Beroepingswerk discussie [5]

Bezorgd

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Bezorgd »

SanderL schreef:Vond het ook erg snel. Wel erg fijn voor Genemuiden! Heb wel gehoord dat hij zich nooit zo thuis heeft gevoeld in de Randstad.
Dit was ook weer een geval waar gemeente en predikant eigenlijk niet bij elkaar paste.
Een mooie oplossing zo, voor beide partijen.

Misschien dat men toch eens wat beter moet gaan kijken of een bepaald profiel wel past bij een gemeente.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:
SanderL schreef:Vond het ook erg snel. Wel erg fijn voor Genemuiden! Heb wel gehoord dat hij zich nooit zo thuis heeft gevoeld in de Randstad.
Dit was ook weer een geval waar gemeente en predikant eigenlijk niet bij elkaar paste.
Als dat zo was hadden ze hem toch niet beroepen ?
Ik neem aan dat iedere gemeente een hoorcommissie heeft of iets dergelijks ?
DDD

Bericht door DDD »

Nee hoor. In dit geval was het meer toeval. Maar beide partijen hebben hun best gedaan en dat verdient waardering en geen lelijke verhalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:
Als dat zo was hadden ze hem toch niet beroepen ?
Ik neem aan dat iedere gemeente een hoorcommissie heeft of iets dergelijks ?
In de GG kent men geen hoorcommissie.
Veel gemeenten beroepen heel breed, soms zelfs predikanten die door een deel van de kerkenkraad niet eens beluisterd zijn en die men niet eens gesproken heeft.
margrietha

Bericht door margrietha »

Bezorgd schreef:

Misschien dat men toch eens wat beter moet gaan kijken of een bepaald profiel wel past bij een gemeente.
Ik weet genoeg mensen uit de gemeente die oprecht verdriet hebben dat deze dominee weggaat
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

margrietha schreef:
Bezorgd schreef:

Ik weet genoeg mensen uit de gemeente die oprecht verdriet hebben dat deze dominee weggaat
Natuurlijk heb je in elke gemeente een flank die iets heel fijn vindt, of juist heel erg vervreemding ervaart.
Maar het gaat om het geheel van de gemeente. Dat moet je in het beroepingswerk altijd voor ogen houden.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Bezorgd schreef:

Toch hebben in dit geval zowel de dominee als gemeente zich beiden goed ingezet om aan elkaar te wennen en elkaar te respecteren. Misschien dat een gemeente dan niet groeit in ledental, maar er ontstaat ook geen crisis of ruzie. Dat is op andere plekken juist wel fout gegaan.
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Het is goed om het positief te benaderen. Ik geloof oprecht dat het niet goed is om heel eenkennig te zijn in prekenselectie. Anderzijds blijf ik erbij dat de standpunten van de dominee over de doop wel schokkend zijn en eigenlijk nergens in de GG goed passen, laat staan in een midden-gemeente. En dus snap ik het heel goed als er ook mensen blij zijn dat de verbintenis niet voor altijd is.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Het is niet overal hetzelfde als in de GG waar jij lid was, @Bezorgd...

En verder vergeet je ook hoe dit tweetal tot stand kwam. Ik zal het nog even uitgebreid vermelden: in eerste instantie stonden in juni 2017 de toenmalige kandidaten Huisman en De Kok op dubbeltal. Die namen beiden snel een beroep aan, al op woensdag en donderdag in de eerste week van beroepbaarstelling. En toen bleef kandidaat Mouw over, want kandidaat Boudewijn nam op dinsdag al een beroep aan.

Vervolgens werd kandidaat Mouw met ds. Verschuure gekandideerd. Een gelijkwaardig tweetal, en dat is wel zo netjes. De dominee werd beroepen en hij moest komen. Ik herinner me de intredepreek nog haarfijn. Dus ik vind je toon niet aardig. En daarom verwijs ik nogmaals naar de eerste zin van deze post.

Ik sluit me verder aan bij de woorden van broeder @DDD.

En voor Genemuiden is het fijn. Het noorden van Nederland heeft nu ook relatief veel predikanten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna

Bericht door Bruna »

Als de dominee een standpunt niet des GG huldigt over de doop dan lijkt het mij een plicht om daar actie op te ondernemen.

Zeker als Jantje en DDD het er over eens zijn. Dan is het breed gedragen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
DDD

Bericht door DDD »

Er is geen ander GG-standpunt over de heilige doop dan in de belijdenisgeschriften staat, voor zover ik weet. Iets uitgewerkt in het boekje 'Louter genade' maar dat gaat toch vooral over iets anders. Maar dat neemt niet weg dat die belijdenisgeschriften nogal ruim worden uitgelegd, tot zelfs het standpunt van de GGiN aan toe. Dat is al van oudsher, vooral in de kruisgemeenten, als ik goed geïnformeerd ben.
SanderL

Bericht door SanderL »

Jantje schreef:
SanderL schreef:@Jantje, ik snap heus wel dat hij daar naartoe moest. Maar dan kun je je alsnog niet zo thuis voelen in de Randstad.
Dat kan.

En ik geloof het best. Maar zulke verhalen hoef je niet perse rond te strooien.
Ik zeg alleen maar wat ik hoor. Ik lees zulke berichten ook wel eens van jou. Prima dat je het niet overal mee eens bent, ben ik met jou ook niet altijd, maar wat ik hoor, mag ik delen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bruna schreef:Als de dominee een standpunt niet des GG huldigt over de doop dan lijkt het mij een plicht om daar actie op te ondernemen.

Zeker als Jantje en DDD het er over eens zijn. Dan is het breed gedragen.
Excuses. Ik bedoelde de woorden die @DDD sprak over de negatieve toon van @Bezorgd. Zijn opmerkingen over de doopsvisie van ds. Verschuure wijs ik nadrukkelijk af.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat is al van oudsher, vooral in de kruisgemeenten, als ik goed geïnformeerd ben.
Nee hoor. Ook Lederboeriaanse gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Noem daar eens een voorbeeld van?
Gesloten