Verontrustende berichten

ejvl

Re: Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

Auto schreef:Soms vraag ik me af of bepaalde discussies wel goed gelezen worden ..............

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 98#p639398
Je bedoelt mijn reactie daarop 2 post later waar niet op gereageerd is?
Ik meen mij te herinneren dat ik toen Henry en Dachsel erbij gepakt had en dat die het ook zo verklaarden, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, dan zou ik het opnieuw moeten bekijken.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Die laatste vragen van mij waren overigens voor jou, Posthoorn.
Weet ik. Maar ik ga er geen antwoord op geven, maar laat ze liever ter overdenking liggen.

Jammer, je laat ook de vragen die ik als laatste aan jou stelde @Posthoorn liggen. Zou je daar misschien toch antwoord op willen geven? (Wo Jan 04, 2017 10:56 am)
huisman

Bericht door huisman »

Ik vind het wel weer genoeg.

Nog één keer zeg ik dat de opvatting betreffende doop in samenhang met de visie op het verbond gezien moet worden.

Onze gereformeerde vaderen beleden dat in hun (en onze) belijdenisgeschriften. Die belijdenis is hier in het geding.

Als posthoorn eerlijk is zal ze toegeven niet volledig achter de NGB en de H.C. te staan. Dat is dan de consequentie van dit "gedwaal"

Laat ons door (refo)baptisten toch niet de heldere en rijke doopleer afpakken. Je krijgt er een arminiaans individualisme voor terug die geen grond heeft in Gods woord.

Iedereen kan lezen waar ik sta in deze discussie. Deze discussie maakt mij(meer dan andere) bezorgd en oprecht verdrietig .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:Ik vind het wel weer genoeg.

Nog één keer zeg ik dat de opvatting betreffende doop in samenhang met de visie op het verbond gezien moet worden.

Onze gereformeerde vaderen beleden dat in hun (en onze) belijdenisgeschriften. Die belijdenis is hier in het geding.

Als posthoorn eerlijk is zal ze toegeven niet volledig achter de NGB en de H.C. te staan. Dat is dan de consequentie van dit "gedwaal"

Laat ons door (refo)baptisten toch niet de heldere en rijke doopleer afpakken. Je krijgt er een arminiaans individualisme voor terug die geen grond heeft in Gods woord.

Iedereen kan lezen waar ik sta in deze discussie. Deze discussie maakt mij(meer dan andere) bezorgd en oprecht verdrietig .
Ja deze discussie staat terecht onder verontrustende berichten
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Hier nog een reactie op een paar openstaande vragen.
Sheba schreef:Als de kinderen er niet wezenlijk bij horen zou het NT verbond minder rijk zijn dan het OT verbond. Ze zouden dan zelfs niet bij de gemeente horen...
Kinderen horen wel bij de gemeente, maar zolang zij zelf niet geloven, is dat slechts een uitwendige relatie.
Sheba schreef: Het mooie van de (kinder)doop is ook dat de nadruk op God ligt. En niet op de gelovende mens. En dat is ook in tijden van aanvechting een troost. Want in de doop wordt gewezen op God die het wil en zal doen.
Het geloof is niet op zichzelf gericht (mijn geloof) maar op Hem!
Dit klinkt allemaal heel mooi, maar feit is dat Paulus de gelovigen wel op hun doop wijst. Opmerkelijk is verder dat Paulus in zijn brieven niet één keer zinspeelt op de 'verbondsdoop', terwijl er toch ongetwijfeld ook (gedoopte?) kinderen geweest zullen zijn in die gemeenten. Maar hij legt de doop steeds uit vanuit de 'geloofsdoop', zie de teksten eerder door mij aangehaald.
Sheba schreef: Door een scheiding te maken tussen OT en NT en dus tussen het verbond aan Abraham en het (vernieuwde) verbond NT, zeg je in feite dat God anders is geworden. Hij heeft immers de beloften die Hij aan Abraham heeft toegezegd (om u te zijn tot een God en uw zaad na u, hierin is de vergeving van zonden inbegrepen) oneerbiedig gezegd van de tafel geveegd. En iets nieuws ervoor in de plaats gezet? God die een eeuwigdurend verbond stelt is in jouw visie kennelijk een veranderende God?
Het verbond aan Abraham is namelijk letterlijk eeuwig durend. Er komt in eeuwigheid geen einde aan.
( Openb. 21:3)
Ik zeg dat het in wezen hetzelfde verbond is. Ook in het NT.
Abrahams zaad: 1. zijn huis en later het vleselijk Israël, heel letterlijk dus, 2. Christus, als hét Zaad, 3. de gelovigen, het geestelijk zaad.
Wat 1. betreft, hiervan kunnen we de invulling heel mooi lezen in Gen. 18:

En de HEERE zeide: Zal Ik voor Abraham verbergen, wat Ik doe?
18 Dewijl Abraham gewisselijk tot een groot en machtig volk worden zal, en alle volken der aarde in hem gezegend zullen worden?
19 Want Ik heb hem gekend, opdat hij zijn kinderen en zijn huis na hem zoude bevelen, en zij den weg des HEEREN houden, om te doen gerechtigheid en gerichte; opdat de HEERE over Abraham brenge, hetgeen Hij over hem gesproken heeft.

Deze opdracht ligt er natuurlijk nog steeds voor elk gelovig gezinshoofd. In die zin kan de gelovige ook nu nog zeggen dat God zijn God is én Die van zijn zaad. Toch zal dat ‘zaad’ zelf tot geloof moeten komen, zal God werkelijk ook zijn of haar God zijn.
Sheba schreef:Toch nog één ding. We leren aan onze kinderen als een van de eerste psalmen Opent uwe mond aan.... Welk onderwijs zit hierin voor onze kinderen als je zegt dat ze er niet wezenlijk bij horen?
Misschien moet je om te beginnen de onberijmde tekst eens raadplegen.

@Huisman, er staat ook nog een vraag aan jou open.
refo

Bericht door refo »

samanthi schreef:
huisman schreef:Ik vind het wel weer genoeg.

Ja deze discussie staat terecht onder verontrustende berichten
We zullen eerst het boek van Van der Zwaag maar eens afwachten.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:Hier nog een reactie op een paar openstaande vragen.
Sheba schreef:Als de kinderen er niet wezenlijk bij horen zou het NT verbond minder rijk zijn dan het OT verbond. Ze zouden dan zelfs niet bij de gemeente horen...
Kinderen horen wel bij de gemeente, maar zolang zij zelf niet geloven, is dat slechts een uitwendige relatie.
Sheba schreef: Het mooie van de (kinder)doop is ook dat de nadruk op God ligt. En niet op de gelovende mens. En dat is ook in tijden van aanvechting een troost. Want in de doop wordt gewezen op God die het wil en zal doen.
Het geloof is niet op zichzelf gericht (mijn geloof) maar op Hem!
Dit klinkt allemaal heel mooi, maar feit is dat Paulus de gelovigen wel op hun doop wijst. Opmerkelijk is verder dat Paulus in zijn brieven niet één keer zinspeelt op de 'verbondsdoop', terwijl er toch ongetwijfeld ook (gedoopte?) kinderen geweest zullen zijn in die gemeenten. Maar hij legt de doop steeds uit vanuit de 'geloofsdoop', zie de teksten eerder door mij aangehaald.
Sheba schreef: Door een scheiding te maken tussen OT en NT en dus tussen het verbond aan Abraham en het (vernieuwde) verbond NT, zeg je in feite dat God anders is geworden. Hij heeft immers de beloften die Hij aan Abraham heeft toegezegd (om u te zijn tot een God en uw zaad na u, hierin is de vergeving van zonden inbegrepen) oneerbiedig gezegd van de tafel geveegd. En iets nieuws ervoor in de plaats gezet? God die een eeuwigdurend verbond stelt is in jouw visie kennelijk een veranderende God?
Het verbond aan Abraham is namelijk letterlijk eeuwig durend. Er komt in eeuwigheid geen einde aan.
( Openb. 21:3)
Ik zeg dat het in wezen hetzelfde verbond is. Ook in het NT.
Abrahams zaad: 1. zijn huis en later het vleselijk Israël, heel letterlijk dus, 2. Christus, als hét Zaad, 3. de gelovigen, het geestelijk zaad.
Wat 1. betreft, hiervan kunnen we de invulling heel mooi lezen in Gen. 18:

En de HEERE zeide: Zal Ik voor Abraham verbergen, wat Ik doe?
18 Dewijl Abraham gewisselijk tot een groot en machtig volk worden zal, en alle volken der aarde in hem gezegend zullen worden?
19 Want Ik heb hem gekend, opdat hij zijn kinderen en zijn huis na hem zoude bevelen, en zij den weg des HEEREN houden, om te doen gerechtigheid en gerichte; opdat de HEERE over Abraham brenge, hetgeen Hij over hem gesproken heeft.

Deze opdracht ligt er natuurlijk nog steeds voor elk gelovig gezinshoofd. In die zin kan de gelovige ook nu nog zeggen dat God zijn God is én Die van zijn zaad. Toch zal dat ‘zaad’ zelf tot geloof moeten komen, zal God werkelijk ook zijn of haar God zijn.
Sheba schreef:Toch nog één ding. We leren aan onze kinderen als een van de eerste psalmen Opent uwe mond aan.... Welk onderwijs zit hierin voor onze kinderen als je zegt dat ze er niet wezenlijk bij horen?
Misschien moet je om te beginnen de onberijmde tekst eens raadplegen.

@Huisman, er staat ook nog een vraag aan jou open.
Ik had de vraag anders gesteld. Namelijk waarom zou God dan volgens jou eerst de kinderen wel in het verbond meenemen? (OT) en zogenaamd in het volgens jou rijkere en nieuwere verbond (NT) niet?
Daar zou ik graag antwoord op willen krijgen...

En op grond waarvan horen de kinderen dan wel bij de gemeente volgens jou, als het niet op grond van het verbond is? Want volgens jou behoor je alleen bij de gemeente als je gelooft.

Ik heb overigens steeds benadrukt dat er in de doop de noodzaak en oproep ligt tot geloof en bekering tot Wie de bewerker van dat geloof is. En de belofte van vergeving van zonden.
Net zoals dat ook noodzakelijk was in het OT.

Paulus heeft het voortdurend over de verbondsdoop. Maar het is zo vanzelfsprekend dat hij het niet voortdurend hoeft te zeggen. Eenheid OT en NT!

En wat betreft het zaad; je schrijft zelf bij nr 3 dat het ook wijst op de gelovigen, het geestelijk zaad.

Wbt psalm 81 nu de onberijmde versie:

Al in vers 2 wordt gewezen naar de God van het Verbond! (Zingt vrolijk Gode, onze Sterkte; juicht den God van Jakob.)

Dus blijft de vraag staan. Waarom leren we deze psalm aan onze kinderen? (en overigens waarom zingt de nieuwe testamentische gemeente en zong Jezus ongetwijfeld Zelf ook deze psalmen? ) als het Verbond afgeschaft is? (Waar in vers 2 naar verwezen wordt. )

Het is toch op zijn minst een beetje vreemd om psalmen te zingen waar verwezen wordt naar het Verbond wat niet meer zou bestaan volgens jou?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Sheba schreef:Ik had de vraag anders gesteld. Namelijk waarom zou God dan volgens jou eerst de kinderen wel in het verbond meenemen? (OT) en zogenaamd in het volgens jou rijkere en nieuwere verbond (NT) niet?
Omdat het OT betrekking heeft op het vleselijke zaad van Abraham. Het NT betreft het geestelijk zaad van Abraham. En daar kun je niet door vleselijke geboorte bij horen.
En op grond waarvan horen de kinderen dan wel bij de gemeente volgens jou, als het niet op grond van het verbond is? Want volgens jou behoor je alleen bij de gemeente als het gelooft.
Op grond van uitwendige heiliging door de ouder(s).
Ik heb overigens steeds benadrukt dat er in de doop de noodzaak en oproep ligt tot geloof en bekering tot Wie de bewerker van dat geloof is. En de belofte van vergeving van zonden.
De doop veronderstelt dat deze zaken gebeurd zijn, niet dat ze nog moeten plaatsvinden.
Paulus heeft het voortdurend over de verbondsdoop. Maar het is zo vanzelfsprekend dat hij het niet voortdurend hoeft te zeggen. Eenheid OT en NT!
Dat weet je wel beter.
En wat betreft het zaad; je schrijft zelf bij nr 3 dat het ook wijst op de gelovigen, het geestelijk zaad.
Abraham is de vader van de gelovigen, van het geestelijk zaad dus, maar hij is niet de vader van het natuurlijke zaad van het geestelijke zaad. Dat is de kwestie.

Al in vers 2 wordt gewezen naar de God van het Verbond! (Zingt vrolijk Gode, onze Sterkte; juicht den God van Jakob.)

Dus blijft de vraag staan. Waarom leren we deze psalm aan onze kinderen? (en overigens waarom zingt de nieuwe testamentische gemeente en zong Jezus ongetwijfeld Zelf ook deze psalmen? ) als het Verbond afgeschaft is? (Waar in vers 2 naar verwezen wordt. )

Het is toch op zijn minst een beetje vreemd om psalmen te zingen waar verwezen wordt naar het Verbond wat niet meer zou bestaan volgens jou?
De vervulling van de beloften van het OT vinden plaats in het NT. De beloften voor Israël vinden hun vervulling in het geestelijk Israël, bestaande uit Jood én heiden. Dus zingen wij ook de OT liederen van Israël.
Onbemind

Bericht door Onbemind »

@Sheba en Posthoorn,

Als ik de dogmatiek van a Marck lees ( de vernieuwde uitgave) dan valt het me op dat hij op de tegenwerping:

In kinderen is geen geloof en boetvaardigheid of belijdenis daarvan.

Het volgende antwoord:
Dat deze dingen in de volwassenen voor de doop worden vereist, staan wij graag toe, maar wat betreft de kinderen menen wij dat het genoeg is dat zij, naar het oordeel der liefde , te zijner tijd zullen volgen.

Gaat hij en/of wij ook ervan uit dat de kinderen bekeerd zijn, tot dat het tegendeel bewezen is?
Ignoti nulla cupido.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Onbemind schreef:@Sheba en Posthoorn,

Als ik de dogmatiek van a Marck lees ( de vernieuwde uitgave) dan valt het me op dat hij op de tegenwerping:

In kinderen is geen geloof en boetvaardigheid of belijdenis daarvan.

Het volgende antwoord:
Dat deze dingen in de volwassenen voor de doop worden vereist, staan wij graag toe, maar wat betreft de kinderen menen wij dat het genoeg is dat zij, naar het oordeel der liefde , te zijner tijd zullen volgen.

Gaat hij en/of wij ook ervan uit dat de kinderen bekeerd zijn, tot dat het tegendeel bewezen is?
Je vindt dat terug bij meer oudvaders, zoals Van der Groe en à Brakel. Het lijkt me dat we daar niet in mee moeten gaan.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
Sheba schreef:Ik had de vraag anders gesteld. Namelijk waarom zou God dan volgens jou eerst de kinderen wel in het verbond meenemen? (OT) en zogenaamd in het volgens jou rijkere en nieuwere verbond (NT) niet?
Omdat het OT betrekking heeft op het vleselijke zaad van Abraham. Het NT betreft het geestelijk zaad van Abraham. En daar kun je niet door vleselijke geboorte bij horen.
En op grond waarvan horen de kinderen dan wel bij de gemeente volgens jou, als het niet op grond van het verbond is? Want volgens jou behoor je alleen bij de gemeente als het gelooft.
Op grond van uitwendige heiliging door de ouder(s).
De doop veronderstelt dat deze zaken gebeurd zijn, niet dat ze nog moeten plaatsvinden.
Dat weet je wel beter.
Abraham is de vader van de gelovigen, van het geestelijk zaad dus, maar hij is niet de vader van het natuurlijke zaad van het geestelijke zaad. Dat is de kwestie.

De vervulling van de beloften van het OT vinden plaats in het NT. De beloften voor Israël vinden hun vervulling in het geestelijk Israël, bestaande uit Jood én heiden. Dus zingen wij ook de OT liederen van Israël.
In NT wordt duidelijk dat je alleen een kind van Abraham bent als waar gelovige maar dat gold onder het OT ook al. Hoewel je uiterlijk tot het verbond hoorde net als in de NT gemeente! Je zegt toch niet dat elke Israëliet op grond van het Verbond zalig was?

Het Sinaitische verbond is een nadere uitwerking van het verbond met Abraham. In het verbond met Abraham wordt wel degelijk over ook het geestelijk zaad gesproken. Zei je zelf, zie eerdere post. Dan kan dat nooit betekenen dat dat Verbond er niet meer zou zijn. Anders zouden we te maken hebben met een God die niet trouw is aan Zijn Woord!

De kinderen zijn geheiligd in de ouders.
Geheiligd; betekent apart gezet.
Waar doet dat apart zetten nu aan denken? Niet op grond van de ouders... maar op grond van het Verbond.

Jij zegt; ze zijn geheiligd op grond van geloof van ouders. Maar de kinderen mogen geen beroep doen op het Verbond. Want ze horen er nog niet bij...
Dit is pas echt een super individualistische geloofsopvatting!

Wbt het zingen van de OT psalmen. Je zingt over een Verbond dat niet meer bestaat? De Heere Jezus heeft dus psalmen gezongen waar een beroep wordt gedaan op iets wat niet meer bestaat? Want in jouw ogen bestaat dat Verbond niet meer. De beloften zijn vervuld en er is een nieuw verbond. Maar ondertussen zingen we nog wel over iets wat niet meer bestaat/geldt. Dat blijf ik vreemd vinden...

Verder blijven we langs elkaar heen praten doordat je de eenheid OT en NT blijft ontkennen!
samanthi

Bericht door samanthi »

Handelingen 3:25
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

samanthi schreef:Handelingen 3:25
25 Gijlieden zijt kinderen der profeten, en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw zade zullen alle geslachten der aarde gezegend worden.
Hier blijkt zeker uit dat Petrus hier na Pinksteren nog spreekt over het Verbond met Abraham gesloten. De NT gemeente.
Hij spreekt niet over een nieuw Verbond if over dat het oude verbond teniet is gedaan.
Duidelijk!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Sheba schreef:
25 Gijlieden zijt kinderen der profeten, en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw zade zullen alle geslachten der aarde gezegend worden.
Hier blijkt zeker uit dat Petrus hier na Pinksteren nog spreekt over het Verbond met Abraham gesloten. De NT gemeente.
Hij spreekt niet over een nieuw Verbond if over dat het oude verbond teniet is gedaan.
Duidelijk!
Petrus spreekt hier de Joden aan, dus Abrahams zaad 'naar het vlees'. Zie verder onder de link in mijn vorige post.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
Sheba schreef:
Duidelijk!
Petrus spreekt hier de Joden aan, dus Abrahams zaad 'naar het vlees'. Zie verder onder de link in mijn vorige post.
Het voorhangsel was gescheurd!
En de brieven; verschil Jood en heiden was opgeheven.

Verder is het opvallend dat Petrus niet over een nieuw verbond spreekt. De Joden kenden her gedeelte uit Jeremia 31 toch ook? En Petrus zeker.
Met Christus is dat nieuwe verbond er. Dus waarom staat dat daar niet dan? Wijst hij de Joden daar niet op. heeft Petrus zich vergist?

Hij doet dat niet omdat het nog steeds over hetzelde (maar nu verbeterd ) verbond gaat.

De grondtekst in Jeremia 31 laat het ook tie om te spreken over een vernieuwd en verbeterd verbond...
Gesloten