COVID-19

Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:[quote="
Is dit niet generaliserend? Kent u geen mensen die niet vaccineren en best rekening willen houden met anderen?
Jawel, o.a. mijn eigen moeder. Maar dat maakt voor mijn opvatting niets uit. Of je laat je vaccineren, of je onderwerpt je aan stringente maatregelen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef:@Ambtenaar raakt ietwat gefrustreerd geloof ik :haha
Nee hoor. De recente reacties op dit forum van vaccinatieweigeraars versterken enkel mijn opvatting dat vaccinatieplicht moet worden ingevoerd dan wel dat meer maatregelen moeten worden getroffen om niet gevaccineerden te isoleren.

Vaccinatieweigeraars geven namelijk blijk dat ze aanvullende maatregelen om te voorkomen dat ze anderen mogelijkerwijs besmetten, niet in acht willen nemen.
Dat laatste is beslist onjuist. Ik heb neem mijn verantwoordelijkheid en probeer zelf niet ziek te worden en ook anderen niet te besmetten. Maar het erg kortzichtig om je alleen op een - twijfelachtige - vaccinatie te focussen. Alsof er geen andere wegen te bewandelen zijn.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: COVID-19

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
CvdW schreef:[quote="
Is dit niet generaliserend? Kent u geen mensen die niet vaccineren en best rekening willen houden met anderen?
Jawel, o.a. mijn eigen moeder. Maar dat maakt voor mijn opvatting niets uit. Of je laat je vaccineren, of je onderwerpt je aan stringente maatregelen.
Of je gebruikt je verstand.
-
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

Interessant stukje in de Volkskrant:
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Mona Lisa schreef:Interessant stukje in de Volkskrant:
Dank voor het delen van dit artikel!

Een arts die voorstander is van vaccinatie spreekt zich uit tegen het wegzetten van ongevaccineerden. Mooi genuanceerd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Habitat schreef:
Mona Lisa schreef:Interessant stukje in de Volkskrant:
Dank voor het delen van dit artikel!

Een arts die voorstander is van vaccinatie spreekt zich uit tegen het wegzetten van ongevaccineerden. Mooi genuanceerd.
Inderdaad goed stuk. Ik heb ook niet het idee dat voorstanders van verplichte vaccinatie of beperkingen voor niet gevaccineerden in het algemeen nog de wetenschap volgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: COVID-19

Bericht door Susanna »

"Ik denk dat we op dit moment in een situatie leven waar geen groepsimmuniteit mogelijk is!" Het was het onderwerp van gesprek op een verjaardag. Zij, een groepje ouderen, deden er lacherig over. "Dan gaan we gewoon weer een spuit halen. Voor een verkoudheidje sla ik geen verjaardag over. En bij keelpijn ga ik me niet testen. Als ongevaccineerden ziek worden van mij is het hun eigen schuld."

Ik aanvaardde de hand bij de felicitatie en hoopte maar dat zijn verkoudheid hooikoorts was.
Want ik ben niet gevaccineerd.

Sja, zo kan het gaan.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Er zal zeker een moment komen dat er voldoende immuniteit in de samenleving is waardoor er geen sprake meer zal zijn van een pandemie. Anders zou deze pandemie altijd voortduren. Gelukkig komt aan elke pandemie een einde.
Dat is iets anders dan dat de ziekte covid verdwijnt: de ziekte zal onder ons blijven. Alleen is het dan geen epidemie meer.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

Susanna schreef:"Ik denk dat we op dit moment in een situatie leven waar geen groepsimmuniteit mogelijk is!" Het was het onderwerp van gesprek op een verjaardag. Zij, een groepje ouderen, deden er lacherig over. "Dan gaan we gewoon weer een spuit halen. Voor een verkoudheidje sla ik geen verjaardag over. En bij keelpijn ga ik me niet testen. Als ongevaccineerden ziek worden van mij is het hun eigen schuld."

Ik aanvaardde de hand bij de felicitatie en hoopte maar dat zijn verkoudheid hooikoorts was.
Want ik ben niet gevaccineerd.

Sja, zo kan het gaan.
Hoog tijd dat gevaccineerden dùìdelijk gemaakt moeten worden dat ze zich net zo goed aan de maatregelen moeten houden, sommigen gedragen zich alsof ze 'onkwetsbaar' zijn.
Hèèl duidelijk.....
Maar niet knuffelen enz wordt al bij veel mensen niet meer geaccepteerd.
Ook al zeg je het heel vriendelijk, je krijgt een blik: 'weer zo'n overdreven bangerd' .
En dan juist weer door ongevaccineerden (in mijn geval), kortom, ik ben inmiddels de draad kwijt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:Er zal zeker een moment komen dat er voldoende immuniteit in de samenleving is waardoor er geen sprake meer zal zijn van een pandemie. Anders zou deze pandemie altijd voortduren. Gelukkig komt aan elke pandemie een einde.
Dat is iets anders dan dat de ziekte covid verdwijnt: de ziekte zal onder ons blijven. Alleen is het dan geen epidemie meer.
Dat is natuurlijk maar een kwestie van terminologie. Als er per jaar 100 kinderen aan mazelen overlijden in een land (niet gechecked, maar ik denk dat er landen in Afrika zijn waar het aantal een stuk hoger ligt dan 100) is dat misschien geen pandemie, maar niet veel minder erg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3053
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Ik ben gevaccineerd. Maar ik voldoe niet aan je beeld @Ambtenaar. Ik heb hier thuis ook een doos zelftesten liggen. Die ik alleen gebruik bij klachten. Ik weiger mijzelf door testen het leven te laten regeren. Er is massa's geld in de test en vaccinatie samenleving gestopt. We zien nu al het effect dat tegenvalt. Hadden ze dat niet beter kunnen stoppen inonderzoek naar herstel, of in de gezondheidszorg zelf? En ja ik ook ben niet gerust over het komende winterseizoen qua school maar zeker ook kerk.
Het verschil tussen jou en eilander & de gebroeders Anker is, is dat jij je hebt laten vaccineren. Daarmee heb je de kans verlaagd om anderen te besmetten en in het ziekenhuis terecht te komen bij besmetting.
Daar begin ik toch steeds meer aan te twijfelen. Als ik het goed begrijp neemt de werking snel af. Dus de groep waarvoor je het deed is nu inmiddels al veel ontvankelijker voor het virus. En ja zelfs een milde vorm zoals ook een milde griep, kan ernstige gevolgen hebben in deze groep. En ik ben dan wel gevaccineerd. Maar kan blijkbaar toch virus over brengen. M.a.w. is die kans nu wel zo veel lager straks in het najaar?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Niet in paniek raken.

Sinds ruim een jaar wordt iedereen grootschalig getest op het coronavirus. Uiteraard vind je dan veel mensen, ook mensen die alleen zeg een loopneus hebben, die het virus met zich meedragen.
Als we nu iedereen massaal zouden gaan testen op de aanwezigheid van zeg even de mazelen komen we ook heel veel, ook gevaccineerde, mensen tegen die dat virus met zich meedragen.
Een vaccin beschermt tegen ziekte, niet tegen infectie van een virus. Anders waren virussen als de mazelen of influenza immers al uitgeroeid. Dus infectie met een virus is iets anders als daarvan ziek worden. Dat laatste gebeurt alleen als er geen immuniteit is. Zoals nu met corona.

Immuniteit voor virussen kan in de loop der jaren afnemen. Voorbeeld: als kind hebben we vrijwel allemaal een keer de waterpokken gehad. Dat virus heet niet voor niets een kinderziekte te zijn. Daarna zijn we, inmiddels volwassen geworden, immuun geworden voor dat virus.
Op wat gevorderde leeftijd blijkt de immuniteit voor dat virus afgenomen te zijn. Sommige mensen krijgen daardoor opnieuw last van dit virus. Dan noemen we dat gordelroos. Het virus dat daaraan ten grondslag ligt is echter hetzelfde als vroeger met de waterpokken.
Verschil is dat gordelroos erg vervelend is maar je niet een aantal dagen met koorts op bed ligt terwijl je dat ooit met de waterpokken wel had.

Hetzelfde geldt voor corona: het klopt dat de immuniteit kan afnemen. Maar, en dat bedoelde ik te zeggen met het voorbeeld van de waterpokken: waar je bij de eerste infectie flink ziek kunt worden zal dat na enige mate immuniteit, zowel door vaccinatie als door besmetting via natuurlijke wijze, veel minder zijn.
Je immuniteit is inderdaad wat minder. Maar in plaats van een ziekenhuisopname heb je nu een dag 39 graden koorts en keelpijn. Wat de volgende dag over is.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Wim Anker schreef:@Ambtenaar raakt ietwat gefrustreerd geloof ik :haha
:haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Dat laatste is beslist onjuist. Ik heb neem mijn verantwoordelijkheid en probeer zelf niet ziek te worden en ook anderen niet te besmetten. Maar het erg kortzichtig om je alleen op een - twijfelachtige - vaccinatie te focussen. Alsof er geen andere wegen te bewandelen zijn.
Van degenen die worden opgenomen in het ziekenhuis, is het overgrote deel niet gevaccineerd. Vaccinatie helpt dus om de zorg te ontlasten, en dat is gedurende de hele pandemie de meest bepalende factor geweest. Er is een achterstand van meer dan 150.000 operaties. Als de stroom corona patiënten in de ziekenhuizen niet afneemt, vertraagt dat de zorg aan anderen.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Inderdaad goed stuk. Ik heb ook niet het idee dat voorstanders van verplichte vaccinatie of beperkingen voor niet gevaccineerden in het algemeen nog de wetenschap volgen.
Wat is wetenschap?

De schrijver spreekt in het stuk duidelijk uit dat vaccinatie ziekte voorkomt c.q. beperkt. En dat is juist de afgelopen anderhalf jaar speerpunt van het beleid geweest, voorkomen dat nog meer mensen ziek en opgenomen moeten worden. Het blijkt ook uit de cijfers dat degenen die nu naar het ziekenhuis moeten, voor het overgrote deel mensen betreft die niet gevaccineerd zijn. Bovendien is de kans dat niet-gevaccineerden naar het ziekenhuis moeten twee keer zo hoog bij de deltavariant in vergelijking met de alfavariant. Ergo, vaccinatie helpt om de zorg te ontlasten en daarbij wordt ruimte gecreëerd om mensen met andere aandoeningen te helpen.

De rest wat de schrijver heeft opgetekend is slechts bijzaak.
Plaats reactie