Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... U3OQ?ep=14
Marathon interview met Rob de Wijk, interview door Tim de Wit. Zeer interessant.
Marathon interview met Rob de Wijk, interview door Tim de Wit. Zeer interessant.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Gelezen in het sprokkelhout van www.dsdenboer.nl:
Het Woord in de praktijk:
Een predikant hield eens weken achtereen in zijn gemeente dezelfde preek. Toen de mensen hem vroegen, of hij geen andere preek had, zei hij: ‘Jawel, maar deze hebben we nog niet in praktijk gebracht’.
Lijkt me een mooie overdenking zo vlak voor de zondag, in ieder geval voor mezelf en wellicht ook voor anderen: daarom deel ik deze.
Het Woord in de praktijk:
Een predikant hield eens weken achtereen in zijn gemeente dezelfde preek. Toen de mensen hem vroegen, of hij geen andere preek had, zei hij: ‘Jawel, maar deze hebben we nog niet in praktijk gebracht’.
Lijkt me een mooie overdenking zo vlak voor de zondag, in ieder geval voor mezelf en wellicht ook voor anderen: daarom deel ik deze.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Wat is het om wedergeboren te zijn?
Wat is het om wedergeboren te zijn? Hier (Joh. 3:8) wordt ons verteld dat het is om geboren te worden uit de Heilige Geest. De wind waait waarheen hij wil. Dit woord wind, het Griekse woord is pneuma, het kan adem, wind of geest betekenen, hetzelfde woord voor deze drie termen, adem, wind en geest. De wind blaast waarheen hij wil, de Geest blaast waarheen hij wil. Je hoort het geluid ervan. Je kunt niet zeggen waar het vandaan komt of waar het naartoe gaat. Zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is. De adem van God raakt de een hier, de ander daar. De wind van God bereikt individuen op verschillende plaatsen op verschillende tijden. Maar de nieuwe geboorte is geen mensenwerk, maar een werk van God. En het is geen werk dat deels van de mens en deels van God is. Het is helemaal van God. Het is helemaal van God. Toen je voor het eerst geboren werd, deed je niets. Het overkwam je allemaal. Je was passief. Je wist niet wat er met je gebeurde. En als je voor de tweede keer geboren wordt, op dezelfde manier, is het een werk van God. Je bent van boven geboren. Geboren door de Geest van God. Het is een krachtig, transformerend werk van God. Wat uit het vlees geboren is, is vlees. Dat is de eerste geboorte, geboren uit vlees is vlees. Wat uit de Geest geboren wordt, is geest. Je bent een geestelijk persoon als je opnieuw geboren bent. Er is een enorm, enorm verschil tussen iemand die wedergeboren is en iemand die niet wedergeboren is. De persoon die niet wedergeboren is, is vlees. De wedergeborene is geest, is een geestelijk persoon, een met de Geest vervuld persoon. Wat uit het vlees geboren is, uit de wil van de mens, is vlees. Maar als we opnieuw geboren worden, worden we niet geboren uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van de mens, maar uit God, Johannes één vers 13. We zijn niet geboren uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van de mens, maar uit God. Niet geboren uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van de mens, maar uit God. Het is een daad van God. Het is iets wat wij niet kunnen doen. Alleen God kan het doen.
We moeten onthouden dat we van nature totaal verdorven zijn. We waren in Adam en toen Adam zondigde, zondigde jij en ik. En zo worden we in de baarmoeder verwekt, zondaars die al zondigden voordat we werden geboren. Maar we hebben niet alleen gezondigd voordat we geboren zijn, maar we hebben ook een zondige natuur, een gevallen natuur met de neiging om te zondigen. Zondigen is gemakkelijk. Er is niets dat een mens makkelijker kan doen dan zondigen. Probeer maar eens niet te zondigen en kijk hoe moeilijk het is om te stoppen. (...) Gemakkelijk voor de mens die niet wedergeboren is. Er is een totale verdorvenheid en een totaal onvermogen om ook maar één stap naar God te zetten. Totaal onvermogen. Je kunt niet eens één stap in de richting van God zetten zonder Gods hulp, want van nature doe je wat Adam deed toen God in de hof kwam: je loopt weg van God. Dat is wat we allemaal doen. We rennen weg. We willen niet dat deze man als God over ons regeert. We rennen van Hem weg. Er is dus God voor nodig om ons gewillig te maken op de dag van Zijn heirkracht. God moet in ons leven komen en ons veranderen zodat we verlangen om gezaligd te worden. God moet verlossing op ons toepassen. We moeten hier niet alleen een algemene roeping van het Evangelie horen, maar we moeten de inwendige roeping horen, de machtige roeping van Gods Geest. De roeping die de doden opwekt. De doden zullen horen de stem van de Zoon van God en leven. Het is niet iets wat wij kunnen doen.
Het is een machtig werk van God. En toch moet u opnieuw geboren worden. En Jezus zegt dat u opnieuw geboren moet worden. En Jezus zegt dat u opnieuw geboren moet worden, zodat u zou beseffen dat u opnieuw geboren moet worden. En dat als u niet opnieuw geboren wordt, u verloren zult gaan. Dus u moet opnieuw geboren worden. En u kunt niet zomaar zeggen: Nou, ik kan er niets aan doen. U moet opnieuw geboren worden.
Wat gebeurt er als iemand wedergeboren wordt?
Wat gebeurt er als iemand wedergeboren wordt? Als u opnieuw geboren wordt, sterft u. U sterft aan het oude leven. De oude man en de oude vrouw sterven. Het is dus echt radicaal om de dood erbij te betrekken en niet alleen de dood, maar de begrafenis. U sterft en u begraaft de oude mens. En niet alleen dood en begraven, maar het houdt ook een opstanding in. En u staat op, nieuwe mensen, nieuwe mannen, nieuwe vrouwen. Dood, begrafenis en opstanding. De oude mens moet sterven en begraven worden. Wat een enorme verandering. Paulus zegt tegen ons in Romeinen zes: Stel uzelf voor als dood voor de zonde, maar levend voor God, door Jezus Christus, onze Heere. Gekruisigd met Christus, toch leeft u. U moet de oude mens kruisigen. Waardoor de wereld aan mij gekruisigd is en ik aan de wereld. Dus u sterft. U bent begraven in het oude leven. De wereld is aan u gekruisigd en u staat op. U bent met Christus opgestaan tot een nieuw leven. U bent dood en u leeft tegelijkertijd. Dood voor het oude leven, voor de oude manieren, maar levend voor God. Levend voor geestelijke werkelijkheden, levend voor het hemelse leven. En nu is het leven dat u hebt een leven dat verborgen is met Christus in God. Christus is uw leven. Dat is wonderlijk, nietwaar? Christus is uw leven en uw leven is verborgen met Christus in God.
U bent hemelsgezind. Als iemand opnieuw geboren wordt, komt God in uw hart wonen. Het is niet iets kleins. Het is iets enorms. God komt in u wonen. Gods Heilige Geest komt in uw hart wonen. En iedere christen is een persoon die is opgenomen door de Geest. Elke christen is een tempel. Een tempel is een huis van God. En God woont in u door Zijn Geest. Dus als u vandaag een christen bent, dan woont God, de Heilige Geest, in uw hart. Dat zegt dus iets enorms. God in u, Gods kracht in u. God die u in staat stelt om de zonde te overwinnen, om de slavernij van de zonde te overwinnen, om te sterven aan de zonde. Enorm wat een verandering er plaatsvindt als God in iemands leven komt. (...)
Iemand die wedergeboren is... de Bijbel zegt dat als een man, een vrouw, in Christus is, hij een nieuw schepsel en een nieuw wezen is. De oude dingen zijn voorbijgegaan. Zie, alle dingen zijn nieuw gemaakt. Het oude leven is voorbijgegaan. U bent een nieuw schepsel, een nieuw mens, een tempel van de Heilige Geest, door God ingesloten, voor altijd met God verbonden en u zult nooit meer van Hem gescheiden worden. God woont in u, het oude is voorbijgegaan, het oude leven met alles wat erbij hoort is voorbijgegaan. U bent een nieuwe man en een nieuwe vrouw in Christus Jezus. De nieuwe geboorte is dus niet iets kleins. Het is enorm, het is radicaal en het is essentieel.
Wat volgt er uit de nieuwe geboorte?
Wat volgt er uit de nieuwe geboorte? Meteen als u wedergeboren bent, bent u veranderd. U bent een nieuw mens, u bent werkelijk bekeerd. En het eerste is dat u in Jezus gelooft. Hier ligt het verschil tussen een calvinist en een arminiaan. Wat komt eerst, geloof of de nieuwe geboorte? De arminiaan zegt: Geloof, je gelooft in Jezus en dan ben je wedergeboren. Een calvinist zegt: Nee, je kunt niet in Jezus geloven als je dood bent in je zonden. Je wordt opnieuw geboren en dus geloof je in Jezus en bekeer je je.
Het eerste wat er gebeurt als u wedergeboren bent, en dat gebeurt meteen als u wedergeboren bent, er zit geen tijdsverschil tussen, is dat u in Jezus gelooft als uw Zaligmaker. Zaligmakend geloof. We kunnen onszelf niet zalig maken. We hebben God nodig om ons zalig te maken. We hebben Christus nodig als onze Zaligmaker. En door geloof ontvangen en omhelzen we de Heere Jezus Christus Die ons in het evangelie om niet wordt aangeboden. Totdat we wedergeboren zijn, willen we niet in Jezus geloven, weigeren we in Jezus te geloven, verwerpen we Jezus Christus. Maar als we wedergeboren zijn, zijn we bereid om de Heer Jezus Christus te ontvangen en te omhelzen als onze persoonlijke Verlosser. De arminiaan zegt, God is hulpeloos totdat jij de beslissing neemt. Zodra je de beslissing neemt, komt God in je leven. Het is allemaal aan jou. Dus als het arminiaanse waar is, dan heeft het geen zin om voor een onbekeerd persoon te bidden, omdat de onbekeerde persoon eerst een beslissing moet nemen voordat God kan handelen. Als iemand bidt, is hij altijd een calvinist. Hij gelooft in de soevereiniteit van God en de macht van God, niet in de soevereiniteit van de wil van de mens. De arminiaan zegt: Je moet de eerste beslissing nemen, je moet de eerste stap zetten. Maar hoe kun je de eerste stap zetten als je dood bent in overtredingen en zonden? U wordt levend gemaakt, die dood was in overtredingen en zonden. Maar nu bent u door genade gered, en dat niet uit uzelf, het is een gave van God, niet uit werken. Opdat niemand roemt. Er is geen plaats voor roemen in de christen. Er is geen plaats om te zeggen: ik heb dit gedaan, ik heb dat gedaan, ik heb voor Jezus gekozen, ik heb de beslissing genomen, ik heb de eerste stap gezet. Nee, nee, nee. God zette de eerste stap. En zonder God die de eerste stap zette, zou jij die nooit zetten. Dus het eerste is de nieuwe geboorte, en dan meteen het geloof.
En dan ook berouw. En wat komt eerst geloof of bekering? Je zou logisch gezien kunnen denken: bekering, je afkeren van zonde tot God. Daar zit een soort logica in. Maar je kunt je nooit echt van zonde tot God bekeren totdat je bij het kruis komt, en bij het kruis zie je je zonden zoals ze werkelijk zijn en zie je Christus zoals Hij werkelijk is. Geloof en berouw zijn twee kanten van dezelfde medaille. Je kunt het ene niet hebben zonder het andere. Je gelooft in Jezus en bekeert je van je zonden. En je keert je af van je zonden met het volle doel om nieuwe gehoorzaamheid na te streven. Je keert je af van je zonden met verdriet, met haat voor de zonde. Je haat je zonde en je wendt je ervan af tot God in geloof en berouw. Geloof en bekering volgen dus op de nieuwe geboorte.
En er komt zekerheid. Soms meer zekerheid, soms minder. Soms verliezen mensen hun zekerheid. Dan krijgen ze het weer. Sommige mensen hebben nooit last van twijfels. Andere mensen hebben veel last van twijfels. Paulus heeft het in Efeziërs hoofdstuk één, vers 13, over de verzegeling van de Geest. Daarna geloofde je dat je verzegeld was met de Heilige Geest. Sommige mensen leren ten onrechte dat de verzegeling een hele tijd na je geloof komt. Maar je kunt uit Efeziërs één zien dat Paulus het heeft over alle Efeziërs, alle Efeziërs aan wie hij schreef, die in Jezus geloofden en verzegeld werden door de Geest. Het plafond van de Geest is dus de inwoning van de Geest. En als de Geest in ons hart woont, getuigt hij met onze geest dat we kinderen van God zijn. En dus is daar een mate van zekerheid. Maar het kan groter of minder groot zijn en er kunnen speciale ervaringen zijn van een grotere zekerheid die binnenkomt, een dramatische zekerheid die op een bepaald moment in ons leven komt. En dat is prachtig. En we moeten allemaal meer en meer zekerheid zoeken. Doe moeite om je roeping en verkiezing zeker te maken. Steek er moeite en energie in om er zeker van te zijn dat je echt een christen bent. Dus de verzegeling van de Geest is dan het getuigenis van de Geest, de Geest die met onze geest getuigt dat we kinderen van God zijn en ons in staat stelt om te roepen: Abba Vader. Verzekering.
En vereniging met Christus. Als de Geest in je hart komt, ben je verenigd met Christus. Christus woont in jou door zijn Geest, Christus in jou, de hoop der heerlijkheid. Je bent een tak in de wijnstok en je moet je kracht, je sap, als het ware uit de wijnstok halen, die Christus is. Op die manier word je gesterkt in het geloof.
Wedergeboren zijn betekent dat je geheiligd bent, definitief, indrukwekkend geheiligd. Er vindt een grote breuk met de zonde plaats op het moment van wedergeboorte, maar vanaf dat moment vindt er een voortgaande heiliging plaats, waarbij je meer en meer sterft aan de zonde en leeft naar gerechtigheid.
Als je wedergeboren bent, heb je een nieuw begrip van de Bijbel. Voorheen was het een grotendeels gesloten boek, maar nu spreekt het tot je. Je leest het en verzen vallen op en God spreekt tot je hart en Hij brengt je troost en soms berispt Hij je. Het boek is geen dood boek, het leeft. Gods Woord leeft. Wanneer de Geest het in je hart toepast, heb je de verlichting van Gods Geest, zodat je een voortdurende wisselwerking met God hebt. Je bidt tot God en God spreekt tot je door Zijn Woord. En zo mediteer je over de Heilige Schrift. En terwijl je mediteert over de Schrift, past God het toe op je hart en maakt het persoonlijk voor je. En dan heb je een genoegen in de dingen van God. Ooit was het saai, maar nu is het een genoegen. Je grootste genoegen. Je dorst naar God en naar Zijn aanwezigheid. Je hongert naar God. Je voedt je graag met Jezus Christus. Je verlangt boven alles naar de gevoelde aanwezigheid van de Heere, je wilt dicht bij Hem zijn. En voor jou, getuige aan de kant van de Heer, schaam je je niet voor Christus. Je staat voor Hem. Soms zijn we ervan overtuigd dat we niet zoveel voor Hem staan als we zouden moeten. En dat is inderdaad waar. Maar we willen wel voor Hem staan en aan Zijn kant getuigen.
En als wedergeboren mens doe je goede werken. Jezus zei dat zelfs het geven van een beker koud water aan iemand, omwille van Jezus, niet onbeloond zal blijven. Je doet wat je kunt om te helpen, lief te hebben, te zorgen, met anderen te delen, je vrienden te steunen. Je draagt elkaars lasten en zo vervul je de wet van Christus.
En je bent hemelsgezind. Je hart is op de hemel gericht. En je hebt die hoop, hoop op de hemel als een anker voor de ziel, zeker en standvastig, vastgezet binnen het voorhangsel.
William MacLeod, 9 juli 2023
Wat is het om wedergeboren te zijn? Hier (Joh. 3:8) wordt ons verteld dat het is om geboren te worden uit de Heilige Geest. De wind waait waarheen hij wil. Dit woord wind, het Griekse woord is pneuma, het kan adem, wind of geest betekenen, hetzelfde woord voor deze drie termen, adem, wind en geest. De wind blaast waarheen hij wil, de Geest blaast waarheen hij wil. Je hoort het geluid ervan. Je kunt niet zeggen waar het vandaan komt of waar het naartoe gaat. Zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is. De adem van God raakt de een hier, de ander daar. De wind van God bereikt individuen op verschillende plaatsen op verschillende tijden. Maar de nieuwe geboorte is geen mensenwerk, maar een werk van God. En het is geen werk dat deels van de mens en deels van God is. Het is helemaal van God. Het is helemaal van God. Toen je voor het eerst geboren werd, deed je niets. Het overkwam je allemaal. Je was passief. Je wist niet wat er met je gebeurde. En als je voor de tweede keer geboren wordt, op dezelfde manier, is het een werk van God. Je bent van boven geboren. Geboren door de Geest van God. Het is een krachtig, transformerend werk van God. Wat uit het vlees geboren is, is vlees. Dat is de eerste geboorte, geboren uit vlees is vlees. Wat uit de Geest geboren wordt, is geest. Je bent een geestelijk persoon als je opnieuw geboren bent. Er is een enorm, enorm verschil tussen iemand die wedergeboren is en iemand die niet wedergeboren is. De persoon die niet wedergeboren is, is vlees. De wedergeborene is geest, is een geestelijk persoon, een met de Geest vervuld persoon. Wat uit het vlees geboren is, uit de wil van de mens, is vlees. Maar als we opnieuw geboren worden, worden we niet geboren uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van de mens, maar uit God, Johannes één vers 13. We zijn niet geboren uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van de mens, maar uit God. Niet geboren uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van de mens, maar uit God. Het is een daad van God. Het is iets wat wij niet kunnen doen. Alleen God kan het doen.
We moeten onthouden dat we van nature totaal verdorven zijn. We waren in Adam en toen Adam zondigde, zondigde jij en ik. En zo worden we in de baarmoeder verwekt, zondaars die al zondigden voordat we werden geboren. Maar we hebben niet alleen gezondigd voordat we geboren zijn, maar we hebben ook een zondige natuur, een gevallen natuur met de neiging om te zondigen. Zondigen is gemakkelijk. Er is niets dat een mens makkelijker kan doen dan zondigen. Probeer maar eens niet te zondigen en kijk hoe moeilijk het is om te stoppen. (...) Gemakkelijk voor de mens die niet wedergeboren is. Er is een totale verdorvenheid en een totaal onvermogen om ook maar één stap naar God te zetten. Totaal onvermogen. Je kunt niet eens één stap in de richting van God zetten zonder Gods hulp, want van nature doe je wat Adam deed toen God in de hof kwam: je loopt weg van God. Dat is wat we allemaal doen. We rennen weg. We willen niet dat deze man als God over ons regeert. We rennen van Hem weg. Er is dus God voor nodig om ons gewillig te maken op de dag van Zijn heirkracht. God moet in ons leven komen en ons veranderen zodat we verlangen om gezaligd te worden. God moet verlossing op ons toepassen. We moeten hier niet alleen een algemene roeping van het Evangelie horen, maar we moeten de inwendige roeping horen, de machtige roeping van Gods Geest. De roeping die de doden opwekt. De doden zullen horen de stem van de Zoon van God en leven. Het is niet iets wat wij kunnen doen.
Het is een machtig werk van God. En toch moet u opnieuw geboren worden. En Jezus zegt dat u opnieuw geboren moet worden. En Jezus zegt dat u opnieuw geboren moet worden, zodat u zou beseffen dat u opnieuw geboren moet worden. En dat als u niet opnieuw geboren wordt, u verloren zult gaan. Dus u moet opnieuw geboren worden. En u kunt niet zomaar zeggen: Nou, ik kan er niets aan doen. U moet opnieuw geboren worden.
Wat gebeurt er als iemand wedergeboren wordt?
Wat gebeurt er als iemand wedergeboren wordt? Als u opnieuw geboren wordt, sterft u. U sterft aan het oude leven. De oude man en de oude vrouw sterven. Het is dus echt radicaal om de dood erbij te betrekken en niet alleen de dood, maar de begrafenis. U sterft en u begraaft de oude mens. En niet alleen dood en begraven, maar het houdt ook een opstanding in. En u staat op, nieuwe mensen, nieuwe mannen, nieuwe vrouwen. Dood, begrafenis en opstanding. De oude mens moet sterven en begraven worden. Wat een enorme verandering. Paulus zegt tegen ons in Romeinen zes: Stel uzelf voor als dood voor de zonde, maar levend voor God, door Jezus Christus, onze Heere. Gekruisigd met Christus, toch leeft u. U moet de oude mens kruisigen. Waardoor de wereld aan mij gekruisigd is en ik aan de wereld. Dus u sterft. U bent begraven in het oude leven. De wereld is aan u gekruisigd en u staat op. U bent met Christus opgestaan tot een nieuw leven. U bent dood en u leeft tegelijkertijd. Dood voor het oude leven, voor de oude manieren, maar levend voor God. Levend voor geestelijke werkelijkheden, levend voor het hemelse leven. En nu is het leven dat u hebt een leven dat verborgen is met Christus in God. Christus is uw leven. Dat is wonderlijk, nietwaar? Christus is uw leven en uw leven is verborgen met Christus in God.
U bent hemelsgezind. Als iemand opnieuw geboren wordt, komt God in uw hart wonen. Het is niet iets kleins. Het is iets enorms. God komt in u wonen. Gods Heilige Geest komt in uw hart wonen. En iedere christen is een persoon die is opgenomen door de Geest. Elke christen is een tempel. Een tempel is een huis van God. En God woont in u door Zijn Geest. Dus als u vandaag een christen bent, dan woont God, de Heilige Geest, in uw hart. Dat zegt dus iets enorms. God in u, Gods kracht in u. God die u in staat stelt om de zonde te overwinnen, om de slavernij van de zonde te overwinnen, om te sterven aan de zonde. Enorm wat een verandering er plaatsvindt als God in iemands leven komt. (...)
Iemand die wedergeboren is... de Bijbel zegt dat als een man, een vrouw, in Christus is, hij een nieuw schepsel en een nieuw wezen is. De oude dingen zijn voorbijgegaan. Zie, alle dingen zijn nieuw gemaakt. Het oude leven is voorbijgegaan. U bent een nieuw schepsel, een nieuw mens, een tempel van de Heilige Geest, door God ingesloten, voor altijd met God verbonden en u zult nooit meer van Hem gescheiden worden. God woont in u, het oude is voorbijgegaan, het oude leven met alles wat erbij hoort is voorbijgegaan. U bent een nieuwe man en een nieuwe vrouw in Christus Jezus. De nieuwe geboorte is dus niet iets kleins. Het is enorm, het is radicaal en het is essentieel.
Wat volgt er uit de nieuwe geboorte?
Wat volgt er uit de nieuwe geboorte? Meteen als u wedergeboren bent, bent u veranderd. U bent een nieuw mens, u bent werkelijk bekeerd. En het eerste is dat u in Jezus gelooft. Hier ligt het verschil tussen een calvinist en een arminiaan. Wat komt eerst, geloof of de nieuwe geboorte? De arminiaan zegt: Geloof, je gelooft in Jezus en dan ben je wedergeboren. Een calvinist zegt: Nee, je kunt niet in Jezus geloven als je dood bent in je zonden. Je wordt opnieuw geboren en dus geloof je in Jezus en bekeer je je.
Het eerste wat er gebeurt als u wedergeboren bent, en dat gebeurt meteen als u wedergeboren bent, er zit geen tijdsverschil tussen, is dat u in Jezus gelooft als uw Zaligmaker. Zaligmakend geloof. We kunnen onszelf niet zalig maken. We hebben God nodig om ons zalig te maken. We hebben Christus nodig als onze Zaligmaker. En door geloof ontvangen en omhelzen we de Heere Jezus Christus Die ons in het evangelie om niet wordt aangeboden. Totdat we wedergeboren zijn, willen we niet in Jezus geloven, weigeren we in Jezus te geloven, verwerpen we Jezus Christus. Maar als we wedergeboren zijn, zijn we bereid om de Heer Jezus Christus te ontvangen en te omhelzen als onze persoonlijke Verlosser. De arminiaan zegt, God is hulpeloos totdat jij de beslissing neemt. Zodra je de beslissing neemt, komt God in je leven. Het is allemaal aan jou. Dus als het arminiaanse waar is, dan heeft het geen zin om voor een onbekeerd persoon te bidden, omdat de onbekeerde persoon eerst een beslissing moet nemen voordat God kan handelen. Als iemand bidt, is hij altijd een calvinist. Hij gelooft in de soevereiniteit van God en de macht van God, niet in de soevereiniteit van de wil van de mens. De arminiaan zegt: Je moet de eerste beslissing nemen, je moet de eerste stap zetten. Maar hoe kun je de eerste stap zetten als je dood bent in overtredingen en zonden? U wordt levend gemaakt, die dood was in overtredingen en zonden. Maar nu bent u door genade gered, en dat niet uit uzelf, het is een gave van God, niet uit werken. Opdat niemand roemt. Er is geen plaats voor roemen in de christen. Er is geen plaats om te zeggen: ik heb dit gedaan, ik heb dat gedaan, ik heb voor Jezus gekozen, ik heb de beslissing genomen, ik heb de eerste stap gezet. Nee, nee, nee. God zette de eerste stap. En zonder God die de eerste stap zette, zou jij die nooit zetten. Dus het eerste is de nieuwe geboorte, en dan meteen het geloof.
En dan ook berouw. En wat komt eerst geloof of bekering? Je zou logisch gezien kunnen denken: bekering, je afkeren van zonde tot God. Daar zit een soort logica in. Maar je kunt je nooit echt van zonde tot God bekeren totdat je bij het kruis komt, en bij het kruis zie je je zonden zoals ze werkelijk zijn en zie je Christus zoals Hij werkelijk is. Geloof en berouw zijn twee kanten van dezelfde medaille. Je kunt het ene niet hebben zonder het andere. Je gelooft in Jezus en bekeert je van je zonden. En je keert je af van je zonden met het volle doel om nieuwe gehoorzaamheid na te streven. Je keert je af van je zonden met verdriet, met haat voor de zonde. Je haat je zonde en je wendt je ervan af tot God in geloof en berouw. Geloof en bekering volgen dus op de nieuwe geboorte.
En er komt zekerheid. Soms meer zekerheid, soms minder. Soms verliezen mensen hun zekerheid. Dan krijgen ze het weer. Sommige mensen hebben nooit last van twijfels. Andere mensen hebben veel last van twijfels. Paulus heeft het in Efeziërs hoofdstuk één, vers 13, over de verzegeling van de Geest. Daarna geloofde je dat je verzegeld was met de Heilige Geest. Sommige mensen leren ten onrechte dat de verzegeling een hele tijd na je geloof komt. Maar je kunt uit Efeziërs één zien dat Paulus het heeft over alle Efeziërs, alle Efeziërs aan wie hij schreef, die in Jezus geloofden en verzegeld werden door de Geest. Het plafond van de Geest is dus de inwoning van de Geest. En als de Geest in ons hart woont, getuigt hij met onze geest dat we kinderen van God zijn. En dus is daar een mate van zekerheid. Maar het kan groter of minder groot zijn en er kunnen speciale ervaringen zijn van een grotere zekerheid die binnenkomt, een dramatische zekerheid die op een bepaald moment in ons leven komt. En dat is prachtig. En we moeten allemaal meer en meer zekerheid zoeken. Doe moeite om je roeping en verkiezing zeker te maken. Steek er moeite en energie in om er zeker van te zijn dat je echt een christen bent. Dus de verzegeling van de Geest is dan het getuigenis van de Geest, de Geest die met onze geest getuigt dat we kinderen van God zijn en ons in staat stelt om te roepen: Abba Vader. Verzekering.
En vereniging met Christus. Als de Geest in je hart komt, ben je verenigd met Christus. Christus woont in jou door zijn Geest, Christus in jou, de hoop der heerlijkheid. Je bent een tak in de wijnstok en je moet je kracht, je sap, als het ware uit de wijnstok halen, die Christus is. Op die manier word je gesterkt in het geloof.
Wedergeboren zijn betekent dat je geheiligd bent, definitief, indrukwekkend geheiligd. Er vindt een grote breuk met de zonde plaats op het moment van wedergeboorte, maar vanaf dat moment vindt er een voortgaande heiliging plaats, waarbij je meer en meer sterft aan de zonde en leeft naar gerechtigheid.
Als je wedergeboren bent, heb je een nieuw begrip van de Bijbel. Voorheen was het een grotendeels gesloten boek, maar nu spreekt het tot je. Je leest het en verzen vallen op en God spreekt tot je hart en Hij brengt je troost en soms berispt Hij je. Het boek is geen dood boek, het leeft. Gods Woord leeft. Wanneer de Geest het in je hart toepast, heb je de verlichting van Gods Geest, zodat je een voortdurende wisselwerking met God hebt. Je bidt tot God en God spreekt tot je door Zijn Woord. En zo mediteer je over de Heilige Schrift. En terwijl je mediteert over de Schrift, past God het toe op je hart en maakt het persoonlijk voor je. En dan heb je een genoegen in de dingen van God. Ooit was het saai, maar nu is het een genoegen. Je grootste genoegen. Je dorst naar God en naar Zijn aanwezigheid. Je hongert naar God. Je voedt je graag met Jezus Christus. Je verlangt boven alles naar de gevoelde aanwezigheid van de Heere, je wilt dicht bij Hem zijn. En voor jou, getuige aan de kant van de Heer, schaam je je niet voor Christus. Je staat voor Hem. Soms zijn we ervan overtuigd dat we niet zoveel voor Hem staan als we zouden moeten. En dat is inderdaad waar. Maar we willen wel voor Hem staan en aan Zijn kant getuigen.
En als wedergeboren mens doe je goede werken. Jezus zei dat zelfs het geven van een beker koud water aan iemand, omwille van Jezus, niet onbeloond zal blijven. Je doet wat je kunt om te helpen, lief te hebben, te zorgen, met anderen te delen, je vrienden te steunen. Je draagt elkaars lasten en zo vervul je de wet van Christus.
En je bent hemelsgezind. Je hart is op de hemel gericht. En je hebt die hoop, hoop op de hemel als een anker voor de ziel, zeker en standvastig, vastgezet binnen het voorhangsel.
William MacLeod, 9 juli 2023
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Wie is William MacLeod?
En 'plafond' van de Geest?
En 'plafond' van de Geest?
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 29 jul 2023, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Het is een stuk vol met allerlei stellingen en kenmerken van calvinisten en arminianen. Ik vind het nogal technisch en ben het niet overal mee eens (vind de uitspraken over gebed en calvinist zijn nogal discutabel: is dit alleen voor calvinisten?)
Wat ik mooi vind over de wedergeboorte:
“Het komt helemaal van God. Het is niet te danken aan menselijke prestatie. Mensen hebben het niet in hun macht. Het nieuwe leven, dat door Gods Geest gewerkt wordt, is van een totaal andere orde dan het zondeleven. Het is eeuwigheidsleven. En dat eeuwigheidsleven begint reeds hier. ‘Wie in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven’ (Joh. 3: 36).
Een levende hoop (opstanding)
1 Petr. 1 : 3: ‘wedergeboren tot een levende hoop door de opstanding van Jezus Christus uit de doden’. Deze tekst fundeert de wedergeboorte in het Paasgebeuren.
Tot een nieuw leven voor alle gelovigen is het in principe reeds gekomen, toen Jezus Christus uit Zijn graf opstond. Hij had de Zijnen in Zijn hart. We denken aan John Bunyan, die op iedere zondag Jezus rondom Zijn verlaten graf zag gaan en er zich over verheugde, dat Hij op die dag voor eeuwig zijn rechtvaardiging bewerkt had. Op Pasen zijn nieuwe levensmogelijkheden gegeven (tot een levende hoop).
Uit onvergankelijk zaad (Woord)
1 Petr. 1 : 23vv: ‘wedergeboren, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad door het levende en eeuwig blijvende Woord van God’. Hier is de wedergeboorte verbonden met het (gepredikte) Woord (onvergankelijk zaad).”
(http://www.dsdenboer.nl/voordrachten/He ... boorte.doc)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik vind dit een moeilijk artikel. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier van alles wordt geponeerd, zonder een logisch verband, waardoor ten minste de schijn wordt opgeroepen dat rechtvaardigmaking en heiligmaking vermengd raken.Valcke schreef: ↑29 jul 2023, 19:35 Wat is het om wedergeboren te zijn?
Wat is het om wedergeboren te zijn? Hier (Joh. 3:8) wordt ons verteld dat het is om geboren te worden uit de Heilige Geest. De wind waait waarheen hij wil. Dit woord wind, het Griekse woord is pneuma, het kan adem, wind of geest betekenen, hetzelfde woord voor deze drie termen, adem, wind en geest. De wind blaast waarheen hij wil, de Geest blaast waarheen hij wil. Je hoort het geluid ervan. Je kunt niet zeggen waar het vandaan komt of waar het naartoe gaat. Zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is. De adem van God raakt de een hier, de ander daar. De wind van God bereikt individuen op verschillende plaatsen op verschillende tijden. Maar de nieuwe geboorte is geen mensenwerk, maar een werk van God. En het is geen werk dat deels van de mens en deels van God is. Het is helemaal van God. Het is helemaal van God. Toen je voor het eerst geboren werd, deed je niets. Het overkwam je allemaal. Je was passief. Je wist niet wat er met je gebeurde. En als je voor de tweede keer geboren wordt, op dezelfde manier, is het een werk van God. Je bent van boven geboren. Geboren door de Geest van God. Het is een krachtig, transformerend werk van God. Wat uit het vlees geboren is, is vlees. Dat is de eerste geboorte, geboren uit vlees is vlees. Wat uit de Geest geboren wordt, is geest. Je bent een geestelijk persoon als je opnieuw geboren bent. Er is een enorm, enorm verschil tussen iemand die wedergeboren is en iemand die niet wedergeboren is. De persoon die niet wedergeboren is, is vlees. De wedergeborene is geest, is een geestelijk persoon, een met de Geest vervuld persoon. Wat uit het vlees geboren is, uit de wil van de mens, is vlees. Maar als we opnieuw geboren worden, worden we niet geboren uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van de mens, maar uit God, Johannes één vers 13. We zijn niet geboren uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van de mens, maar uit God. Niet geboren uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van de mens, maar uit God. Het is een daad van God. Het is iets wat wij niet kunnen doen. Alleen God kan het doen.
We moeten onthouden dat we van nature totaal verdorven zijn. We waren in Adam en toen Adam zondigde, zondigde jij en ik. En zo worden we in de baarmoeder verwekt, zondaars die al zondigden voordat we werden geboren. Maar we hebben niet alleen gezondigd voordat we geboren zijn, maar we hebben ook een zondige natuur, een gevallen natuur met de neiging om te zondigen. Zondigen is gemakkelijk. Er is niets dat een mens makkelijker kan doen dan zondigen. Probeer maar eens niet te zondigen en kijk hoe moeilijk het is om te stoppen. (...) Gemakkelijk voor de mens die niet wedergeboren is. Er is een totale verdorvenheid en een totaal onvermogen om ook maar één stap naar God te zetten. Totaal onvermogen. Je kunt niet eens één stap in de richting van God zetten zonder Gods hulp, want van nature doe je wat Adam deed toen God in de hof kwam: je loopt weg van God. Dat is wat we allemaal doen. We rennen weg. We willen niet dat deze man als God over ons regeert. We rennen van Hem weg. Er is dus God voor nodig om ons gewillig te maken op de dag van Zijn heirkracht. God moet in ons leven komen en ons veranderen zodat we verlangen om gezaligd te worden. God moet verlossing op ons toepassen. We moeten hier niet alleen een algemene roeping van het Evangelie horen, maar we moeten de inwendige roeping horen, de machtige roeping van Gods Geest. De roeping die de doden opwekt. De doden zullen horen de stem van de Zoon van God en leven. Het is niet iets wat wij kunnen doen.
Het is een machtig werk van God. En toch moet u opnieuw geboren worden. En Jezus zegt dat u opnieuw geboren moet worden. En Jezus zegt dat u opnieuw geboren moet worden, zodat u zou beseffen dat u opnieuw geboren moet worden. En dat als u niet opnieuw geboren wordt, u verloren zult gaan. Dus u moet opnieuw geboren worden. En u kunt niet zomaar zeggen: Nou, ik kan er niets aan doen. U moet opnieuw geboren worden.
Wat gebeurt er als iemand wedergeboren wordt?
Wat gebeurt er als iemand wedergeboren wordt? Als u opnieuw geboren wordt, sterft u. U sterft aan het oude leven. De oude man en de oude vrouw sterven. Het is dus echt radicaal om de dood erbij te betrekken en niet alleen de dood, maar de begrafenis. U sterft en u begraaft de oude mens. En niet alleen dood en begraven, maar het houdt ook een opstanding in. En u staat op, nieuwe mensen, nieuwe mannen, nieuwe vrouwen. Dood, begrafenis en opstanding. De oude mens moet sterven en begraven worden. Wat een enorme verandering. Paulus zegt tegen ons in Romeinen zes: Stel uzelf voor als dood voor de zonde, maar levend voor God, door Jezus Christus, onze Heere. Gekruisigd met Christus, toch leeft u. U moet de oude mens kruisigen. Waardoor de wereld aan mij gekruisigd is en ik aan de wereld. Dus u sterft. U bent begraven in het oude leven. De wereld is aan u gekruisigd en u staat op. U bent met Christus opgestaan tot een nieuw leven. U bent dood en u leeft tegelijkertijd. Dood voor het oude leven, voor de oude manieren, maar levend voor God. Levend voor geestelijke werkelijkheden, levend voor het hemelse leven. En nu is het leven dat u hebt een leven dat verborgen is met Christus in God. Christus is uw leven. Dat is wonderlijk, nietwaar? Christus is uw leven en uw leven is verborgen met Christus in God.
U bent hemelsgezind. Als iemand opnieuw geboren wordt, komt God in uw hart wonen. Het is niet iets kleins. Het is iets enorms. God komt in u wonen. Gods Heilige Geest komt in uw hart wonen. En iedere christen is een persoon die is opgenomen door de Geest. Elke christen is een tempel. Een tempel is een huis van God. En God woont in u door Zijn Geest. Dus als u vandaag een christen bent, dan woont God, de Heilige Geest, in uw hart. Dat zegt dus iets enorms. God in u, Gods kracht in u. God die u in staat stelt om de zonde te overwinnen, om de slavernij van de zonde te overwinnen, om te sterven aan de zonde. Enorm wat een verandering er plaatsvindt als God in iemands leven komt. (...)
Iemand die wedergeboren is... de Bijbel zegt dat als een man, een vrouw, in Christus is, hij een nieuw schepsel en een nieuw wezen is. De oude dingen zijn voorbijgegaan. Zie, alle dingen zijn nieuw gemaakt. Het oude leven is voorbijgegaan. U bent een nieuw schepsel, een nieuw mens, een tempel van de Heilige Geest, door God ingesloten, voor altijd met God verbonden en u zult nooit meer van Hem gescheiden worden. God woont in u, het oude is voorbijgegaan, het oude leven met alles wat erbij hoort is voorbijgegaan. U bent een nieuwe man en een nieuwe vrouw in Christus Jezus. De nieuwe geboorte is dus niet iets kleins. Het is enorm, het is radicaal en het is essentieel.
Wat volgt er uit de nieuwe geboorte?
Wat volgt er uit de nieuwe geboorte? Meteen als u wedergeboren bent, bent u veranderd. U bent een nieuw mens, u bent werkelijk bekeerd. En het eerste is dat u in Jezus gelooft. Hier ligt het verschil tussen een calvinist en een arminiaan. Wat komt eerst, geloof of de nieuwe geboorte? De arminiaan zegt: Geloof, je gelooft in Jezus en dan ben je wedergeboren. Een calvinist zegt: Nee, je kunt niet in Jezus geloven als je dood bent in je zonden. Je wordt opnieuw geboren en dus geloof je in Jezus en bekeer je je.
Het eerste wat er gebeurt als u wedergeboren bent, en dat gebeurt meteen als u wedergeboren bent, er zit geen tijdsverschil tussen, is dat u in Jezus gelooft als uw Zaligmaker. Zaligmakend geloof. We kunnen onszelf niet zalig maken. We hebben God nodig om ons zalig te maken. We hebben Christus nodig als onze Zaligmaker. En door geloof ontvangen en omhelzen we de Heere Jezus Christus Die ons in het evangelie om niet wordt aangeboden. Totdat we wedergeboren zijn, willen we niet in Jezus geloven, weigeren we in Jezus te geloven, verwerpen we Jezus Christus. Maar als we wedergeboren zijn, zijn we bereid om de Heer Jezus Christus te ontvangen en te omhelzen als onze persoonlijke Verlosser. De arminiaan zegt, God is hulpeloos totdat jij de beslissing neemt. Zodra je de beslissing neemt, komt God in je leven. Het is allemaal aan jou. Dus als het arminiaanse waar is, dan heeft het geen zin om voor een onbekeerd persoon te bidden, omdat de onbekeerde persoon eerst een beslissing moet nemen voordat God kan handelen. Als iemand bidt, is hij altijd een calvinist. Hij gelooft in de soevereiniteit van God en de macht van God, niet in de soevereiniteit van de wil van de mens. De arminiaan zegt: Je moet de eerste beslissing nemen, je moet de eerste stap zetten. Maar hoe kun je de eerste stap zetten als je dood bent in overtredingen en zonden? U wordt levend gemaakt, die dood was in overtredingen en zonden. Maar nu bent u door genade gered, en dat niet uit uzelf, het is een gave van God, niet uit werken. Opdat niemand roemt. Er is geen plaats voor roemen in de christen. Er is geen plaats om te zeggen: ik heb dit gedaan, ik heb dat gedaan, ik heb voor Jezus gekozen, ik heb de beslissing genomen, ik heb de eerste stap gezet. Nee, nee, nee. God zette de eerste stap. En zonder God die de eerste stap zette, zou jij die nooit zetten. Dus het eerste is de nieuwe geboorte, en dan meteen het geloof.
En dan ook berouw. En wat komt eerst geloof of bekering? Je zou logisch gezien kunnen denken: bekering, je afkeren van zonde tot God. Daar zit een soort logica in. Maar je kunt je nooit echt van zonde tot God bekeren totdat je bij het kruis komt, en bij het kruis zie je je zonden zoals ze werkelijk zijn en zie je Christus zoals Hij werkelijk is. Geloof en berouw zijn twee kanten van dezelfde medaille. Je kunt het ene niet hebben zonder het andere. Je gelooft in Jezus en bekeert je van je zonden. En je keert je af van je zonden met het volle doel om nieuwe gehoorzaamheid na te streven. Je keert je af van je zonden met verdriet, met haat voor de zonde. Je haat je zonde en je wendt je ervan af tot God in geloof en berouw. Geloof en bekering volgen dus op de nieuwe geboorte.
En er komt zekerheid. Soms meer zekerheid, soms minder. Soms verliezen mensen hun zekerheid. Dan krijgen ze het weer. Sommige mensen hebben nooit last van twijfels. Andere mensen hebben veel last van twijfels. Paulus heeft het in Efeziërs hoofdstuk één, vers 13, over de verzegeling van de Geest. Daarna geloofde je dat je verzegeld was met de Heilige Geest. Sommige mensen leren ten onrechte dat de verzegeling een hele tijd na je geloof komt. Maar je kunt uit Efeziërs één zien dat Paulus het heeft over alle Efeziërs, alle Efeziërs aan wie hij schreef, die in Jezus geloofden en verzegeld werden door de Geest. Het plafond van de Geest is dus de inwoning van de Geest. En als de Geest in ons hart woont, getuigt hij met onze geest dat we kinderen van God zijn. En dus is daar een mate van zekerheid. Maar het kan groter of minder groot zijn en er kunnen speciale ervaringen zijn van een grotere zekerheid die binnenkomt, een dramatische zekerheid die op een bepaald moment in ons leven komt. En dat is prachtig. En we moeten allemaal meer en meer zekerheid zoeken. Doe moeite om je roeping en verkiezing zeker te maken. Steek er moeite en energie in om er zeker van te zijn dat je echt een christen bent. Dus de verzegeling van de Geest is dan het getuigenis van de Geest, de Geest die met onze geest getuigt dat we kinderen van God zijn en ons in staat stelt om te roepen: Abba Vader. Verzekering.
En vereniging met Christus. Als de Geest in je hart komt, ben je verenigd met Christus. Christus woont in jou door zijn Geest, Christus in jou, de hoop der heerlijkheid. Je bent een tak in de wijnstok en je moet je kracht, je sap, als het ware uit de wijnstok halen, die Christus is. Op die manier word je gesterkt in het geloof.
Wedergeboren zijn betekent dat je geheiligd bent, definitief, indrukwekkend geheiligd. Er vindt een grote breuk met de zonde plaats op het moment van wedergeboorte, maar vanaf dat moment vindt er een voortgaande heiliging plaats, waarbij je meer en meer sterft aan de zonde en leeft naar gerechtigheid.
Als je wedergeboren bent, heb je een nieuw begrip van de Bijbel. Voorheen was het een grotendeels gesloten boek, maar nu spreekt het tot je. Je leest het en verzen vallen op en God spreekt tot je hart en Hij brengt je troost en soms berispt Hij je. Het boek is geen dood boek, het leeft. Gods Woord leeft. Wanneer de Geest het in je hart toepast, heb je de verlichting van Gods Geest, zodat je een voortdurende wisselwerking met God hebt. Je bidt tot God en God spreekt tot je door Zijn Woord. En zo mediteer je over de Heilige Schrift. En terwijl je mediteert over de Schrift, past God het toe op je hart en maakt het persoonlijk voor je. En dan heb je een genoegen in de dingen van God. Ooit was het saai, maar nu is het een genoegen. Je grootste genoegen. Je dorst naar God en naar Zijn aanwezigheid. Je hongert naar God. Je voedt je graag met Jezus Christus. Je verlangt boven alles naar de gevoelde aanwezigheid van de Heere, je wilt dicht bij Hem zijn. En voor jou, getuige aan de kant van de Heer, schaam je je niet voor Christus. Je staat voor Hem. Soms zijn we ervan overtuigd dat we niet zoveel voor Hem staan als we zouden moeten. En dat is inderdaad waar. Maar we willen wel voor Hem staan en aan Zijn kant getuigen.
En als wedergeboren mens doe je goede werken. Jezus zei dat zelfs het geven van een beker koud water aan iemand, omwille van Jezus, niet onbeloond zal blijven. Je doet wat je kunt om te helpen, lief te hebben, te zorgen, met anderen te delen, je vrienden te steunen. Je draagt elkaars lasten en zo vervul je de wet van Christus.
En je bent hemelsgezind. Je hart is op de hemel gericht. En je hebt die hoop, hoop op de hemel als een anker voor de ziel, zeker en standvastig, vastgezet binnen het voorhangsel.
William MacLeod, 9 juli 2023
Dit artikel: viewtopic.php?p=1104338#p1104338 over hetzelfde onderwerp laat zich goed begrijpen.
Mogelijk dat Valcke via een vergelijking van beide artikelen zijn bedoeling met het plaatsen kan verduidelijken?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Hij is een bekend en geacht leraar (predikant) in de Free Church Continuing in Schotland.
Leerstellig is er geen verschil met de Free Presbyterian Church, overigens.
'plafond' was een vertaalfout van het vertaalprogramma. (De meeste grotere fouten heb ik wel gecorrigeerd, maar deze fout was aan mijn aandacht ontsnapt.) Wanneer je zover gekomen bent, heb je het in elk geval gelezen!
Het stuk gaat over wedergeboorte in enge zin, terwijl het laatste deel gaat over wat er uit deze nieuwe geboorte volgt.refomart schreef:Ik vind dit een moeilijk artikel. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier van alles wordt geponeerd, zonder een logisch verband, waardoor ten minste de schijn wordt opgeroepen dat rechtvaardigmaking en heiligmaking vermengd raken.
Ik vond het stuk juist zeer helder. Wedergeboorte, het zaligmakend geloof, bekering en de vruchten worden bij elkaar gehouden (wel onderscheiden, maar niet gescheiden).
M.i. is dit Schriftuurlijk en ook geheel in lijn met de reformatoren, de Dordtse Leerregels en de kanttekeningen in de Statenvertaling.
Over de rechtvaardigmaking wordt in dit stuk niet expliciet gesproken, wel over het zaligmakend geloof - daarmee is de rechtvaardigmaking natuurlijk zeer nauw verbonden.
Het was overigens mijn doel niet om over het stuk te discussiëren en dat ga ik niet doen.
Het feit dat het tegenspraak oproept, zegt mij overigens wel weer iets.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik respecteer je besluit om er niet over in discussie te gaan. Evenwel wil ik één ding wel voor het voetlicht brengen en dat is de volgorde wedergeboorte – geloof. Daar staat van: Hier ligt het verschil tussen een calvinist en een arminiaan. Wat komt eerst, geloof of de nieuwe geboorte? De arminiaan zegt: Geloof, je gelooft in Jezus en dan ben je wedergeboren. Een calvinist zegt: Nee, je kunt niet in Jezus geloven als je dood bent in je zonden.Valcke schreef: ↑31 jul 2023, 19:46Hij is een bekend en geacht leraar (predikant) in de Free Church Continuing in Schotland.
Leerstellig is er geen verschil met de Free Presbyterian Church, overigens.
'plafond' was een vertaalfout van het vertaalprogramma. (De meeste grotere fouten heb ik wel gecorrigeerd, maar deze fout was aan mijn aandacht ontsnapt.) Wanneer je zover gekomen bent, heb je het in elk geval gelezen!Het stuk gaat over wedergeboorte in enge zin, terwijl het laatste deel gaat over wat er uit deze nieuwe geboorte volgt.refomart schreef:Ik vind dit een moeilijk artikel. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier van alles wordt geponeerd, zonder een logisch verband, waardoor ten minste de schijn wordt opgeroepen dat rechtvaardigmaking en heiligmaking vermengd raken.
Ik vond het stuk juist zeer helder. Wedergeboorte, het zaligmakend geloof, bekering en de vruchten worden bij elkaar gehouden (wel onderscheiden, maar niet gescheiden).
M.i. is dit Schriftuurlijk en ook geheel in lijn met de reformatoren, de Dordtse Leerregels en de kanttekeningen in de Statenvertaling.
Over de rechtvaardigmaking wordt in dit stuk niet expliciet gesproken, wel over het zaligmakend geloof - daarmee is de rechtvaardigmaking natuurlijk zeer nauw verbonden.
Het was overigens mijn doel niet om over het stuk te discussiëren en dat ga ik niet doen.
Het feit dat het tegenspraak oproept, zegt mij overigens wel weer iets.
Calvijn, in zijn verklaring van Joh 1 vs 13 spreekt ook over de volgorde: wedergeboorte – geloof. Maar laat daar gelijk op volgen: Nochtans schijnt de evangelist averechts de wedergeboorte voor het geloof te stellen, daar ze toch veeleer een vrucht van het geloof is. Om vervolgens in te gaan op de volgorde: geloof – wedergeboorte. Van daar dat hij besluit met het volgende:
Calvijn schreef:Doch men kan ook een andere onderscheiding maken, die nog helderder en minder bezwaarlijk is. Als immers de Heere in ons het geloof werkt, wederbaart Hij ons heimelijk en op een verborgen en voor ons onbekende wijze. Is dat geloof ons nu geschonken, dan grijpen wij met een levendig gevoel onzer consciëntie niet alleen de aanneming tot kinderen aan, maar ook de nieuwigheid des levens en andere gaven des Heiligen Geestes. Want daar het geloof Christus aanneemt, leidt het ons ook enigermate tot het bezit van al zijne goederen.
Zodoende beginnen wij voor ons bewustzijn niet eerder kinderen Gods te worden dan nadat wij geloven.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Klopt. Dit vind ik inderdaad een wat minder genuanceerde uitspraak in het gedeelte dat ik plaatste.refomart schreef: ↑31 jul 2023, 20:22Ik respecteer je besluit om er niet over in discussie te gaan. Evenwel wil ik één ding wel voor het voetlicht brengen en dat is de volgorde wedergeboorte – geloof. Daar staat van: Hier ligt het verschil tussen een calvinist en een arminiaan. Wat komt eerst, geloof of de nieuwe geboorte? De arminiaan zegt: Geloof, je gelooft in Jezus en dan ben je wedergeboren. Een calvinist zegt: Nee, je kunt niet in Jezus geloven als je dood bent in je zonden.Valcke schreef: ↑31 jul 2023, 19:46Hij is een bekend en geacht leraar (predikant) in de Free Church Continuing in Schotland.
Leerstellig is er geen verschil met de Free Presbyterian Church, overigens.
'plafond' was een vertaalfout van het vertaalprogramma. (De meeste grotere fouten heb ik wel gecorrigeerd, maar deze fout was aan mijn aandacht ontsnapt.) Wanneer je zover gekomen bent, heb je het in elk geval gelezen!Het stuk gaat over wedergeboorte in enge zin, terwijl het laatste deel gaat over wat er uit deze nieuwe geboorte volgt.refomart schreef:Ik vind dit een moeilijk artikel. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier van alles wordt geponeerd, zonder een logisch verband, waardoor ten minste de schijn wordt opgeroepen dat rechtvaardigmaking en heiligmaking vermengd raken.
Ik vond het stuk juist zeer helder. Wedergeboorte, het zaligmakend geloof, bekering en de vruchten worden bij elkaar gehouden (wel onderscheiden, maar niet gescheiden).
M.i. is dit Schriftuurlijk en ook geheel in lijn met de reformatoren, de Dordtse Leerregels en de kanttekeningen in de Statenvertaling.
Over de rechtvaardigmaking wordt in dit stuk niet expliciet gesproken, wel over het zaligmakend geloof - daarmee is de rechtvaardigmaking natuurlijk zeer nauw verbonden.
Het was overigens mijn doel niet om over het stuk te discussiëren en dat ga ik niet doen.
Het feit dat het tegenspraak oproept, zegt mij overigens wel weer iets.
Calvijn, in zijn verklaring van Joh 1 vs 13 spreekt ook over de volgorde: wedergeboorte – geloof. Maar laat daar gelijk op volgen: Nochtans schijnt de evangelist averechts de wedergeboorte voor het geloof te stellen, daar ze toch veeleer een vrucht van het geloof is. Om vervolgens in te gaan op de volgorde: geloof – wedergeboorte. Van daar dat hij besluit met het volgende:Calvijn schreef:Doch men kan ook een andere onderscheiding maken, die nog helderder en minder bezwaarlijk is. Als immers de Heere in ons het geloof werkt, wederbaart Hij ons heimelijk en op een verborgen en voor ons onbekende wijze. Is dat geloof ons nu geschonken, dan grijpen wij met een levendig gevoel onzer consciëntie niet alleen de aanneming tot kinderen aan, maar ook de nieuwigheid des levens en andere gaven des Heiligen Geestes. Want daar het geloof Christus aanneemt, leidt het ons ook enigermate tot het bezit van al zijne goederen.
Zodoende beginnen wij voor ons bewustzijn niet eerder kinderen Gods te worden dan nadat wij geloven.
Waarbij we wel moeten bedenken dat William MacLeod spreekt over wedergeboorte in enge zin, terwijl Calvijn doorgaans - zo ook de Nederlandse Geloofsbelijdenis - spreekt over wedergeboorte in ruime zin, wat nagenoeg identiek is aan bekering en heiligmaking.
Verder is m.i. wel duidelijk wat hij bedoelt met het verschil tussen een calvinist en een arminiaan. Ook klopt het dat de Dordtse Leerregels deze volgorde (wedergeboorte-geloof) aanhouden.
Verder geloof ik dat dit niet een echt verschilpunt kan en mag zijn, zolang we slechts spreken over een verschil in orde, en niet een verschil in tijd.
Dat laatste (een verschil in tijd) is nu juist dat deze auteur weerspreekt. Dat is m.i. ook Schriftuurlijk. Ik ken geen Schriftplaats waar een wedergeboorte geleerd wordt dat niet terstond gepaard gaat met het zaligmakend geloof en ware bekering.
-
- Verbannen
- Berichten: 8382
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Hervormd Kerkblad Voetius onder Sprang:
Er staan zes diensten vermeld. Bij de kerkenraad is het signaal binnengekomen dat er wel wat meer lofliederen gezongen mogen worden. Nu dan is er wekelijks een uitgelezen kans om naast de ochtenddienst de avonddienst te bezoeken. Daar zijn steeds enkele plekken over. En dan zitten er steevast lofliederen bij die nog mooier klinken als ze ook door wat meer mensen gezongen worden.
Er staan zes diensten vermeld. Bij de kerkenraad is het signaal binnengekomen dat er wel wat meer lofliederen gezongen mogen worden. Nu dan is er wekelijks een uitgelezen kans om naast de ochtenddienst de avonddienst te bezoeken. Daar zijn steeds enkele plekken over. En dan zitten er steevast lofliederen bij die nog mooier klinken als ze ook door wat meer mensen gezongen worden.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Bourdon16 schreef: ↑05 aug 2023, 08:32 Hervormd Kerkblad Voetius onder Sprang:
Er staan zes diensten vermeld. Bij de kerkenraad is het signaal binnengekomen dat er wel wat meer lofliederen gezongen mogen worden. Nu dan is er wekelijks een uitgelezen kans om naast de ochtenddienst de avonddienst te bezoeken. Daar zijn steeds enkele plekken over. En dan zitten er steevast lofliederen bij die nog mooier klinken als ze ook door wat meer mensen gezongen worden.

- Maanenschijn
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Haha, Hervormde Humor!Bourdon16 schreef:Hervormd Kerkblad Voetius onder Sprang:
Er staan zes diensten vermeld. Bij de kerkenraad is het signaal binnengekomen dat er wel wat meer lofliederen gezongen mogen worden. Nu dan is er wekelijks een uitgelezen kans om naast de ochtenddienst de avonddienst te bezoeken. Daar zijn steeds enkele plekken over. En dan zitten er steevast lofliederen bij die nog mooier klinken als ze ook door wat meer mensen gezongen worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5209
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
95. Vraag: Aan wie moet de Doop bediend worden?
Antwoord: De Doop moet niet bediend worden aan mensen buiten de zichtbare kerk, voordat zij hun
geloof in Christus en hun gehoorzaamheid aan Hem belijden (1); maar de kinderen van de leden van
de zichtbare kerk dienen gedoopt te worden (2).
1) Handelingen 2:38-41; Handelingen 8:12,36-38. 2) Genesis 17:7-11; Handelingen 16:30-34; Kolossenzen 2:11-12.
Kleine Catechismus van Westminster (1648)
Antwoord: De Doop moet niet bediend worden aan mensen buiten de zichtbare kerk, voordat zij hun
geloof in Christus en hun gehoorzaamheid aan Hem belijden (1); maar de kinderen van de leden van
de zichtbare kerk dienen gedoopt te worden (2).
1) Handelingen 2:38-41; Handelingen 8:12,36-38. 2) Genesis 17:7-11; Handelingen 16:30-34; Kolossenzen 2:11-12.
Kleine Catechismus van Westminster (1648)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"