Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Dodo »

Salomo schreef:
merel schreef:
Welke? Ik hoor het op dit moment meer om mij heen. Het ' voelt ' niet goed, maar waarom kan ikzelf ook niet onderbouwen
Volgens mij, omdat het onder toezicht moet plaatsvinden van ouderlingen en je dient het te vieren in de openbare samenkomst, dus met heel de gemeente.

Dit haal ik uit onze eigen kerkorde, dus m'n eigen kerk gaat tegen haar kerkorde in, mits ik het goed heb gelezen.
In de samenkomst, akkoord. Maar dat is iets anders dan met heel de gemeente. Je hebt nooit heel de gemeente bij elkaar, er zijn altijd oppassende ouders, zieken, afwezigen, werkenden.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zei dit omdat ik meen dat zo het Heilig Avondmaal vieren in de huiskamers niet Bijbels is. Het kan allemaal goed zijn en mooi zijn maar als het niet naar de wil van God is moet je dat ook niet zo doen.
Ook in de Bijbel lees van je van ambtelijke aanwezigheid.
En wie bepaalt of het wel of niet naar de wil van God is? Dat zijn gewoon mensen.
Gods Woord is hiervoor bepalend.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Salomo »

Dodo schreef:
Salomo schreef:
merel schreef:
Welke? Ik hoor het op dit moment meer om mij heen. Het ' voelt ' niet goed, maar waarom kan ikzelf ook niet onderbouwen
Volgens mij, omdat het onder toezicht moet plaatsvinden van ouderlingen en je dient het te vieren in de openbare samenkomst, dus met heel de gemeente.

Dit haal ik uit onze eigen kerkorde, dus m'n eigen kerk gaat tegen haar kerkorde in, mits ik het goed heb gelezen.
In de samenkomst, akkoord. Maar dat is iets anders dan met heel de gemeente. Je hebt nooit heel de gemeente bij elkaar, er zijn altijd oppassende ouders, zieken, afwezigen, werkenden.
Foutje inderdaad niet "heel" de gemeente.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Gods Woord is hiervoor bepalend.
En dat bevat geen clausule over dit specifieke onderwerp.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Gods Woord is hiervoor bepalend.
En dat bevat geen clausule over dit specifieke onderwerp.
Zeker wel. Onderzoek de Schriften. Daar hebben we morgen ook weer alle gelegenheid voor.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:
Delftenaar schreef:
Bezorgd schreef:Dus ja, overslaan is ook wat.
Ja. Toch zei een gemeentelid dat met het verspreid vieren van het Avondmaal de gemeenschap met elkaar, als leden van Christus, ondersneeuwd.
Daarmee had die persoon wel een punt.
Zeker. Maar de vraag is of het ondersneeuwen een reden is om het helemaal niet te houden. Optimaal is verspreiden niet, maar je geeft wel gehoor aan het houden van het Avondmaal. Wat dat betreft zijn we in onze gezindte niet zo oplossingsricht. Helaas is het sacrament in mijn gemeente ook al ruim een jaar niet bediend.
Dat is de andere kant inderdaad.
Het "gemak" (zo komt het over) waarmee gemeenten de HA diensten overslaan, is ook niet goed.
Het lijkt wel of men het prima vindt. Er lijkt geen worsteling te zijn.
Ook dan kun je je afvragen of dat normaal is.

Overigens zie ik nu op Kerktijden verschillende gemeenten die nu toch voor het eerst weer HA gaan vieren in meerdere diensten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Overigens zie ik nu op Kerktijden verschillende gemeenten die nu toch voor het eerst weer HA gaan vieren in meerdere diensten.
Klopt. Gisteren in 3 diensten in Rotterdam-Zuidwijk en de komende twee zondagen in 6 diensten in Bodegraven. Alblasserdam houdt zondag ook weer Avondmaal in 4 diensten. Die gemeente deed dat afgelopen najaar ook al.

En rond Pasen is het ook in Dordrecht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Overigens zie ik nu op Kerktijden verschillende gemeenten die nu toch voor het eerst weer HA gaan vieren in meerdere diensten.
Klopt. Gisteren in 3 diensten in Rotterdam-Zuidwijk en de komende twee zondagen in 6 diensten in Bodegraven. Alblasserdam houdt zondag ook weer Avondmaal in 4 diensten. Die gemeente deed dat afgelopen najaar ook al.

En rond Pasen is het ook in Dordrecht.
:bobo

Is de kerkelijke kaart beperkt tot de GG?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Overigens zie ik nu op Kerktijden verschillende gemeenten die nu toch voor het eerst weer HA gaan vieren in meerdere diensten.
Klopt. Gisteren in 3 diensten in Rotterdam-Zuidwijk en de komende twee zondagen in 6 diensten in Bodegraven. Alblasserdam houdt zondag ook weer Avondmaal in 4 diensten. Die gemeente deed dat afgelopen najaar ook al.

En rond Pasen is het ook in Dordrecht.
:bobo

Is de kerkelijke kaart beperkt tot de GG?
In de GGiN van Alblasserdam is er rond Pasen ook bediening van het Heilig Avondmaal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:
Mistig schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Overigens zie ik nu op Kerktijden verschillende gemeenten die nu toch voor het eerst weer HA gaan vieren in meerdere diensten.
Klopt. Gisteren in 3 diensten in Rotterdam-Zuidwijk en de komende twee zondagen in 6 diensten in Bodegraven. Alblasserdam houdt zondag ook weer Avondmaal in 4 diensten. Die gemeente deed dat afgelopen najaar ook al.

En rond Pasen is het ook in Dordrecht.
:bobo

Is de kerkelijke kaart beperkt tot de GG?
In de GGiN van Alblasserdam is er rond Pasen ook bediening van het Heilig Avondmaal.
In de GGiN in Gouda is het in september jl. ook gehouden. Zie https://www.rd.nl/artikel/877110-stel-h ... oor-corona.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Gisteren was er ook bediening van het H. Avondmaal in de Gereformeerde Gemeente van R'dam-IJsselmonde. De kerkenraad had de vrijmoedigheid om het Avondmaal te houden.
Bij ons zou ook het H.A. bediend worden, maar hier is het nog niet gehouden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Maar daar wordt het wel in één dienst bediend. De gemeente krimpt daar alweer zie ik, maar er zijn alsnog 215 leden. Het gebouw is aardig groot maar ik vind daar +- 200 man in één dienst toch een groot risico. Vrijmoedigheid of niet. Dat is ook niet conform het advies van het CIO en de deputaatschappen vanuit de GG.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Ik kan me voorstellen dat het aantal avondmaalgangers ook meespeelt bij de beantwoording of het verantwoord is. We weten dat dit per gemeente best verschillend kan zijn.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:De gemeente krimpt daar alweer zie ik, maar er zijn alsnog 215 leden. Het gebouw is aardig groot maar ik vind daar +- 200 man in één dienst toch een groot risico.
Dat zal dan wel aan de dominee liggen.... En ik geloof dat een kerkenraad beter af is met Raad van Boven dan met raad van deze wereld. Daarmee bedoel ik beslist geen burgerlijke ongehoorzaamheid of rebellie, want we onderwerpen ons aan de overheid, en conformeren ons aan de wetten des lands zover die niet in tegenspraak zijn met het Woord Gods.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

windorgel schreef:Ik kan me voorstellen dat het aantal avondmaalgangers ook meespeelt bij de beantwoording of het verantwoord is. We weten dat dit per gemeente best verschillend kan zijn.

Dat moet niet uitmaken.
Iedereen moet aanwezig kunnen zijn tijdens een HA viering.
Anders krijg je een dopers iets dat alleen zij mogen komen die aangaan.
Plaats reactie