Hier nog een reactie op een paar openstaande vragen.
Sheba schreef:Als de kinderen er niet wezenlijk bij horen zou het NT verbond minder rijk zijn dan het OT verbond. Ze zouden dan zelfs niet bij de gemeente horen...
Kinderen horen wel bij de gemeente, maar zolang zij zelf niet geloven, is dat slechts een uitwendige relatie.
Sheba schreef: Het mooie van de (kinder)doop is ook dat de nadruk op God ligt. En niet op de gelovende mens. En dat is ook in tijden van aanvechting een troost. Want in de doop wordt gewezen op God die het wil en zal doen.
Het geloof is niet op zichzelf gericht (mijn geloof) maar op Hem!
Dit klinkt allemaal heel mooi, maar feit is dat Paulus de gelovigen wel op hun doop wijst. Opmerkelijk is verder dat Paulus in zijn brieven niet één keer zinspeelt op de 'verbondsdoop', terwijl er toch ongetwijfeld ook (gedoopte?) kinderen geweest zullen zijn in die gemeenten. Maar hij legt de doop steeds uit vanuit de 'geloofsdoop', zie de teksten eerder door mij aangehaald.
Sheba schreef: Door een scheiding te maken tussen OT en NT en dus tussen het verbond aan Abraham en het (vernieuwde) verbond NT, zeg je in feite dat God anders is geworden. Hij heeft immers de beloften die Hij aan Abraham heeft toegezegd (om u te zijn tot een God en uw zaad na u, hierin is de vergeving van zonden inbegrepen) oneerbiedig gezegd van de tafel geveegd. En iets nieuws ervoor in de plaats gezet? God die een eeuwigdurend verbond stelt is in jouw visie kennelijk een veranderende God?
Het verbond aan Abraham is namelijk letterlijk eeuwig durend. Er komt in eeuwigheid geen einde aan.
( Openb. 21:3)
Ik zeg dat het in wezen hetzelfde verbond is. Ook in het NT.
Abrahams zaad: 1. zijn huis en later het vleselijk Israël, heel letterlijk dus, 2. Christus, als hét Zaad, 3. de gelovigen, het geestelijk zaad.
Wat 1. betreft, hiervan kunnen we de invulling heel mooi lezen in Gen. 18:
En de HEERE zeide: Zal Ik voor Abraham verbergen, wat Ik doe?
18 Dewijl Abraham gewisselijk tot een groot en machtig volk worden zal, en alle volken der aarde in hem gezegend zullen worden?
19 Want Ik heb hem gekend, opdat hij zijn kinderen en zijn huis na hem zoude bevelen, en zij den weg des HEEREN houden, om te doen gerechtigheid en gerichte; opdat de HEERE over Abraham brenge, hetgeen Hij over hem gesproken heeft.
Deze opdracht ligt er natuurlijk nog steeds voor elk gelovig gezinshoofd. In die zin kan de gelovige ook nu nog zeggen dat God zijn God is én Die van zijn zaad. Toch zal dat ‘zaad’ zelf tot geloof moeten komen, zal God werkelijk ook zijn of haar God zijn.
Sheba schreef:Toch nog één ding. We leren aan onze kinderen als een van de eerste psalmen Opent uwe mond aan.... Welk onderwijs zit hierin voor onze kinderen als je zegt dat ze er niet wezenlijk bij horen?
Misschien moet je om te beginnen de onberijmde tekst eens raadplegen.
@Huisman, er staat ook nog een vraag aan jou open.