Beroepingswerk discussie [7]

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik zou best voor het lot werpen zijn.

Maar ja...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef:
Henk J schreef:(...) het lot werpen (...)
Dat.
GerefGemeente-lid schreef:Ik zou best voor het lot werpen zijn.
Ik heb zelf weleens het lot geworpen, omdat beide kandidaten in gelijke mate voldeden aan de bijbelse kwalificaties, en ik niet wist wie ik moest kiezen.

Daarnaast staat in de kerkorde van de PKN dat als de stemmen meerdere malen staken (gelijke stemmen), dat dan het lot geworpen dient te worden. Mogelijk dat dit ook in andere kerkordes staat, dat weet ik niet.

Overigens is het verkiezen net zo goed bijbels:
Handelingen 14:23 - En als zij hun in elke gemeente, met opsteken der handen, ouderlingen verkoren hadden, gebeden hebbende met vasten, bevalen zij hen den Heere, in Welken zij geloofd hadden.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 jun 2021, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Charles »

Mannetje schreef:
Charles schreef:
Mannetje schreef:Welke verklaring was dat? Weet je dat nog? Zou het graag eens rustig nalezen!
Wuppertaler Studienbibel. Ik kan wel foto van de betreffende bladzijden maken en hier plaatsen.
Zou ik waarderen!
Afbeelding

Afbeelding
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef: Ik heb zelf weleens het lot geworpen, omdat beide kandidaten in gelijke mate voldeden aan de bijbelse kwalificaties, en ik niet wist wie ik moest kiezen.

Daarnaast staat in de kerkorde van de PKN dat als de stemmen meerdere malen staken (gelijke stemmen), dat dan het lot geworpen kan worden. Mogelijk dat dit ook in andere kerkordes staat, dat weet ik niet.

Overigens is het verkiezen net zo goed bijbels:
Handelingen 14:23 - En als zij hun in elke gemeente, met opsteken der handen, ouderlingen verkoren hadden, gebeden hebbende met vasten, bevalen zij hen den Heere, in Welken zij geloofd hadden.
Die Bijbeltekst had ik zo niet aan gedacht, leer ik weer eens wat hier. Heb trouwens wel vaker gehoord van mensen die het lot werpen als zij niet weten wat ze moeten kiezen.
Volgens mij is het in de HHK zo dat bij 3 keer gelijk aantal stemmen automatisch de oudste verkozen is, het betreft hier wel kerkenraadsleden, hoe het bij predikanten zit weet ik niet.
Persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander van een dubbeltal mbt het beroepingswerk. Heb daartegen dezelfde bezwaren als bij een gekozen burgemeester. Juist een predikant moet onbevangen te werk kunnen gaan, als dan 30% van de gemeente hem liever niet had dan is die onbevangenheid mijns inziens al voor een deel weg.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Henk J schreef:Volgens mij is het in de HHK zo dat bij 3 keer gelijk aantal stemmen automatisch de oudste verkozen is
Klopt. Dat is in de GG ook zo.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

@Charles: dank! Stof tot overdenking.
-
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door NorahLinde »

Henk J schreef:
J.C. Philpot schreef: Ik heb zelf weleens het lot geworpen, omdat beide kandidaten in gelijke mate voldeden aan de bijbelse kwalificaties, en ik niet wist wie ik moest kiezen.

Daarnaast staat in de kerkorde van de PKN dat als de stemmen meerdere malen staken (gelijke stemmen), dat dan het lot geworpen kan worden. Mogelijk dat dit ook in andere kerkordes staat, dat weet ik niet.

Overigens is het verkiezen net zo goed bijbels:
Handelingen 14:23 - En als zij hun in elke gemeente, met opsteken der handen, ouderlingen verkoren hadden, gebeden hebbende met vasten, bevalen zij hen den Heere, in Welken zij geloofd hadden.
Die Bijbeltekst had ik zo niet aan gedacht, leer ik weer eens wat hier. Heb trouwens wel vaker gehoord van mensen die het lot werpen als zij niet weten wat ze moeten kiezen.
Volgens mij is het in de HHK zo dat bij 3 keer gelijk aantal stemmen automatisch de oudste verkozen is, het betreft hier wel kerkenraadsleden, hoe het bij predikanten zit weet ik niet.
Persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander van een dubbeltal mbt het beroepingswerk. Heb daartegen dezelfde bezwaren als bij een gekozen burgemeester. Juist een predikant moet onbevangen te werk kunnen gaan, als dan 30% van de gemeente hem liever niet had dan is die onbevangenheid mijns inziens al voor een deel weg.
Bij een tweetal stem je doorgaans niet vóór de een en dus tégen de ander. Jij gaat er al vanuit dat als iemand y stemt diegene x liever niet had, maar als een tweetal goed gesteld wordt, heb je misschien voorkeur, maar geloof je ook dat God zendt wie Hij wil. Ik heb zelf meerdere keren mogen stemmen waarbij het me uiteindelijk niet uit zou maken als de andere kandidaat het zou worden dan op wie ik zelf had gestemd.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

NorahLinde schreef: Bij een tweetal stem je doorgaans niet vóór de een en dus tégen de ander. Jij gaat er al vanuit dat als iemand y stemt diegene x liever niet had, maar als een tweetal goed gesteld wordt, heb je misschien voorkeur, maar geloof je ook dat God zendt wie Hij wil. Ik heb zelf meerdere keren mogen stemmen waarbij het me uiteindelijk niet uit zou maken als de andere kandidaat het zou worden dan op wie ik zelf had gestemd.
Geloof zeker dat je vaak geen voorkeur hebt. Maar het kan ook anders zijn, en dan gaan mensen al gauw tellen. Ik geloof zeker dat God zendt wie Hij wil en waarheen Hij wil. Ik geloof ook dat er predikanten bedanken voor beroepen die ze aan hadden moeten nemen en andersom. Een tweetal kan zorgen voor een bepaalde onrust in de gemeente, dat voorkom ik dan liever. Maar het is ook maar een idee over het beroepingsproces.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
NorahLinde schreef: Bij een tweetal stem je doorgaans niet vóór de een en dus tégen de ander. Jij gaat er al vanuit dat als iemand y stemt diegene x liever niet had, maar als een tweetal goed gesteld wordt, heb je misschien voorkeur, maar geloof je ook dat God zendt wie Hij wil. Ik heb zelf meerdere keren mogen stemmen waarbij het me uiteindelijk niet uit zou maken als de andere kandidaat het zou worden dan op wie ik zelf had gestemd.
Geloof zeker dat je vaak geen voorkeur hebt. Maar het kan ook anders zijn, en dan gaan mensen al gauw tellen. Ik geloof zeker dat God zendt wie Hij wil en waarheen Hij wil. Ik geloof ook dat er predikanten bedanken voor beroepen die ze aan hadden moeten nemen en andersom. Een tweetal kan zorgen voor een bepaalde onrust in de gemeente, dat voorkom ik dan liever. Maar het is ook maar een idee over het beroepingsproces.
Mooi dat het binnen de HHK door de kerkenraad gebeurt. Alleen wanneer er minder dan 200 leden belijdende leden zijn komt er een enkelvoudige voordracht waarover de leden stemmen. Tweederde van de geldig uitgebrachte stemmen moet dan voor zijn.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

Henk J schreef:
NorahLinde schreef: Bij een tweetal stem je doorgaans niet vóór de een en dus tégen de ander. Jij gaat er al vanuit dat als iemand y stemt diegene x liever niet had, maar als een tweetal goed gesteld wordt, heb je misschien voorkeur, maar geloof je ook dat God zendt wie Hij wil. Ik heb zelf meerdere keren mogen stemmen waarbij het me uiteindelijk niet uit zou maken als de andere kandidaat het zou worden dan op wie ik zelf had gestemd.
Geloof zeker dat je vaak geen voorkeur hebt. Maar het kan ook anders zijn, en dan gaan mensen al gauw tellen. Ik geloof zeker dat God zendt wie Hij wil en waarheen Hij wil. Ik geloof ook dat er predikanten bedanken voor beroepen die ze aan hadden moeten nemen en andersom. Een tweetal kan zorgen voor een bepaalde onrust in de gemeente, dat voorkom ik dan liever. Maar het is ook maar een idee over het beroepingsproces.
Toch wel eens met beiden. Heb ook beide ervaringen.

Ik stem op de één of andere manier bijna altijd op de broeder die niet wordt gekozen.
Maar bijna altijd ben ik wel tevreden met de uitkomst. Als het nu om ouderlingen of predikanten gaat.
Dus het is zeker geen wantrouwen.

Tegelijkertijd heb ik ook juist de ervaring dat een tweetal (voor predikant) tot verdeeldheid kan leiden.
Dus het is lastig.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door John Galt »

NorahLinde schreef:
Henk J schreef:
J.C. Philpot schreef: Ik heb zelf weleens het lot geworpen, omdat beide kandidaten in gelijke mate voldeden aan de bijbelse kwalificaties, en ik niet wist wie ik moest kiezen.

Daarnaast staat in de kerkorde van de PKN dat als de stemmen meerdere malen staken (gelijke stemmen), dat dan het lot geworpen kan worden. Mogelijk dat dit ook in andere kerkordes staat, dat weet ik niet.

Overigens is het verkiezen net zo goed bijbels:
Handelingen 14:23 - En als zij hun in elke gemeente, met opsteken der handen, ouderlingen verkoren hadden, gebeden hebbende met vasten, bevalen zij hen den Heere, in Welken zij geloofd hadden.
Die Bijbeltekst had ik zo niet aan gedacht, leer ik weer eens wat hier. Heb trouwens wel vaker gehoord van mensen die het lot werpen als zij niet weten wat ze moeten kiezen.
Volgens mij is het in de HHK zo dat bij 3 keer gelijk aantal stemmen automatisch de oudste verkozen is, het betreft hier wel kerkenraadsleden, hoe het bij predikanten zit weet ik niet.
Persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander van een dubbeltal mbt het beroepingswerk. Heb daartegen dezelfde bezwaren als bij een gekozen burgemeester. Juist een predikant moet onbevangen te werk kunnen gaan, als dan 30% van de gemeente hem liever niet had dan is die onbevangenheid mijns inziens al voor een deel weg.
Bij een tweetal stem je doorgaans niet vóór de een en dus tégen de ander. Jij gaat er al vanuit dat als iemand y stemt diegene x liever niet had, maar als een tweetal goed gesteld wordt, heb je misschien voorkeur, maar geloof je ook dat God zendt wie Hij wil. Ik heb zelf meerdere keren mogen stemmen waarbij het me uiteindelijk niet uit zou maken als de andere kandidaat het zou worden dan op wie ik zelf had gestemd.
De laatste keer dat bij ons voor de kerkenraad gestemd moest worden, had ik absoluut geen voorkeur. Toen hebben mijn vrouw en ik afgesproken dat wij bij alle 3 tweetallen verschillend zouden stemmen. We hadden ook allebei niet kunnen stemmen, maar je toont wel betrokkenheid door je stem uit te brengen.

We hebben ook wel eens enkelvoudige voordrachten. Ik vind het nogal wat om dan "nee" te stemmen.
Who is John Galt? :quoi
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

Ditbenik schreef: Mooi dat het binnen de HHK door de kerkenraad gebeurt. Alleen wanneer er minder dan 200 leden belijdende leden zijn komt er een enkelvoudige voordracht waarover de leden stemmen. Tweederde van de geldig uitgebrachte stemmen moet dan voor zijn.
Dat is enkel waar de gemeente de verantwoording bij de kerkenraad heeft neergelegd.
In de HHk zijn er 3 opties met betrekking tot beroepingswerk
1. alles door de kerkenraad
2. bij gemeentes groter dan 200 belijdende leden dubbeltal door kerkenraad en stemmen
3. bij gemeentes onder de 300 belijdende leden enkelveoudige voordracht kerkenraad
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

John Galt schreef: De laatste keer dat bij ons voor de kerkenraad gestemd moest worden, had ik absoluut geen voorkeur. Toen hebben mijn vrouw en ik afgesproken dat wij bij alle 3 tweetallen verschillend zouden stemmen. We hadden ook allebei niet kunnen stemmen, maar je toont wel betrokkenheid door je stem uit te brengen.

We hebben ook wel eens enkelvoudige voordrachten. Ik vind het nogal wat om dan "nee" te stemmen.
Zo kun je het ook oplossen ja, maar in onze kerk valt dat niet mee omdat stemmen is voorbehouden aan de manslidmaten. Een enkelvoudige voordracht lijkt mij ook niets, het lijkt wel of een kerkenraad dan alleen nog formeel langs de gemeente moet om het proces maar af te ronden. Alhoewel een enkelvoudige voordracht wel weer logischer is als er bijvoorbeeld een 2/3 of 3/4 meerderheid moet zijn.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef:
Ditbenik schreef: Mooi dat het binnen de HHK door de kerkenraad gebeurt. Alleen wanneer er minder dan 200 leden belijdende leden zijn komt er een enkelvoudige voordracht waarover de leden stemmen. Tweederde van de geldig uitgebrachte stemmen moet dan voor zijn.
Dat is enkel waar de gemeente de verantwoording bij de kerkenraad heeft neergelegd.
In de HHk zijn er 3 opties met betrekking tot beroepingswerk
1. alles door de kerkenraad
2. bij gemeentes groter dan 200 belijdende leden dubbeltal door kerkenraad en stemmen
3. bij gemeentes onder de 300 belijdende leden enkelveoudige voordracht kerkenraad
Optie twee geldt toch alleen bij gemeentes die kleiner zijn dan 200 leden?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef:
Henk J schreef:Volgens mij is het in de HHK zo dat bij 3 keer gelijk aantal stemmen automatisch de oudste verkozen is
Klopt. Dat is in de GG ook zo.
Dat waag ik te betwijfelen, bij ons was het een keer bij een verkiezing, dat beide gelijke stemmen behaalden. De dominee zei toen dat we opnieuw gingen stemmen en als de stemmen dan weer staakten dat dan, onder aanroeping van Gods naam, het lot geworpen zou worden.
Plaats reactie