Nee, ook niet. Als we het curatorium af gaan schaffen kan iedereen predikant worden en vertellen wat hij wil. Dat is zeker niet de bedoeling en daarom ben ik blij met het curatorium. God roept wie waar en wanneer Hij wil (dat zei ik al eerder) en als die roepstem echt is, zal die persoon ook predikant worden. (even doorgeredeneerd) Bij welk kerkverband ook. Daarmee zeg ik echter niet dat elke beslissing van het curatorium naar Gods wil is!Stofje schreef:Praktisch doorgerederneerd kan dan het gehele curatorium ook wel worden afgeschaft en dat zal toch niet de bedoeling zijn...
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G700-U10 met Tapatalk
Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Ik snap best het idee van kandidaatsgemeenten en vind het ook niet gek gedacht. Ik kan me goed voorstellen dat persoonlijke voorkeuren een rol spelen. Maar als God een kandidaat/predikant echt ergens hebben wil, buigt Hij het hart over, zodat de kandidaat/predikant ook werkelijk gaat. In dat kader passen geen kandidaatsgemeentenDDD schreef:Het is mij inderdaad niet duidelijk waarom God er een probleem mee zou moeten hebben dat beginnende predikanten niet naar iedere gemeente mogen gaan. Het lijkt erop alsof je meent dat predikanten alleen maar naar die gemeenten gaan waar God hen hebben wil, en dat zo´n regel daarom overbodig is. Maar daarmee sluit je de hele menselijke verantwoordelijkheid en de rol van de voorkeuren van de kandidaten geheel uit.Forummer schreef:Je begrijpt onze mening totaal verkeerd. Allereerst gebruik ik volgens mij wel degelijk argumenten.DDD schreef:Het zou goed zijn als je eerst even nadacht, want zo ingewikkeld is het niet, wat ik schrijf. Het is prima om van mening te verschillen, maar dat kan dan toch met argumenten?
De regels en orde in de kerk behoren tot Gods wil. De heilige Geest leidt de kerk, en regels over emeritaat en opleiding van voorgangers en over weet ik wat niet al, horen daarbij. Dat wil niet zeggen dat God met iedere regel van iedere kerk tevreden is. Dat is gegeven met het feit dat God zijn evangelie door mensen verkondigt. En mensen begaan regelmatig vergissingen en doen soms domme dingen.
Wij mogen daarom God niet van alles wat er gebeurt de schuld geven. Dat is niet in strijd met de belijdenis dat Gods voorzienigheid over alle dingen gaat. Die belijdenis sluit onze verantwoordelijkheid niet uit.
Ik zou mij zeer verbazen als in de gereformeerde traditie een oudvader oid. te vinden is die een dergelijk standpunt als dat van jullie zou verdedigen (het mag ook met een ander voorbeeld zijn). Het is eerder dopers/geestdrijverig dan gereformeerd. God werkt middellijk.
De regels en orde in de kerk behoren idd tot Gods wil. Het zou best kunnen dat God niet met alles tevreden is. Maar zou Hij niet tevreden zijn met het feit dat een kandidaat heen mag gaan waar hij wil?
Wij mogen God idd niet de schuld van alles geven, helemaal mee eens. Doe ik dat dan? Maar welke standpunten bedoel je dan?
Volgens mij snap jij onze mening niet helemaal
Het is goed mogelijk dat ik je mening niet goed snap. Misschien is het een idee om de conclusie en de argumenten daarvoor nog eens duidelijk op een rijtje te zetten, liefst met een beroep op een oudvader. Want ik ben niet de enige die hetzelfde bezwaar aanvoert.
Precies. Het hoeft niet aan de grootte van de gemeente te liggen. Kijk maar naar Stolwijk. Daar ging het ook mis met ds. De Waard. Maar toch hebben zij maar momenteel maar 467 leden en doopleden en dat aantal zat ten tijde van ds. De Waard net onder de 500. Volgens Luther de ideale gemeente...Reformer schreef:Wel orde en regelgeving wat betreft het beroepingswerk: een kerkenraad die een voordracht doet, een gemeente die daarover stemt, een brief die door een consulent ondertekend wordt versturen en uiterlijk na 3 weken een beslissing van degene die het beroep ontvangen heeft (allemaal regels die niet letterlijk uit Gods Woord komen, maar daar ook niet mee strijden), maar geen orde en regelgeving m.b.t. (te) grote gemeenten die geen kandidaat mogen beroepen (wat niet direct in Gods Woord staat, maar denk bijv. eens aan de verschillende 'categorieën' levieten, Num. 8 (kanttekening)?Nowhere schreef:Nee Forummer en ik ontkennen nergens dat God een God van orde is.Luther schreef:Precies!Reformer schreef:Dan kunnen kerkordes en andere kerkelijke regels dus bij het oud papier?
De kerk heeft binnen de kaders van Schrift en belijdenis ook het goede te zoeken voor het geheel van de kerken. Daar kan toe behoren om als kerken te besluiten dat beginnend predikanten beter niet kunnen starten in een grote gemeente. Alle grote woorden als 'gefilosofeer' en 'Gods raad doorkruisen' zijn ongepast. De Heere schakelt mensen in, met hun structuren. Ja, en soms gaat dan toch alles op de kop. Toch verbaast het me dat genoemde grote woorden nooit gebruikt worden bij alledaagse zaken als eten, of uitkijken bij het oversteken.
Ja Hij gebruikt mensen in Zijn dienst. En ja er zijn regels. Maar waar baseer je die op?
Op menselijke redenatie ... kandadaten kunnen beter niet in een grote gemeente beginnen, dus stellen we kandidaatsgemeenten in?
Of op Gods Woord? Ja Paulus liet zijn gemeentes ook niet in het ongewisse. Hij zei ook niet doe wat jullie menen te moeten doen. daar was ook structuur. Maar op een gegeven moment heeft een mens te zwijgen. En dit is nu precies zo een moment waar we het aan de Heere moeten overlaten.
En nee dan hoeven we niet het beroepingswerk op te heffen, wat een overtrokken reactie overigens, want de Heere werkt niet alleen ordelijk, maar ook middelijk. Als gemeenten hebben we daar ook een verantwoording in. Maar aan het beroepen mag geen rechten worden ontleend. Het is de Heere die roept en zend, laat het dan maar aan Hem over te doen wat Hem goed gedacht heeft te moeten doen.
En kijk dan ook gelijk naar ds. Van Eckeveld in Zeist. Die gemeente had tussen de 1400 en 1500 (doop)leden toen hij daar als predikant met geen enkele ervaring begon. Hij staat er nog...
En GGBeroopingswerk, misschien is dat wel een heel goed idee. (Over als een kandidaat van tevoren al weet waar hij heen moet)
Laatst gewijzigd door Reiziger op 17 jun 2015, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Wel aardig. Blijkbaar zijn er dus gradaties in kerkelijke orde.
Een categorie gemeenten aanwijzen kan niet, maar hoe moeten we dat dan zien, dat we geen knechten van God mogen beroepen die in een ander (door mensen ingesteld) kerkverband staan?
Overigens wordt er in sommige gemeenten best gerekend hoor.
Zo zijn er ook nu gemeenten geweest, bv een uit Zeeland, waarvan de consulent(en) waaronder een van de curatoren, de gemeente zelf geadviseerd heeft om één student niet te kandideren. Als argument werd het gebrek aan ambtelijke ervaring genoemd.
Een categorie gemeenten aanwijzen kan niet, maar hoe moeten we dat dan zien, dat we geen knechten van God mogen beroepen die in een ander (door mensen ingesteld) kerkverband staan?
Zo zijn er ook nu gemeenten geweest, bv een uit Zeeland, waarvan de consulent(en) waaronder een van de curatoren, de gemeente zelf geadviseerd heeft om één student niet te kandideren. Als argument werd het gebrek aan ambtelijke ervaring genoemd.
-
Toch gebeurt dat wel, zij het dan in iets minder gestructureerde gemeenten/kerverbandWilhelm schreef:Wel aardig. Blijkbaar zijn er dus gradaties in kerkelijke orde.
Beroepen waarvoor bedankt:
Ds. W.C. Lamain (NRC/GG) in OGG Kinderdijk: http://oudgereformeerdegemeenten.nl/voo ... hp?vID=828
Ds. J. Koster (GG) in vOGG Oldebroek: http://oudgereformeerdegemeenten.nl/voo ... hp?vID=840
Ds. A.T. van Andel (HHK) in OGG Terneuzen: http://oudgereformeerdegemeenten.nl/voo ... hp?vID=822
Ds. J. van der Sleen (vHG) in OGG Papendrecht: http://oudgereformeerdegemeenten.nl/voo ... hp?vID=718
Ds. C. Smits (CGK) in OGG Hardinxveld (1e keer): http://oudgereformeerdegemeenten.nl/gem ... php?gID=36
Beroepen die zijn aangenomen:
Ds. C. Smits (CGK) in OGG Hardinxveld (2e keer): http://oudgereformeerdegemeenten.nl/gem ... php?gID=36
De heer C.L. Onderdelinden (HEv) in vOGG Oldebroek: http://oudgereformeerdegemeenten.nl/voo ... php?vID=11
Dat verhaal op die site van ds Smits klopt niet. Hij is niet rechtstreeks vanuit de CGK overgegaan naar de OGG. Daar zitten zijn jaren in de USA nog tussen. En juist die tijd is voor Smits belangrijk geweest en dat de kerkmuren wegvielen.GGBeroopingswerk schreef:Toch gebeurt dat wel, zij het dan in iets minder gestructureerde gemeenten/kerverbandWilhelm schreef:Wel aardig. Blijkbaar zijn er dus gradaties in kerkelijke orde.
Beroepen waarvoor bedankt:
Ds. W.C. Lamain (NRC/GG) in OGG Kinderdijk: http://oudgereformeerdegemeenten.nl/voo ... hp?vID=828
Ds. J. Koster (GG) in vOGG Oldebroek: http://oudgereformeerdegemeenten.nl/voo ... hp?vID=840
Ds. A.T. van Andel (HHK) in OGG Terneuzen: http://oudgereformeerdegemeenten.nl/voo ... hp?vID=822
Ds. J. van der Sleen (vHG) in OGG Papendrecht: http://oudgereformeerdegemeenten.nl/voo ... hp?vID=718
Ds. C. Smits (CGK) in OGG Hardinxveld (1e keer): http://oudgereformeerdegemeenten.nl/gem ... php?gID=36
Beroepen die zijn aangenomen:
Ds. C. Smits (CGK) in OGG Hardinxveld (2e keer): http://oudgereformeerdegemeenten.nl/gem ... php?gID=36
De heer C.L. Onderdelinden (HEv) in vOGG Oldebroek: http://oudgereformeerdegemeenten.nl/voo ... php?vID=11
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/227 ... uratorium/
Wijze woorden van een wijze dominee.
Wijze woorden van een wijze dominee.
- Niet meer zo actief -
Een goede en lastige vraag. Wat een kerkverband betreft: Daar kiest de predikant/kandidaat zelf voor. Kandidaatgemeenten worden voor hem bepaaldWilhelm schreef:Wel aardig. Blijkbaar zijn er dus gradaties in kerkelijke orde.
Geen flauw idee hoe het werkt hoor, maar kiest de predikant/kandidaat zelf voor het kerkverband waar hij dienen mag/gaat?Forummer schreef:Een goede en lastige vraag. Wat een kerkverband betreft: Daar kiest de predikant/kandidaat zelf voor. Kandidaatgemeenten worden voor hem bepaaldWilhelm schreef:Wel aardig. Blijkbaar zijn er dus gradaties in kerkelijke orde.
Of komt dat in sommige gevallen voor? Lijkt mij erg moeilijk! Maar als je lid van een denominatie ben en je voelt een roeping ... mag je dan overstappen? Of moet je dan daar je in de weg der middelen stellen om predikant te worden ter bekwamer tijd?
Ikzelf vind dit een moeilijk punt. Als je hoort dat er heel veel ex-GG'ers in andere kerken predikant zijn geworden, terwijl er in de GG een grote nood is. Terwijl ze buiten de GG ook tot zegen zijn (geweest). En dan neem ik nu het voorbeeld van de GG, maar had net zo goed een ander kerkverband kunnen zijn.
Je kiest als het goed is zelf een kerkverband uit waar je predikant wordt. In veel gevallen is dat (denk ik) de kerk waar je bent opgegroeidNowhere schreef:Geen flauw idee hoe het werkt hoor, maar kiest de predikant/kandidaat zelf voor het kerkverband waar hij dienen mag/gaat?Forummer schreef:Een goede en lastige vraag. Wat een kerkverband betreft: Daar kiest de predikant/kandidaat zelf voor. Kandidaatgemeenten worden voor hem bepaaldWilhelm schreef:Wel aardig. Blijkbaar zijn er dus gradaties in kerkelijke orde.
Of komt dat in sommige gevallen voor? Lijkt mij erg moeilijk! Maar als je lid van een denominatie ben en je voelt een roeping ... mag je dan overstappen? Of moet je dan daar je in de weg der middelen stellen om predikant te worden ter bekwamer tijd?
Ikzelf vind dit een moeilijk punt. Als je hoort dat er heel veel ex-GG'ers in andere kerken predikant zijn geworden, terwijl er in de GG een grote nood is. Terwijl ze buiten de GG ook tot zegen zijn (geweest). En dan neem ik nu het voorbeeld van de GG, maar had net zo goed een ander kerkverband kunnen zijn.
Ik leered van Ger.Gem'ers altijd dat God je plaatste in een kerk. Vond dat nooit al echt overtuigend, maar ben blij dat jij het iets nuchterder verwoordt.Forummer schreef:Je kiest als het goed is zelf een kerkverband uit waar je predikant wordt. In veel gevallen is dat (denk ik) de kerk waar je bent opgegroeidNowhere schreef:Geen flauw idee hoe het werkt hoor, maar kiest de predikant/kandidaat zelf voor het kerkverband waar hij dienen mag/gaat?Forummer schreef:Een goede en lastige vraag. Wat een kerkverband betreft: Daar kiest de predikant/kandidaat zelf voor. Kandidaatgemeenten worden voor hem bepaaldWilhelm schreef:Wel aardig. Blijkbaar zijn er dus gradaties in kerkelijke orde.
Dat werd mij door hun ook altijd geleerd, maar vond het nooit erg steekhoudend, omdat:freek schreef:Forummer schreef:Je kiest als het goed is zelf een kerkverband uit waar je predikant wordt. In veel gevallen is dat (denk ik) de kerk waar je bent opgegroeidNowhere schreef:Geen flauw idee hoe het werkt hoor, maar kiest de predikant/kandidaat zelf voor het kerkverband waar hij dienen mag/gaat?Forummer schreef:
Een goede en lastige vraag. Wat een kerkverband betreft: Daar kiest de predikant/kandidaat zelf voor. Kandidaatgemeenten worden voor hem bepaald
Ik leered van Ger.Gem'ers altijd dat God je plaatste in een kerk. Vond dat nooit al echt overtuigend, maar ben blij dat jij het iets nuchterder verwoordt.
1. Eerder overstapte naar andere kerken, terwijl ze dit riepen.
2. Ze (massaal) over gingen naar de bond en daar predikant werden. Nu zie je de lijn ook richting CGK, al enkele jaren. Niet per definitie fout, als ze maar blijven staan waarvoor ze stonden is dan wel mijn mening.
3. Ze altijd kritiek hadden op hun gemeente en kerkverband, althans in de contrijen waar ik verkeer.
Dus ja, wellicht moeten we daar niet te veel aan tillen.

Wie bedoel je met 'ze'?Nowhere schreef:Dat werd mij door hun ook altijd geleerd, maar vond het nooit erg steekhoudend, omdat:freek schreef:Forummer schreef:Je kiest als het goed is zelf een kerkverband uit waar je predikant wordt. In veel gevallen is dat (denk ik) de kerk waar je bent opgegroeidNowhere schreef:
Geen flauw idee hoe het werkt hoor, maar kiest de predikant/kandidaat zelf voor het kerkverband waar hij dienen mag/gaat?
Ik leered van Ger.Gem'ers altijd dat God je plaatste in een kerk. Vond dat nooit al echt overtuigend, maar ben blij dat jij het iets nuchterder verwoordt.
2. Ze (massaal) over gingen naar de bond en daar predikant werden. Nu zie je de lijn ook richting CGK, al enkele jaren. Niet per definitie fout, als ze maar blijven staan waarvoor ze stonden is dan wel mijn mening.
3. Ze altijd kritiek hadden op hun gemeente en kerkverband, althans in de contrijen waar ik verkeer.
GerGem'ers.Zita schreef:Wie bedoel je met 'ze'?Nowhere schreef:Dat werd mij door hun ook altijd geleerd, maar vond het nooit erg steekhoudend, omdat:freek schreef:Forummer schreef: Je kiest als het goed is zelf een kerkverband uit waar je predikant wordt. In veel gevallen is dat (denk ik) de kerk waar je bent opgegroeid
Maar de "ze" zijn verscheidene, verdeeld over de 3 punten.
Wellicht zitten er ook die voor alles in aanmerking komen,
maar in eerste instantie bedoeld ik per punt een andere groep GerGem'ers.
Enige terughoudendheid in het veroordelen van zo'n ingrijpende stap lijkt me wel op zijn plaats. In het algemeen veranderen mensen niet lichtvaardig van kerkverband. Zeker als het gepaard gaat met een roeping tot het predikantschap gaat het in het algemeen samen met veel strijd.Nowhere schreef:GerGem'ers.Zita schreef:Wie bedoel je met 'ze'?Nowhere schreef:Dat werd mij door hun ook altijd geleerd, maar vond het nooit erg steekhoudend, omdat:freek schreef:Ik leered van Ger.Gem'ers altijd dat God je plaatste in een kerk. Vond dat nooit al echt overtuigend, maar ben blij dat jij het iets nuchterder verwoordt.
Maar de "ze" zijn verscheidene, verdeeld over de 3 punten.
Wellicht zitten er ook die voor alles in aanmerking komen,
maar in eerste instantie bedoeld ik per punt een andere groep GerGem'ers.