Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Dat komt natuurlijk omdat het een teken is van een veel belangrijker ontwikkeling. Zoiets zegt ook wat over de kwaliteit van de preken die gehouden of gelezen worden.
Nee hoor. Ook ter linkerzijde zijn er gemeenten waar er bijvoorbeeld op zondag een eenduidig beleid is qua ambtskleding (allemaal een twee- of driedelig zwart pak).

Verder vind ik dat je je hier heel echt onvoorstelbaar druk over maakt. Het zijn totaal onbelangrijke bijzaken.
Ik maak mij hier niet zozeer druk om. Ik maak mij hooguit enigszins druk over de mijns inziens onnozele reacties op mijn opmerking hierover.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef: Welk jaartal moeten wij als ijkpunt zien om te beoordelen of er sprake is van een (doelbewuste) koerswijziging?
Als je het over een gemeente hebt, de termijn vanaf oprichting.
Voor veel afgescheiden kerken dus een 100-150 jaar.
Mooi, hoe moet ik dan in dat licht jouw uitspraken over koerswijzigingen in een bepaalde richting zien? Want ik krijg de indruk dat je als ijkpunt de situatie van 20 tot 30 jaar geleden (in bepaalde gemeenten) neemt in plaats van 100-150 jaar. En dan kun je wel eens tot een geheel andere conclusie komen.
Laatst gewijzigd door GGotK op 14 aug 2021, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Dat komt natuurlijk omdat het een teken is van een veel belangrijker ontwikkeling. Zoiets zegt ook wat over de kwaliteit van de preken die gehouden of gelezen worden.
Nee hoor. Ook ter linkerzijde zijn er gemeenten waar er bijvoorbeeld op zondag een eenduidig beleid is qua ambtskleding (allemaal een twee- of driedelig zwart pak).

Verder vind ik dat je je hier heel echt onvoorstelbaar druk over maakt. Het zijn totaal onbelangrijke bijzaken.
Het gaat niet over de zondag.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ouderling schreef:[q

Toch vraag ik me af als de koerswijziging andersom is, je er ook zo'n moeite mee hebt. Dus altijd iedereen in zwarte kleding met ambtelijk werk en dan opeens overgaan op 'gewone kleding'. Ik bemerk bij jou dan nogal eens opmerkingen in de trant van 'dat zijn cultuurdingetjes die je vooral lastig vindt omdat het andere vertrouwd is'.
Daarom vind ik het op z'n minst opmerkelijk dat je van deze dingen schijnbaar zo'n last hebt.
Deels heb je gelijk. Al ging het in deze gevallen niet alleen om cultuurdingetjes.
Daarnaast denk ik inderdaad dat je een gemeente niet moet proberen te veranderen.
Elke gemeente heeft zijn eigen cultuur. Zijn eigen gewoonten. Als er dan een ds komt die veel anders wil, zorgt dat voor onrust of dat nu naar rechts of naar links is.
Het is heel onverstandig om allerlei veranderingen door te voeren. Een al deccenia bestaande cultuur proberen om te buigen. De meeste mensen hebben daar moeite mee.
Pas hoorde ik van een predikant die zelf groot voorstander is van de HSV. Staat in een gemeente waar in de erediensten de SV gebruikt wordt (maar op verenigingen ook de HSV.)
Op vraag van een gemeentelid of hij er voor wilde zorgen dat de HSV de standaardvertaling zou worden, ook in erediensten, antwoorde hij: Zolang er nog discussie over is, is de gemeente nog niet zover om deze wijziging door te voeren. Een gemeente is geestelijk rijp voor veranderingen van middelmatige dingen als het 'vanzelf'gaat.
Dat vond ik een mooie houding.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Je kunt natuurlijk ook radicaal atheïstisch zijn. Maar dat kom ik in de kerk niet tegen. Dus het spreekt inderdaad vanzelf dat radicalisering maar één kant op gaat.
Je kunt net zo goed een radicale ruk naar links maken als naar rechts. Naar rechts uit zich dat anders dan naar links. Maar beiden kunnen radicaal zijn t.o.v. het gevoerde beleid.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:[q

Toch vraag ik me af als de koerswijziging andersom is, je er ook zo'n moeite mee hebt. Dus altijd iedereen in zwarte kleding met ambtelijk werk en dan opeens overgaan op 'gewone kleding'. Ik bemerk bij jou dan nogal eens opmerkingen in de trant van 'dat zijn cultuurdingetjes die je vooral lastig vindt omdat het andere vertrouwd is'.
Daarom vind ik het op z'n minst opmerkelijk dat je van deze dingen schijnbaar zo'n last hebt.
Deels heb je gelijk. Al ging het in deze gevallen niet alleen om cultuurdingetjes.
Daarnaast denk ik inderdaad dat je een gemeente niet moet proberen te veranderen.
Elke gemeente heeft zijn eigen cultuur. Zijn eigen gewoonten. Als er dan een ds komt die veel anders wil, zorgt dat voor onrust of dat nu naar rechts of naar links is.
Het is heel onverstandig om allerlei veranderingen door te voeren. Een al deccenia bestaande cultuur proberen om te buigen. De meeste mensen hebben daar moeite mee.
Pas hoorde ik van een predikant die zelf groot voorstander is van de HSV. Staat in een gemeente waar in de erediensten de SV gebruikt wordt (maar op verenigingen ook de HSV.)
Op vraag van een gemeentelid of hij er voor wilde zorgen dat de HSV de standaardvertaling zou worden, ook in erediensten, antwoorde hij: Zolang er nog discussie over is, is de gemeente nog niet zover om deze wijziging door te voeren. Een gemeente is geestelijk rijp voor veranderingen van middelmatige dingen als het 'vanzelf'gaat.
Dat vond ik een mooie houding.
Mee eens.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Geldt dit voor beide richtingen?
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

CvdW schreef:Geldt dit voor beide richtingen?
Ik heb best begrip voor de situatie van Bezorgd. Als het over bijzaken als het dragen van een zwart pak bij ambtelijke werkzaamheden gaat, houd het dan bij de gewoonte zoals het is. Ga dat niet na zoveel jaar opeens veranderen.
Als je me vraagt om mijn persoonlijke voorkeur, dan vind ik een zwart pak bij ambtelijke gelegenheden wel gepast. Geeft alleen maar helderheid.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:[q

Toch vraag ik me af als de koerswijziging andersom is, je er ook zo'n moeite mee hebt. Dus altijd iedereen in zwarte kleding met ambtelijk werk en dan opeens overgaan op 'gewone kleding'. Ik bemerk bij jou dan nogal eens opmerkingen in de trant van 'dat zijn cultuurdingetjes die je vooral lastig vindt omdat het andere vertrouwd is'.
Daarom vind ik het op z'n minst opmerkelijk dat je van deze dingen schijnbaar zo'n last hebt.
Deels heb je gelijk. Al ging het in deze gevallen niet alleen om cultuurdingetjes.
Daarnaast denk ik inderdaad dat je een gemeente niet moet proberen te veranderen.
Elke gemeente heeft zijn eigen cultuur. Zijn eigen gewoonten. Als er dan een ds komt die veel anders wil, zorgt dat voor onrust of dat nu naar rechts of naar links is.
Het is heel onverstandig om allerlei veranderingen door te voeren. Een al deccenia bestaande cultuur proberen om te buigen. De meeste mensen hebben daar moeite mee.
Pas hoorde ik van een predikant die zelf groot voorstander is van de HSV. Staat in een gemeente waar in de erediensten de SV gebruikt wordt (maar op verenigingen ook de HSV.)
Op vraag van een gemeentelid of hij er voor wilde zorgen dat de HSV de standaardvertaling zou worden, ook in erediensten, antwoorde hij: Zolang er nog discussie over is, is de gemeente nog niet zover om deze wijziging door te voeren. Een gemeente is geestelijk rijp voor veranderingen van middelmatige dingen als het 'vanzelf'gaat.
Dat vond ik een mooie houding.
Mee eens.
Ik sluit me hier ook bij aan.

Bij ons is de gewoonte dat ambtsdragers bij elk ambtelijk werk een zwart pak dragen (dus ook bij kerkenraadsvergadering, huisbezoek, etc.). Sommigen vinden dit overdreven, maar het is altijd zo geweest. De scheiding ligt wel heel sterk bij ambtelijk werk. Want tegelijkertijd lopen op de rommelmarkt van onze gemeente sommige 'broeders' in een spijkerbroek. Dat wordt door anderen dan weer veroordeeld. Maar dat is ook niet goed. Het was voor mij best bijzonder dat ik in een buurgemeente zag dat de broeders tijdens de kerkenraadsvergadering allemaal kleuren droegen, en zelfs een enkeling zonder pak. Ik denk dat het in beide gevallen gewoon prima is, zoals het is. Ik snap dat het erg vervelend is, als sommigen denken dit te moeten veranderen, of soms zelfs een predikant. Geef elkaar wat zuurstof, zei Aboutaleb eens. Dat geldt ook voor dit soort zaken. Wees niet provocerend, maar pas je aan, aan de lokale situatie. En veroordeel niet te makkelijk. En als zaken veranderen, dan niet omdat het er door gedrukt wordt, maar omdat de tijd rijp is.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:Je kunt natuurlijk ook radicaal atheïstisch zijn. Maar dat kom ik in de kerk niet tegen. Dus het spreekt inderdaad vanzelf dat radicalisering maar één kant op gaat.
Je kunt net zo goed een radicale ruk naar links maken als naar rechts. Naar rechts uit zich dat anders dan naar links. Maar beiden kunnen radicaal zijn t.o.v. het gevoerde beleid.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar dan gebruik je wel een heel andere definitie van het woord.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Hoe zien we eigenlijk Prediker 9:8 in dit verband?
Ook dat is toch duidelijke taal? Ook in combinatie met de kanttekeningen.

Als je blij bent (vrolijk in de Heere) uit je dat blijkbaar met witte kleding.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Weet iemand waarom de Ger. Gem. van Barneveld-Zuid vanaf zondag samenkomt in het kerkgebouw van Barneveld-Centrum?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door wfloor »

GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waarom de Ger. Gem. van Barneveld-Zuid vanaf zondag samenkomt in het kerkgebouw van Barneveld-Centrum?

Zuid wordt verbouwd
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

wfloor schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waarom de Ger. Gem. van Barneveld-Zuid vanaf zondag samenkomt in het kerkgebouw van Barneveld-Centrum?

Zuid wordt verbouwd
Ze krijgen een galerij
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerGem »

wfloor schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Weet iemand waarom de Ger. Gem. van Barneveld-Zuid vanaf zondag samenkomt in het kerkgebouw van Barneveld-Centrum?

Zuid wordt verbouwd
Ze kunnen dan ook niet bij Roos in kerk??
Plaats reactie