Gefeliciteerd!
Grote vreugden
Re: Grote vreugden
Van harte gefeliciteerd!
In ieder geval: Kaleb betekent in het Hebreeuws 'hond'. Samen met Jezus/Jozua kwam Kaleb in het beloofde land, Numeri 13/14.
Gelukkig is de naamsassociatie wat verschoven.
Ik hoorde er gisteren nog een bijzondere preek over. Van ds. Maljaars. Een voor mij onbekende dominee, maar die zeker studie had gemaakt van zijn tekst. De preek was zo grondig, dat ik even dacht dat het een preek van ds. Kattenberg was, maar de psalmen waren daar te weinig creatief voor gekozen.
In ieder geval: Kaleb betekent in het Hebreeuws 'hond'. Samen met Jezus/Jozua kwam Kaleb in het beloofde land, Numeri 13/14.
Het is een homoniem. Het Hebreeuwse woord betekent ook trouw.
(Waarom type ik dit eigenlijk in een felicitatie gesprek?)
(Waarom type ik dit eigenlijk in een felicitatie gesprek?)
Van harte gefeliciteerd @Parsifal en mw Parsifal!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dat past ook wel bij hond.
Hartelijk dank allemaal. Inderdaad niet vernoemd in de eerste naam, al is Kaleb/Caleb geen ongewone naam onder Christenen in Indonesie.
De tweede en derde naam zijn wel vermannelijkingen van de namen van zijn omas.
De naam betekent hond of trouw. Beide mooi voor ons
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
- Verbannen
https://www.babynamen.nl/naam/kaleb/
De naam betekent 'trouw, loyaal, van ganser harte en hond'
In Engelstalige landen is het onder christenen een meer voorkomende naam. Ik lees op deze site dat het ook in Nederland populairder wordt. Al is 11 keer in 2023 ook niet echt veelvoorkomend.
Van harte gefeliciteerd!parsifal schreef: ↑26 aug 2024, 20:01 Hartelijk dank allemaal. Inderdaad niet vernoemd in de eerste naam, al is Kaleb/Caleb geen ongewone naam onder Christenen in Indonesie.
-
Ik wist niet eens wat de naam betekent. Een naam kan je toch ook mooi vinden puur vanwege de naam? Ik vind K/Caleb gewoon een hele mooie naam.DDD schreef: ↑26 aug 2024, 18:57 Van harte gefeliciteerd!
Ik hoorde er gisteren nog een bijzondere preek over. Van ds. Maljaars. Een voor mij onbekende dominee, maar die zeker studie had gemaakt van zijn tekst. De preek was zo grondig, dat ik even dacht dat het een preek van ds. Kattenberg was, maar de psalmen waren daar te weinig creatief voor gekozen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-
Kan je aangeven waarom je dat denkt? Hij zegt dat nergens namelijk.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2024, 20:30We weten nu in ieder geval dat @DDD een goede zondag had. Dat geeft mij ook weer een grote vreugde.![]()
![]()
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Dat is een kwestie van tekst met tekst vergelijken. Ik heb een voorkeur voor zorgvuldige preken. Daar was dit er een van. Dus ik had inderdaad een goede zondag. De psalmenkeuze kon naar mijn idee beter, maar dat is eigenlijk bijna altijd wel.
Hm, wij hadden onlangs een preek over Kaleb, waarin alleen hond werd genoemd. Dat het ook trouw kan betekenen wist ik niet. Ik vind het dan wel erg jammer dat het toen niet benoemd is.