Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Promotie ds. G. J. Baan: passie voor Bachs paasmuziek in de pastorie

https://www.rd.nl/artikel/922988-promot ... um=twitter
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Ik blijf het soms echt schokkend vinden hoe ver (een aardig gedeelte) van de GG af gegroeid is van haar wortels. Bijna alles is tegenwoordig een zogenaamde 'randzaak' en mag je elkaar in loslaten. Als je dan op RW leest dat je bijvoorbeeld elkaar moet vrijlaten dat je met Kerst een kerstboom neemt, dan val ik toch van m'n stoel. Als ds. Kersten, Lamain, Pieneman enz. eens 1 dag konden zien hoe hun kerkverband er nu uitzag, zouden ze denk die gehele dag wenen. Geloven is iets wat men zelf kan, beetje verstandszelfkennis is voldoende en je kan naar Jezus vluchten, dat is niet de ware Jezus Christus van Gods oude volk. Ik schrik er steeds meer van hoe ver het weg glijdt. Laatst een zeer oude geoefende vrouw ontmoet, zij zei het ook in deze woorden: we zien een zeer grote aardverschuiving plaatsvinden, in predeking, geloof en leven. Het volk van gezelschappen waar zij zoveel kwam wordt de mond gesnoerd en de godsdienst gaat heersen. Wilde dit toch eens delen al ben ik bang dat ik niet veel instemming kan verwachten, maar op dit forum mag je gelukkig je gedachten en mening uiten.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door John Galt »

pierre27 schreef:
John Galt schreef:Het had ook nog via een opgenomen preek kunnen gebeuren. 's Middags uitgesproken en opgenomen in Nederland, 's avonds afgespeeld in Nieuw-Zeeland.
Wat is het verschil met een voor dit doel geschreven preek?
Vooral gevoelsmatig denk ik. Waarom willen kerken sowieso graag een dominee in plaats van leesdienst? Ze wringen zich in duizend bochten (zondagsdiensten om half 12, Goede Vrijdagdiensten op donderdagavond, oudjaarsdiensten op 30 december) om maar een dominee uit te kunnen nodigen. Dan kun je ook een dominee vragen een leespreek te schrijven voor die dag toch?
Who is John Galt? :quoi
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Rh1990 schreef:Ik blijf het soms echt schokkend vinden hoe ver (een aardig gedeelte) van de GG af gegroeid is van haar wortels. Bijna alles is tegenwoordig een zogenaamde 'randzaak' en mag je elkaar in loslaten. Als je dan op RW leest dat je bijvoorbeeld elkaar moet vrijlaten dat je met Kerst een kerstboom neemt, dan val ik toch van m'n stoel. Als ds. Kersten, Lamain, Pieneman enz. eens 1 dag konden zien hoe hun kerkverband er nu uitzag, zouden ze denk die gehele dag wenen. Geloven is iets wat men zelf kan, beetje verstandszelfkennis is voldoende en je kan naar Jezus vluchten, dat is niet de ware Jezus Christus van Gods oude volk. Ik schrik er steeds meer van hoe ver het weg glijdt. Laatst een zeer oude geoefende vrouw ontmoet, zij zei het ook in deze woorden: we zien een zeer grote aardverschuiving plaatsvinden, in predeking, geloof en leven. Het volk van gezelschappen waar zij zoveel kwam wordt de mond gesnoerd en de godsdienst gaat heersen. Wilde dit toch eens delen al ben ik bang dat ik niet veel instemming kan verwachten, maar op dit forum mag je gelukkig je gedachten en mening uiten.
Wat jij beschrijft over het geloof is zeker niet goed. Dat zou een kwade ontwikkeling zijn. Het is daarom ook van belang om bij de Schrift en de belijdenis te blijven. Tijden veranderen, maar God en de Bijbel veranderen niet. Afgelopen zondag hoorde ik nog dat het geloof geen zelfbediening is, vond dat raak getypeerd.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Rh1990 schreef:Ik blijf het soms echt schokkend vinden hoe ver (een aardig gedeelte) van de GG af gegroeid is van haar wortels. Bijna alles is tegenwoordig een zogenaamde 'randzaak' en mag je elkaar in loslaten. Als je dan op RW leest dat je bijvoorbeeld elkaar moet vrijlaten dat je met Kerst een kerstboom neemt, dan val ik toch van m'n stoel. Als ds. Kersten, Lamain, Pieneman enz. eens 1 dag konden zien hoe hun kerkverband er nu uitzag, zouden ze denk die gehele dag wenen. Geloven is iets wat men zelf kan, beetje verstandszelfkennis is voldoende en je kan naar Jezus vluchten, dat is niet de ware Jezus Christus van Gods oude volk. Ik schrik er steeds meer van hoe ver het weg glijdt. Laatst een zeer oude geoefende vrouw ontmoet, zij zei het ook in deze woorden: we zien een zeer grote aardverschuiving plaatsvinden, in predeking, geloof en leven. Het volk van gezelschappen waar zij zoveel kwam wordt de mond gesnoerd en de godsdienst gaat heersen. Wilde dit toch eens delen al ben ik bang dat ik niet veel instemming kan verwachten, maar op dit forum mag je gelukkig je gedachten en mening uiten.
Ik vind een kerstboom een uiterste randzaak, maar waar reageer je nu precies op?

De vraag is natuurlijk wat ds. Minderman en ds. de Blois ervan zouden hebben gevonden, niet alleen wat ds. Kersten er van vond. Ik heb trouwens geen idee wat zij van een kerstboom vonden. Ik weet wel dat rond 1920 er OGG (!) waren die in de uitnodiging voor de kerstdienst vermeldden dat er een kerstboom zou zijn. Dus toen was dat nog niet zo'n gevoelig thema.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

John Galt schreef:
pierre27 schreef:
John Galt schreef:Het had ook nog via een opgenomen preek kunnen gebeuren. 's Middags uitgesproken en opgenomen in Nederland, 's avonds afgespeeld in Nieuw-Zeeland.
Wat is het verschil met een voor dit doel geschreven preek?
Vooral gevoelsmatig denk ik. Waarom willen kerken sowieso graag een dominee in plaats van leesdienst? Ze wringen zich in duizend bochten (zondagsdiensten om half 12, Goede Vrijdagdiensten op donderdagavond, oudjaarsdiensten op 30 december) om maar een dominee uit te kunnen nodigen. Dan kun je ook een dominee vragen een leespreek te schrijven voor die dag toch?
Een dienst om half twaalf is toch geen duizend bochten? Begon de dienst iedere zondag maar om half twaalf. Maar dat geheel terzijde.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ga je nu echt een Kerstboom als voorbeeld geven dat de GG zijn weggegroeid van de zuivere leer?

Wat moeten al die christenen wereldwijd dan wel niet waar zulke randzaken nooit een punt van discussie zijn geweest?
En waarom schrijf je dit opeens zo vanuit het niets?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Rh1990 schreef:Ik blijf het soms echt schokkend vinden hoe ver (een aardig gedeelte) van de GG af gegroeid is van haar wortels. Bijna alles is tegenwoordig een zogenaamde 'randzaak' en mag je elkaar in loslaten. Als je dan op RW leest dat je bijvoorbeeld elkaar moet vrijlaten dat je met Kerst een kerstboom neemt, dan val ik toch van m'n stoel. Als ds. Kersten, Lamain, Pieneman enz. eens 1 dag konden zien hoe hun kerkverband er nu uitzag, zouden ze denk die gehele dag wenen. Geloven is iets wat men zelf kan, beetje verstandszelfkennis is voldoende en je kan naar Jezus vluchten, dat is niet de ware Jezus Christus van Gods oude volk. Ik schrik er steeds meer van hoe ver het weg glijdt. Laatst een zeer oude geoefende vrouw ontmoet, zij zei het ook in deze woorden: we zien een zeer grote aardverschuiving plaatsvinden, in predeking, geloof en leven. Het volk van gezelschappen waar zij zoveel kwam wordt de mond gesnoerd en de godsdienst gaat heersen. Wilde dit toch eens delen al ben ik bang dat ik niet veel instemming kan verwachten, maar op dit forum mag je gelukkig je gedachten en mening uiten.
Ik deel je ongerustheid, alleen moet je wel oppassen om niet te generaliseren. Bijv. de uitdrukking 'tot Christus vluchten' vind je ook bij Boston (dacht ik) en de Erskines. Dus de uitdrukking kan ook in een 'goede zin' gebruikt worden. Een christelijke levenswijze zit 'm denk ik niet zozeer in een kerstboom o.i.d., maar wat vooral laakbaar is, is ons materialisme en hedonisme. Veel luxe en weelde, regelmatig op vakantie, etc. etc. Het is goed dat daar nu een 'rem' op gekomen is.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Rh1990 schreef:Geloven is iets wat men zelf kan, beetje verstandszelfkennis is voldoende en je kan naar Jezus vluchten, dat is niet de ware Jezus Christus van Gods oude volk. Ik schrik er steeds meer van hoe ver het weg glijdt.
De vraag is of dit écht zo is, of dat je dit denkt doordat de hedendaagse kinderen Gods wat andere taal gebruiken dan je bent gewend. Dan denken we al snel dat het geen waar geloof is. En dat alles zo makkelijk en remonstrants gaat tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Bezorgd schreef:Ga je nu echt een Kerstboom als voorbeeld geven dat de GG zijn weggegroeid van de zuivere leer?

Wat moeten al die christenen wereldwijd dan wel niet waar zulke randzaken nooit een punt van discussie zijn geweest?
En waarom schrijf je dit opeens zo vanuit het niets?
Je weet toch helemaal niet welke 'randzaken' er eventueel bij christenen in andere delen van de wereld spelen?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:Promotie ds. G. J. Baan: passie voor Bachs paasmuziek in de pastorie

https://www.rd.nl/artikel/922988-promot ... um=twitter
Wat een mooi stuk, groot respect voor dominee Baan. Ga ook helemaal met hem mee dat we veel van Luther kunnen leren als het gaat om muziek in de eredienst. Ik vind dat we het kind met het badwater hebben weggegooid, we hebben de "wereld" de Mattheus Passion laten "stelen" en we zijn hem in onze kerkcultuur verloren. Doodzonde en een gemiste kans.

Ik houd zelf ook enorm veel van (klassieke) muziek, de Mattheus (of de Johannes) maken altijd onlosmakelijk deel uit van mijn voorbereiding op Goede Vrijdag en Pasen. Jammer dat het dit jaar niet live kon, maar gelukkig zijn er hele mooie uitvoeringen.

Gaaf dat dominee Baan promoveert, knap dat je dit naast je werk als predikant doet (tot midden in de nacht).....
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:Ga je nu echt een Kerstboom als voorbeeld geven dat de GG zijn weggegroeid van de zuivere leer?

Wat moeten al die christenen wereldwijd dan wel niet waar zulke randzaken nooit een punt van discussie zijn geweest?
En waarom schrijf je dit opeens zo vanuit het niets?
Eens. Toen ik in Engeland woonde, kwam ik regelmatig over de vloer bij mensen van de Strict Baptist. Het was rond kerst, er stond een fantastisch mooie boom in de huiskamer te pronken. Ik was toen een jaar of 20, moest eerst aan het idee wennen. Zij konden echter niet begrijpen dat ik af en toe een biertje in de pub dronk :D
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef: Ik vind een kerstboom een uiterste randzaak, maar waar reageer je nu precies op?

De vraag is natuurlijk wat ds. Minderman en ds. de Blois ervan zouden hebben gevonden, niet alleen wat ds. Kersten er van vond. Ik heb trouwens geen idee wat zij van een kerstboom vonden. Ik weet wel dat rond 1920 er OGG (!) waren die in de uitnodiging voor de kerstdienst vermeldden dat er een kerstboom zou zijn. Dus toen was dat nog niet zo'n gevoelig thema.
Normaal gesproken zou ik een PB hebben gestuurd, maar dit vind ik serieus interessant.
Kan je me hierover wat meer informatie geven?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk dat je dat via Google wel kunt achterhalen, of via Digibron.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Ik denk dat je dat via Google wel kunt achterhalen, of via Digibron.
Gevonden inmiddels:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f27e086b25
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie