Kabinetsformatie 2021

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:
Ad Anker schreef:Precies, D66 zet zich buiten spel.
Waarom denk je dat?
Als het waar is dat Ollongren en daarmee D66 zich breder heeft geuit dan wat van een verkenner verwacht wordt over een andere partij en zich daarover niet gaat verantwoorden is dat schadelijk voor die partij. Het vertrouwen in die partij daalt.

Doe nu maar een oeverlange formatie die uitmondt op verkiezingen. Dan kan de kiezer zich weer uitspreken.
Hopelijk komt er voor die tijd dan genoeg bagger uit D66 zodat hun opmars van korte duur is...
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:De partijvoorzitter van het CDA is net opgestapt, dus daar hebben ze natuurlijk niet zo snel een alternatieve woordvoerder naast Hoekstra. En de laatste heeft gisteren nog een steunbetuiging het web op geslingerd: https://twitter.com/WBHoekstra/status/1 ... 8048515072
Dat had 'ie twee of drie weken terug ook allang kunnen en moeten doen. Vindt je ook niet?
Het is 'vind'.

En verder is het onzin.
:yahoo

Wat een originele reactie zeg!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Wim Anker »

Overigens snap ik zo'n opmerking wel. Dhr. Omtzigt is een ongeleid projectiel die waarschijnlijk de hele fractie (en daarmee het kabinet) terroriseert.
Dit forum hanteert met regelmaat de volgende uitspraken:

1. Kritiek op het mod beleid graag per pb,
2. Deze 'ban', 'waarschuwing' etc. gaat niet over de inhoud maar over gedrag en/of wijze van verwoorden.

Welke bestuur zal over bovenstaande aspecten niet nadenken als er een samenwerkingsverband moet worden gecreëerd waarin men zoekt naar stabiliteit, samenwerken en weten wat men aan elkaar heeft?
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door DDD »

Terroriseren is mijns inziens niet het juiste woord, maar verder eens. Hij heeft een heel nuttige functie, maar de vraag is of hij ook talenten zou hebben als bestuurder. Er is niets mis mee als dat niet zo is.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Mannetje »

Een oudcollega van mij sprak regelmatig de wijze woorden: zonder dwarsliggers kan de trein niet rijden.
Ik denk dat Omtzigt zo'n uitermate nuttige dwarsligger is, die je als partij moet koesteren.
En tegelijkertijd is hij daar ook op zijn best, dus kan ik mij zeker voorstellen dat je hem niet als fractievoorzitter wil hebben.
-
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Zijn opmerking dat het uitgesloten is dat mevr. Ollongren nog verantwoording aflegt, vind ik overigens wel storend. Zij is als verkenner aangesteld door de Kamer, niet door de premier.
Daar zal wel geen rechtskundige basis voor zijn. Je zou dan moeten gaan denken aan een formatie waarin alle gespreken openbaar zijn of waarin iedereen toegang zou moeten hebben tot die informatie die de verkenners verzamelen.
Ik denk ook dat er geen rechtskundige basis voor is. Maar het is storend dat de premier daar iets over voor zijn beurt zegt. De verkenners hebben immers hun opdracht van Arib en de Tweede Kamer, niet van de premier (al doet hij van wel).
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Kabinetsformatie 2021

Bericht door Maanenschijn »

Het klink mooi: een verkenner namens de kamer, een onafhankelijke kamer als controlerende macht van het kabinet, een formatie waarin alle opties een kans kunnen krijgen etc. En zo zou het inderdaad moeten zijn.

Maar zo werkt het helemaal niet. Door D66 en VVD wordt gepoogd een regering te smeden die beider agenda kan uitvoeren. Daarvoor hebben ze twee mensen aangesteld, die daarmee op pad zijn. De kamers staat in deze volledig aan de zijlijn. De enige optie die de kamer heeft is om achter deze partijen om een coalitie te smeden. Die kans acht ik niet groot, maar zou nog een optie kunnen zijn. Een coalitie over rechts en VVD voor het blok zetten om aan te sluiten.

Verder is het toekijken. De partijen in een coalitie zijn gebaat bij twee dingen: een aantal kroonjuwelen binnenhalen in de regeer periode, en ‘gedoe’ zoveel mogelijk voorkomen. Dat laatste heeft vooral met mensen en karakters en partijdiscipline te maken en is vaak nog belangrijker dan het partijprogramma. Omzigt (Ik waardeer hem zeer!) is hierin een storende factor en zal daarbij altijd gespreksonderwerp zijn als CDA aan wil/kan sluiten. Daarnaast is risico-beperking een belangrijke. Is de meerderheid krap, of kan het een dissident verdragen om toch de meerderheid te behouden. Hierbij speelt ook de verhouding in de Eerste Kamer en rol. Dus een paar zetels over in de stemverhouding is ook belangrijk.
Als laatste zijn ook de controversiële onderwerpen belangrijk: wil je die van te voren dichtregelen of over laten aan de meerderheid van de kamer. Dat laatste is voor een minderheidsstandpunt (denk aan ethische of religieuze standpunten) altijd onwenselijk. Dat wil je van te voren dicht regelen. Dat zal met betrekking tot het eventueel meedoen van CU een belangrijk punt zijn.

Dit is vaak hoe het werkt. Op landelijk niveau, maar ook op lokaal niveau. Ik heb viermaal de onderhandelingen op lokaal niveau mogen doen, waarvan twee als formateur. Inclusief krantenkoppen en zelfs landelijke (VPRO) radioprogramma’s, gezien de gepolariseerde situatie in de voormalige gemeente. En dat is natuurlijk nog maar peanuts vergeleken deze landelijke stoelendans.

De ideale wereld: dat de kamer/gemeenteraad bij elkaar zit in een openbare vergadering, de partijprogramma’s op tafel liggen, de grootste gemene deler wordt gezocht en dan een programma ontstaat met op kwaliteit geselecteerde personen (zonder partijbelang) die het kabinet gaan vormen is utopie.

Aanvulling: ik wens iedere partij (landelijk, provinciaal en lokaal) overigens ‘een Omzigt’ toe. Zeer waardevolle personen, die misstanden aan de kaak stellen. Die hebben we hard nodig. Maar voor fractievoorzitters kosten de bevindingen van deze Omzichten uren overleg en sloten koffie ;).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door DDD »

Je vergeet nog de kerk. En een forum natuurlijk. Maar in het moderamen van de synode zijn ze minder op hun plaats. Dat mag toch gewoon eerlijk vastgesteld worden? Ik snap eigenlijk de ophef nog niet zo.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door refo »

Het benoemen van verkenners is onzin. Daarvoor heb je het instituut Informateur sinds 1951.
Wil je echt iets verkennen op deze manier, stel dan buitenstaanders aan, bijvoorbeeld juristen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door parsifal »

Het zou me verbaasd hebben als bij verkenning de positie van Omtzigt niet ter sprake was gekomen. Je kijkt of je kunt samenwerken met andere partijen, waarbij als je de lijsttrekker van CDA een kabinetspost geeft, de nummer twee iemand is die goed in zijn werk is en erg principieel. Dat is lastig en daar praat je dus over, maar je wilt ook niet officieel zeggen dat je het lastig vind. Dit is een beetje als toen uitlekte wat regeringsleiders over elkaar zeiden achter de schermen. Natuurlijk wordt er achter de schermen over elkaar gesproken, maar dat wil je niet openbaar hebben.

Mijn vraag is wel, wie er iets mee opschiet dat dit zo in het openbaar komt? Is het werkelijk de taak van de journalisten om dit openbaar te maken?

Nu het eenmaal openbaar is gemaakt moet je er wel verder mee aan de slag. En dat is lastig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Herman »

parsifal schreef:Nu het eenmaal openbaar is gemaakt moet je er wel verder mee aan de slag. En dat is lastig.
En het CDA kan in lijn met het optreden van Omtzigt niet anders dan vandaag verdere opheldering eisen. Dat is zij wel aan hem verplicht.

Maar als er morgen weer een andere bom ontploft, dan is dit voor het weekend weer vergeten.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:
parsifal schreef:Nu het eenmaal openbaar is gemaakt moet je er wel verder mee aan de slag. En dat is lastig.
En het CDA kan in lijn met het optreden van Omtzigt niet anders dan vandaag verdere opheldering eisen. Dat is zij wel aan hem verplicht.

Maar als er morgen weer een andere bom ontploft, dan is dit voor het weekend weer vergeten.
Ik denk het niet. Inmiddels zijn debatten geëist enz.
-
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Hollander »

Ik vind het wel opvallend dat Rutte 'opeens' de woordvoerder van Kaag blijkt te zijn en er vervolgens wordt gezwegen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ook de PvdA wil een debat, alvorens verder te gaan...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:En niemand van de VVD of D'66 gaat erover wie in de Kamer zit en wie niet. Want Kamerleden zijn door het volk gekozen. Vroeg of laat zal uitkomen wat de oorsprong is van deze opmerking en komt die persoon er dan mee weg??
Ik kreeg gisteren nogal wat tegengas over onder meer deze uitspraak. Maar m.i. is dit wel precies wat zich nu aan het ontvouwen is in Den Haag.

Ik moet maar veel denken aan de aan de Bijbel ontleende zegswijze: 'Wie een kuil graaft...'.
Plaats reactie