Wist je dat...

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat...

Bericht door refo »

Stel nou eens dat we in de gergem een Omtzigt hadden. Hoe zouden we die man dan beoordelen?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Wist je dat...

Bericht door Hoopvol »

refo schreef:Stel nou eens dat we in de gergem een Omtzigt hadden. Hoe zouden we die man dan beoordelen?
Niet per definitie de GG, maar in diverse kerkverbanden denk ik dat hij onder censuur zou komen te staan en op die manier monddood gemaakt zou worden.
Laatst gewijzigd door Hoopvol op 25 mar 2021, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat...

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Wat wilde je dan zeggen in je post? Je geeft toch de suggestie dat Omtzigt misschien wel terecht van het politieke toneel moet verdwijnen? En waarom zou dat dan zijn in deze fase van de verkenning?
Nou nee. Ik reageerde vooral op twee opmerkingen dat 'zijn integriteit boven alle twijfel verheven is'. Dat is m.i. niet waar. Dat hij terecht niet meer gewenst is, dat vind ik ook niet juist. Het komt er op neer dat er positieve maar ook negatieve zaken aan hem kleven dus ik kan me zo voorstellen dat je dan niet met iemand verder wil.
Onder normale omstandigheden neem je dan als werknemer en werkgever van elkaar afscheid met een handdruk van wederzijds respect, maar nu is hij onderdeel van het geheel van politieke onderhandelingen rondom de vorming van een nieuwe regering. Volgens mij is het een klassieke gedachte dat je als regeringspartij loyaal ben aan je eigen kabinet als een vuistregel om kabinetten bestuurbaar te houden en het is natuurlijk politiek gezien onhandig te noemen als je sneuvelt op het werk van een kamerlid uit de coalitie. Je kunt dan de discussie aangaan of het onrecht van dermate omvang is dat je je loyaliteit opgeeft. Het pleit voor Omtzigt dat hij heeft vastgehouden, maar onderwijl kan de VVD niet meer uitgaan van een vanzelfsprekende loyaliteit van een beoogt coalitiegenoot.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wist je dat...

Bericht door Hollander »

Volgens mij is ook te lezen dat Hoekstra graag in het kabinet wil.
Dat is een 'goede' uitgangspositie om 'de hoge prijs' van het CDA snel iets te laten zakken.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat...

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Wat wilde je dan zeggen in je post? Je geeft toch de suggestie dat Omtzigt misschien wel terecht van het politieke toneel moet verdwijnen? En waarom zou dat dan zijn in deze fase van de verkenning?
Nou nee. Ik reageerde vooral op twee opmerkingen dat 'zijn integriteit boven alle twijfel verheven is'. Dat is m.i. niet waar. Dat hij terecht niet meer gewenst is, dat vind ik ook niet juist. Het komt er op neer dat er positieve maar ook negatieve zaken aan hem kleven dus ik kan me zo voorstellen dat je dan niet met iemand verder wil.
Onder normale omstandigheden neem je dan als werknemer en werkgever van elkaar afscheid met een handdruk van wederzijds respect, maar nu is hij onderdeel van het geheel van politieke onderhandelingen rondom de vorming van een nieuwe regering. Volgens mij is het een klassieke gedachte dat je als regeringspartij loyaal ben aan je eigen kabinet als een vuistregel om kabinetten bestuurbaar te houden en het is natuurlijk politiek gezien onhandig te noemen als je sneuvelt op het werk van een kamerlid uit de coalitie. Je kunt dan de discussie aangaan of het onrecht van dermate omvang is dat je je loyaliteit opgeeft. Het pleit voor Omtzigt dat hij heeft vastgehouden, maar onderwijl kan de VVD niet meer uitgaan van een vanzelfsprekende loyaliteit van een beoogt coalitiegenoot.
Ik ben het hier volstrekt mee oneens. Omtzigt is een Kamerlid die zich altijd onafhankelijk opgesteld heeft en zich niet laat meevoeren in politieke spelletjes. Dat heeft niets te maken met het hebben van een bestuurbaar kabinet. Bovendien is hij geen werknemer van premier Rutte, maar een beëdigd Kamerlid die de belangen van de burger moet dienen. Als Kamerlid heeft hij een controlerende functie en daarvoor is hij gekozen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 mar 2021, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wist je dat...

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:Ik ben het hier volstrekt mee oneens. Omtzigt is een Kamerlid die zich altijd onafhankelijk opgesteld heeft en zich niet laat meevoeren in politieke spelletjes. Dat heeft niets te maken met het hebben van een bestuurbaar kabinet. Bovendien is hij geen werknemer van premier Rutte, maar een beëdigd Kamerlid die de belangen van de burger moet dienen. Als Kamerlid heeft hij een controlerende functie en daarvoor is hij gekozen.
Bovendien heeft hij maar zelden afwijkend van de partijlijn gestemd. Behalve een enkele keer toen het voor hem absoluut cruciaal was.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat...

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:Volgens mij is ook te lezen dat Hoekstra graag in het kabinet wil.
Dat is een 'goede' uitgangspositie om 'de hoge prijs' van het CDA snel iets te laten zakken.
Hijzelf ontkent dat anders zeer stellig op Twitter.

En Ploumen van de PvdA heeft ook gelijk in een bericht geschreven dat ze absoluut niet als enige linkse partij in het kabinet wil. Dus die optie lijkt me bij voorbaat al uitgesloten.

Conclusie: geen nieuwe verkenners en het huidige kabinet laten onderhandelen. Maar ik lees net dat Van Ark (VVD) en Koolmees (D66) de nieuwe verkenners zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat...

Bericht door Henk J »

Herman schreef:
Valcke schreef:Wat wilde je dan zeggen in je post? Je geeft toch de suggestie dat Omtzigt misschien wel terecht van het politieke toneel moet verdwijnen? En waarom zou dat dan zijn in deze fase van de verkenning?
Nou nee. Ik reageerde vooral op twee opmerkingen dat 'zijn integriteit boven alle twijfel verheven is'. Dat is m.i. niet waar. Dat hij terecht niet meer gewenst is, dat vind ik ook niet juist. Het komt er op neer dat er positieve maar ook negatieve zaken aan hem kleven dus ik kan me zo voorstellen dat je dan niet met iemand verder wil.
Onder normale omstandigheden neem je dan als werknemer en werkgever van elkaar afscheid met een handdruk van wederzijds respect, maar nu is hij onderdeel van het geheel van politieke onderhandelingen rondom de vorming van een nieuwe regering. Volgens mij is het een klassieke gedachte dat je als regeringspartij loyaal ben aan je eigen kabinet als een vuistregel om kabinetten bestuurbaar te houden en het is natuurlijk politiek gezien onhandig te noemen als je sneuvelt op het werk van een kamerlid uit de coalitie. Je kunt dan de discussie aangaan of het onrecht van dermate omvang is dat je je loyaliteit opgeeft. Het pleit voor Omtzigt dat hij heeft vastgehouden, maar onderwijl kan de VVD niet meer uitgaan van een vanzelfsprekende loyaliteit van een beoogt coalitiegenoot.
Dit gaat niet om loyaliteit, dit gaat om het wegmoffelen van grove fouten bij de belastingdienst. Ik vind jouw uitspraken nogal wat, onder het mom van loyaliteit moet meer dan de helft van de kamer maar zijn mond dicht houden? De tweede kamer is er om de regering te controleren, niet om te tekenen bij het kruisje. Met deze stelling kunnen we de kamer wel terugbrengen naar een mannetje of 30. Omtzigt staat op de kieslijst en is gekozen door meer dan 300.000 mensen, wil je het CDA, dan krijg je ook Omtzigt. Men moet ophouden met het vooraf kaltstellen van de tweede kamer door coalitieakkoorden in achterkamertjes. Het debat moet in de tweede kamer plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat...

Bericht door Herman »

Hollander schreef:
Valcke schreef:Ik ben het hier volstrekt mee oneens. Omtzigt is een Kamerlid die zich altijd onafhankelijk opgesteld heeft en zich niet laat meevoeren in politieke spelletjes. Dat heeft niets te maken met het hebben van een bestuurbaar kabinet. Bovendien is hij geen werknemer van premier Rutte, maar een beëdigd Kamerlid die de belangen van de burger moet dienen. Als Kamerlid heeft hij een controlerende functie en daarvoor is hij gekozen.
Bovendien heeft hij maar zelden afwijkend van de partijlijn gestemd. Behalve een enkele keer toen het voor hem absoluut cruciaal was.
Zolang jullie partijloyaliteit (een positieve waarde) interpreteren als partijpolitieke spelletjes (een negatieve waarde), dan kan je alles en iedereen in de TK onder kritiek stellen. Volgens mij was dat een conclusie die eerder ook al genoemd werd.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat...

Bericht door Henk J »

Hoopvol schreef:
refo schreef:Stel nou eens dat we in de gergem een Omtzigt hadden. Hoe zouden we die man dan beoordelen?
Niet per definitie de GG, maar in diverse kerkverbanden denk ik dat hij onder censuur zou komen te staan en op die manier monddood gemaakt zou worden.
Dat hangt af van het reflecterend vermogen van de kerkenraad. Nu is een kerk ook geen democratische maar een theocratische instelling.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat...

Bericht door Herman »

Henk J schreef:Dit gaat niet om loyaliteit, dit gaat om het wegmoffelen van grove fouten bij de belastingdienst. Ik vind jouw uitspraken nogal wat, onder het mom van loyaliteit moet meer dan de helft van de kamer maar zijn mond dicht houden? De tweede kamer is er om de regering te controleren, niet om te tekenen bij het kruisje. Met deze stelling kunnen we de kamer wel terugbrengen naar een mannetje of 30. Omtzigt staat op de kieslijst en is gekozen door meer dan 300.000 mensen, wil je het CDA, dan krijg je ook Omtzigt. Men moet ophouden met het vooraf kaltstellen van de tweede kamer door coalitieakkoorden in achterkamertjes. Het debat moet in de tweede kamer plaatsvinden.
Een regeringspartij zit er om te regeren overeenkomstig het regeerakkoord. Zo werkt dat in het huidige bestel. Als je daar niet vanuit gaat, kan je net zo goed de revolutie uitroepen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat...

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Henk J schreef:Dit gaat niet om loyaliteit, dit gaat om het wegmoffelen van grove fouten bij de belastingdienst. Ik vind jouw uitspraken nogal wat, onder het mom van loyaliteit moet meer dan de helft van de kamer maar zijn mond dicht houden? De tweede kamer is er om de regering te controleren, niet om te tekenen bij het kruisje. Met deze stelling kunnen we de kamer wel terugbrengen naar een mannetje of 30. Omtzigt staat op de kieslijst en is gekozen door meer dan 300.000 mensen, wil je het CDA, dan krijg je ook Omtzigt. Men moet ophouden met het vooraf kaltstellen van de tweede kamer door coalitieakkoorden in achterkamertjes. Het debat moet in de tweede kamer plaatsvinden.
Een regeringspartij zit er om te regeren overeenkomstig het regeerakkoord. Zo werkt dat in het huidige bestel. Als je daar niet vanuit gaat, kan je net zo goed de revolutie uitroepen.
De eerste zin is staatsrechtelijk volstrekt onjuist. Het kabinet is er om te regeren, de Tweede Kamer regeert niet, maar controleert. Niet om ministers bij ernstige fouten de hand boven het hoofd te houden en kwesties in de doofpot te stoppen. Premier Rutte kan dat wel fijn vinden, maar het is gewoon fout.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Wist je dat...

Bericht door Habitat »

Tamara van Ark gaat wel snel zeg. Vorig jaar was zij nog staatssecretaris. Vervolgens werd zij in 2020 minister. Daarna running mate van Rutte bij de verkiezingen van 2021. En nu verkenner.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wist je dat...

Bericht door Panny »

Habitat schreef:Tamara van Ark gaat wel snel zeg. Vorig jaar was zij nog staatssecretaris. Vervolgens werd zij in 2020 minister. Daarna running mate van Rutte bij de verkiezingen van 2021. En nu verkenner.
En een relatie met Elbert Dijkgraaf toch?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat...

Bericht door Herman »

Valcke schreef:De eerste zin is staatsrechtelijk volstrekt onjuist. Het kabinet is er om te regeren, de Tweede Kamer regeert niet, maar controleert. Niet om ministers bij ernstige fouten de hand boven het hoofd te houden en kwesties in de doofpot te stoppen. Premier Rutte kan dat wel fijn vinden, maar het is gewoon fout.
Er staat ook een tweede zin achter. 'Zo werkt dat nu gewoon'. Dan kan je vinden dat het staatsrechtelijk anders zit, maar dan ga je niet uit van het gebruik zoals dat functioneert. Wetten die worden voorgesteld worden aangenomen door de regeringspartijen en op een enkele motie na stemt de oppositie tegen. De controlerende functie van de Tweede Kamer is maar één taak binnen het geheel en die moet afgewogen worden ten opzichte van de andere taken. Coalitieakkoorden, fractiediscipline en dergelijke zaken meer zijn dan gewoon zaken waarbinnen je dus je werk moet doen.
Plaats reactie