Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bauke schreef:
Als je een preekjas aantrekt, je hoofd wat scheef, galmend praat met een aparte preekstem en verouderde taal gebruikt, dan krijg je beroepen uit de meer rechtse richting.

Als je een jacquet aantrekt, met een lichtgrijze broek, normaal Nederlands praat, zodat iedereen je kan begrijpen, dan krijg je beroepen uit een andere kant.

Ik neem aan dat we daar met z'n allen niet geschokt door zijn, dat is gewoon hoe het werkt.
Wat is je bedoeling van deze posting?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:
Bauke schreef:
Als je een preekjas aantrekt, je hoofd wat scheef, galmend praat met een aparte preekstem en verouderde taal gebruikt, dan krijg je beroepen uit de meer rechtse richting.

Als je een jacquet aantrekt, met een lichtgrijze broek, normaal Nederlands praat, zodat iedereen je kan begrijpen, dan krijg je beroepen uit een andere kant.

Ik neem aan dat we daar met z'n allen niet geschokt door zijn, dat is gewoon hoe het werkt.
Wat is je bedoeling van deze posting?
Dient geen enkel doel.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom niet? Het doel is voor mij overduidelijk. Het is gewoon een antwoord of het om de inhoud of om de vorm gaat. De verschillen in de Gereformeerde Gemeenten gaan vooral over de vorm. Hoe aparter, hoe rechtser. Zo simpel is het. Daarnaast zijn er nog kleine verschillen in de openheid naar de hoofdstroomcultuur, maar die verschillen zijn marginaal. Er is een klein verschil in wereldgelijkvormigheid, die is links en rechts verschillend ontwikkeld, waarbij er rechts een groter verschil is tussen door de weeks en op zondag.

Daarnaast is er nog een verschil in het aanbod van genade, maar dat valt nauwelijks op voor de meeste luisteraars.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

IJdelheid der ijdelheden, zegt de Prediker; ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid. (Prediker 1: 2)

Wie vatte kan, die vatte het!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

In de SV staan ook oude woorden en juist als mensen die taal gewend zijn die weten misschien niet anders hoe te verwoorden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:IJdelheid der ijdelheden, zegt de Prediker; ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid. (Prediker 1: 2)

Vanitas vanitatum, omnia vanitas. Zoveel is nog wel blijven hangen van lessen van dr. C.N de Niet.

Het is maar net hoe je het wilt opvatten, @Jantje.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:IJdelheid der ijdelheden, zegt de Prediker; ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid. (Prediker 1: 2)

Vanitas vanitatum, omnia vanitas. Zoveel is nog wel blijven hangen van lessen van dr. C.N de Niet.

Het is maar net hoe je het wilt opvatten, @Jantje.
Ik heb les gehad van dr. C.A. de Niet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GGotK schreef: Ik heb les gehad van dr. C.A. de Niet.
En, is er wat blijven hangen. Toen ik les van hem had, was het nog drs. De Niet.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
En, is er wat blijven hangen. Toen ik les van hem had, was het nog drs. De Niet.
Inmiddels een oud-collega.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ambtenaar schreef:
Ik denk dat hij toen inderdaad nog drs was. Eerlijk gezegd ken ik alleen nog allerlei rijtjes met naamvallen en zijn bekende grapje over de 'vrijgemaakte' slaaf, dus bij jou is er meer blijven hangen. Ik heb er 2 jaar met veel plezier les van gehad, laat ik dat in ieder geval benadrukken. Mijn excuses voor deze persoonlijke noot.
Forummer

Bericht door Forummer »

DDD schreef:Waarom niet? Het doel is voor mij overduidelijk. Het is gewoon een antwoord of het om de inhoud of om de vorm gaat. De verschillen in de Gereformeerde Gemeenten gaan vooral over de vorm. Hoe aparter, hoe rechtser. Zo simpel is het. Daarnaast zijn er nog kleine verschillen in de openheid naar de hoofdstroomcultuur, maar die verschillen zijn marginaal. Er is een klein verschil in wereldgelijkvormigheid, die is links en rechts verschillend ontwikkeld, waarbij er rechts een groter verschil is tussen door de weeks en op zondag.

Daarnaast is er nog een verschil in het aanbod van genade, maar dat valt nauwelijks op voor de meeste luisteraars.
Omdat er vanuit gegaan wordt, dat circa 90% van de hoorders onbekeerd zal blijven, wordt de gemeente ook op die manier aangesproken en raken de mensen eraan gewend, gaan ze zichzelf ook zo zien. En als ze dan wat bekende klanken horen in de prediking, is het al snel goed.

Maar moet een predikant de hoorders niet dwingen tot Christus, appelleren, toeroepen, de genade ruimschoots uitstallen? Aan onze God ligt het niet hoor!

Men gaat zo prat op een separerende prediking, maar is naast separeren juist appelleren niet heel hoogst broodnodig?

Wat dat betreft zijn de verschillen binnen de GerGem echt groot.

Afgelopen voorjaar hadden wij een predikant met jacquet en streepbroek, maar mensen wat kon die man Christus aanprijzen! Wat een voeding voor de ziel ook.

Het grote verschil maakt mij oprecht verdrietig. Er wordt zoveel geklaagd dat we nog maar zo weinig van het werk van de Heilige Geest zien. Nou ik zie wel degelijk om me heen een soort opwekking onder dertigers. Maar die vertrekken allemaal uit de GerGem. Die houden het niet uit onder zo'n zuinige prediking. Die krijgen geen voedsel voor hun ziel.

Onlangs hadden wij een leespreek, van een bekende predikant die nog geen 100 jaar geleden geboren was. Daar werdt letterlijk gezegd dat met Pinksteren de Heilige Geest 3000 mensen in 1 keer bekeerde, maar dat het tegenwoordig een wonder is als er met 3000 preken 1 mens bekeerd wordt. Verstaan we dan de kracht van de Heilige Geest nog wel?

Is het dan alleen maar ellende in de GerGem? Nee gelukkig niet. Maar het laat wel zien hóé groot de verschillen zijn. En dan hoop ik oprecht dat de studenten toch mogen leren om een evenwichtige prediking te laten horen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

De karikaturen vliegen om de oren en de frustratie druipt er vanaf. Met zo’n visie kun je vermoedelijk met 90% van de preken en predikanten (van nu en uit het verleden van de GG) niets.

Het komt bijna in al je bijdragen hier naar voren. “Fijn” dat je na refoweb een nieuw platform gevonden hebt. Hier kun je er wel veel van jouw richting vinden, waarbij de meesten overigens na kortere of langere tijd de GG de rug toekeren. Dat schrijf je ook zelf.

Overigens zou het goed zijn om te bedenken waarom onze voorouders ooit van de Hervormde Kerk zijn afgescheiden en overgegaan zijn tot de GG (of voorlopers). Dat is een spiegelbeeld verhaal met dat van jou.

Ik ben wat scherp, maar dat zijn jouw bijdragen ook, dus dat moet wel kunnen lijden, toch?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zeker, @Erasmiaan. Ik ben het volkomen met je eens.

Overigens wordt ik nu wel nieuwsgaring naar de gemeente waar @Forummer kerkt. Waar zou dat nou toch zijn?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig

Bericht door Mistig »

Erasmiaan schreef:De karikaturen vliegen om de oren en de frustratie druipt er vanaf. Met zo’n visie kun je vermoedelijk met 90% van de preken en predikanten (van nu en uit het verleden van de GG) niets.

Het komt bijna in al je bijdragen hier naar voren. “Fijn” dat je na refoweb een nieuw platform gevonden hebt. Hier kun je er wel veel van jouw richting vinden, waarbij de meesten overigens na kortere of langere tijd de GG de rug toekeren. Dat schrijf je ook zelf.

Overigens zou het goed zijn om te bedenken waarom onze voorouders ooit van de Hervormde Kerk zijn afgescheiden en overgegaan zijn tot de GG (of voorlopers). Dat is een spiegelbeeld verhaal met dat van jou.

Ik ben wat scherp, maar dat zijn jouw bijdragen ook, dus dat moet wel kunnen lijden, toch?
Ik vind het serieus wel jammer dat je zo'n reactie geeft.

De bijdrage van @Forummer is niet lelijk ofzo. Ook niet onnodig scherp. Wel duidelijk en vol emotie.
Je proeft er inderdaad wat frustratie in door, die ik overigens ook herken... En volgens mij zijn het geen karikaturen. Want er is toch verschil tussen bijvoorbeeld de prediking van de puriteinen en de prediking van de huidige GerGem predikanten?
En het mag toch geuit worden als je hier zorgen over hebt?

Ik kan ook nooit zoveel met van die geïrriteerde en lelijke posts, waarin de GerGem wordt lelijk gemaakt.
Het is namelijk ook een stukje van Gods kerk.
Maar dat is hier toch helemaal niet aan de orde?

Overigens is de GerGem één van de weinige "afgescheiden" kerken die niet zelf is weggegaan. Juist de GG bestaat uit een samenvoeging van twee kerken die, min of meer, uit de kerk gezet zijn.
Ook is het één van de weinige "afgescheiden" kerken die juist is ontstaan uit een fusie en niet uit een afscheiding.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef:De karikaturen vliegen om de oren en de frustratie druipt er vanaf. Met zo’n visie kun je vermoedelijk met 90% van de preken en predikanten (van nu en uit het verleden van de GG) niets.

Je bent niet 'wat scherp', je gaat totaal niet in op de posting en gaat in op de persoon.
Ik herken, helaas, helaas, veel van wat Forummer schrijft. Ook ik ben opgegroeid met 'mocht het nog eens komen staan te gebeuren dat er nog eentje'. Daar moeten we m.i. eerlijk over kunnen spreken en samen constateren, hoop ik van harte, dat dit een uitzondering zou zijn. Want onze Heere is geen karig God.
Plaats reactie