Kabinetsformatie 2021

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ik kreeg gisteren nogal wat tegengas over onder meer deze uitspraak. Maar m.i. is dit wel precies wat zich nu aan het ontvouwen is in Den Haag.

Ik moet maar veel denken aan de aan de Bijbel ontleende zegswijze: 'Wie een kuil graaft...'.
Niemand weet van wie de betreffende notitie afkomstig is. Is het een soort van ambtelijke annotatie? Zijn het gedachten van een verkenner? Is het de opmerking van een fractieleider? Het past daarom niet Kajsa Ollongren of D66 allerlei slechts toe te dichten. Ze droeg slechts het bewuste papier bij zich.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door parsifal »

Ik moet trouwens ook zeggen, dat ik ook opmerkingen heb gemaakt over kamerleden waarvan ik hoop dat ze in het kabinet komen (Al was het in dat geval vooral om Stieneke van der Graaf en Eppo Bruins de Kamer in te helpen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ik kreeg gisteren nogal wat tegengas over onder meer deze uitspraak. Maar m.i. is dit wel precies wat zich nu aan het ontvouwen is in Den Haag.

Ik moet maar veel denken aan de aan de Bijbel ontleende zegswijze: 'Wie een kuil graaft...'.
Niemand weet van wie de betreffende notitie afkomstig is. Is het een soort van ambtelijke annotatie? Zijn het gedachten van een verkenner? Is het de opmerking van een fractieleider? Het past daarom niet Kajsa Ollongren of D66 allerlei slechts toe te dichten. Ze droeg slechts het bewuste papier bij zich.
Alleen de verkenners gaan over de gespreksonderwerpen, dus ambtenaren moet je erbuiten laten. De vraag is natuurlijk bij wie het vandaan komt en dat zullen we (misschien) gaan zien. Dan moet Ollongren wel haar mond open doen, natuurlijk.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: De vraag is natuurlijk bij wie het vandaan komt en dat zullen we (misschien) gaan zien. Dan moet Ollongren wel haar mond open doen, natuurlijk.
Volgens de minister-president zal dat nooit duidelijk worden, van wie de notitie is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Het past daarom niet Kajsa Ollongren of D66 allerlei slechts toe te dichten. Ze droeg slechts het bewuste papier bij zich.
Op de typcursus leerden we al om nooit een brief of een memo zo te vervoeren, maar altijd in een ondoorzichtige map.
Dat wordt later nog een aantal keren herhaald.
Het is te vergelijken met weglopen bij je openstaande scherm.
En dan zou zij nonchalant met deze gevoelige informatie omgaan?
Het is oliekoekendom of een geslepen aktie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: De vraag is natuurlijk bij wie het vandaan komt en dat zullen we (misschien) gaan zien. Dan moet Ollongren wel haar mond open doen, natuurlijk.
Volgens de minister-president zal dat nooit duidelijk worden, van wie de notitie is.
Pfff
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door helma »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef: Het past daarom niet Kajsa Ollongren of D66 allerlei slechts toe te dichten. Ze droeg slechts het bewuste papier bij zich.
Op de typcursus leerden we al om nooit een brief of een memo zo te vervoeren, maar altijd in een ondoorzichtige map.
Dat wordt later nog een aantal keren herhaald.
Het is te vergelijken met weglopen bij je openstaande scherm.
En dan zou zij nonchalant met deze gevoelige informatie omgaan?
Het is oliekoekendom of een geslepen aktie.
Tja....Afbeelding
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Bertiel »

doen ze slim bij de Hema, ik moest er hartelijk om lachen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Mannetje »

:D
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Het is te vergelijken met weglopen bij je openstaande scherm.
En dan zou zij nonchalant met deze gevoelige informatie omgaan?
Het is oliekoekendom of een geslepen aktie.
Ik denk geen van beide.
Een geslepen actie kan haast niet, want je kan nooit weten hoe zo'n balletje gaat rollen. Bovendien is ze zelf daardoor behoorlijk beschadigd.
En Ollongren is niet zomaar de eerste de beste, maar een door de wol geverfde partijpolitica. Dus 'oliekoekendom' kan ik het ook niet bestempelen. Waarschijnlijk voelde ze zich gewoon niet zo lekker en moest ze hals over kop naar huis. De meeste fouten en datalekken gebeuren als er haast in het spel is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef: Het past daarom niet Kajsa Ollongren of D66 allerlei slechts toe te dichten. Ze droeg slechts het bewuste papier bij zich.
Op de typcursus leerden we al om nooit een brief of een memo zo te vervoeren, maar altijd in een ondoorzichtige map.
Dat wordt later nog een aantal keren herhaald.
Het is te vergelijken met weglopen bij je openstaande scherm.
En dan zou zij nonchalant met deze gevoelige informatie omgaan?
Het is oliekoekendom of een geslepen aktie.
Het probleem is niet dat minister Ollongren haar papiertjes in de haast niet goed heeft omgedraaid. Dat is een fout in de catecgorie 'dom-maar-kan-gebeuren'. Veel ernstiger is wat er op het papiertje staat, en de mist die nu wordt opgetrokken over de bron van de opmerking over Omtzigt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Den Haag, 26 maart 2021

Geachte mevrouw Jorritsma en mevrouw 0llongren,

U hebt mij gisteren, donderdag 25 maart jl., laten weten uw werkzaamheden als "verkenners" ten behoeve van de kabinetsformatie met onmiddellijke ingang te beeindigen omdat u vreest uw werk niet langer onbevangen en onbevooroordeeld te kunnen voortzetten nu vertrouwelijke aantekeningen van een van u openbaar zijn geworden.

Daarmee is een onverwacht einde gekomen aan uw aandeel in de verkennende fase van de kabinetsformatie. Het is mij inmiddels duidelijk geworden dat de Tweede Kamer woensdag 31 maart 2021 een Regeling van Werkzaamheden wil houden met als doel het aanvragen van een debat over de ontstane situatie. U hebt met alle gekozen lijsttrekkers gesprekken gevoerd en hetgeen in die gesprekken is gewisseld maakt onlosmakelijk onderdeel uit van de kabinetsformatie. Inmiddels is ook duidelijk dat de genoemde aantekeningen - wat de status daarvan ook moge zijn - politiek en maatschappelijk vragen hebben opgeroepen, onder andere omdat er een gekozen volksvertegenwoordiger van de Tweede Kamer met naam en toenaam in voorkomt.

Derhalve verzoek ik u om de Kamer op korte termijn een zo volledig mogelijk verslag aan te bieden over de wijze waarop u uw opdracht hebt opgevat en uitgevoerd en over de inzichten tot welke u op basis daarvan bent gekomen. Dit verslag maakt, ongeacht het verdere verloop van de verkennende fase, een noodzakelijk onderdeel uit van het historisch archief van deze kabinetsformatie. Ook voor toekomstige kabinetsformaties is dit van belang.

lk doe een beroep op u om beschikbaar te zijn voor het verschaffen van inlichtingen tijdens een debat indien de nieuwe Tweede Kamer daartoe besluit. Het door u op te stellen verslag van uw werkzaamheden zal voor dit debat geagendeerd worden.

lk ga er vanuit dat u het belang van zowel uw verslag als van het debat daarover met de Kamer voor een zorgvuldig verloop van de kabinetsformatie onderkent.

Hoogachtend,
Khadija Arib,
Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
(Bron: tweedekamer.nl)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Het is te vergelijken met weglopen bij je openstaande scherm.
En dan zou zij nonchalant met deze gevoelige informatie omgaan?
Het is oliekoekendom of een geslepen aktie.
Ik denk geen van beide.
Een geslepen actie kan haast niet, want je kan nooit weten hoe zo'n balletje gaat rollen. Bovendien is ze zelf daardoor behoorlijk beschadigd.
En Ollongren is niet zomaar de eerste de beste, maar een door de wol geverfde partijpolitica. Dus 'oliekoekendom' kan ik het ook niet bestempelen. Waarschijnlijk voelde ze zich gewoon niet zo lekker en moest ze hals over kop naar huis. De meeste fouten en datalekken gebeuren als er haast in het spel is.
Ik las dat ze preventief was getest, dus nog niet ziek.
Luther schreef:Het probleem is niet dat minister Ollongren haar papiertjes in de haast niet goed heeft omgedraaid. Dat is een fout in de catecgorie 'dom-maar-kan-gebeuren'.
Ze begeeft zich hiermee in goed gezelschap. Met een Britse anti-terreurchef notabene.
Afbeelding

En kijk wat ze beiden achter die papieren hebben. Mappen. Eén windvlaag en het waait in de goot.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Verkenners zijn bereidt toelichting en uitleg te geven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Wat ook de herkomst is geweest over de opmerking over Omtzigt en ook Hoekstra, Ollongren en vermoedelijk ook Jorritsma zaten sowieso volledig fout. Hun opdracht was "te onderzoeken welke coalitiemogelijkheden de fracties zien". Dit was een opdracht van de gehele Kamer, en niet een opdracht van de VVD en D66. Deze opdracht vraagt om een zekere onafhankelijkheid van de fractie waarvan ze zelf deel van uitmaken. In werkelijkheid hebben ze echter méér gedaan dan de opdracht was. Ze hebben namelijk vanuit partijpolitieke belangen geprobeerd een onderhandelingsstrategie voor de VVD en D66 uit te dokteren. In plaats van zich te richten op de inhoud, en partijpolitieke en persoonlijke belangen over te laten aan de lijsttrekkers, hebben zij zich als secondanten van deze lijsttrekkers opgesteld met inbegrip van op de persoon gerichte tactieken (niet alleen richting Omtzigt, maar ook richting Hoekstra). Dit kán in deze fase gewoon niet en stond haaks op de door hen te vervullen opdracht namens de gehele (!) Kamer. Alleen al om die reden hebben beide dames hun opdracht niet naar behoren uitgevoerd en zijn ze volstrekt ongeloofwaardig geworden.

Dat staat nog los van de vraag wie de punten ingebracht hebben, want dat kan ook door anderen gebeurd zijn (ik laat even in het midden door wie).
Laatst gewijzigd door Valcke op 26 mar 2021, 15:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie