Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 86

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Luther »

Forummer schreef:Of we het nu leuk vinden of niet, we hebben gewoonweg te maken met de beeldvorming. Ook al is die beeldvorming vertekend, of onjuist. Als Christen hebben wij er dan gewoonweg rekening mee te houden dat Gods naam niet om onzentwil gelasterd worde. Sterker nog, als Christen zouden wij een afspiegeling van Christus moeten zijn richting de maatschappij. Christus was de minste, waste de voeten van zijn leerlingen. Zijn wij ook de minste? Of eisen we ons recht op? Met een rechthebbende houding denk ik niet dat we het beeld van Christus laten zien.

Dus beïnvloed? Als het goed is wel. Door de Koning. In afhankelijkheid van de Koning. Om zo te leiden tot die Koning.

Als reformatorische gemeenschap zijn we veel te veel naar binnen gericht.
We hebben niet alleen te maken met beeldvorming; ook met trouw aan Gods instellingen. Ja, we moeten alles doen wat in ons vermogen ligt dat Gods Naam niet gelasterd wordt door ons gedrag. Maar daaraan zitten grenzen; en die lijken me wat de kerkgang wel bereikt. Inderdaad, we moeten het beeld van Christus vertonen, maar dat betekent wel dat we Christus' instellingen altijd hoger achten dan wat de buitenwereld van ons vindt. Kerkenraden die gewetensvol in een afweging van lichamelijke en geestelijke belangen in alle voorzichtigheid groepen mensen toelaten zijn als het goed is geen kerkenraden die dat doen om 'rechten in de samenleving' op te eisen. Met een koude, rechthebbende houding winnen we niemand voor Christus. Maar als de kroonrechten van Christus in het geding zijn, dan zullen die ons toch meer waard zijn dan de ruimte die er is om boodschappen te doen in volle supermarkten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door huisman »

Forummer schreef:Of we het nu leuk vinden of niet, we hebben gewoonweg te maken met de beeldvorming. Ook al is die beeldvorming vertekend, of onjuist. Als Christen hebben wij er dan gewoonweg rekening mee te houden dat Gods naam niet om onzentwil gelasterd worde. Sterker nog, als Christen zouden wij een afspiegeling van Christus moeten zijn richting de maatschappij. Christus was de minste, waste de voeten van zijn leerlingen. Zijn wij ook de minste? Of eisen we ons recht op? Met een rechthebbende houding denk ik niet dat we het beeld van Christus laten zien.

Dus beïnvloed? Als het goed is wel. Door de Koning. In afhankelijkheid van de Koning. Om zo te leiden tot die Koning.

Als reformatorische gemeenschap zijn we veel te veel naar binnen gericht.
Dat laatste is waar als we in onze huizen blijven en uitsluitend online de diensten beleggen. Veilig achter de voordeur je godsdienst belijden. Laten we zien aan de wereld dat de dienst aan de HEERE niet op slot kan en mag? Of laten we de wereld denken dat de kerken vallen onder de niet-essentiële winkels en wel hun waren online kunnen verkopen.
Hopelijk maakt onze generatie geen echte vervolging mee want we zouden het niet kunnen dragen. Een klein stormwindje en we kruipen in ons schulpje. Waarom?
We houden ons aan de inzettingen van de HEERE. Verantwoord naar de maatschappij . Als je dan gelasterd wordt moet je dat verdragen maar niet meebuigen en terugtrekken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ukkie »

huisman schreef:
Forummer schreef:Of we het nu leuk vinden of niet, we hebben gewoonweg te maken met de beeldvorming. Ook al is die beeldvorming vertekend, of onjuist. Als Christen hebben wij er dan gewoonweg rekening mee te houden dat Gods naam niet om onzentwil gelasterd worde. Sterker nog, als Christen zouden wij een afspiegeling van Christus moeten zijn richting de maatschappij. Christus was de minste, waste de voeten van zijn leerlingen. Zijn wij ook de minste? Of eisen we ons recht op? Met een rechthebbende houding denk ik niet dat we het beeld van Christus laten zien.

Dus beïnvloed? Als het goed is wel. Door de Koning. In afhankelijkheid van de Koning. Om zo te leiden tot die Koning.

Als reformatorische gemeenschap zijn we veel te veel naar binnen gericht.
Dat laatste is waar als we in onze huizen blijven en uitsluitend online de diensten beleggen. Veilig achter de voordeur je godsdienst belijden. Laten we zien aan de wereld dat de dienst aan de HEERE niet op slot kan en mag? Of laten we de wereld denken dat de kerken vallen onder de niet-essentiële winkels en wel hun waren online kunnen verkopen.
Hopelijk maakt onze generatie geen echte vervolging mee want we zouden het niet kunnen dragen. Een klein stormwindje en we kruipen in ons schulpje. Waarom?
We houden ons aan de inzettingen van de HEERE. Verantwoord naar de maatschappij . Als je dan gelasterd wordt moet je dat verdragen maar niet meebuigen en terugtrekken.
Ik denk dat niemand vervolging kan verdragen dan door de kracht en genade van God. Ook vind ik de pandemie niet te vergelijken met vervolgingen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Forummer schreef:Of we het nu leuk vinden of niet, we hebben gewoonweg te maken met de beeldvorming. Ook al is die beeldvorming vertekend, of onjuist. Als Christen hebben wij er dan gewoonweg rekening mee te houden dat Gods naam niet om onzentwil gelasterd worde. Sterker nog, als Christen zouden wij een afspiegeling van Christus moeten zijn richting de maatschappij. Christus was de minste, waste de voeten van zijn leerlingen. Zijn wij ook de minste? Of eisen we ons recht op? Met een rechthebbende houding denk ik niet dat we het beeld van Christus laten zien.

Dus beïnvloed? Als het goed is wel. Door de Koning. In afhankelijkheid van de Koning. Om zo te leiden tot die Koning.

Als reformatorische gemeenschap zijn we veel te veel naar binnen gericht.
Dat laatste is waar als we in onze huizen blijven en uitsluitend online de diensten beleggen. Veilig achter de voordeur je godsdienst belijden. Laten we zien aan de wereld dat de dienst aan de HEERE niet op slot kan en mag? Of laten we de wereld denken dat de kerken vallen onder de niet-essentiële winkels en wel hun waren online kunnen verkopen.
Hopelijk maakt onze generatie geen echte vervolging mee want we zouden het niet kunnen dragen. Een klein stormwindje en we kruipen in ons schulpje. Waarom?
We houden ons aan de inzettingen van de HEERE. Verantwoord naar de maatschappij . Als je dan gelasterd wordt moet je dat verdragen maar niet meebuigen en terugtrekken.
Het gaat er helemaal niet om of ik gelasterd wordt. Het gaat erom dat Gods naam gelasterd wordt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:Of we het nu leuk vinden of niet, we hebben gewoonweg te maken met de beeldvorming. Ook al is die beeldvorming vertekend, of onjuist. Als Christen hebben wij er dan gewoonweg rekening mee te houden dat Gods naam niet om onzentwil gelasterd worde. Sterker nog, als Christen zouden wij een afspiegeling van Christus moeten zijn richting de maatschappij. Christus was de minste, waste de voeten van zijn leerlingen. Zijn wij ook de minste? Of eisen we ons recht op? Met een rechthebbende houding denk ik niet dat we het beeld van Christus laten zien.

Dus beïnvloed? Als het goed is wel. Door de Koning. In afhankelijkheid van de Koning. Om zo te leiden tot die Koning.

Als reformatorische gemeenschap zijn we veel te veel naar binnen gericht.
Dat laatste is waar als we in onze huizen blijven en uitsluitend online de diensten beleggen. Veilig achter de voordeur je godsdienst belijden. Laten we zien aan de wereld dat de dienst aan de HEERE niet op slot kan en mag? Of laten we de wereld denken dat de kerken vallen onder de niet-essentiële winkels en wel hun waren online kunnen verkopen.
Hopelijk maakt onze generatie geen echte vervolging mee want we zouden het niet kunnen dragen. Een klein stormwindje en we kruipen in ons schulpje. Waarom?
We houden ons aan de inzettingen van de HEERE. Verantwoord naar de maatschappij . Als je dan gelasterd wordt moet je dat verdragen maar niet meebuigen en terugtrekken.
Het gaat er helemaal niet om of ik gelasterd wordt. Het gaat erom dat Gods naam gelasterd wordt.
Dat eerste vermengen wij toch vaak met het laatste. De duivel en zijn volgelingen zullen altijd Zijn Naam lasteren.
Maak eens studie van Romeinen. 2:24 ( vanaf vers 19)waar het gaat over het lasteren van Gods Naam om uwentwil. Leg dat naast je beschuldiging tegenover kerkenraden die met inachtneming van alle maatregelen meer dan 30 mensen toelaten.
Die beschuldiging van jou en anderen is echt verdrietig en niet naar de Schrift.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door refo »

Rom 2:19 is een deel van een zin die met vers 17 begint. Het hel betoog begint al veel eerder en gaat niet over kerkdiensten.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Forummer »

Het gaat mij helemaal niet om meer dan 30 mensen. Dat maak je er zelf van. Ik ben voor maatwerk. Ook daar ben ik in het verleden duidelijk in geweest.

Maar met (bijna of helemaal) 800 man in een gebouw dan laat je zien dat je er weinig van begrepen hebt. Ook niets geleerd hebt van Staphorst enz.

En ervoor zorgen dat Gods naam niet gelasterd wordt, gaat over onze hele levenswandel. Dus niet alleen, maar juist ook wel over de kerkgang.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door huisman »

Forummer schreef:Het gaat mij helemaal niet om meer dan 30 mensen. Dat maak je er zelf van. Ik ben voor maatwerk. Ook daar ben ik in het verleden duidelijk in geweest.

Maar met (bijna of helemaal) 800 man in een gebouw dan laat je zien dat je er weinig van begrepen hebt. Ook niets geleerd hebt van Staphorst enz.

En ervoor zorgen dat Gods naam niet gelasterd wordt, gaat over onze hele levenswandel. Dus niet alleen, maar juist ook wel over de kerkgang.

Zo leven dat Gods Naam niet gelasterd wordt moet niet een excuus zijn om een kameleon-christen te worden.
Door bv de Bijbelse lijnen duidelijk te handhaven en uit te dragen omtrent abortus, homoseksualiteit enz. kan uitmonden in het lasteren van Gods Naam. Toch mogen wij niet zwijgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Forummer schreef:Ik heb dit in het verleden duidelijk genoeg gemaakt dat het erom gaat dat Gods naam niet om onzentwil gelasterd worde. Dus dat leek mij duidelijk. Wellicht had ik dat er beter weer bij kunnen zetten.
Zeker. Maar dan denk ik toch eerder aan de rellen op Urk, dan aan kerkenraden die biddend een gewetensvolle afweging maken. Het kan best zijn dat dat door een deel van de maatschappij niet wordt begrepen. Dat zou kunnen. Ik zou dan in ieder geval uitleggen dat onze fysieke kerkgang belangrijker is dan het bezoeken van een supermarkt.
Ik vind dit vele malen gekker. Pubers op straat doen wel eens domme dingen, vooral als het mannen zijn. Maar wee de kerkelijke gemeente waarvan de kerkenraadsleden kinderen zijn. Het woord 'ouderlingen' houdt mede in dat een kerkenraad een zekere levenswijsheid moet hebben. Wat niet hetzelfde is als star conservatisme. Van een kerkenraad mag je méér verwachten dan van halfdronken kinderen.



@huisman:
Irritante persoonlijke trekken kunnen inderdaad ergernis veroorzaken, maar dat heeft niets met lijden om Christus wil te maken. Het is goed dat je waarneemt dat christenen dat nog wel eens door elkaar halen, maar ik zou er als richtlijn maar vanuit gaan dat ergernis vaker door persoonlijke gebreken dan door bijbelse opvattingen komt. Dat leert bijbelse ontdekking je snel genoeg.

Ik ga morgen ook naar de kerk, en als ik zou willen, kon ik twee keer. Maar dan zit de kerk toch bijna leeg, ook als er 50 mensen zijn. Dat is niet waar we het hier over hebben.

En tenslotte doe je aan discussievervalsing als je spreekt over 'meer dan 30'. Weliswaar is 800 meer dan 30, maar het wekt ten onrechte een zeer afgeschaalde indruk. Houd je bij de feiten, of betwist die met bewijs. Maar ik zie dat Forummer daar al op wees. Gekwebbel over homoseksualiteit heeft hier al helemaal niet mee te maken, of het moest zijn dat het verzet daartegen in sommige gevallen uit dezelfde reactionaire geest voort kan komen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ukkie »

huisman schreef:
Forummer schreef:Het gaat mij helemaal niet om meer dan 30 mensen. Dat maak je er zelf van. Ik ben voor maatwerk. Ook daar ben ik in het verleden duidelijk in geweest.

Maar met (bijna of helemaal) 800 man in een gebouw dan laat je zien dat je er weinig van begrepen hebt. Ook niets geleerd hebt van Staphorst enz.

En ervoor zorgen dat Gods naam niet gelasterd wordt, gaat over onze hele levenswandel. Dus niet alleen, maar juist ook wel over de kerkgang.

Zo leven dat Gods Naam niet gelasterd wordt moet niet een excuus zijn om een kameleon-christen te worden.
Door bv de Bijbelse lijnen duidelijk te handhaven en uit te dragen omtrent abortus, homoseksualiteit enz. kan uitmonden in het lasteren van Gods Naam. Toch mogen wij niet zwijgen.
Zwijgen heeft hier m.i. niets te maken met het advies van de overheid serieus nemen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Hendrikus »

Forummer schreef:Het gaat mij helemaal niet om meer dan 30 mensen. Dat maak je er zelf van. Ik ben voor maatwerk. Ook daar ben ik in het verleden duidelijk in geweest.

Maar met (bijna of helemaal) 800 man in een gebouw dan laat je zien dat je er weinig van begrepen hebt. Ook niets geleerd hebt van Staphorst enz.

En ervoor zorgen dat Gods naam niet gelasterd wordt, gaat over onze hele levenswandel. Dus niet alleen, maar juist ook wel over de kerkgang.
https://www.destentor.nl/regio/kaart-tw ... ~a071ede3/

Twee gemeenten vallen uit de toon: Staphorst en Rijssen-Holten.
Uiteraard zegt dat niet direct iets over besmettingen tijdens kerkdiensten. Maar zo'n kop roept wel gauw "zie je nou wel"-reacties op. En dat is best te begrijpen - want 't zijn wel Staphorst en Rijssen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door huisman »

Ukkie schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:Het gaat mij helemaal niet om meer dan 30 mensen. Dat maak je er zelf van. Ik ben voor maatwerk. Ook daar ben ik in het verleden duidelijk in geweest.

Maar met (bijna of helemaal) 800 man in een gebouw dan laat je zien dat je er weinig van begrepen hebt. Ook niets geleerd hebt van Staphorst enz.

En ervoor zorgen dat Gods naam niet gelasterd wordt, gaat over onze hele levenswandel. Dus niet alleen, maar juist ook wel over de kerkgang.

Zo leven dat Gods Naam niet gelasterd wordt moet niet een excuus zijn om een kameleon-christen te worden.
Door bv de Bijbelse lijnen duidelijk te handhaven en uit te dragen omtrent abortus, homoseksualiteit enz. kan uitmonden in het lasteren van Gods Naam. Toch mogen wij niet zwijgen.
Zwijgen heeft hier m.i. niets te maken met het advies van de overheid serieus nemen.
De regels van de overheid zijn duidelijk en te vinden op rijksoverheid.nl. Daar staat nergens dat de kerken online of met max 30 hun diensten moeten beleggen.
Dat heeft onze branche organisatie ( CIO) afgesproken met minister Grapperhaus. Dit onder druk van de (social)media aandacht voor de kerken die geheel volgens de regels maatwerk toepasten.

@DDD ik kwebbel nooit. Ik heb trouwens in mijn posts van deze dag het nooit over de geruchten van 800. Volgens verschillende forummers is dat aantal omstreden en het echte aantal is mij onbekend. Ik vind het al kwalijk genoeg dat dit forum zich leent om op geruchten een kerkenraad te berechten.
Kortom mijn posts gaan er over om met verantwoord maatwerk meer dan 30 personen toe te laten en zeker niet online te gaan omdat de buren er anders wat van vinden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door DDD »

Dan is duidelijk dat we het over verschillende al dan niet hypothetische situaties hebben. Dat maakt een gesprek wel wat onoverzichtelijk, dus houd ik er maar weer mee op.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:
Forummer schreef:Ik heb dit in het verleden duidelijk genoeg gemaakt dat het erom gaat dat Gods naam niet om onzentwil gelasterd worde. Dus dat leek mij duidelijk. Wellicht had ik dat er beter weer bij kunnen zetten.
Zeker. Maar dan denk ik toch eerder aan de rellen op Urk, dan aan kerkenraden die biddend een gewetensvolle afweging maken. Het kan best zijn dat dat door een deel van de maatschappij niet wordt begrepen. Dat zou kunnen. Ik zou dan in ieder geval uitleggen dat onze fysieke kerkgang belangrijker is dan het bezoeken van een supermarkt.
Ik vind dit vele malen gekker. Pubers op straat doen wel eens domme dingen, vooral als het mannen zijn. Maar wee de kerkelijke gemeente waarvan de kerkenraadsleden kinderen zijn. Het woord 'ouderlingen' houdt mede in dat een kerkenraad een zekere levenswijsheid moet hebben. Wat niet hetzelfde is als star conservatisme. Van een kerkenraad mag je méér verwachten dan van halfdronken kinderen.
Ik laat de kwalificaties die je hier uit over ambtsdragers maar even voor wat ze zijn. Ook het feit dat je het getal van 800 hier weer opvoert, terwijl dat door @FlyingEagle al weerlegd is. (Denk aan max. 400-500 mensen in een kerkzaal waar er bijna 2000 inpassen.) Op de één of andere manier weiger je in te gaan op mijn eigenlijke punt. Misschien formuleer ik het niet goed; daarom nog een keer.

Houd je het voor mogelijk dat een kerkenraad weloverwogen, biddend en in afhankelijkheid van de zegen van de Heere met inachtneming van alle basisvoorschriften van het RIVM, méér mensen toelaat, en daarbij het aantal zitplaatsen leidend laat zijn i.p.v. het getal 30? Houd je het voor mogelijk dat een kerkenraad dit doet, omdat men méér te wegen heeft dan alleen de gezondheidsbelangen van gemeenteleden (die overigens ook een eigen verantwoordelijkheid hebben om wel of niet te komen in geval van klachten)? Dat men ook de geestelijke belangen van de gemeente en van m.n. gezinnen heeft te wegen? Welke crisis wordt er eigenlijk opgelost als we de supermarkten openlaten, waar veel minder afstand wordt gehouden en alleen maar wordt gelopen, terwijl we de kerken die prima alle basisvoorschriften kunnen handhaven, dicht laten?

In de kerk vindt de eigenlijke eredienst plaats. Het is al erg genoeg dat we in de kerken vele gemeenteleden niet kunnen ontvangen en dat die noodgedwongen thuis moeten luisteren. (En ja, gelukkig kan de Heere dat ook zegenen, en dat doet Hij ook.) Maar laten we van de nood dan niet 'de deugd' maken door te zeggen dat het thuis meeluisteren met de eredienst hetzelfde is als in de kerk aanwezig zijn in de eredienst. Kerkenraden die daar serieus werk van maken, de mogelijkheden gebruiken die een gebouw heeft, en de ruimte die de overheid ook geeft om te kunnen afwijken van het getal van 30, verdienen respect.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Amstelodamense »

Maanenschijn schreef:Waar ik benieuwd naar ben, waar komt de ‘moeite’ met handelswijze van Kootwijkerbroek vandaan?

Zijn jullie bezorgd voor de kerkgangers daar? Of zijn jullie bang voor de beeldvorming van kerkgangers in het algemeen? Of vinden jullie het vervelend dat anderen wel kunnen gaan en jullie niet? Of andere andere redenen die ik zo niet kan bedenken? Ik neem aan dat het niet zo is van: Hullie zijn oerstom, wij gelukkig niet! Er zal toch (hoop ik) wel een betere motivatie aan ten grondslag liggen?
Ik heb er vooral heel veel moeite mee dat een dringende smeekbede van onze overheid aan het adres van de kerken genegeerd wordt. Er wordt een beroep gedaan op ons gezonde verstand en op onze solidariteit. Ik vind het dan echt kwalijk als een kerk(enraad) besluit in grote getale bijeen te komen.

Daarnaast vind ik het uiterst onverstandig om met honderden mensen in een gebouw samen te komen. Hoe dan ook zullen aerosolen door de lucht zweven, want er wordt zelfs nog volop gezongen ook.

Het zijn dus echt zorgen die ik heb, waarbij ik het nog niet eens heb gehad over beeldvorming. Je geeft geen mooi visitekaartje af als kerkelijke gemeente. Hang een goede webcam op in de kerk, zorg dat je goede verbinding hebt met de thuisgemeente en je hebt een goed alternatief te pakken (al ontken ik niet dat ik ook liever naar de kerk ga).
Plaats reactie