"Tale Kanaans"

Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Christen »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:Ik meen dat het ds Vreugdenhil was die ageerde tegen "Er ruist langs de wolken".
Wijlen ds. Paul ook.
En wat hebben we eraan dat we dit weten? Ik vind het zelf wel een mooi lied en zie niet in waarom dit de toets der kritiek niet zou kunnen doorstaan.

Het is zelfs separerend en appelerend: Kent gij, kent gij, die Naam nog niet.
Ik dacht dat het was: er ruist niets langs de wolken.. dat was het punt.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Amstelodamense »

Christen schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:Ik meen dat het ds Vreugdenhil was die ageerde tegen "Er ruist langs de wolken".
Wijlen ds. Paul ook.
En wat hebben we eraan dat we dit weten? Ik vind het zelf wel een mooi lied en zie niet in waarom dit de toets der kritiek niet zou kunnen doorstaan.

Het is zelfs separerend en appelerend: Kent gij, kent gij, die Naam nog niet.
Ik dacht dat het was: er ruist niets langs de wolken.. dat was het punt.
Ah, okay, dat wist ik niet. Letterlijk niet natuurlijk, figuurlijk zou je in het ruisen van de wind kunnen denken aan de Heere. Vind het wel pittig om dan gelijk een heel lied af te schrijven.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Christen »

Ik vind het zelf ook een mooi lied..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:Ik meen dat het ds Vreugdenhil was die ageerde tegen "Er ruist langs de wolken".
Wijlen ds. Paul ook.
En wat hebben we eraan dat we dit weten? Ik vind het zelf wel een mooi lied en zie niet in waarom dit de toets der kritiek niet zou kunnen doorstaan.

Het is zelfs separerend en appelerend: Kent gij, kent gij, die Naam nog niet.
Dat is niet separerend. Het is vragend ofwel misschien wat licht appellerend.
Ik geloof dat niet zo zeer de eerste regel een echt punt van kritiek was, maar wel een voorbeeld van de gehele bundel. Die komt vrijwel nooit op uit de diepte, en daarom zei men wel eens: Het zou ook wel eens "Er ruist in de diepten" moeten zijn. Want de Kerk kent ook diepten, zelfs meer dan de oppervlakkige godsdienst.
Voor wat separerend zou moeten zijn: De prediking des Woords naar het Woord, dat sluit in, of het sluit buiten. Dat legt de toetssteen aan: Wat ken ik ervan en wat mis ik? Wat is nodig tot zaligheid? De noodzaak van wedergeboorte, om de mens in de klem te zetten. In zekere zin zien we dat bij Spurgeon als we hem goed lezen. Hoe hij als hij dat kon de mensen wilde bewegen tot het geloof. Dat zien we ook in het Woord: Zo zijn wij dan gezanten van Christus' wege (dat is wel een hele hoge roeping!), alsof God door ons bade: Laat u met God verzoenen, enz. In een separerende preek kennen we geen gelovige gemeente, maar een van God afgevallen gemeente.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door DDD »

Als er niets langs de wolken ruist, dan moet de spreker toch allereerst naar zichzelf kijken. Want de naam van Jezus ruist alleen langs de wolken op de lofzangen van zijn kerk.

Maar ja, als je je mond houdt, ruist er niets. Dat lijkt me geen reden om een ander te verbieden om dat lied te zingen. Dat zou toch wel de omgekeerde wereld zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Als er niets langs de wolken ruist, dan moet de spreker toch allereerst naar zichzelf kijken. Want de naam van Jezus ruist alleen langs de wolken op de lofzangen van zijn kerk.

Maar ja, als je je mond houdt, ruist er niets. Dat lijkt me geen reden om een ander te verbieden om dat lied te zingen. Dat zou toch wel de omgekeerde wereld zijn.
En kunt u ook iets vertellen waaruit die lofzangen ontspruiten? Kunt u een lied ter ere van uw Schepper zingen? Dat kan een mens na de val niet meer. Hij gaat inleven dat hij God niet meer bedoelt, maar in wezen een zoeker is van eigen eer. We steigeren wel als we in de diepte worden gebracht, en we vechten net zolang, als God het niet genadig verhoedt, tot we er dood bij neervallen. Dat geldt mij, u en elk mens die aan zichzelf wordt ontdekt, en daarbij aan wie God is, en dat die God hem rechtvaardig van voor Zijn Aangezicht moet wegvagen. Ik weet dat hier de mens tegen briest en steigert, want hij wil zichzelf handhaven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door DDD »

Die lofzangen komen voort uit het werk van de heilige Geest. Dan maak je je vermoedelijk niet meer druk om de vraag of de lofzangen wel of niet langs de hemel ruisen, of niet (een enkeling die vanwege zijn karakter niet kan omgaan met beeldtaal daargelaten).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

Ik kan hier niet verder op ingaan, dat zullen ook de mods wel begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Ik kan hier niet verder op ingaan, dat zullen ook de mods wel begrijpen.
Ik i.i.g. wel DIA.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Christen »

Tja, ik had vandaag contact over het nieuwe kinderen voor kinderenlied 2021. En zelfs dat lied is al achterhaald op de werkelijkheid.

God´s Geest geeft nieuwe gezangen, nieuwe liederen. Als je een lied voor je gaat leven, ga je dat zien. Dan zie je ook de Bron. En dan dank je de Maker.. die op Zijn tijd het lied weer geeft in je hart. Vaak oude liederen in een nieuwe jas. Mooi is dat. Logisch ook. Ik kan zo genieten van liederen, ook met tjaraboem erbij. Maakt niet uit.. als het vanuit het hart is, kun je zo genieten van iemands anders liefde tot God.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

Hierboven lees is van genieten... Ik denk dat het meer een verwonderen is. Als je uit het hart over de grote werken Gods hoort dan verwonder je en dan maakt dat jaloers.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Hoezo zelfs. Laten wij ons niet laten wijsmaken dat het gebruik van de bundel van Johannes de Heer vanouds gevoelig lag, want dat is helemaal niet waar.
In elk reformatorisch gezin stond tachtig jaar geleden een traporgel. En op dat traporgel stonden drie boeken, twee dikke en een dunne: de psalmen van Worp, de zangbundel van Johannes de Heer en de Slag bij Waterloo.
Mitsgaders 'Kun je nog zingen, zing dan mee'. Voor de volksliederen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Jantje »

refo schreef:Mitsgaders
Moet dat nou; zo'n ouderwets woord?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:Mitsgaders
Moet dat nou; zo'n ouderwets woord?
80 jaar geleden....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

Christen schreef:Tja, ik had vandaag contact over het nieuwe kinderen voor kinderenlied 2021. En zelfs dat lied is al achterhaald op de werkelijkheid.

God´s Geest geeft nieuwe gezangen, nieuwe liederen. Als je een lied voor je gaat leven, ga je dat zien. Dan zie je ook de Bron. En dan dank je de Maker.. die op Zijn tijd het lied weer geeft in je hart. Vaak oude liederen in een nieuwe jas. Mooi is dat. Logisch ook. Ik kan zo genieten van liederen, ook met tjaraboem erbij. Maakt niet uit.. als het vanuit het hart is, kun je zo genieten van iemands anders liefde tot God.
Als ik het lied "Daar juicht een toon" hoor en "Hij overwon die sterke held", vraag ik me af of dit wel bijbels is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie