordt het benoemen van Bijbelse waarheden ook regelmatig als hypercalvisme gezien. Bijvoorbeeld dat het verduisterde verstand zonder Gods werking niet kan geloven.
Dat is een Bijbelse waarheid, maar niet een probleem waardoor geloven moeilijk is.
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

Mee eens, alleen wordt in het hypercalvinisme die waarheid vaak uitgelicht en vooropgezet waardoor je constructies krijg dat de mens dood is en men gaat afwachten en zoeken naar tekenen in zichzelf of God hem misschien levend gemaakt heeft. Dat God al begonnen is bij je doop wordt niet gezien of geloofd.
De vrije wil, door God geschapen, wordt dan ook ontkent of achtergezet.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Heidebloem schreef: 28 aug 2024, 08:01

Mee eens, alleen wordt in het hypercalvinisme die waarheid vaak uitgelicht en vooropgezet waardoor je constructies krijg dat de mens dood is en men gaat afwachten en zoeken naar tekenen in zichzelf of God hem misschien levend gemaakt heeft. Dat God al begonnen is bij je doop wordt niet gezien of geloofd.
Wat bedoel je met die laatste zin?
MGG

Bericht door MGG »

Tegen leidelijkheid moet gewaarschuwd worden. De oplossing is niet om Bijbelse waarheden te verzwijgen of af te zwakken omdat je bang bent dat het leidelijkheid veroorzaakt.

Begint God bij de doop of al eerder? Is de doop het begin of een bevestiging?

Hoe zie jij de vrije wil na de zondeval?
Heidebloem

MGG schreef: 28 aug 2024, 08:18

Tegen leidelijkheid moet gewaarschuwd worden. De oplossing is niet om Bijbelse waarheden te verzwijgen of af te zwakken omdat je bang bent dat het leidelijkheid veroorzaakt.

Begint God bij de doop of al eerder? Is de doop het begin of een bevestiging?

Hoe zie jij de vrije wil na de zondeval?
Ik denk dat God al eerder met een stukje uitverkiezing/vooropstelling begint door je in een christelijk gezin geboren te laten worden. Zodat je onder Zijn Woord opgroei.

Ik denk dat de mens nog steeds een keuze heeft om voor God te kiezen of God te verwerpen. Als ik kijk naar de oproepen in Evangelie. Mijn dagtekst is bijvoorbeeld Openbaring 3:20, God roept op om de deur te openen. Je kunt hem ook gesloten houden.
Maar ik ontken ook zeker niet Gods werk en verkiezing en dat Hij sommigen verhard zodat ze zich niet zullen bekeren.
Ik zie de vrije wil van ons en Gods verkiezing als iets wat we niet als een formule kunnen oplossen, ik zie het als twee dingen naast elkaar wat hier in de tijd nooit gesnapt gaat worden.
Marco

Bericht door Marco »

God is al begonnen vóór het begin van de tijd, niet pas bij de doop (gelukkig niet!).
Daar waar bijbelse waarheden tegenover elkaar gezet worden gaat het fout. Neem het voorbeeld van het verduisterde verstand, waardoor de mens van zichzelf niet kan geloven. Dat is een waarheid, maar tegelijk geen reden tot afwachtende lijdelijkheid. Eerder een bron van zekerheid: als je begint te geloven mag je weten dat God daarin werkt. Het is niet uit jezelf, wel van jezelf. Tegelijk is deze waarheid ook weer geen reden tot zelfgenoegzaamheid, zo van: ik geloof, dat werkt God in mij en nou hoef ik niks meer te doen. Ook daarvoor wordt terecht gewaarschuwd. Niet voor niets worden gelovigen opgeroepen om regelmatig zich af te vragen of ze het echt van Christus verwachten en zo willen leven.

Als het gaat om de onmogelijkheid zelf te geloven is er trouwens nog iets vreemds aan de hand: de mens die zelf niet kan geloven kan dus ook niet gelovig vragen om geloof. Daarmee wordt het vragen en smeken om bekering dat veel voorkomt een moeilijke zaak. Dat wil zeggen: als het niet om verdere of voortdurende bekering gaat, of om bekering van (specifieke) zonden die nog steeds aan de gelovige kleven. Maar zo komt het lang niet altijd over.
Heidebloem

Marco schreef: 28 aug 2024, 08:35 God is al begonnen vóór het begin van de tijd, niet pas bij de doop (gelukkig niet!).
Daar waar bijbelse waarheden tegenover elkaar gezet worden gaat het fout. Neem het voorbeeld van het verduisterde verstand, waardoor de mens van zichzelf niet kan geloven. Dat is een waarheid, maar tegelijk geen reden tot afwachtende lijdelijkheid. Eerder een bron van zekerheid: als je begint te geloven mag je weten dat God daarin werkt. Het is niet uit jezelf, wel van jezelf. Tegelijk is deze waarheid ook weer geen reden tot zelfgenoegzaamheid, zo van: ik geloof, dat werkt God in mij en nou hoef ik niks meer te doen. Ook daarvoor wordt terecht gewaarschuwd. Niet voor niets worden gelovigen opgeroepen om regelmatig zich af te vragen of ze het echt van Christus verwachten en zo willen leven.

Als het gaat om de onmogelijkheid zelf te geloven is er trouwens nog iets vreemds aan de hand: de mens die zelf niet kan geloven kan dus ook niet gelovig vragen om geloof. Daarmee wordt het vragen en smeken om bekering dat veel voorkomt een moeilijke zaak. Dat wil zeggen: als het niet om verdere of voortdurende bekering gaat, of om bekering van (specifieke) zonden die nog steeds aan de gelovige kleven. Maar zo komt het lang niet altijd over.
God begint idd van eeuwigheid, dat over de doop zeg ik vaak tegen mijn onbekeerde kerkganger die eerst wil weten of hij uitverkoren is, dat het al een stuk verkiezing is dat hij gedoopt is en onder het Woord zit.

Verder helemaal mee eens met wat je zegt, ik kan het zelf niet zo mooi verwoorden ;)
Carsten

Bericht door Carsten »

‘Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben. Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.’
‭‭Romeinen‬ ‭9‬:‭15‬-‭16‬ ‭

Daar lezen wij geen vrije wil.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik ervaar meer onwil dan vrije wil. En mijn vrije wil kiest continue het verkeerde.

Toch komt de mens niet lijdelijk tot het geloof.
Het verstand wordt overreed tot de juiste keuze
Achteraf zie je dat het Gods Geest was die je die keuze gaf te maken.
Carsten, die tekst staat er uiteraard. Er staat ook dat we de verborgen zaken voor de Heere moeten houden.
Mbt bekering en geloven schrijft Gods woord in gebiedende wijs.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Carsten schreef: 28 aug 2024, 08:44 ‘Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben. Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.’
‭‭Romeinen‬ ‭9‬:‭15‬-‭16‬ ‭

Daar lezen wij geen vrije wil.
Ik lees hier wel over een vrije wil? Alleen wordt de wens van.de wil niet gehonoreerd. Hier staat dat de mens wel keuzen maakt (vanuit de wil) maar dat dat dit er verder voor God niet toe doet.

(ps. Zo zou - denk ik - iemand zo'n tekst lezen zonder verdere voorkennis en bijbelkennis).
Plaats reactie