Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik dacht dat ds P van Veen 2 vrije zondagen had.
Als dat zo is, lijkt het erop dat 'Eigen volk eerst' bij OGGiN ook al voorkomt. Dacht dat enkel Geert Wilders dit propagandeerde. Ik betwijfel dan ook of die 2 zondagen juist is.
Huh? Wat bedoel je hiermee? Ik begrijp er niets van.
Dan ben je niet de enige, wat een vergelijking zeg.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Erskinees »

Piet onderzoekt niet voordat hij post. Ds. Van Veen heeft niet 2 vrije zondag per jaar maar per maand.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:Piet onderzoekt niet voordat hij post. Ds. Van Veen heeft niet 2 vrije zondag per jaar maar per maand.
Aha, ik had niet eens door dat je het anders kon lezen dan 'per maand'. Maar dit zal de oplossing zijn, heel goed!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef: Je kunt moeilijk vanwege belemmerende factoren een kerk vals gaan noemen. Ze zullen hun best doen, maar het aantal Avondmaalsdiensten maakt een gemeente of kerk niet meer of minder vals.
Dat denk ik ook niet. Het is wel een bijzonder groot gemis voor de gelovigen om deze vertroosting zo weinig te ontvangen.
Herkenbaar, nietemin kan de vertroosting ook op andere wijzen tot de gelovigen komen, dit zeg ik ziende op het afgelopen jaar waar in menig kerk het HA niet gehouden is.
Eens. Maar dat moet niet als argument worden gebruikt denk ik.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Uit de verschillende teksten die betrekking hebben op het H.A. zou je wel kunnen opmaken dat dit sacrament bediend dient te worden op zondag. Ik vraag me ook af of de doop bedoeld is als doordeweeks evenement.
Zowel in de GG als in de CGK waren er doopdiensten op doordeweekse avonden.
In de PKN alhier is het de gewoonte om op Goede Vrijdag in de avonddienst het H.A. te vieren.
Het zijn geen doordeweekse evenementen, het zijn net zo goed erediensten!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik dacht dat ds P van Veen 2 vrije zondagen had.
Als dat zo is, lijkt het erop dat 'Eigen volk eerst' bij OGGiN ook al voorkomt. Dacht dat enkel Geert Wilders dit propagandeerde. Ik betwijfel dan ook of die 2 zondagen juist is.
Huh? Wat bedoel je hiermee? Ik begrijp er niets van.
Ik bedoelde dat als hij 2 vrije zondagen per jaar zou hebben zoals Geytenbeekje in mijn ogen suggereert dit vanuit de eigen gemeente wel erg 'hebberig' overkomt. Betekent dat je 50 zondagen je eigen predikant claimt en maar 2 zondagen aan vacante gemeenten 'geeft'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:
eilander schreef:
Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik dacht dat ds P van Veen 2 vrije zondagen had.
Als dat zo is, lijkt het erop dat 'Eigen volk eerst' bij OGGiN ook al voorkomt. Dacht dat enkel Geert Wilders dit propagandeerde. Ik betwijfel dan ook of die 2 zondagen juist is.
Huh? Wat bedoel je hiermee? Ik begrijp er niets van.
Ik bedoelde dat als hij 2 vrije zondagen per jaar zou hebben zoals Geytenbeekje in mijn ogen suggereert dit vanuit de eigen gemeente wel erg 'hebberig' overkomt. Betekent dat je 50 zondagen je eigen predikant claimt en maar 2 zondagen aan vacante gemeenten 'geeft'.
Je hebt het dus mis, want bedoeld werd inderdaad: 2 vrije zondagen per maand. Bij kleinere gemeenten is dit een goede oplossing om toch een eigen predikant te hebben. Wel zwaar voor de dominee zelf, meen ik.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Piet Puk »

Erskinees schreef:Piet onderzoekt niet voordat hij post. Ds. Van Veen heeft niet 2 vrije zondag per jaar maar per maand.
Heb is gebruikelijk als je het over vrije zondagen hebt dat dit uitgedrukt word in vrije zondagen per jaar. Daar was ik dan ook vanuit gegaan. Heeft niets met onderzoek te maken
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Zeeuw schreef: Dat denk ik ook niet. Het is wel een bijzonder groot gemis voor de gelovigen om deze vertroosting zo weinig te ontvangen.
Herkenbaar, nietemin kan de vertroosting ook op andere wijzen tot de gelovigen komen, dit zeg ik ziende op het afgelopen jaar waar in menig kerk het HA niet gehouden is.
Eens. Maar dat moet niet als argument worden gebruikt denk ik.
Het is maar de vraag of het klopt. Dat zou betekenen dat het Heilig Avondmaal een min of meer overbodige inzetting is.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Zeeuw schreef: Dat denk ik ook niet. Het is wel een bijzonder groot gemis voor de gelovigen om deze vertroosting zo weinig te ontvangen.
Herkenbaar, nietemin kan de vertroosting ook op andere wijzen tot de gelovigen komen, dit zeg ik ziende op het afgelopen jaar waar in menig kerk het HA niet gehouden is.
Eens. Maar dat moet niet als argument worden gebruikt denk ik.
Het is maar de vraag of het klopt. Dat zou betekenen dat het Heilig Avondmaal een min of meer overbodige inzetting is.
Er is niks wat dat uit het bovenstaande afleidt.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:In de GGiN van Alblasserdam houden ze H.A. op Eerste Kerstdag.
Dat is gebruikelijk in de GGiN in gemeenten waar een predikant staat: H.A. op eerste kerstdag en eerste paasdag.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door pierre27 »

Klopt Zeeuw, zo bedoel ik het zeker niet maar Refo leest wel vaker dingen anders.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:Uit de verschillende teksten die betrekking hebben op het H.A. zou je wel kunnen opmaken dat dit sacrament bediend dient te worden op zondag. Ik vraag me ook af of de doop bedoeld is als doordeweeks evenement.
Ik zie echter geen reden om een kerk die dat niet doet, of een OGGiN die het H.A. wegens praktische omstandigheden een jaar overslaat, te markeren als valse kerk. Optimaal is het niet. Maar vals? Mwah.
Nou wat dan kan is dat de dominees met elkaar bespreken hoe ze dit kunnen oplossen
Misschien dat ze dan af en toe 2 zondagen per maand ergens anders zijn, of dat ze de feestdagen elders doorbrengen, of voor een keer rijden/reizen op zondag
Zodat iedere gemeente in ieder geval 1x per jaar Heilig Avondmaal kan vieren
En het staat niet voor niets in de 3FVE over de bediening van de HA.
Want wat is dan een valse kerk ? Dan verklein je het wel heel erg tot alleen sektarische groeperingkjes. Of kerken waar alles met de mantel der liefde bedekt wordt.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:@AdAnker
Er zijn geen belemmerende redenen want elke gemeente hoe klein ook heeft in een jaar meer dan eens een doordeweekse dienst.
In de Formulieren staat dat een gemeente die niet op een Bijbelse wijze HA en HD heeft/viert een valse kerk is.
Weer een tamelijk zwart/wit posting, wat is volgens jou op een Bijbelse wijze HA en HD vieren/houden?
Dat er in ieder geval 1x per jaar HA wordt gevierd.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door johannes »

Weet van de OGG s'Gravenpolder dat er 24 jaar geen avondmaal was geweest. En toen het was er een persoon aanging.
Dit komt nu niet meer voor en minimaal een keer per jaar.
Plaats reactie