Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Trouw meldt:
"Het Outbreak Management Team maakt zich volgens Trouw zorgen over de mogelijke verspreiding van het coronavirus door gevaccineerde zorgmedewerkers. Er worden onder gevaccineerde zorgmedewerkers infecties gevonden met een hoge besmettelijkheid en dus is er kans op overdracht van dit virus op kwetsbare patiënten.

De meeste ‘doorbraakinfecties’ onder zorgmedewerkers gaan gepaard met milde of zelfs geen symptomen, maar soms is er wel sprake van hardnekkige klachten, zoals een verstopte neus of luchtwegklachten.

Die mensen werken onder meer in verpleeghuizen. In die sector is opeens een forse toename van besmettingen zichtbaar. Gisteren meldde het RIVM dat in 133 verpleeghuislocaties de voorbije 28 dagen ten minste een infectie is gemeld. Tien dagen eerder stond dat cijfer nog op 56 verpleeghuizen."

Om de verwarring even groter te maken. :bobo
Dat lijkt mij inderdaad heel serieus... alle reden om voorzichtig te blijven bij kwetsbare mensen, als medewerker of familielid gevaccineerd of niet gevaccineerd, dat maakt dan geen verschil.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

En dat is waar. Of je nu gevaccineerd ben of niet, je bent een risico voor de oudere. En dat was juist eerder een sterk argument voor vaccinatie: je doet het niet voor jezelf, maar voor de ander. Als zorgmedewerker een hele worsteling. En zie hier: ook daarin wordt geblazen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:En dat is waar. Of je nu gevaccineerd ben of niet, je bent een risico voor de oudere. En dat was juist eerder een sterk argument voor vaccinatie: je doet het niet voor jezelf, maar voor de ander. Als zorgmedewerker een hele worsteling. En zie hier: ook daarin wordt geblazen.
M.i. een terechte constatering. Vaccinatie beschermt anderen niet of slechts ten dele (althans voor de delta-variant). Vaccinatie beschermt nog wel mensen zelf (tot op zekere hoogte). Niet alleen voor zorgmedewerkers, maar ook voor jongeren valt er nu een belangrijk argument vóór vaccinatie weg. Tenminste, indien dit bericht bevestigd wordt en dit geen uitzonderingen zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:En dat is waar. Of je nu gevaccineerd ben of niet, je bent een risico voor de oudere. En dat was juist eerder een sterk argument voor vaccinatie: je doet het niet voor jezelf, maar voor de ander. Als zorgmedewerker een hele worsteling. En zie hier: ook daarin wordt geblazen.
Alleen worden de ouderen niet zo ziek. Dus werkt het toch.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

refo schreef:
Ad Anker schreef:En dat is waar. Of je nu gevaccineerd ben of niet, je bent een risico voor de oudere. En dat was juist eerder een sterk argument voor vaccinatie: je doet het niet voor jezelf, maar voor de ander. Als zorgmedewerker een hele worsteling. En zie hier: ook daarin wordt geblazen.
Alleen worden de ouderen niet zo ziek. Dus werkt het toch.
Dit heeft echt helemaal niets te maken met wat Ad schrijft.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Ad Anker schreef:En dat is waar. Of je nu gevaccineerd ben of niet, je bent een risico voor de oudere. En dat was juist eerder een sterk argument voor vaccinatie: je doet het niet voor jezelf, maar voor de ander. Als zorgmedewerker een hele worsteling. En zie hier: ook daarin wordt geblazen.
M.i. een terechte constatering. Vaccinatie beschermt anderen niet of slechts ten dele (althans voor de delta-variant). Vaccinatie beschermt nog wel mensen zelf (tot op zekere hoogte). Niet alleen voor zorgmedewerkers, maar ook voor jongeren valt er nu een belangrijk argument vóór vaccinatie weg. Tenminste, indien dit bericht bevestigd wordt en dit geen uitzonderingen zijn.
Het is nog wel zo dat zeker mRNA vaccins ook redelijk tegen besmetting werken, ook na zes maanden. De kans dat een (specifieke) gevaccineerde het virus een verzorgingshuis binnenbrengt lijkt kleiner dan dat een (specifieke) niet-gevaccineerde dat doet. Of dat veel uitmaakt is de vraag, waarschijnlijk als de prevalentie in de bevolking laag is wel.

Ik ben het er mee eens dat als de ziekte zelfs met vaccinatie waarschijnlijk endemisch wordt, dat vaccinatie voor de eigen bescherming wordt en niet zo zeer meer voor de bevolking als geheel (als tenminste de zorg weer op orde is, anders kunnen de extra besmettingen die een ongevaccineerde veroorzaakt extra druk geven (maar dan is niet-vaccineren te vergelijken met riskant gedrag op de weg wat vrijwel altijd goed gaat en niet erger dan dat).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:En dat is waar. Of je nu gevaccineerd ben of niet, je bent een risico voor de oudere. En dat was juist eerder een sterk argument voor vaccinatie: je doet het niet voor jezelf, maar voor de ander. Als zorgmedewerker een hele worsteling. En zie hier: ook daarin wordt geblazen.
Hoezo er wordt in geblazen? Volgens mij was het vooral een verwachting op basis van een andere variant. En die verwachting komt niet geheel uit. In welke mate niet, moet nog blijken. En als patiënt en cliënten gevaccineerd zijn, is de kans dat ze erg ziek worden veel kleiner.

En nog steeds draag je bij aan het welzijn van anderen door jezelf te laten vaccineren. Je verlaagt de kans op ernstige ziek worden en ziekenhuisopname, waardoor de reguliere zorg kan blijven draaien.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:En dat is waar. Of je nu gevaccineerd ben of niet, je bent een risico voor de oudere. En dat was juist eerder een sterk argument voor vaccinatie: je doet het niet voor jezelf, maar voor de ander. Als zorgmedewerker een hele worsteling. En zie hier: ook daarin wordt geblazen.
Hoezo er wordt in geblazen? Volgens mij was het vooral een verwachting op basis van een andere variant. En die verwachting komt niet geheel uit. In welke mate niet, moet nog blijken. En als patiënt en cliënten gevaccineerd zijn, is de kans dat ze erg ziek worden veel kleiner.

En nog steeds draag je bij aan het welzijn van anderen door jezelf te laten vaccineren. Je verlaagt de kans op ernstige ziek worden en ziekenhuisopname, waardoor de reguliere zorg kan blijven draaien.
Als er evenwichtig gecommuniceerd was over de voor- en nadelen van vaccinatie, dan zou de verwachting niet zo hoog geweest zijn. Nu is bijna alles ingezet op het vaccineren, als enige uitweg uit deze pandemie.
Ik geloof er niets van. In mijn gemeente wordt weinig gevaccineerd, weinig regels in acht genomen, en ik hoor niets over veel besmettingen, ernstige zieken, ziekenhuis opnames, e.d.
De balans is zoek in de bestrijding van deze pandemie.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Dat is omdat andere, fatsoenlijke, mensen zich wel aan de regels houden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef: Als er evenwichtig gecommuniceerd was over de voor- en nadelen van vaccinatie, dan zou de verwachting niet zo hoog geweest zijn. Nu is bijna alles ingezet op het vaccineren, als enige uitweg uit deze pandemie.
Ik geloof er niets van. In mijn gemeente wordt weinig gevaccineerd, weinig regels in acht genomen, en ik hoor niets over veel besmettingen, ernstige zieken, ziekenhuis opnames, e.d.
De balans is zoek in de bestrijding van deze pandemie.
Dan geloof je er niets van. Prima. Vaccinatie is in algemene zin een bewezen middel tegen virusinfecties.

De reden dat degenen die tegen vaccinatie zijn o.a. geen polio meer kunnen krijgen ligt aan hen die wel hun verantwoordelijkheid namen en hun kinderen hiertegen hebben laten vaccineren.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

DDD schreef:Dat is omdat andere, fatsoenlijke, mensen zich wel aan de regels houden.
Nou, hier wonen allemaal fatsoenlijke mensen, dat is het probleem niet.
Als meer dan 50% zich niet aan de regels houden, waarom is er dan geen gigantische uitbraak?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Laag schreef:
DDD schreef:Dat is omdat andere, fatsoenlijke, mensen zich wel aan de regels houden.
Nou, hier wonen allemaal fatsoenlijke mensen, dat is het probleem niet.
Als meer dan 50% zich niet aan de regels houden, waarom is er dan geen gigantische uitbraak?
Het is geen automatisme. Als de ziekte niet binnen komt kan het ook niet verspreiden. In Nieuw-Zeeland mogen nu ook veel dingen die in veel andere delen van de wereld onverantwoord zijn.

Als weinig mensen voorzichtig zijn en de ziekte komt goed binnen in de gemeenschap, dan krijg je waarschijnlijk wel veel zieken en mogelijk erger. Dit gebeurde een paar maanden geleden in Taiwan en toen moest men toch hard ingrijpen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:
Laag schreef: Als er evenwichtig gecommuniceerd was over de voor- en nadelen van vaccinatie, dan zou de verwachting niet zo hoog geweest zijn. Nu is bijna alles ingezet op het vaccineren, als enige uitweg uit deze pandemie.
Ik geloof er niets van. In mijn gemeente wordt weinig gevaccineerd, weinig regels in acht genomen, en ik hoor niets over veel besmettingen, ernstige zieken, ziekenhuis opnames, e.d.
De balans is zoek in de bestrijding van deze pandemie.
Dan geloof je er niets van. Prima. Vaccinatie is in algemene zin een bewezen middel tegen virusinfecties.

De reden dat degenen die tegen vaccinatie zijn o.a. geen polio meer kunnen krijgen ligt aan hen die wel hun verantwoordelijkheid namen en hun kinderen hiertegen hebben laten vaccineren.
Ik geloof niet dat vaccineren de énige uitweg is.
Dus degenen die zich niet laten vaccineren, kennen geen verantwoordelijkheid, wetenschappelijk gezien wel ja.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

parsifal schreef:
Laag schreef:
DDD schreef:Dat is omdat andere, fatsoenlijke, mensen zich wel aan de regels houden.
Nou, hier wonen allemaal fatsoenlijke mensen, dat is het probleem niet.
Als meer dan 50% zich niet aan de regels houden, waarom is er dan geen gigantische uitbraak?
Het is geen automatisme. Als de ziekte niet binnen komt kan het ook niet verspreiden. In Nieuw-Zeeland mogen nu ook veel dingen die in veel andere delen van de wereld onverantwoord zijn.

Als weinig mensen voorzichtig zijn en de ziekte komt goed binnen in de gemeenschap, dan krijg je waarschijnlijk wel veel zieken en mogelijk erger. Dit gebeurde een paar maanden geleden in Taiwan en toen moest men toch hard ingrijpen.
Dat snap ik, maar gezien de deltavariant zeer besmettelijk is, en ik leef niet op een eiland, ook niet in een getto, en we hebben ook al contact met de buitenwereld, dan zouden er veel meer besmettingen moeten zijn, maar ik hoor er niets van. Het kan wel zijn dat 80% al via de natuurlijke weg immuniteit heeft opgebouwd. Althans, dat vernam ik van een huisarts. Die 80% is mijn interpretatie.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Over de effectiviteit van de vaccins:
https://theconversation.com/covid-the-r ... ing-164797
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie